2017. 09. 20. szerda
Friderika
: 309 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Helikopteres repülés éjjellátó készülékkel

JETfly  |  2008. 07. 16., 07:01

A bázis, és a hazai katonai helikopteres repülés jelenében, jövőjében mérföldkő, történelmi jelentőségű esemény az éjjellátó készülékkel elsajátított repülési képesség – fogalmazta meg Lamos Imre dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnoka. Az alakuló téren felsorakozott állomány előtt július 14-én reggel jelentette be, hogy a Szállítóhelikopter Zászlóaljtól Pelczéder Gyula őrnagy, Szőke Attila őrnagy pilóták, Tóth Zsolt főtörzsőrmester, fedélzeti technikus, sikeresen zárták oroszországi képzésüket.

Torzsok városában, az ott lévő katonai bázison május 11-től július 11-ig tartott a tanfolyam, amelynek keretében két hét elméleti oktatást követő földi előkészítés után mintegy húsz órát repültek felújított, orosz Mi-17-es helikopteren. Nem csak megtanulták, begyakorolták az éjjellátóval történő repülést, de képesítést is kaptak arra, hogy hajózó társaikat oktathassák. A speciális technika segítségével a magyar katonai repülés, csapatrepülés történetében első ízben kerülhet sor ilyen jellegü feladat-végrehajtásra. A három hajózó -egy helikopter személyzete- által elsajátított tudás méltó módon kapcsolódik a 2008. év évfordulós eseményeihez.

Az oroszországi képzést a megszokottnál rövidebb idő alatt fejezték be, ami az itthoni felkészülés eredménye. Ennek köszönhető, hogy a kinti gyakorlások során gördülékenyen oldottak meg több feladatot: fényszóró nélküli leszállást repülőtérre vagy külső fényszórókkal leszállást ki nem világított területre.

A magyarországi képzés ez év őszén már elkezdődhet, várhatóan ekkor érkezik meg ugyanis a helikopter bázis két Oroszországban nagyjavított-korszerüsített szállító helikoptere.Maga az éjjellátó szerkezet közel egy kilogramm súlyú, ráerősíthető a pilótasisakra, ami önmagában kevés a képesség alkalmazhatóságához: a helikoptert is alkalmassá kell tenni a bonyolult feladat végrehajtására. Ezért átalakítják, korszerüsítik többek között a müszerfal világítását, infraszürőt alkalmaznak, az árnyékolást fejlesztik, a külső világításon változtatnak.

Az éjszakai repülési képesség elsajátítása elengedhetetlen feltétel ahhoz, hogy megfeleljünk a mai kor kihívásainak. Új típusú feladatok megoldása válik lehetővé: éjszaka is szállíthatunk szárazföldi csapatokat; repülhetünk földközelben ötven-százötven méter magasságon is; müveleti területek kiürítése és sebesült-szállítás nagy biztonsággal lesz végrehajtható. Alapvetően megváltozik, lényegesen javul a leszállóhely kiválasztásának lehetősége, ezzel együtt a kutató-mentő tevékenység, katasztrófavédelmi, árvízvédelmi feladatok végrehajtása, külső súlyok emelése, a személyzet túlélésének esélye, a feladat sikeres és biztonságos végrehajtásának lehetősége.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.
2017. 09. 19., 09:17
Retro légiharc, román sólymok és a palástorsó. Ancsa-dörej, vitorlázó suhogás, Li-2-es királynő, tüzköpő Csirkecomb, anyósok a levegőben.
2017. 09. 18., 09:42
A kilencvenes évek első felében, a mezőgazdasági repülésből ismert Z-37-eseknek új feladat adódott, légi reklámhordozók vontatógépeként élhették másodvirágzásukat.
2017. 09. 15., 11:37
Pedig ez az „év beruházása” Pécsett, ám amint közelebb mentünk a projekthez, furábbnál furább dolgok derültek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új TVSz-2DTSz sorozatgyártására már akár 2020-ban sor kerülhet – erről tudósított legalábbis a TASzSz hírügynökség a szibériai Csapligin Kutatóintézet igazgatójával, Vlagyimir Barkusszal készített riportjában.