2025. 03. 25. kedd
Irén, Írisz
: 398 Ft   : 368 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Különdíjat hoztak el a nemzetközi versenyről a szolnoki hajózók

JETfly  |  2012. 10. 16., 10:42

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis szállítóhelikopter-zászlóaljának egyik gépszemélyzete is meghívást kapott a csehországi Ostravában a közelmúltban második alkalommal megrendezett HIP SIMULATOR CUP 2012 elnevezésű nemzetközi szimulátorversenyre. (Élménybeszámoló a helyszínről.)

A HIP a MI−8, MI−17, MI−171 típusú közepes szállítóhelikopterek NATO-kódneve. A Helicopter Training Point (HTP) épülete az ostravai repülőtér szomszédságában található, és a versenyen részt vevőkkel, valamint a HTP oktatóival folytatott beszélgetések alapján elmondható: az ostravai  általunk is repült típus legkorszerübb, leginkább valósághü, legsokoldalúbb szimulátora. Minden évszak, mindenféle időjárási jelenség, a poros, havas, korlátozott méretü területen történő fel- és leszállások, müszerrepülések és az elképzelhetőnél is több meghibásodás, illetve különleges eset szimulálható vele.

Különdíjat hoztak el a nemzetközi versenyről a szolnoki hajózók

A szimulátor megalkotása orosz−cseh együttmüködés eredménye. Bár az éles bevetés pótlására, helyettesítésére egyik hasonló berendezés sem képes, a helyes mozdulatok, ténykedések és ezek sorrendjének begyakorlására kifogástalanul alkalmas, a missziós feladatokra történő felkészülés során elengedhetetlen szükség van rá.

A megmérettetésen kilenc személyzet (öt cseh, három lengyel és egy magyar) vett részt. A rövid feladatismertető és sorszámhúzás után kezdődtek a „repülések”: gépbe ülés, fejhallgató fel, biztonsági hevederek bekötve, hajtómüvek indítása, „felszállás” előtti checklist, paraméterek rendben, „ready for departure”.

Az első feladat: felszállás után tartsunk 348 fokos irányt és az előttünk lévő hegycsúcson található, korlátozott méretü leszállóhelyen, a levegőből határozzuk meg a pontos szélirányt. A széleltérítést mérő müszerünkön a felszállás után természetesen meghibásodást imitáltak, tehát az nem müködött. A szélkör-módszert választottuk, a hegycsúcs fölött stopper indult. Két perccel később tartózkodási helyünket képzeletben összekötöttük a leszállóhellyel, és rádión jelentettem: „Wind is from one niner zero degrees”. A kilenc csapatból csak mi határoztuk meg fokra pontosan a szélirányt, amiért különdíjjal jutalmaztak bennünket.

Különdíjat hoztak el a nemzetközi versenyről a szolnoki hajózók

A második feladat: iskolakör, jobb hajtómü tüz, a tüz likvidálása és egyhajtómüves repülésre történő áttérés után szigorúan előírt paramétertartás mellett repülőgépszerü leszállás egy megadott pontra. Az oktatók értékelték a végrehajtás precizitását, és a földet érés pontjának távolságát mérték az általuk megadott ponttól.

A harmadik feladat: mindkét hajtómü leállása után leszállás egy korlátozott méretü, megadott leszállóhelyre. A kiszámítást úgy kellett végrehajtani, hogy leszállás után a lefékezett helikopter minél közelebb legyen a leszállóhely középpontjához. Az oktatók kiemelték, hogy ismét mi produkáltuk a legszebb siklóprofilt és a legpontosabb földet érést.

Összesítésben az ötödik helyen végeztünk, és elhoztuk a különdíjat egy rangos nemzetközi mezőnyben.

A csapat tagjai Bógyi Zsolt őrnagy, gépparancsnok, Frank Zoltán százados, másodpilóta, és Lőrincz Tamás zászlós, fedélzeti technikus voltak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.