2017. 12. 18. hétfő
Auguszta
: 314 Ft   : 266 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Értékes hagyatékot kapott a repülőmúzeum

JETfly  |  2013. 03. 18., 14:07

Páratlanul értékes hagyaték került a közelmúltban a Szolnoki Repülőmúzeumba. Az emléktárgyak, jegyzetfüzetek, fronton készült ceruzarajzok, kitüntetések, makettek és modellek Bosznay Károly pilóta, a magyar repülőgép-makettezés úttörőjének kalandos életébe, a második világháborús repülés történetébe és a ‘60-as, ‘70-es évek sportrepülésének világába engednek bepillantást. A relikviákat Bosznay Károly özvegye, dr. Rákóczy Rozália ajánlotta fel a múzeumnak.

Bosznay Károly 1921. december 30-án született Pestszentlőrincen. 16 évesen került be esztergályos ipari tanulónak a székesfehérvári Repülőgép-javító Mühely és Raktárhoz. Itt kezdett el modellezni: különböző vitorlázó- és motoros modelleket épített. A makettek is érdekelték: fából és papírból megépítette a Fokker F VII. makettjét.

Tanulmányai befejezése után 1940-ben önként bevonult sorkatonai szolgálatra a Repülőgép-javító Mühely és Raktárhoz, majd a Honvéd Repülőkísérleti Mühelynél szolgált a ferihegyi repülőtéren repülőgép-esztergályosként. Frontszolgálatra 1942 áprilisában Szolnokra vezényelték az 1. honvéd vadász gyakorlórepülő üzemi alosztály müszaki szakaszához. A 2. Repülődandár alárendeltségében került ki a keleti frontra repülőgép-szerelőként az 1. repülőgép-szeroszlophoz. Szolgált Poltaván, Ilovszkojén, Kijevben és Lembergben (Lvov). Amikor a szovjet csapatok 1943 januárjában áttörték a magyar vonalakat a Donnál, az egyik repülőgép fedélzetén átmenekítették Kijevbe.

Elkezdett oroszul tanulni és kapcsolatba lépett a lengyel ellenállókkal is, akiknek barátjával gyógyszert, kötszert és konzervet szereztek a német készletekből. A frontszolgálat idején is folytatta a makettek építését, ekkor faragta ki a Junkers Ju−88 és az olasz Savoia SM−79 repülőgépek 1:50-es méretarányú kicsinyített másait. Rendkívül szépen tudott rajzolni, sok ceruzarajza megmaradt a fronton használt jegyzetfüzetében. 1944 januárjában szakaszvezetői rendfokozatban szerelt le a 2. Repülődandár futárrepülőrajától, majd tartalékos állományba helyezték. 1944. július 5-én Horthy Miklós kormányzó Magyar Bronz Érdemérmet adományozott neki a „szovjet elleni hadmüveletek alkalmával az ellenség előtt teljesített kiváló szolgálataiért”.

A háború után 1957-ig nem volt kapcsolata a repüléssel. Ekkor elhatározta, hogy a sportrepülésben keresi meg régi szerelmét. Az elméleti vizsgák után 1957. május 18-án repült először a HA-5150 lajstromjelü vitorlázó repülőgéppel Hármashatárhegyen, a Cskalov repülőklubban. A motoros repülésre is lehetősége nyílt, a Magyar Honvédelmi Sportszövetség (MHS) HA-TRD lajstromjelü Trénerével 1961. április 27-én kezdte el a kiképzést Budaörsön. 1963. május 9-én kezdte el az An−2 típusátképzés repülési feladatait. Ezzel a típussal repült a legtöbbet. A szakszolgálati engedély megszerzése után az MHS-nél, majd a Magyar Honvédelmi Szövetségnél (MHSZ) lett hivatásos pilóta.

A repülés mellett a makettezéstől sem szakadt el. Fából és fémből elkészítette a Po−2, az R−18, az I−16 és a magyar gyártású WM−21 Sólyom makettjét. 1986. március 30-án, 65 évesen hunyt el. Temetésén a magyar pilóták és repülőmüszakiak nagy tábora, valamint a temető felett áthúzó An−2-es búcsúztatta.

Páratlanul értékes hagyatékából korábban a szakfolyóirat- és könyvgyüjtemény a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeumba került, emléktárgyai és makettjei pedig most érkeztek a Szolnoki Repülőmúzeumba özvegye, dr. Rákóczy Rozália szíves felajánlásának köszönhetően.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 12. 07., 10:17
2017. december 5-én, a Zsukovszkijban található M. M Gromov Repülőkísérleti Intézet repülőteréről a levegőbe emelkedett a Szu-57-es 052-es oldalszámú prototípusa, mellyel megkezdődött az újgenerációs, 30-as gyártmány megnevezéssel illetett hajtómű légi tesztelése.
2017. 12. 06., 10:32
Az Egyiptomi Légierő a napokban átvette az utolsó 3 Rafale EM típusú vadászbombázóját. A leszállítással egyidőben, a francia Dassault Aviation vállalat és az egyiptomi fél újabb tárgyalásokat kezdett további Rafale-ok beszerzése ügyében is.
2017. 12. 04., 15:39
Varsóban már a MiG-29-esek és Szu-22-esek közelgő váltására készülnek. Az erről szóló hírt a program felelőse, a lengyel Fegyverzeti Felügyelet november 23-án közölte a sajtóval – a cél egy új, többfeladatú harci repülőgép kiválasztása a kiöregedett szovjet gyártmányok pótlására.
2017-11-30 12:30:21
A napokban Kazahsztán átvette a soron következő, hetedik C-295 típusú katonai teherszállító repülőgépét. Az újabb példányt az európai Airbus Military vállalat szállította le, mely november 24-én landolt az Almati légibázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 12. 14., 11:57
Ikonikus környezetben, a szolnoki bázis helikoptereket ábrázoló fotókkal és Mi–24-es fegyverzeti tartozékokkal feldíszített művelődési otthonában mutatták be az egykori helikoptervezető, Brandt Gyula nyugállományú őrnagy a típus magyarországi történetét feldolgozó, hiánypótló könyvét.
2017. 12. 14., 09:15
Fotók a 2017-es MAKSz légiszalonról.
2017. 12. 11., 10:11
1977. október 13-án a Lufthansa 181-es járata felszállt Palma de Mallorcáról és Frankfurt felé vette az irányt.
2017. 12. 08., 14:27
Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruház kínálatából! Repülős témájú könyvek, DVD filmek, relikviák, ruházati termékek! Kiszállítási akciónk 2017. december 31-ig tart!

  Legfrissebbek most

2017. december 1-én elkezdődött Ulan-Udenszki Repülőgépgyár (U-UAZ) által modernizált Mi-171E berepülése. Az „Orosz Helikopterek” holdingba tartozó üzemben a modernizálás során új hajtómű és módosított forgószárny-mechanizmus került a helikopterbe.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!++

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban tervezett Arrow–3 rakétatesztet a céltárgy meghibásodása miatt szakították meg – az izraeli védelmi minisztérium közleménye szerint a tesztindításra a légierő palmakhimi rakétakísérleti bázisán került volna sor, részeként annak a tesztsorozatnak, amellyel Izrael a többlépcsős rakétavédelmi képességét hivatott kiépíteni.