2024. 12. 01.
Elza
: 413 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy hét a légierő bűvkörében

Egy hét a légierő bűvkörében
honvedelem.hu  |  2021. 07. 19., 12:35
Egy hét a légierő bűvkörében

Első alkalommal szervezett repülőtábort a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakirányt választott hallgatói részére a Szolnoki Honvéd Sportegyesület. A július 16-án, pénteken zárult táborban részt vett húsz honvéd tisztjelölt – leendő légiforgalmi irányítók és légijármű-vezetők – a napi repülések mellett, a légierő több alakulatának feladatrendszerébe is betekintést kapott.

Egy hétig ismerkedtek a Magyar Honvédség légierejének szervezeti felépítésével, feladatrendszerével, a hajózók, a légiforgalmi irányítók és a munkájukat támogató műszaki szakemberek szolgálati körülményeivel a repülőtábor résztvevői.

Dr. Bali Tamás ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnok-helyettese, valamint a Honvédelmi Sportszövetség keretében négy szakosztállyal működő sportegyesület elnöke érdeklődésünkre elmondta: ez az első olyan táboruk, amelyet kimondottan a légierő leendő tisztjei részére szerveztek. Az elmúlt években ugyanis elsősorban a fiatalok katonai pályára irányításában vállaltak szerepet. A nyári táboraikat ezért a Honvéd Kadét Programban résztvevő középiskolás diákok részére szervezték, akik közül többen – talán a szolnoki élményeik hatására is – már jelezték, hogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen, vagy az MH Altiszti Akadémián szeretnének továbbtanulni.

Idén azonban a Honvédelmi Sportszövetség, a katonai utánpótlás érdekében legkiemelkedőbb munkát végzett két egyesület tevékenységi körét megosztotta. A 14-18 éves fiatalok katonai pálya-, a légierő iránti érdeklődésének felkeltése elsősorban a börgöndi Albatrosz Repülő Egyesület feladata ezentúl, a szolnoki sportegyesület tagjai pedig - a Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégium kadétjai mellett – a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tisztjelöltjei honvédség iránti elkötelezettségének erősítését vállalták.

A leendő légiforgalmi irányítók és légijármű-vezetők részvételével hétvégén zárult tábor minden napja a magyar katonai merev- és forgószárnyas repülés, a légierő alakulatainak megismeréséről - a repülésről szólt. A tisztjelöltek már a beérkezésük délelőttjén tájékoztatót hallgattak meg a Magyar Honvédség légierejéről, illetve repülőorientációs előadásokon vettek részt. Ebéd után pedig - a repülőegyesület két KA-7-es vitorlázógépével és két SF-25 Falke motoros vitorlázójával - a Felső-szandai sportrepülőteret a levegőből is megtekinthették.

Másnap a honvéd tisztjelöltek a helikopter bázis feladatrendszerét, majdani kollégáik szolgálati körülményeit ismerhették meg, míg egy statikus bemutató keretében a bázis valamennyi repülőeszközét közelről is tanulmányozhatták, mindemellett lehetőségük volt a hajózókkal is beszélgetni. Délután ismét a repülőegyesület pilótaoktatói várták a tábor résztvevőit a repülőtéren. A szerda délelőtti repülést követően - a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum meglátogatásakor - Lente Zoltán százados, egy részletes tárlatvezetés során a repülés-, a magyar légierő történetét elevenítette fel az egyetemisták előtt.

Csütörtökön a csoport Kecskemétre, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra utazott, ahol - a Gripen vadászgépek kiképzési repülésre történő felkészítését és a feladat végrehajtására történő felszállásaik megtekintését követően - Ábrahám György főtörzsőrmester a vadászpilóták öltözetét is részletesen bemutatta a fiataloknak.

Az MH Légijármű Javítóüzem alaprendeltetését Sebők Zoltán alezredes, az alakulat parancsnokhelyettese ismertette a honvéd tisztjelöltekkel, akik a tájékoztató után a hangárban a repülőműszaki szakemberek munkáját a gyakorlatban is megismerhették. Délután pedig egy igazán különleges programon vettek részt: kötelékben repülve, a szolnoki bázis három H145M típusú helikopteréből nézhették meg a várost.

A zárónapon, július 16-án a Felső-szandai sportrepülőtéren a honvéd tisztjelölteknek még rendeztek egy „búcsúrepülést”, majd Bali ezredes emléklappal köszönte meg leendő munkatársainak a repülőtáborban tanúsított aktív és érdeklődő részvételét. A leendő légiforgalmi irányítók és légijármű-vezetők részére a következő hasonló tábort július végén szervezi a Honvédelmi Sportegyesület Szolnok.

