2018. 02. 25.
Géza
: 313 Ft   : 254 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Költözik a repülőmúzeum

JETfly  |  2012. 08. 27., 16:12

Másfél-két éven belül új helyre, az egykori indóház mellé helyezik át az MH Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HIM) szolnoki repüléstörténeti kiállítóhelyét. A Nemzeti Fejlesztési Kormánybizottság regionális operatív programja keretében a repülőmúzeum átköltöztetésére, felújítására, korszerűsítésére, interaktívvá tételére és az új környezetének rendezésére 2 milliárd 100 millió forint támogatást kap a város.

Mintegy tíz kilométerrel arrébb, Magyarország legrégebbi vasútállomás-épülete, az indóház mellé költöztetik rövidesen a szolnoki repülőmúzeumot. Kertészné Bokor Zsuzsanna, a Szolnoki Városfejlesztő Zrt. projektmenedzsere a honvedelem.hu-nak elmondta, hogy a 2,1 milliárdos beruházás keretében felújítják a jelenleg romos, elcsúfított müemlék épületet és környezetét, a múzeumot pedig interaktívvá alakítják át: repüléstechnikai restaurátor-mühellyel és oktatóközponttal, tematikus játszótérrel, helikopter- és hőlégballon-leszállópályával, látogatói, valamint többnyelvü információs központtal kívánják bővíteni. Így a város egy újabb turisztikai látványossággal lesz majd gazdagabb.

A tervezett beruházás engedélyezési terveinek kidolgozását már megkezdték, a végleges pályázati anyag az év végére készül el. A pályázat elbírálása valószínüleg pár hónapig eltart majd, s lehet, hogy az eredeti terveken néhány kisebb módosításra is szükség lesz. Ezt követően a támogatási szerződést kell megkötni, majd elkészíteni a kivitelezési terveket. A múzeum átköltöztetésére pedig valószínüleg közbeszerzési eljárást kell kiírni. Mindezt figyelembe véve a repülőgépek másfél évig még majdnem biztosan a mostani helyükön maradnak.

A szolnoki repülőmúzeumot 1973-ban az akkori Országos Légvédelmi Parancsnokság (OLP) alapította a katonai repülőtér területén, ahonnan 1994-ben költöztették jelenlegi helyére. Közép-Európa egyik legnagyobb katonai repüléstörténeti kiállítóhelye 22 ezer négyzetméternyi területet foglal el, 53 repülőeszköz tekinthető meg itt. Évente több mint 25 ezer látogatót fogadnak, a belépés ingyenes. A múzeumot egy tiszt, három altiszt és egy közalkalmazott üzemelteti.

A múzeum gyüjteménye legutóbb három újonnan beszerzett gépritkasággal gazdagodott, amelyeket idén áprilistól tekinthetnek meg a repülés szerelmesei. Ezek egyike Kvasz András gépének replikája, amely az aviatika hőskorába repíti vissza a látogatókat. A békéscsabai származású pilóta 1910-ben készítette el saját gépét, a Kvasz–I-et. 1911-ben a Rákosmező felett végzett körrepüléssel megnyerte a Sacellary György országgyülési képviselő által kitüzött 500 koronás díjat, majd az ország 70 településén végzett bemutatórepüléssel népszerüsítette a magyar aviatikát. Szolnokon is tartott bemutatót a szandai réten 1911. november 26-án: ettől a felszállástól számítják a szolnoki repülés történetét. A történelmi gép másolatát négyévnyi munkával Révy László készítette el – a Honvédelmi Minisztérium támogatásával került a múzeumba.

Ugyancsak idei újdonság a „Denevér” is − az a magyar tervezésü, pilóta nélküli repülő, amelyet a Haditechnikai Intézet ajánlott fel ősszel a kiállítóhelynek. Tervezőjét, Vég Pál mérnököt a honvédség bízta meg a ‘90-es évek elején azzal, hogy egy katonai célú, felderítésre alkalmas pilóta nélküli gépet készítsen, ám a megrendelés végül elmaradt. Egyetlen példány létezik csak belőle, az, amelyik Szolnokon látható.

A múzeum harmadik új büszkesége egy Jak–11-es szovjet vadász- és kiképző repülőgép. Ezt a típust a Jak–3-as nyomán fejlesztették ki, első repülését 1945-ben teljesítette, majd 1946-ban állt szolgálatba. A Magyar Néphadseregben 1950-ben rendszeresítették, kiképzőrepülőként alkalmazták. Összesen 64 darab került Magyarországra, az utolsó 19 gép már Csehszlovákiából érkezett, a típust 1960-ban vonták ki a rendszerből. Csupán két Jak–11-es maradt meg, amelyek közül az egyik külföldre került.

