Gyakorlati vizsgát tettek az NFTC (NATO Flying Training in Canada) - programban részt vevő pilóták március 11-én Szolnokon. Horváth Gábor és Szabadi Vilmos hadnagyok „kiváló” szinten teljesítették a szigorú vizsga követelményeit. Kanadában a tervek szerint nyáron kezdődik a kiképzésük, Harvard II-t fognak majd repülni.
Száz-száz percet repültek JAK−52-essel az NFTC-program első fázisának zárásaként a kanadai kiképzésre készülő pilóták. Az első órát a gyakorlati vizsgán oktatójukkal, Somogyi Zoltán őrnaggyal repülték, majd következett a vizsga egyedül végrehajtandó negyven perce. A két hadnagy első önálló repülését a beton széléről szüleik és barátnőik is végignézhették.
Kezdődik a gurulás: Horváth hadnagy felszállás előtti pillanatai
Török Péter főhadnagy, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis vegyes kiképző repülőszázadának oktatója elmondta: a tisztek kiképzése 2012-ben a tanteremben, elméleti foglalkozásokkal kezdődött, s angol nyelvből is vizsgát kellett tenniük. Ezt követően kerültek a századhoz. Bár korábban már mindketten repültek, a gyakorlati képzést ennek ellenére az alapoknál kezdték, eddig harmincnyolc órát töltöttek a levegőben, most pedig azt bizonyították, hogy felkészültek az önálló repülésre.
A vizsga egy két gépből álló kötelékben végrehajtott felszállással és húszperces közös repüléssel kezdődött. Miután az oktatók gépe leszállt, a pilótáknak a repülés alapjaiból összeállított feladatsort kellett végrehajtaniuk: fordulók, átesés, dugóhúzó, zuhanás, ugrás, gyorsítás, lassítás. Ezután mürepülőelemek következtek: amerikai és harci fordulók, orsók, leborítások. A program közepén „vészhelyzetbe” kerültek: motorleállást szimuláltak. Ilyen esetben a megfelelő siklópálya kiszámításával kell kényszerleszállást végrehajtani. A vizsga iskolakörökkel zárult.
A vizsgát a szülők és a barátnők is végignézhették
Először Horváth Gábor hadnagy gépe emelkedett a levegőbe. A fiatal tiszt honvédségi ösztöndíjjal végzett a Nyíregyházi Főiskola közlekedésmérnöki szakának hajózó szakirányán 2012 januárjában. Civilben ötven órát repült motoros sportgépeken. Szabadidejében sokat túrázik, röplabdázik és kerékpározik.
Szabadi Vilmos hadnagy viszont az extrém sportokat kedveli: az ejtőernyőzést, a lovaglást és persze a repülést. Ő a volt Nemzetvédelmi Egyetem katonai vezetői szakának légiforgalmi irányító szakirányán végzett 2010-ben. Eredetileg repülni akart, de hosszú évekig nem indult pilótaképzés a honvédség keretein belül. Azért lett repülésirányító, mert ez esett legközelebb a „szakmához”. Végzés után Kecskemétre került, s azonnal jelentkezett pilótának – az álmai mostanra váltak valóra. Elárulta azt is, hogy hároméves korában repült először – édesapja vitte fel.
Szabadi hadnagy ellenőrzi gépét
A két hadnagy Somogyi Zoltán őrnagy értékelése szerint „kiváló” szinten teljesítette a vizsgát. Kanadában Harvard II-esen valószínüleg nyáron kezdődik majd a kiképzésük, ami úgy háromnegyed évig tart majd. A pontos időtartamot azonban megbecsülni sem nagyon lehet, ugyanis sok tényező, külső körülmény befolyásolja a felkészülésüket. Rengeteg például az ország fölött átvonuló madárraj, az időjárás is nagyon szélsőséges, télen a mínusz 40 fok alatti hőmérséklet sem számít ritkaságnak. Török főhadnagy például két és fél évet töltött kint.
Somogyi őrnagy nagyon elégedett a fiatal pilóták teljesítményével
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.