A már harmadéves Kristóf Éda Erzsébet fényképpel tudja bizonyítani, hogy egészen kis kora óta tiszti pályára készül: az óvodai jelmezbálon katonai egyenruhában parádézott. Középiskolásként pedig már azt is eldöntötte, hogy repülőgép-vezető lesz. A kiskunhalasi református gimnáziumban 2016-ban érettségizett, de abban az évben még nem indult ilyen irányú képzés a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen (NKE), ezért „átmenetileg” a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karára és a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karára jelentkezett. Mindkét helyre felvették. Amikor viszont megtudta, hogy az NKE Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán már az állami légiközlekedési szakirány is választható, korábbi tanulmányait felfüggesztve, kizárólag a felvételire készült. A biztosabb siker érdekében a honvédelmi alapismeretek tantárgyból emeltszintű érettségit is tett. Az elmúlt két tanév követelményeit eredményesen teljesítette, merevszárnyas szállítógépet szeretne repülni.

Stark Péter Bence édesapja példáját követve kötődik a légierőhöz: Stark Péter őrnagy korábban Szolnokon szolgált helikopterpilótaként, jelenleg pedig az MH Légi Műveleti Vezetési és Irányítási Központban dolgozik. Az ugyancsak harmadéves honvéd tisztjelölt a gimnázium informatika szakán érettségizett – kacérkodott is azzal a gondolattal, hogy mérnök-informatikusnak tanuljon tovább. Végzősként aztán mégis az NKE légijármű-vezető szakát írta be az egyetemi jelentkezési lap első helyére – azonnal felvették. Ennek azért is nagyon örült, mert a kecskeméti szigorú egészségügyi, pszichológiai és fizikai állóképességi vizsgálaton nagyon sokan kiestek. Abban az évben, több száz jelentkező közül csupán húszan feleltek meg a leendő pilótákkal szemben támasztott követelményeknek. Merevszárnyú szállító gépet szeretne repülni, de helikopterpilótaként is el tudja képzelni tiszti pályát.

További fotókért kattintson a linkre!

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 18., 16:45
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
2024. 11. 06., 09:09
2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.
2024. 11. 04., 09:11
2018 után 2024-ben ismét megrendezik a Cruzeiro do Sul, azaz a CRUZEX nagyszabású, nemzetközi légi hadgyakorlatot Brazíliában. A Natal központú kiképzési esemény kiemelt fontosságú és komplexitású Dél-Amerikában, kis jóindulattal akár a brazil Red Flagnek is lehet nevezni. Lesznek újoncok és lesznek búcsúzók: és az is biztos, hogy valóságos típuskavalkád várható.
2024. 10. 25., 09:12
A 9603-as az utolsónak gyártott magyar MiG-21MF-ek (9507-9515, 9601-9606) egyike. Gyártási száma 969603, szériaszáma pedig 9603 (a 96. széria 03. gépe). A repülőgép felújítását a Berekfürdőn található, A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata végezte: az Aranysas magazin 2024. novemberi számában a 9603-as történetéről olvashatunk további részleteket.
2024-11-13 09:24:00
2003. november 13-án délelőtt 11 órakor ismét megtörtént a megszokhatatlan, egy repülőgép eltűnt a lokátorok képernyőjéről és nem válaszolt semmilyen frekvencián. Azonnal felszállt a kutató-mentő helikopter a két egykori kollégiumi szobatárs keresésére.
2024-11-05 18:30:00
A Wizz Air nyerte el idén a CAPA (Centre for Aviation) által megítélt Év Fenntartható Légitársasága elismerést az európai, közel-keleti és afrikai régióban (EMEA’s Environmental Sustainability Airline Group for 2024), amit a légitársaság Hongkongban, a CAPA díjkiosztóval egybekötött légi közlekedési csúcstalálkozóján vehetett át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 27., 10:15
A 2000-es évek első felében a tíz F-14-es mellett, harminchat F/A-18-as adta a Truman csapásmérő képességét.
2024. 11. 21., 10:02
Az amerikai légierő egyik igáslova az F-105 Thunderchief volt Délkelet-Ázsiában, ahol az eredetileg nukleáris csapásmérésre szánt típust vadászbombázóként, később pedig a légvédelem elnyomására is használták.
2024. 11. 13., 09:36
Néhány hónap után ismét a Brussels Airlines kerül terítékre, amelynek látványos, belga ikonokat felvonultató festésmintáiról áprilisban volt szó.
2024. 11. 09., 11:00
Az eseményen Dr. Koller József dandártábornok, Olaszországba akkreditált véderő, katonai és légügyi attasé is részt vett. A szicíliai látogatás célja a nemzetközi nap mellett, a Sigonella-i bázis szakmai bemutató napján történő részvétel volt.

  Legfrissebbek most

2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.