2025. 11. 12. szerda
Jónás, Renátó
: 386 Ft   : 334 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Átfestett forgószárnyasok

Átfestett forgószárnyasok
JETfly  |  2016. 09. 23., 10:15

„Ruhacsere”.

Augusztus elején új, a katonai feladatokhoz jobban illő színt kapott a Magyar Honvédség két, kiképzési feladatokra használt Aerospatiale AS–350B Écureuil (Mókus) helikoptere.

A korábban HA-BDA ás HA-BDB polgári lajstromjelet viselt, egyhajtóműves, mentési feladatokra felszerelt és használt helikopterek 2016 májusában kerültek a Magyar Honvédséghez. A két gép kiképzési, légi megfigyelő, felderítő repülésekre, valamint futárfeladatok ellátására alkalmas, de felhasználhatók lesznek az alapképzés, valamint a tervek szerint induló, új állami légijármű-vezető képzés megvalósításában is.

A gépek május 26-án, immár az ék alakú felségjelzéssel, illetve 101 és 102 lajstrom-jelekkel repültek át az MH 86. Szolnok Helikopterbázisra. A forgószárnyasokkal hamarosan meg is kezdték a leendő szolnoki oktatópilóták kiképzését. A gépek ugyanakkor megőrizték klasszikus „mentősárga” színüket, amely alaposan eltért a szolnoki Mi–8-asok és Mi–17-esek hagyományos, tereptarka festésétől. Ez nem példa nélküli, hiszen a kiképzésre használt légi járművek a világ számos légierejénél, hadseregénél kifejezetten feltűnő színekkel teljesítenek szolgálatot, hiszen így könnyebb észrevenni a bizonytalanabb kezekkel vezetett helikoptert, repülőgépet, növelve ezzel a repülésbiztonságot.

– De nem sokáig maradt ez így, mert végül az a döntés született, hogy „át kell öltöztetni” a gépeket – jegyzi meg Veres József százados, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis harci helikoptert üzemben tartó századának megbízott parancsnoka, a második, festésre előkészített AS–350B mellett. (A frissen „bevonult” két könnyűhelikoptert jelenleg ez a század tartja üzemben.)

Míg a kecskeméti MH Légijármű-javító Üzem szakemberei a festékeket keverték, addig a századost elmondta: összesen két hétre volt szükség a két helikopter „bezöldítéséhez”, azaz a szükséges előkészítéshez, majd a festéshez. Az első lépés az üzemben tartóké volt. A festést végző kecskeméti szakemberekkel egyeztetve azokat az alkatrészeket, borítólemezeket, berendezéseket bontották le a helikopterről, amelyek zavarnák vagy nehezítenék a festést. Le kellett venni például az alsó lemezeket, illetve a vízszintes stabilizátort is. A cél a minél könnyebb és gyorsabb munkavégzés volt, ennek megfelelően a leszerelt lemezeket is gondosan előkészítették a festéshez. A csiszolás, zsírtalanítás mellett a különböző felületek kimaszkolása, kitakarása (ablakok, antennák, más elemek) is megtörtént.

A két AS–350B-re új szín, Temadur márkájú, kétkomponensű, félfényes zöld festék került fel. Ugyanilyen festékkel „öltöztették újra” a szeptemberben, Szolnokon megnyílt RepTárban (repülőmúzeumban) lévő helikoptereket is, hiszen ez bevált, jól ismert anyag.

Mielőtt a kecskeméti szakemberek nyugodt, megfontolt, ezerszer begyakorolt mozdulatainak és festékszóró pisztolyainak köszönhetően színt váltottak volna a forgószárnyasok, alapos előkészítésre volt szükség: a kényes, védendő felületek, pontok letakarására. A maszkolásnál rengeteg apróságra is figyelni kellett. A megbontott csavarokra például azért nem kerülhetett festék, mert az az összeszerelésnél komoly problémát jelenthet. A menetekbe kerülő festék megakadályozhatja a csavar visszatekerését is. Az antennákat is védeni kellett, hiszen felületüket speciális festékkel vonták be a gyárban. Erre nem kerülhetett az új színből, mert az zavarná a rádiókommunikációt. A plexi szélvédők és az oldalablakok tisztán tartása magától értetődő feladat: a pilótának zavartalanul kell kilátnia minden irányba. 

– A munka során körülbelül 10 kilogrammnyi fogy el a zöld festékből: pontos értéket csak a festés utáni súlymérést követően lehet mondani. Nem véletlen a mérlegelés, ezt a gyártó által meghatározott üzemeltetési technológia teszi kötelezővé. A pilóták számára fontos információ, hogy elvándorolt-e a gép súlypontja. Természetesen nagy változás egy festéstől nem várható, a gépre felkerült festék eloszlik a felületén – tette hozzá a százados. 

