2025. 01. 22. szerda
Artúr, Vince
: 412 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Költözik a repülőmúzeum

JETfly  |  2012. 08. 27., 16:12

Másfél-két éven belül új helyre, az egykori indóház mellé helyezik át az MH Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HIM) szolnoki repüléstörténeti kiállítóhelyét. A Nemzeti Fejlesztési Kormánybizottság regionális operatív programja keretében a repülőmúzeum átköltöztetésére, felújítására, korszerűsítésére, interaktívvá tételére és az új környezetének rendezésére 2 milliárd 100 millió forint támogatást kap a város.

Mintegy tíz kilométerrel arrébb, Magyarország legrégebbi vasútállomás-épülete, az indóház mellé költöztetik rövidesen a szolnoki repülőmúzeumot. Kertészné Bokor Zsuzsanna, a Szolnoki Városfejlesztő Zrt. projektmenedzsere a honvedelem.hu-nak elmondta, hogy a 2,1 milliárdos beruházás keretében felújítják a jelenleg romos, elcsúfított müemlék épületet és környezetét, a múzeumot pedig interaktívvá alakítják át: repüléstechnikai restaurátor-mühellyel és oktatóközponttal, tematikus játszótérrel, helikopter- és hőlégballon-leszállópályával, látogatói, valamint többnyelvü információs központtal kívánják bővíteni. Így a város egy újabb turisztikai látványossággal lesz majd gazdagabb.

A tervezett beruházás engedélyezési terveinek kidolgozását már megkezdték, a végleges pályázati anyag az év végére készül el. A pályázat elbírálása valószínüleg pár hónapig eltart majd, s lehet, hogy az eredeti terveken néhány kisebb módosításra is szükség lesz. Ezt követően a támogatási szerződést kell megkötni, majd elkészíteni a kivitelezési terveket. A múzeum átköltöztetésére pedig valószínüleg közbeszerzési eljárást kell kiírni. Mindezt figyelembe véve a repülőgépek másfél évig még majdnem biztosan a mostani helyükön maradnak.

A szolnoki repülőmúzeumot 1973-ban az akkori Országos Légvédelmi Parancsnokság (OLP) alapította a katonai repülőtér területén, ahonnan 1994-ben költöztették jelenlegi helyére. Közép-Európa egyik legnagyobb katonai repüléstörténeti kiállítóhelye 22 ezer négyzetméternyi területet foglal el, 53 repülőeszköz tekinthető meg itt. Évente több mint 25 ezer látogatót fogadnak, a belépés ingyenes. A múzeumot egy tiszt, három altiszt és egy közalkalmazott üzemelteti.

A múzeum gyüjteménye legutóbb három újonnan beszerzett gépritkasággal gazdagodott, amelyeket idén áprilistól tekinthetnek meg a repülés szerelmesei. Ezek egyike Kvasz András gépének replikája, amely az aviatika hőskorába repíti vissza a látogatókat. A békéscsabai származású pilóta 1910-ben készítette el saját gépét, a Kvasz–I-et. 1911-ben a Rákosmező felett végzett körrepüléssel megnyerte a Sacellary György országgyülési képviselő által kitüzött 500 koronás díjat, majd az ország 70 településén végzett bemutatórepüléssel népszerüsítette a magyar aviatikát. Szolnokon is tartott bemutatót a szandai réten 1911. november 26-án: ettől a felszállástól számítják a szolnoki repülés történetét. A történelmi gép másolatát négyévnyi munkával Révy László készítette el – a Honvédelmi Minisztérium támogatásával került a múzeumba.

Ugyancsak idei újdonság a „Denevér” is − az a magyar tervezésü, pilóta nélküli repülő, amelyet a Haditechnikai Intézet ajánlott fel ősszel a kiállítóhelynek. Tervezőjét, Vég Pál mérnököt a honvédség bízta meg a ‘90-es évek elején azzal, hogy egy katonai célú, felderítésre alkalmas pilóta nélküli gépet készítsen, ám a megrendelés végül elmaradt. Egyetlen példány létezik csak belőle, az, amelyik Szolnokon látható.

A múzeum harmadik új büszkesége egy Jak–11-es szovjet vadász- és kiképző repülőgép. Ezt a típust a Jak–3-as nyomán fejlesztették ki, első repülését 1945-ben teljesítette, majd 1946-ban állt szolgálatba. A Magyar Néphadseregben 1950-ben rendszeresítették, kiképzőrepülőként alkalmazták. Összesen 64 darab került Magyarországra, az utolsó 19 gép már Csehszlovákiából érkezett, a típust 1960-ban vonták ki a rendszerből. Csupán két Jak–11-es maradt meg, amelyek közül az egyik külföldre került.

Mindhárom régi-új gép egyetlen példány az országban – a Kvasz-replika és a „Denevér” pedig egyedi tervezésüek, így az egész világon nincs párjuk. A Szolnokon kiállított valamennyi repülőgép az MH Hadtörténet Intézet és Múzeum (HIM) tulajdona, amelyeket mütárgykölcsönzési szerződéssel adtak át üzemeltetésre az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisnak.

Nagy András, a HIM munkatársa, a múzeum szakmai vezetője és Lente Zoltán százados, a kiállítóhelyet üzemeltető csoport parancsnoka elmondta, hogy tavaly egy új, fedett hangárral bővült a kiállítóhely, amely azóta már meg is telt: öt, az időjárásra különösen „érzékeny” gépet helyeztek el benne. A közel 24 milliós beruházást a Honvédelmi Minisztérium anyagi segítsége mellett magánszemélyek, vállalkozók támogatásával és a repülésbarátok közössége tagjainak 1 százalékos adófelajánlásával sikerült megvalósítani – a pénzt a Magyar Repülők Bajtársi Egyesületén keresztül utaltatták át a múzeumnak.

Pár napja pedig a Nemzeti Kulturális Alap pályázatán nyert 289 ezer forintot a múzeum, a pénzből két repülőgépet tudnak felújítani: a Jak-11-est és az L-200 D „Moravá”-t. Ez utóbbi érdekessége, hogy nem katonai repülőgép, hanem a magyar légi rendészet szolgálati gépe volt. Rövidesen 05-ös oldalszámmal és „RENDŐRSÉG” felirattal lesz látható.

Galéria: Költözik a repülőmúzeum

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 02., 10:24
A NATO Görögországban megrendezett, a légi hadműveletek összehangolását célzó Ramstein Flag gyakorlatának különböző részterületeit az ARANYSAS decemberi számában - mintegy „felülnézetben” - bemutattuk. A végrehajtott repülésekbe és a gyakorlat „alulnézetébe” Tősér Péter alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár megbízott parancsnok-helyettese avatja be az olvasókat.
2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2025-01-17 12:23:25
Az Emirates bemutatta új egyenruháját, amely az exkluzivitást és a légitársaság luxus színvonalát tükrözi. Az új viselet kifejezetten a Dubaji Nemzetközi Repülőtéren dolgozó elit csapat számára készült, amely a VIP és prémium utasok gördülékeny és személyre szabott utazási élményéért felelős.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.