2025. 11. 11. kedd
Márton
: 386 Ft   : 334 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tigrisüvöltés 2023

Tigrisüvöltés 2023
Trautmann Balázs  |  2023. 12. 05., 13:54
Tigrisüvöltés 2023

"Nehéz szerénynek maradni!", állítja a Tiger Meet-ek jelmondata. A fotókat nézve, van benne igazság! Sehol máshol nem láthatunk ennyi, látványosan megfestett katonai repülőgépet - de a csodaszép merev- és forgószárnyasok nem kiállításra jöttek. Dolgoztak, kőkeményen, s velük együtt a hajózók és a műszakiak is.

Az először 1960-ban megrendezett Tiger Meet-rendezvények történelméről az Aranysas magazin régebbi számaiban már részletesen meséltünk. A világ leglátványosabb - és kétségkívül leghangosabb - nagymacska-seregszemléjén a gyönyörű „tigrisminta” csak látványos külsőség, hiszen a hangsúly a 13 országból érkezett 80 légijármű és a közel 1300 hajózó, műszaki és más specialista együttműködésén, közös feladat-végrehajtásán van. A romantikus kezdetek után a NATO Tiger Meet mára már a katonai szövetség egyik kiemelten fontos kiképzési eseményévé nőtte ki magát.

Az október első hetében megrendezett, sorrendben az 59. találkozónak idén az olaszországi Gioia del Colle melletti, 1916 óta működő 36. „Antonio Ramirez” légibázis adott otthont. Ez a repülőtér jelenti a 36. repülőezred (36 Stormo) otthonát. Ez az 1938 óta létező alakulat arról híres, hogy az olasz légierőben egyedül két, első vonalbeli aktív vadászbombázó századdal (10 és 12 Gruppo) rendelkezik. Ráadásul a repülőtér műszaki bázisa képes az Eurofighter-ek tervezett 500 és 1000 repült órás nagyjavítására is, így kiemelt szerep jut neki az olasz EF-2000 flotta fenntartásában.

Megjegyzendő, hogy a „tigrisek” nem először járnak a NATO déli frontjának számító Olaszországban. Először a Cameri melletti repülőtéren gyűltek össze a résztvevők 1973-ban. A vendégek elégedettek voltak, hiszen a rotációs elvnek megfelelően 1980-ban és 1988-ban ismét Cameriben zajlott a találkozó. Így nem lehet csodálkozni, hogy 35 esztendővel később, sokkal modernebb gépekkel, de néhány veterán visszatérővel is a mezőnyben, a Tiger Meet ismét a csodás Olaszországba látogatott el.

Sokféle gép, sokféle feladat

A szervezők egyik legfontosabb célja, hogy igazi típuskavalkádot biztosítsanak a Tiger Meet idejére. Ez nem csak a spotterek szívének kedves, hanem biztosítja azt is, hogy a szűk másfél hét alatt minél többféle feladatot tudjanak végrehajtani a résztvevők. egy átlagos napon két hullámban szálltak fel a feladatra felkészített hajózók és gépeik. A reggeli „nagy kötelékek” komplex légi műveletekre (COMAO) indultak. A délutáni csapat tagjai már a specializáltabb repülésekre koncentráltak: elektronikai hadviselés, alapvető vadászfeladatok, manőverező légiharcok, illetve az alacsonyan és lassan mozgó célpontok elfogása volt jellemzően az étlapon.

A sok géphez sok helyre is szükség volt - földön és égen egyaránt. Ennek megfelelően Puglia, Calabria és Basilicata környékének kijelölt és a gyakorlat idejére szigorúan lezárt légterei, illetve Sibari, Pisticci és Crotone repülőterei is a résztvevők rendelkezésére álltak. A többnemzeti, számos típust felvonultató, összetett légiműveletek között szerepeltek a klasszikus légvédelmi műveleti és légi elfogási, nagy távolságú csapásmérési, illetve a saját szárazföldi erők közeli légitámogatási, vagy éppen a harci kutató-mentő feladatok. 1100 felszállással több mint 800 repült órát sikerült baleset- és eseménymentesen teljesíteni a résztvevőknek. Ebben az olasz légierő alájátszói, azaz a KC-130J és a KC-767 tankergépek, illetve egy vadonatúj G550 CAEW légtérellenőrző radarfelderítőgép is segítettek.

