A közép-európai légierők az összeesküvés-elmélet tudorai szerint mindent elkövettek, hogy a repülőnapokra látogató nagyérdemű ne tudjon minden eseményre ellátogatni, ezért egy hétvégére, június 10–11-re datálták rendezvényeiket. A varazsdi Horvát Repülőnap, a szliacsi Szlovák Légi Fesztivál és a prerovi nyílt nap közül választhatott a katonai repülés iránt érdeklődők hada.
A cseh légierő a prerovi helikopterbázison rendszeresen kitárja kapuit a nagyközönség előtt. A tavalyi évben a cseh Gripenek érkezése és a MiG-21MFN gépek búcsúztatása volt a kiemelt téma, valamint mini „tigris"-találkozó is zajlott. Idén az orosz államadósság terhére vásárolt vadonatúj Mi-24/35 csatahelikopterek és a Mi-171 közepes szállítóhelikopterek ígérkeztek a fő látványosságnak.
A bázisra végig szakadó esőben, négyórás autóúttal értünk ki. Az égiek azonban meghallgatták imáinkat, és Prerovtól kb. 5 km-re már megszünt az eső, sőt a nap is kidugta orcáját. A szél azonban erős maradt, és a hőmérséklet sem emelkedett 15 fok fölé. A reptér fekvése miatt a dinamikus programok rendkívül jól fotózhatóak. NATO-bázis ide- vagy oda, a kecskeméti repülőnapokon használt 2 méteres állatketrecek helyett kb. egyméteres fémkerítéssel volt lezárva a nézők számára kijelölt terület, katonák, rendőrök sem mászkáltak, de a közönség sem akart bemászni oda, ahol semmi keresnivalója. Úgy látszik, kultúra kérdése az egész...
Mi-1-es a statikus soron
A statikus soron a hazaiak minden repülőgép- és helikoptertípusa képviseltette magát. Mi-24, Mi-35, Mi-1, Mi-2, Mi-4, Mi-17, Mi-171, W3A Sokol helikopterek, MiG-21MFN, JAS-39C, Szu-22M3, L-29, L-39, L-139, harci és gyakorló repülőgépek és AN-26 szállítógép került kiállításra.
A NATO-országok közül a francia flotta Super Etendard és Falcon repülőgépekkel, a hadsereg Gazelle helikopterrel, a Luftwaffe pedig Tornado IDS repülőgépekkel képviseltette magát. Három ország is bemutatkozott F-16 Fighting Falcon géppárral. A norvégok és dánok csak statikon voltak, a belgák dinamikus programot is repültek. A kopterek közül Belgium A-109-es gépe szintén dinamikus bemutatót tartott. A sógorok kettő Saab 105 géppel települtek, a britek Puma helikoptert küldtek. A Szlovák Légierő szinte beépült a csehekhez. A statikus Mi-24 harci helikopter mellett a dinamikus programban a cseh helikopterekkel közösen repült a szlovák harci változat, valamint a szliacsi villás farkúak közül egy MiG-29 Prerovban karcolta az eget, oda pedig egy JAS-39C látogatott.
Több polgári repülő is részt vett a nyílt napon. Szárazföldi technika is képviseltette magát, SA-6 lánctalpas komplexum a hozzátartozó lokátorokkal és rakétaszállító jármüvel, SA-13 közel légvédelmi komplexum, T-72 harckocsi, Suzanna önjáró löveg, több terepjáró, valamint a hazánkkal közös fejlesztésként elkezdett, aztán csehek által befejezett Szojka robotrepülőgép az irányítókomplexummal került kiállításra.
Blue Tiger a levegőben
A repülőnapot hivatalosan két JAS-39C Gripen által kísért sötétkék tigrisdíszfestésü Mi-24-es nyitotta meg. A csatahelikopter leszállt, a Griffek azonban több áthúzást és rácsapást hajtottak végre, aránylag szoros kötelékben. A helikopteres alakulat Mi-17, Mi-171, W3A és Mi-24 gépei bemutatót repültek, és volt bamby bucket vízlocsolás Sokollal, Mi-24–Mi-17–Mi-171 közös bemutató – túszmentés kommandósokkal, közepes kopterekkel a Hindek fedezete mellett. Felszállt az egész helikopteres egység, több mint egy tucat helikopter volt a levegőben. Három ötös kötelékben repültek a közönség nagy örömére. A csehek JAS-39C Gripen-bemutatója az eddig látott egyik legjobb program volt ezzel a típussal. A cseh bemutatópilóta – nevét fedje a jótékonyság homálya – a svéd „használati utasítást" valószínüleg nem olvasta: nem tartották be a 2000 méter alatt nem mürepülünk passzust, mert kb. 100-150 méterrel a talaj felett végzett dinamikus fordulók mellett palástorsóra is került sor ilyen magasságon. Nagyon szép bemutató volt. A harci-gyakorló gépek közül három L-39-es néhány áthúzást végzett, két harci ALCA azonban pirotechnikai segítségével „támadta a repteret”.
Az L-159B új festést kapott, és Miroslav Snitzler ismét bemutatta, hogy szinte már összenőtt ezzel a típussal
Az Aero Vodochody Ae-270-es légcsavaros utasgépe is többször a levegőbe emelkedett. A cseh mentőszolgálat EC-135 Eurocoptere – mely katonai gépnek tünt festése miatt – élvezetes repülést mutatott be. A belga F-16 „szokott” formáját hozta, magas szintü és precíz – kicsit a nagyérdemünek unalmas – falcon repülést. A szlovákok MiG-29 Fulcrumja azonban „tökkel” az alján, kicsit talán kevésbé használva az uránégetőt, megdobogtatta az emberek szívét. Érdekes volt, hogy az orosz upgrade a festésre lehet, hogy nem terjedt ki, mert az a „tigris” százados jelvénnyel együtt a régi kopottas maradt.
A polgári gépek végig végeztek utasrepültetést. Katonák és polgári ejtőernyősök két alkalommal végeztek bekötött és szabadeséses ugrást, valamint a rendőrség és valamelyik katonai szervezet kutyás bemutatót is tartott.
W3A Sokol
Összességében megállapítottuk, hogy a cseh vendégszeretet nem változott, kellemes, jó hangulatú nyílt nap volt. Reméljük, hogy a jó hagyomány folytatódik, és jövőre ismét találkozhatunk a bázissal a repülőesemények sorozatában.
Az elmúlt napokban két hivatalos bejelentés is érkezett a Kanadai Királyi Légierő megújuló kiképző repülőgép flottája kapcsán: az új típusok érkezésére már nem is kell túl sokat várni.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.