Mindhárom régi-új gép egyetlen példány az országban – a Kvasz-replika és a „Denevér” pedig egyedi tervezésüek, így az egész világon nincs párjuk. A Szolnokon kiállított valamennyi repülőgép az MH Hadtörténet Intézet és Múzeum (HIM) tulajdona, amelyeket mütárgykölcsönzési szerződéssel adtak át üzemeltetésre az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisnak.

Nagy András, a HIM munkatársa, a múzeum szakmai vezetője és Lente Zoltán százados, a kiállítóhelyet üzemeltető csoport parancsnoka elmondta, hogy tavaly egy új, fedett hangárral bővült a kiállítóhely, amely azóta már meg is telt: öt, az időjárásra különösen „érzékeny” gépet helyeztek el benne. A közel 24 milliós beruházást a Honvédelmi Minisztérium anyagi segítsége mellett magánszemélyek, vállalkozók támogatásával és a repülésbarátok közössége tagjainak 1 százalékos adófelajánlásával sikerült megvalósítani – a pénzt a Magyar Repülők Bajtársi Egyesületén keresztül utaltatták át a múzeumnak.

Pár napja pedig a Nemzeti Kulturális Alap pályázatán nyert 289 ezer forintot a múzeum, a pénzből két repülőgépet tudnak felújítani: a Jak-11-est és az L-200 D „Moravá”-t. Ez utóbbi érdekessége, hogy nem katonai repülőgép, hanem a magyar légi rendészet szolgálati gépe volt. Rövidesen 05-ös oldalszámmal és „RENDŐRSÉG” felirattal lesz látható.

Galéria: Költözik a repülőmúzeum

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2018. 02. 14., 14:38
Norad Benidze, a Tbiliszi Repülőgépgyár igazgatója a grúz “Business Media” internetes lapnak adott nyilatkozatában megerősítette a hírt, miszerint Grúzia modernizálná a Szu-25-ösöket és Ge-31 Bora néven ázsiai és afrikai országokban értékesítené azokat.
2018-02-16 15:28:45
A mai napon, 2018. február 16-án, pénteken, helyi idő szerint 11 óra körül lezuhant a Török Légierő egyik SF-260D típusú kiképző repülőgépe. A repülőgép kétfős személyzete életét vesztette a katasztrófában.
2018-02-13 15:29:53
Az “Orosz Helikopterek” legújabb többfeladatú modellje, a Mi-171E2 sikeresen befejezte az új hajtóművek és a forgószárny berendezéseinek légi próbáit. A kizárólag exportra szánt Mi-171E2-t (a Mi-171A2 helikopter exportváltozata) Mi-171E néven szállítják majd a vásárlóknak.
2018-02-09 16:36:34
2018. február 6-11. között rendezik meg Szingapúr Csangi repülőterén az Ázsia legnagyobb légiszalonjaként emlegetett Singapore Airshow-t, ahol többek között a Lockheed Martin F-16-os típusának jövője kapcsán is hallhattunk pozitív híreket.
   MÁSOK ÍRTÁK
2018. 02. 23., 09:46
A brit Királyi Légierő négy-öt Eurofighter Typhoon-ja érkezik Magyarországra a nyár folyamán, hogy közösen gyakorlatozzon a Magyar Honvédség Gripen harci repülőgépeivel.
2018. 02. 22., 11:16
Az Amerikai Egyesült Államok kormánya nem járult hozzá, hogy az egyiptomi légierő megkapja a Dassault Rafale vadászbombázóihoz szánt SCALP EG közepes hatótávolságú cirkálórakétákat.
2018. 02. 21., 12:51
Nemcsak az ütközés, hanem az elkerülésére tett manőver is kockázat. Az európai szabályozás alapvonalai.
2018. 02. 20., 11:57
A Messerek a megnyitón, a Li-2-esek a hangárban. A Tante, a Savoya és az Electra. Egy remek Nebuló és egy hírhedt sróf a nebulóknak.

  Legfrissebbek most

Oroszország ötödik generációs harci repülőgépe, a Szu-57-es egyike azon típusoknak, melyet repülős berkekben kiemelt figyelem övez: mikor áll hadrendbe, milyen fegyvereket hordoz majd, mikor kapja meg az új hajtóművet stb. mind-mind olyan kérdések, melyek naponta visszaköszönnek a repülős fórumokon.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!++

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Továbbra sincs megfelelő állapotban a német hadsereg (Bundeswehr), a felszerelésben és a személyi állományban is hiányosságok mutatkoznak, illetve sok katona túlterhelt.