2024. 06. 17. hétfő
Alida, Laura
: 398 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Vizsga a levegőben

JETfly  |  2014. 03. 12., 12:05

Gyakorlati vizsgát tettek az NFTC (NATO Flying Training in Canada) - programban részt vevő pilóták március 11-én Szolnokon. Horváth Gábor és Szabadi Vilmos hadnagyok „kiváló” szinten teljesítették a szigorú vizsga követelményeit. Kanadában a tervek szerint nyáron kezdődik a kiképzésük, Harvard II-t fognak majd repülni.

Száz-száz percet repültek JAK−52-essel az NFTC-program első fázisának zárásaként a kanadai kiképzésre készülő pilóták. Az első órát a gyakorlati vizsgán oktatójukkal, Somogyi Zoltán őrnaggyal repülték, majd következett a vizsga egyedül végrehajtandó negyven perce. A két hadnagy első önálló repülését a beton széléről szüleik és barátnőik is végignézhették.

Kezdődik a gurulás: Horváth hadnagy felszállás előtti pillanatai

Török Péter főhadnagy, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis vegyes kiképző repülőszázadának oktatója elmondta: a tisztek kiképzése 2012-ben a tanteremben, elméleti foglalkozásokkal kezdődött, s angol nyelvből is vizsgát kellett tenniük. Ezt követően kerültek a századhoz. Bár korábban már mindketten repültek, a gyakorlati képzést ennek ellenére az alapoknál kezdték, eddig harmincnyolc órát töltöttek a levegőben, most pedig azt bizonyították, hogy felkészültek az önálló repülésre.

A vizsga egy két gépből álló kötelékben végrehajtott felszállással és húszperces közös repüléssel kezdődött. Miután az oktatók gépe leszállt, a pilótáknak a repülés alapjaiból összeállított feladatsort kellett végrehajtaniuk: fordulók, átesés, dugóhúzó, zuhanás, ugrás, gyorsítás, lassítás. Ezután mürepülőelemek következtek: amerikai és harci fordulók, orsók, leborítások. A program közepén „vészhelyzetbe” kerültek: motorleállást szimuláltak. Ilyen esetben a megfelelő siklópálya kiszámításával kell kényszerleszállást végrehajtani. A vizsga iskolakörökkel zárult.

A vizsgát a szülők és a barátnők is végignézhették

Először Horváth Gábor hadnagy gépe emelkedett a levegőbe. A fiatal tiszt honvédségi ösztöndíjjal végzett a Nyíregyházi Főiskola közlekedésmérnöki szakának hajózó szakirányán 2012 januárjában. Civilben ötven órát repült motoros sportgépeken. Szabadidejében sokat túrázik, röplabdázik és kerékpározik.

Szabadi Vilmos hadnagy viszont az extrém sportokat kedveli: az ejtőernyőzést, a lovaglást és persze a repülést. Ő a volt Nemzetvédelmi Egyetem katonai vezetői szakának légiforgalmi irányító szakirányán végzett 2010-ben. Eredetileg repülni akart, de hosszú évekig nem indult pilótaképzés a honvédség keretein belül. Azért lett repülésirányító, mert ez esett legközelebb a „szakmához”. Végzés után Kecskemétre került, s azonnal jelentkezett pilótának – az álmai mostanra váltak valóra. Elárulta azt is, hogy hároméves korában repült először – édesapja vitte fel.

Szabadi hadnagy ellenőrzi gépét

A két hadnagy Somogyi Zoltán őrnagy értékelése szerint „kiváló” szinten teljesítette a vizsgát. Kanadában Harvard II-esen valószínüleg nyáron kezdődik majd a kiképzésük, ami úgy háromnegyed évig tart majd. A pontos időtartamot azonban megbecsülni sem nagyon lehet, ugyanis sok tényező, külső körülmény befolyásolja a felkészülésüket. Rengeteg például az ország fölött átvonuló madárraj, az időjárás is nagyon szélsőséges, télen a mínusz 40 fok alatti hőmérséklet sem számít ritkaságnak. Török főhadnagy például két és fél évet töltött kint. 

Somogyi őrnagy nagyon elégedett a fiatal pilóták teljesítményével

   

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 31., 12:45
Február 23-án került aláírás a magyar légierő vadászgép flottájának bővítését jelentő szerződésre: négy JAS 39C Gripen érkezik a SAAB szerelőcsarnokból Kecskemétre. Az Aranysas interjúja Gróf Gergely ezredessel, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnokával.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 14., 10:39
A kilencvenes évek elején az amerikai haditengerészet légiereje átalakulóban volt.
2024. 06. 11., 14:00
Számos munkaterület összehangolása szükséges ahhoz, hogy a bosznia-hercegovinai EUFOR Althea művelet magyarok katonák által biztosított MEDEVAC, azaz egészségügyi kiürítési képessége porszem nélküli gépezetként tudjon működni.
2024. 06. 10., 10:57
Légtérzár, menetrendi változások, biztonsági aggályok, csomagfeladás és a szakszervezetek sztrájkfenyegetése.
2024. 06. 04., 13:31
A pezsgő ballószögi kulturális életnek egyik kiemelkedő színfoltja volt a napokban befejeződött repülős rendezvény, melyet a ballószögi repülőtér fennállásának 30. évfordulója alkalmából tartottak meg.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.