2025. 11. 10. hétfő
Réka
: 386 Ft   : 335 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Vizsga a levegőben

JETfly  |  2014. 03. 12., 12:05

Gyakorlati vizsgát tettek az NFTC (NATO Flying Training in Canada) - programban részt vevő pilóták március 11-én Szolnokon. Horváth Gábor és Szabadi Vilmos hadnagyok „kiváló” szinten teljesítették a szigorú vizsga követelményeit. Kanadában a tervek szerint nyáron kezdődik a kiképzésük, Harvard II-t fognak majd repülni.

Száz-száz percet repültek JAK−52-essel az NFTC-program első fázisának zárásaként a kanadai kiképzésre készülő pilóták. Az első órát a gyakorlati vizsgán oktatójukkal, Somogyi Zoltán őrnaggyal repülték, majd következett a vizsga egyedül végrehajtandó negyven perce. A két hadnagy első önálló repülését a beton széléről szüleik és barátnőik is végignézhették.

Kezdődik a gurulás: Horváth hadnagy felszállás előtti pillanatai

Török Péter főhadnagy, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis vegyes kiképző repülőszázadának oktatója elmondta: a tisztek kiképzése 2012-ben a tanteremben, elméleti foglalkozásokkal kezdődött, s angol nyelvből is vizsgát kellett tenniük. Ezt követően kerültek a századhoz. Bár korábban már mindketten repültek, a gyakorlati képzést ennek ellenére az alapoknál kezdték, eddig harmincnyolc órát töltöttek a levegőben, most pedig azt bizonyították, hogy felkészültek az önálló repülésre.

A vizsga egy két gépből álló kötelékben végrehajtott felszállással és húszperces közös repüléssel kezdődött. Miután az oktatók gépe leszállt, a pilótáknak a repülés alapjaiból összeállított feladatsort kellett végrehajtaniuk: fordulók, átesés, dugóhúzó, zuhanás, ugrás, gyorsítás, lassítás. Ezután mürepülőelemek következtek: amerikai és harci fordulók, orsók, leborítások. A program közepén „vészhelyzetbe” kerültek: motorleállást szimuláltak. Ilyen esetben a megfelelő siklópálya kiszámításával kell kényszerleszállást végrehajtani. A vizsga iskolakörökkel zárult.

A vizsgát a szülők és a barátnők is végignézhették

Először Horváth Gábor hadnagy gépe emelkedett a levegőbe. A fiatal tiszt honvédségi ösztöndíjjal végzett a Nyíregyházi Főiskola közlekedésmérnöki szakának hajózó szakirányán 2012 januárjában. Civilben ötven órát repült motoros sportgépeken. Szabadidejében sokat túrázik, röplabdázik és kerékpározik.

Szabadi Vilmos hadnagy viszont az extrém sportokat kedveli: az ejtőernyőzést, a lovaglást és persze a repülést. Ő a volt Nemzetvédelmi Egyetem katonai vezetői szakának légiforgalmi irányító szakirányán végzett 2010-ben. Eredetileg repülni akart, de hosszú évekig nem indult pilótaképzés a honvédség keretein belül. Azért lett repülésirányító, mert ez esett legközelebb a „szakmához”. Végzés után Kecskemétre került, s azonnal jelentkezett pilótának – az álmai mostanra váltak valóra. Elárulta azt is, hogy hároméves korában repült először – édesapja vitte fel.

Szabadi hadnagy ellenőrzi gépét

A két hadnagy Somogyi Zoltán őrnagy értékelése szerint „kiváló” szinten teljesítette a vizsgát. Kanadában Harvard II-esen valószínüleg nyáron kezdődik majd a kiképzésük, ami úgy háromnegyed évig tart majd. A pontos időtartamot azonban megbecsülni sem nagyon lehet, ugyanis sok tényező, külső körülmény befolyásolja a felkészülésüket. Rengeteg például az ország fölött átvonuló madárraj, az időjárás is nagyon szélsőséges, télen a mínusz 40 fok alatti hőmérséklet sem számít ritkaságnak. Török főhadnagy például két és fél évet töltött kint. 

