2025. 11. 12. szerda
Jónás, Renátó
: 386 Ft   : 334 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy hét a légierő bűvkörében

Egy hét a légierő bűvkörében
honvedelem.hu  |  2021. 07. 19., 12:35
Egy hét a légierő bűvkörében

Első alkalommal szervezett repülőtábort a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakirányt választott hallgatói részére a Szolnoki Honvéd Sportegyesület. A július 16-án, pénteken zárult táborban részt vett húsz honvéd tisztjelölt – leendő légiforgalmi irányítók és légijármű-vezetők – a napi repülések mellett, a légierő több alakulatának feladatrendszerébe is betekintést kapott.

Egy hétig ismerkedtek a Magyar Honvédség légierejének szervezeti felépítésével, feladatrendszerével, a hajózók, a légiforgalmi irányítók és a munkájukat támogató műszaki szakemberek szolgálati körülményeivel a repülőtábor résztvevői.

Dr. Bali Tamás ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnok-helyettese, valamint a Honvédelmi Sportszövetség keretében négy szakosztállyal működő sportegyesület elnöke érdeklődésünkre elmondta: ez az első olyan táboruk, amelyet kimondottan a légierő leendő tisztjei részére szerveztek. Az elmúlt években ugyanis elsősorban a fiatalok katonai pályára irányításában vállaltak szerepet. A nyári táboraikat ezért a Honvéd Kadét Programban résztvevő középiskolás diákok részére szervezték, akik közül többen – talán a szolnoki élményeik hatására is – már jelezték, hogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen, vagy az MH Altiszti Akadémián szeretnének továbbtanulni.

Idén azonban a Honvédelmi Sportszövetség, a katonai utánpótlás érdekében legkiemelkedőbb munkát végzett két egyesület tevékenységi körét megosztotta. A 14-18 éves fiatalok katonai pálya-, a légierő iránti érdeklődésének felkeltése elsősorban a börgöndi Albatrosz Repülő Egyesület feladata ezentúl, a szolnoki sportegyesület tagjai pedig - a Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégium kadétjai mellett – a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tisztjelöltjei honvédség iránti elkötelezettségének erősítését vállalták.

A leendő légiforgalmi irányítók és légijármű-vezetők részvételével hétvégén zárult tábor minden napja a magyar katonai merev- és forgószárnyas repülés, a légierő alakulatainak megismeréséről - a repülésről szólt. A tisztjelöltek már a beérkezésük délelőttjén tájékoztatót hallgattak meg a Magyar Honvédség légierejéről, illetve repülőorientációs előadásokon vettek részt. Ebéd után pedig - a repülőegyesület két KA-7-es vitorlázógépével és két SF-25 Falke motoros vitorlázójával - a Felső-szandai sportrepülőteret a levegőből is megtekinthették.

Másnap a honvéd tisztjelöltek a helikopter bázis feladatrendszerét, majdani kollégáik szolgálati körülményeit ismerhették meg, míg egy statikus bemutató keretében a bázis valamennyi repülőeszközét közelről is tanulmányozhatták, mindemellett lehetőségük volt a hajózókkal is beszélgetni. Délután ismét a repülőegyesület pilótaoktatói várták a tábor résztvevőit a repülőtéren. A szerda délelőtti repülést követően - a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum meglátogatásakor - Lente Zoltán százados, egy részletes tárlatvezetés során a repülés-, a magyar légierő történetét elevenítette fel az egyetemisták előtt.

Csütörtökön a csoport Kecskemétre, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra utazott, ahol - a Gripen vadászgépek kiképzési repülésre történő felkészítését és a feladat végrehajtására történő felszállásaik megtekintését követően - Ábrahám György főtörzsőrmester a vadászpilóták öltözetét is részletesen bemutatta a fiataloknak.

Az MH Légijármű Javítóüzem alaprendeltetését Sebők Zoltán alezredes, az alakulat parancsnokhelyettese ismertette a honvéd tisztjelöltekkel, akik a tájékoztató után a hangárban a repülőműszaki szakemberek munkáját a gyakorlatban is megismerhették. Délután pedig egy igazán különleges programon vettek részt: kötelékben repülve, a szolnoki bázis három H145M típusú helikopteréből nézhették meg a várost.

A zárónapon, július 16-án a Felső-szandai sportrepülőtéren a honvéd tisztjelölteknek még rendeztek egy „búcsúrepülést”, majd Bali ezredes emléklappal köszönte meg leendő munkatársainak a repülőtáborban tanúsított aktív és érdeklődő részvételét. A leendő légiforgalmi irányítók és légijármű-vezetők részére a következő hasonló tábort július végén szervezi a Honvédelmi Sportegyesület Szolnok.