A felkerült festék, a nagyjavító üzemben szerzett tapasztalatok szerint, 7-8 évet is „kibír” (vagyis két nagyjavítás közötti üzemidőt), így nem kell külön átfesteni a gépet. A nem fedett helyen tárolt helikopterek festését elsősorban a nap UV-sugárzása rongálja. Mivel azonban a tervek szerint a két AS–350B-t a repülések között fedett helyen tárolják majd, így sem a sugárzás, sem a csapadék vagy a fagy nem éri, ezért a várakozások szerint a festés is tartósabbnak bizonyul majd. A gépek belső átfestésre nem volt szükség, maradt a már meglévő fekete és szürke szín. 

Fotó: Dévényi Veronika

Magyar Honvéd 2016. szeptember/Trautmann Balázs

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2025. 10. 27., 14:24
Vannak olyan típusok - ha nem is sok - melyek már külalakjukkal messzire kiemelkednek a kortársak közül. Ezek egyike a britek utolsó szuperszonikus repülőgépe, az elfogásra tökéletesített, kéthajtóműves Lightning. Szépnek nem szép, de korának kiváló és valóban villámgyors célszerszámának bizonyult.
2025. 10. 20., 12:32
A hazai léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl október 20-tól ismét várja a jelentkezőket a 2026 őszén induló légiforgalmi irányító képzésére. Az érdeklődők 2026. március 15-ig pályázhatnak, a kiválasztási folyamat várhatóan a nyár közepén zárul. A jövő ősszel induló évfolyamra továbbra is minden, a légi közlekedés iránt érdeklődő pályázó jelentkezését szívesen fogadják.
2025. 10. 02., 09:51
A német birodalom talán legrosszabb sajtójával rendelkező fegyvere volt a Vergeltungswaffe 1, azaz a V-1-es „repülő bomba”. Igazából senki sem szerette: sem a mérnökök, sem az alkalmazók, s pláne nem a britek és más polgári lakosok, akik kénytelenek voltak elszenvedni csapásait. Nem lett belőle Wunderwaffe, azaz a háború sorsát megfordító csodafegyver. Azért annyira nem is volt rossz…
2025-11-10 10:30:02
Az Emirates Group publikálta pénzügyi jelentését: a 2025–26-os pénzügyi év első hat hónapjában az adózás előtti nyereség 3,3 amerikai dollárt ért el, így sorozatban a negyedik olyan féléves beszámolási időszakát zárta a cégcsoport, amikor történelmi csúcsot ért el a profit. Az adózás utáni csoportszintű eredmény 2,9 milliárd dollár nyereség, ami 13%-os növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
2025-11-05 10:15:15
A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, összesen 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak és 59 célállomásra indít járatokat. A március utolsó vasárnapjáig tartó időszakban a magyar hátterű légitársaság összesen több, mint 6800 járatot fog üzemeltetni.
2025-10-28 10:34:50
A HungaroControl legfrissebb jelentése szerint 2025 első három negyedévében több mint 7 százalékkal nőtt a légiforgalom Magyarország légterében a tavalyi év azonos időszakához képest. A számottevő forgalombővülés ellenére a hazai léginavigációs szolgáltató szakemberei jelentős mértékben mérsékelték a járatkéséseket: 80 százalékkal kevesebb késést regisztráltak, mint 2024-ben.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 11. 06., 10:01
2018 májusában egy tengerészgyalogos hamvaival és hagyatékával egy amerikai üzletember érkezett Budapestre. Utazásával a tengerészgyalogos kívánságát teljesítette, akit gyerekkora óta barátjának mondhatott, és akinek kérése az volt, hogy a végső nyughelye szülőföldjén legyen.
2025. 11. 04., 11:56
Megkezdődött a Magyar Honvédség által megrendelt második KC-390 Millennium közepes katonai szállítógép átadás-átvételi folyamata, a brazil Embraer repülőgépgyár Sao Paulo állambeli Gavião Peixotoban települt üzemkomplexumában.
2025. 10. 29., 14:10
A Delta Airlines első hetvenöt évében amerikai repülőgéptípusok voltak a meghatározóak a légitársaságnál.
2025. 10. 27., 11:05
Az idén százéves Delta Airlines történetét röviden áttekintő sorozatban többször szóba került az 1978-as légitársasági deregulációs törvény, amely átalakította az amerikai légiközlekedési iparágat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.