2017. 09. 20. szerda
Friderika
: 309 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Különdíjat hoztak el a nemzetközi versenyről a szolnoki hajózók

JETfly  |  2012. 10. 16., 10:42

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis szállítóhelikopter-zászlóaljának egyik gépszemélyzete is meghívást kapott a csehországi Ostravában a közelmúltban második alkalommal megrendezett HIP SIMULATOR CUP 2012 elnevezésű nemzetközi szimulátorversenyre. (Élménybeszámoló a helyszínről.)

A HIP a MI−8, MI−17, MI−171 típusú közepes szállítóhelikopterek NATO-kódneve. A Helicopter Training Point (HTP) épülete az ostravai repülőtér szomszédságában található, és a versenyen részt vevőkkel, valamint a HTP oktatóival folytatott beszélgetések alapján elmondható: az ostravai  általunk is repült típus legkorszerübb, leginkább valósághü, legsokoldalúbb szimulátora. Minden évszak, mindenféle időjárási jelenség, a poros, havas, korlátozott méretü területen történő fel- és leszállások, müszerrepülések és az elképzelhetőnél is több meghibásodás, illetve különleges eset szimulálható vele.

Különdíjat hoztak el a nemzetközi versenyről a szolnoki hajózók

A szimulátor megalkotása orosz−cseh együttmüködés eredménye. Bár az éles bevetés pótlására, helyettesítésére egyik hasonló berendezés sem képes, a helyes mozdulatok, ténykedések és ezek sorrendjének begyakorlására kifogástalanul alkalmas, a missziós feladatokra történő felkészülés során elengedhetetlen szükség van rá.

A megmérettetésen kilenc személyzet (öt cseh, három lengyel és egy magyar) vett részt. A rövid feladatismertető és sorszámhúzás után kezdődtek a „repülések”: gépbe ülés, fejhallgató fel, biztonsági hevederek bekötve, hajtómüvek indítása, „felszállás” előtti checklist, paraméterek rendben, „ready for departure”.

Az első feladat: felszállás után tartsunk 348 fokos irányt és az előttünk lévő hegycsúcson található, korlátozott méretü leszállóhelyen, a levegőből határozzuk meg a pontos szélirányt. A széleltérítést mérő müszerünkön a felszállás után természetesen meghibásodást imitáltak, tehát az nem müködött. A szélkör-módszert választottuk, a hegycsúcs fölött stopper indult. Két perccel később tartózkodási helyünket képzeletben összekötöttük a leszállóhellyel, és rádión jelentettem: „Wind is from one niner zero degrees”. A kilenc csapatból csak mi határoztuk meg fokra pontosan a szélirányt, amiért különdíjjal jutalmaztak bennünket.

Különdíjat hoztak el a nemzetközi versenyről a szolnoki hajózók

A második feladat: iskolakör, jobb hajtómü tüz, a tüz likvidálása és egyhajtómüves repülésre történő áttérés után szigorúan előírt paramétertartás mellett repülőgépszerü leszállás egy megadott pontra. Az oktatók értékelték a végrehajtás precizitását, és a földet érés pontjának távolságát mérték az általuk megadott ponttól.

A harmadik feladat: mindkét hajtómü leállása után leszállás egy korlátozott méretü, megadott leszállóhelyre. A kiszámítást úgy kellett végrehajtani, hogy leszállás után a lefékezett helikopter minél közelebb legyen a leszállóhely középpontjához. Az oktatók kiemelték, hogy ismét mi produkáltuk a legszebb siklóprofilt és a legpontosabb földet érést.

Összesítésben az ötödik helyen végeztünk, és elhoztuk a különdíjat egy rangos nemzetközi mezőnyben.

A csapat tagjai Bógyi Zsolt őrnagy, gépparancsnok, Frank Zoltán százados, másodpilóta, és Lőrincz Tamás zászlós, fedélzeti technikus voltak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.
2017. 09. 19., 09:17
Retro légiharc, román sólymok és a palástorsó. Ancsa-dörej, vitorlázó suhogás, Li-2-es királynő, tüzköpő Csirkecomb, anyósok a levegőben.
2017. 09. 18., 09:42
A kilencvenes évek első felében, a mezőgazdasági repülésből ismert Z-37-eseknek új feladat adódott, légi reklámhordozók vontatógépeként élhették másodvirágzásukat.
2017. 09. 15., 11:37
Pedig ez az „év beruházása” Pécsett, ám amint közelebb mentünk a projekthez, furábbnál furább dolgok derültek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új TVSz-2DTSz sorozatgyártására már akár 2020-ban sor kerülhet – erről tudósított legalábbis a TASzSz hírügynökség a szibériai Csapligin Kutatóintézet igazgatójával, Vlagyimir Barkusszal készített riportjában.