2025. 07. 09. szerda
Lukrécia
: 399 Ft   : 340 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

H145M - Csúcstechnika a levegőben

H145M - Csúcstechnika a levegőben
honvedelem.hu  |  2020. 02. 19., 14:53
H145M - Csúcstechnika a levegőben

Nagy megelégedéssel és büszkeséggel beszélnek az Airbus H145M típusú helikopterekről azok a szolnoki katonák, akik feladata e huszonegyedik századi csúcstechnika levegőbe emelése. A Magyar Honvédség vadonatúj forgószárnyasai maximálisan beváltották a hozzájuk fűzött reményeket.

Simon Zsolt alezredes, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokhelyettese egyike volt azoknak a hajózóknak, akik elsőként foglalhatták el a Magyar Honvédségben is rendszerbe kerülő Airbus H145M forgószárnyasok pilótafülkéjét. A Magyar Honvédség oktatói feladatokra kijelölt állománya a gyártó németországi bázisán elméleti és gyakorlati típusátképzésen vett részt, valamint a katonák megszerezték az oktatáshoz szükséges minősítő bizonyítványokat is.

Az első élmények és tapasztalatok kapcsán Simon Zsolt alezredes úgy fogalmazott, hogy nyilvánvalóan nehéz lenne összehasonlítani az új típust a Magyar Honvédségben eddig alkalmazott haditechnikai eszközökkel, hiszen már az üzemeltetési filozófiája is teljesen más. „Az itthon eddig alkalmazott típusokhoz képest sokkalta könnyebb a H145M üzemeltetése, hiszen ez egy teljesen digitális, számítógép által irányított szerkezet. Ezt kellett igazán megtanulnunk, hogy inkább vagyunk flight managerek, mint pilóták a fedélzeten” – mondta. Hozzátette, hogy az első típusátképzésre két olyan helikoptervezető utazhatott ki, aki nagy repülési tapasztalattal, valamint oktatói képesítéssel bír.

 

Mint Simon Zsolttól megtudtuk, az elméleti képzés kifejezetten a H145M típusról szólt, két hét alatt mintegy 1500 oldalas angol tananyagot kellett megtanulniuk. Ezt követte egy egyhetes szimulátoros kiképzés, majd pedig egy 10 órás repülőkiképzés. Azóta a két oktató fejenként közel 100 órát repült a típussal. „Egyre nagyobb tapasztalattal bírunk, így egyre könnyebben is kezeljük a fedélzeti rendszereket. Nagyon megkedveltük a típust, nagyon pilótabarátnak találjuk. Most már bármilyen feladatot hajtunk végre, sokkal inkább tudunk magára a feladatra koncentrálni, mint a helikopter üzemeltetésére” – fogalmazott az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokhelyettese.

Ugyanez a könnyű kezelhetőség jellemzi a típus üzemeltetését és karbantartását is. Bagi Tamás őrnagy, a H145M típus üzemeltetéséért felelős század parancsnoka elárulta, hogy az új típus új szemléletet is igényelt: „Meg kellett szoknunk a digitális műszereket. Analóg rendszerekről kellett átszoknunk a digitálisra és a németországi típusátképzéskor is már nagyon sok számítógépet és diagnosztikai eszközt használtunk. Hozzátette, hogy noha a vizuális ellenőrzés és a rendszerellenőrzés ugyanaz, mint bármelyik eddig használt helikoptertípuson, azonban a módszerek és a szükséges eszközök változtak, finomodtak. „Ezeknek a helikoptereknek az üzemeltetése a régihez viszonyítva sokkal egyszerűbb, modernebb és sokkal rövidebb a fizikai munka is egy előkészítés, egy hibafeltárás, vagy egy hibafolyamat végigkísérése során.”

További fotókért kattintson a linkre!

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025-07-07 13:18:07
Az Air France-KLM bejelentette, hogy kezdeményezia SAS többségi tulajdonának megszerzését. A csoport jelenleg 19,9%-os részesedéssel rendelkezik a skandináv légitársaságban, és 2024 nyara óta kibővített codeshare és interline megállapodások formájában kereskedelmi együttműködést valósít meg a SAS, az Air France és a KLM között, amelyet tovább erősít a SAS SkyTeam szövetséghez való csatlakozása.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 07. 07., 11:06
A hibrid Nuuva V300-at akár négyszáz kilónyi rakomány szállítására tervezték.
2025. 07. 02., 15:22
Július 2-án, a repülőműszakiak napján köszönetet mondunk mindazoknak, akik a háttérben, sokszor láthatatlanul, de rendkívüli precizitással és elhivatottsággal szolgálnak azért, hogy a Magyar Honvédség légijárművei mindig biztonságosan szállhassanak fel és le.
2025. 06. 30., 09:35
1989. november 6-án az amerikai haditengerészet A-6 Intruder géppárja gyakorló bombázásra szállt fel a Whidbey Island tengerészeti légibázisról. Röviddel az indulás után az egyik gépen műszaki meghibásodás lépett fel.
2025. 06. 26., 12:04
A vízi túlélő képesség gyakorlása fontos része az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetői kiképzésének, akik ezúttal a gépelhagyást követő biztonságos vízbe érkezést és az azt követő túlélési technikákat gyakorolták.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.

  NÉPSZERŰ HÍREK