2024. 06. 25. kedd
Vilmos
: 395 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

H145M - Csúcstechnika a levegőben

H145M - Csúcstechnika a levegőben
honvedelem.hu  |  2020. 02. 19., 14:53
H145M - Csúcstechnika a levegőben

Nagy megelégedéssel és büszkeséggel beszélnek az Airbus H145M típusú helikopterekről azok a szolnoki katonák, akik feladata e huszonegyedik századi csúcstechnika levegőbe emelése. A Magyar Honvédség vadonatúj forgószárnyasai maximálisan beváltották a hozzájuk fűzött reményeket.

Simon Zsolt alezredes, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokhelyettese egyike volt azoknak a hajózóknak, akik elsőként foglalhatták el a Magyar Honvédségben is rendszerbe kerülő Airbus H145M forgószárnyasok pilótafülkéjét. A Magyar Honvédség oktatói feladatokra kijelölt állománya a gyártó németországi bázisán elméleti és gyakorlati típusátképzésen vett részt, valamint a katonák megszerezték az oktatáshoz szükséges minősítő bizonyítványokat is.

Az első élmények és tapasztalatok kapcsán Simon Zsolt alezredes úgy fogalmazott, hogy nyilvánvalóan nehéz lenne összehasonlítani az új típust a Magyar Honvédségben eddig alkalmazott haditechnikai eszközökkel, hiszen már az üzemeltetési filozófiája is teljesen más. „Az itthon eddig alkalmazott típusokhoz képest sokkalta könnyebb a H145M üzemeltetése, hiszen ez egy teljesen digitális, számítógép által irányított szerkezet. Ezt kellett igazán megtanulnunk, hogy inkább vagyunk flight managerek, mint pilóták a fedélzeten” – mondta. Hozzátette, hogy az első típusátképzésre két olyan helikoptervezető utazhatott ki, aki nagy repülési tapasztalattal, valamint oktatói képesítéssel bír.

 

Mint Simon Zsolttól megtudtuk, az elméleti képzés kifejezetten a H145M típusról szólt, két hét alatt mintegy 1500 oldalas angol tananyagot kellett megtanulniuk. Ezt követte egy egyhetes szimulátoros kiképzés, majd pedig egy 10 órás repülőkiképzés. Azóta a két oktató fejenként közel 100 órát repült a típussal. „Egyre nagyobb tapasztalattal bírunk, így egyre könnyebben is kezeljük a fedélzeti rendszereket. Nagyon megkedveltük a típust, nagyon pilótabarátnak találjuk. Most már bármilyen feladatot hajtunk végre, sokkal inkább tudunk magára a feladatra koncentrálni, mint a helikopter üzemeltetésére” – fogalmazott az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokhelyettese.

Ugyanez a könnyű kezelhetőség jellemzi a típus üzemeltetését és karbantartását is. Bagi Tamás őrnagy, a H145M típus üzemeltetéséért felelős század parancsnoka elárulta, hogy az új típus új szemléletet is igényelt: „Meg kellett szoknunk a digitális műszereket. Analóg rendszerekről kellett átszoknunk a digitálisra és a németországi típusátképzéskor is már nagyon sok számítógépet és diagnosztikai eszközt használtunk. Hozzátette, hogy noha a vizuális ellenőrzés és a rendszerellenőrzés ugyanaz, mint bármelyik eddig használt helikoptertípuson, azonban a módszerek és a szükséges eszközök változtak, finomodtak. „Ezeknek a helikoptereknek az üzemeltetése a régihez viszonyítva sokkal egyszerűbb, modernebb és sokkal rövidebb a fizikai munka is egy előkészítés, egy hibafeltárás, vagy egy hibafolyamat végigkísérése során.”

További fotókért kattintson a linkre!

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 07., 14:20
A normandiai partraszállás egyik alapvető logisztikai kérdése az volt, hogyan lehet megfelelő mennyiségű katonát, fegyverzetet és egyéb felszerelést az éjszaka leple alatt észrevétlenül eljuttatni a brit szigetektől Franciaországba? A hadműveletek tervezőinek gyorsan be kellett látniuk, hogy csak a levegőből érkezhetnek az első egységek a kulcsfontosságú helyekre.
2024. 05. 31., 12:45
Február 23-án került aláírás a magyar légierő vadászgép flottájának bővítését jelentő szerződésre: négy JAS 39C Gripen érkezik a SAAB szerelőcsarnokból Kecskemétre. Az Aranysas interjúja Gróf Gergely ezredessel, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnokával.
2024-06-20 07:00:00
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 21., 10:43
2024. 06. 20., 10:49
Zajlanak a késő délutáni, esti kiképzési repülések az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál.
2024. 06. 18., 10:01
Cserényi Gyula egykori iskolájában, a kecskeméti Arany János Általános Iskolában tartott előadást hétfőn. A tartalékos kutatóűrhajós a kiképzéséről és a HUNOR-program küldetéséről beszélt a kíváncsi diákoknak.
2024. 06. 17., 11:52
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár kiképzési repüléseket végez június 17-20. 17:00-0:00 óra között.

  Legfrissebbek most

„A sikerhez kevés csupán az eszköz és a technika, kell hozzá motivált, tenni akaró állomány elszánt, odaadó parancsnokkal az élén” – fogalmazott köszöntő beszédében Könczöl Ferenc ezredes, az MH Légierő Parancsnokság megbízott parancsnoka az MH 47. Bázisrepülőtér parancsnoki beosztás átadás-átvétele alkalmából rendezett ünnepségen, június 21-én.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A közelmúltban számoltunk be lapunkon Brunei H145M rendeléséről, most pedig folytatódik a sor Belgiummal: az újabb beszerzés hírét a Párizsban megrendezett Eurosatory védelmi és biztonsági kiállításon jelentették be.