A már harmadéves Kristóf Éda Erzsébet fényképpel tudja bizonyítani, hogy egészen kis kora óta tiszti pályára készül: az óvodai jelmezbálon katonai egyenruhában parádézott. Középiskolásként pedig már azt is eldöntötte, hogy repülőgép-vezető lesz. A kiskunhalasi református gimnáziumban 2016-ban érettségizett, de abban az évben még nem indult ilyen irányú képzés a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen (NKE), ezért „átmenetileg” a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karára és a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karára jelentkezett. Mindkét helyre felvették. Amikor viszont megtudta, hogy az NKE Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán már az állami légiközlekedési szakirány is választható, korábbi tanulmányait felfüggesztve, kizárólag a felvételire készült. A biztosabb siker érdekében a honvédelmi alapismeretek tantárgyból emeltszintű érettségit is tett. Az elmúlt két tanév követelményeit eredményesen teljesítette, merevszárnyas szállítógépet szeretne repülni.

Stark Péter Bence édesapja példáját követve kötődik a légierőhöz: Stark Péter őrnagy korábban Szolnokon szolgált helikopterpilótaként, jelenleg pedig az MH Légi Műveleti Vezetési és Irányítási Központban dolgozik. Az ugyancsak harmadéves honvéd tisztjelölt a gimnázium informatika szakán érettségizett – kacérkodott is azzal a gondolattal, hogy mérnök-informatikusnak tanuljon tovább. Végzősként aztán mégis az NKE légijármű-vezető szakát írta be az egyetemi jelentkezési lap első helyére – azonnal felvették. Ennek azért is nagyon örült, mert a kecskeméti szigorú egészségügyi, pszichológiai és fizikai állóképességi vizsgálaton nagyon sokan kiestek. Abban az évben, több száz jelentkező közül csupán húszan feleltek meg a leendő pilótákkal szemben támasztott követelményeknek. Merevszárnyú szállító gépet szeretne repülni, de helikopterpilótaként is el tudja képzelni tiszti pályát.

További fotókért kattintson a linkre!

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2025. 10. 27., 14:24
Vannak olyan típusok - ha nem is sok - melyek már külalakjukkal messzire kiemelkednek a kortársak közül. Ezek egyike a britek utolsó szuperszonikus repülőgépe, az elfogásra tökéletesített, kéthajtóműves Lightning. Szépnek nem szép, de korának kiváló és valóban villámgyors célszerszámának bizonyult.
2025. 10. 20., 12:32
A hazai léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl október 20-tól ismét várja a jelentkezőket a 2026 őszén induló légiforgalmi irányító képzésére. Az érdeklődők 2026. március 15-ig pályázhatnak, a kiválasztási folyamat várhatóan a nyár közepén zárul. A jövő ősszel induló évfolyamra továbbra is minden, a légi közlekedés iránt érdeklődő pályázó jelentkezését szívesen fogadják.
2025. 10. 02., 09:51
A német birodalom talán legrosszabb sajtójával rendelkező fegyvere volt a Vergeltungswaffe 1, azaz a V-1-es „repülő bomba”. Igazából senki sem szerette: sem a mérnökök, sem az alkalmazók, s pláne nem a britek és más polgári lakosok, akik kénytelenek voltak elszenvedni csapásait. Nem lett belőle Wunderwaffe, azaz a háború sorsát megfordító csodafegyver. Azért annyira nem is volt rossz…
2025-11-10 10:30:02
Az Emirates Group publikálta pénzügyi jelentését: a 2025–26-os pénzügyi év első hat hónapjában az adózás előtti nyereség 3,3 amerikai dollárt ért el, így sorozatban a negyedik olyan féléves beszámolási időszakát zárta a cégcsoport, amikor történelmi csúcsot ért el a profit. Az adózás utáni csoportszintű eredmény 2,9 milliárd dollár nyereség, ami 13%-os növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
2025-11-05 10:15:15
A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, összesen 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak és 59 célállomásra indít járatokat. A március utolsó vasárnapjáig tartó időszakban a magyar hátterű légitársaság összesen több, mint 6800 járatot fog üzemeltetni.
2025-10-28 10:34:50
A HungaroControl legfrissebb jelentése szerint 2025 első három negyedévében több mint 7 százalékkal nőtt a légiforgalom Magyarország légterében a tavalyi év azonos időszakához képest. A számottevő forgalombővülés ellenére a hazai léginavigációs szolgáltató szakemberei jelentős mértékben mérsékelték a járatkéséseket: 80 százalékkal kevesebb késést regisztráltak, mint 2024-ben.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 11. 06., 10:01
2018 májusában egy tengerészgyalogos hamvaival és hagyatékával egy amerikai üzletember érkezett Budapestre. Utazásával a tengerészgyalogos kívánságát teljesítette, akit gyerekkora óta barátjának mondhatott, és akinek kérése az volt, hogy a végső nyughelye szülőföldjén legyen.
2025. 11. 04., 11:56
Megkezdődött a Magyar Honvédség által megrendelt második KC-390 Millennium közepes katonai szállítógép átadás-átvételi folyamata, a brazil Embraer repülőgépgyár Sao Paulo állambeli Gavião Peixotoban települt üzemkomplexumában.
2025. 10. 29., 14:10
A Delta Airlines első hetvenöt évében amerikai repülőgéptípusok voltak a meghatározóak a légitársaságnál.
2025. 10. 27., 11:05
Az idén százéves Delta Airlines történetét röviden áttekintő sorozatban többször szóba került az 1978-as légitársasági deregulációs törvény, amely átalakította az amerikai légiközlekedési iparágat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.