Somogyi őrnagy nagyon elégedett a fiatal pilóták teljesítményével

   

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2025. 10. 20., 12:32
A hazai léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl október 20-tól ismét várja a jelentkezőket a 2026 őszén induló légiforgalmi irányító képzésére. Az érdeklődők 2026. március 15-ig pályázhatnak, a kiválasztási folyamat várhatóan a nyár közepén zárul. A jövő ősszel induló évfolyamra továbbra is minden, a légi közlekedés iránt érdeklődő pályázó jelentkezését szívesen fogadják.
2025. 10. 02., 09:51
A német birodalom talán legrosszabb sajtójával rendelkező fegyvere volt a Vergeltungswaffe 1, azaz a V-1-es „repülő bomba”. Igazából senki sem szerette: sem a mérnökök, sem az alkalmazók, s pláne nem a britek és más polgári lakosok, akik kénytelenek voltak elszenvedni csapásait. Nem lett belőle Wunderwaffe, azaz a háború sorsát megfordító csodafegyver. Azért annyira nem is volt rossz…
2025. 09. 23., 12:33
A MiG-21-es család még bőven hadrendben állt, amikor az utód 23-as bevezetése megtörtént. A változtatható szárnynyilazású konstrukció minden részletét tekintve érdekes típus, amely viselte a magyar felségjelet is.
2025-11-05 10:15:15
A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, összesen 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak és 59 célállomásra indít járatokat. A március utolsó vasárnapjáig tartó időszakban a magyar hátterű légitársaság összesen több, mint 6800 járatot fog üzemeltetni.
2025-10-28 10:34:50
A HungaroControl legfrissebb jelentése szerint 2025 első három negyedévében több mint 7 százalékkal nőtt a légiforgalom Magyarország légterében a tavalyi év azonos időszakához képest. A számottevő forgalombővülés ellenére a hazai léginavigációs szolgáltató szakemberei jelentős mértékben mérsékelték a járatkéséseket: 80 százalékkal kevesebb késést regisztráltak, mint 2024-ben.
2025-10-27 13:46:33
A téli időszámításra való átállással életbe lépett a téli menetrendi időszak a légiközlekedésben. Az Air France két népszerű célállomásra indít új, közvetlen járatot, míg a meglévő hálózaton több város repülőterére az eddigieknél nagyobb kínálatot tesz elérhetővé. Mindezek mellett már Miami és Tokió felé is foglalható lesz a La Prémiere első osztály.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 11. 06., 10:01
2018 májusában egy tengerészgyalogos hamvaival és hagyatékával egy amerikai üzletember érkezett Budapestre. Utazásával a tengerészgyalogos kívánságát teljesítette, akit gyerekkora óta barátjának mondhatott, és akinek kérése az volt, hogy a végső nyughelye szülőföldjén legyen.
2025. 11. 04., 11:56
Megkezdődött a Magyar Honvédség által megrendelt második KC-390 Millennium közepes katonai szállítógép átadás-átvételi folyamata, a brazil Embraer repülőgépgyár Sao Paulo állambeli Gavião Peixotoban települt üzemkomplexumában.
2025. 10. 29., 14:10
A Delta Airlines első hetvenöt évében amerikai repülőgéptípusok voltak a meghatározóak a légitársaságnál.
2025. 10. 27., 11:05
Az idén százéves Delta Airlines történetét röviden áttekintő sorozatban többször szóba került az 1978-as légitársasági deregulációs törvény, amely átalakította az amerikai légiközlekedési iparágat.

  Legfrissebbek most

A legtöbb nagyszabású hadijátékhoz hasonlóan az Anatóliai Sas elsődleges célja is az, hogy a résztvevők, a „kékek” a lehető legtöbbet tanuljanak a rendezvény során. Olyan helyzetekkel kerüljenek szembe, amelyekkel otthon nem találkozhatnak, amelyek megközelítenek egy valós háborús szituációt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.