Egy szintén fontos része a Tiger Meet-eknek az egymás típusának és eljárásainak első kézből történő megismerése. Ehhez a résztvevő vadászbombázó századok igyekeznek kétüléses gépeket is küldeni a találkozóra. Így a „társtigrisek” hajózói részt vehetnek akár egy szimulált harci bevetésen is - márpedig működés, azaz repülés közben lehet igazán jól megérteni és átélni azt, amiről odalenn, a dokumentumokban, a vetített képes előadásokon és a tantermekben már annyi szó esett.
De ne felejtsük el a nagy presztízzsel bíró Ezüst Tigrist: idén a bajorok, azaz a német légierő Neuburgból érkező, „Bajor Tigris” nevet viselő 74. taktikai repülőszázada vihette haza mind a Silver Tiger Trophy-t, mind a legszebben festett gép díját. A képeket látva igencsak megérdemelten…

Színben a lényeg!

Nekünk, a katonai repülés iránt rajongóknak azért valahol mégiscsak az alkalomhoz illő díszfestések jelentik a Tiger Meet-ek savát-borsát. Nos, ezt a hagyományt szerencsére 2023-ban is komolyan vették a résztvevők, így a századok egy-egy alaposan feldíszített géppel jelezték: az adott egységben igazi tigrisvér csörgedezik. Ez - valljuk meg - az unalmasan egyenszínű, légifölény-szürke gépek korszakában szinte az egyetlen lehetőség, hogy ilyen mennyiségű, díszfestéses gépet kapjanak lencsevégre a spotterek és a képeiken keresztül lássuk mi, rajongók.

Az idei felhozatal legszebb gépeit a török, a német és az osztrák századok hozzák Gioia del Colle-be. Bár az időjárási előrejelzések az elmúlt évtizedek adatai alapján erre az időszakra nem ígérkeztek túl bíztatónak, de az égiek az égjárókkal voltak: kellemes meleg, tiszta égbolt, ragyogó légköri viszonyok várták a hajózókat és a látogatókat egyaránt.

S már azt is tudni lehet, hogy 2024-ben a németországi Schleswig/Jagel légibázis fog otthont adni az eseménynek. Aki számít, ott lesz…

A cikk nyomtatott változata az Aranysas magazin 2023. decemberi számában jelent meg. 

Forrás: https://www.aranysas.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 10. 27., 14:24
Vannak olyan típusok - ha nem is sok - melyek már külalakjukkal messzire kiemelkednek a kortársak közül. Ezek egyike a britek utolsó szuperszonikus repülőgépe, az elfogásra tökéletesített, kéthajtóműves Lightning. Szépnek nem szép, de korának kiváló és valóban villámgyors célszerszámának bizonyult.
2025. 10. 20., 12:32
A hazai léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl október 20-tól ismét várja a jelentkezőket a 2026 őszén induló légiforgalmi irányító képzésére. Az érdeklődők 2026. március 15-ig pályázhatnak, a kiválasztási folyamat várhatóan a nyár közepén zárul. A jövő ősszel induló évfolyamra továbbra is minden, a légi közlekedés iránt érdeklődő pályázó jelentkezését szívesen fogadják.
2025. 10. 02., 09:51
A német birodalom talán legrosszabb sajtójával rendelkező fegyvere volt a Vergeltungswaffe 1, azaz a V-1-es „repülő bomba”. Igazából senki sem szerette: sem a mérnökök, sem az alkalmazók, s pláne nem a britek és más polgári lakosok, akik kénytelenek voltak elszenvedni csapásait. Nem lett belőle Wunderwaffe, azaz a háború sorsát megfordító csodafegyver. Azért annyira nem is volt rossz…
2025-11-10 10:30:02
Az Emirates Group publikálta pénzügyi jelentését: a 2025–26-os pénzügyi év első hat hónapjában az adózás előtti nyereség 3,3 amerikai dollárt ért el, így sorozatban a negyedik olyan féléves beszámolási időszakát zárta a cégcsoport, amikor történelmi csúcsot ért el a profit. Az adózás utáni csoportszintű eredmény 2,9 milliárd dollár nyereség, ami 13%-os növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
2025-11-05 10:15:15
A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, összesen 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak és 59 célállomásra indít járatokat. A március utolsó vasárnapjáig tartó időszakban a magyar hátterű légitársaság összesen több, mint 6800 járatot fog üzemeltetni.
2025-10-28 10:34:50
A HungaroControl legfrissebb jelentése szerint 2025 első három negyedévében több mint 7 százalékkal nőtt a légiforgalom Magyarország légterében a tavalyi év azonos időszakához képest. A számottevő forgalombővülés ellenére a hazai léginavigációs szolgáltató szakemberei jelentős mértékben mérsékelték a járatkéséseket: 80 százalékkal kevesebb késést regisztráltak, mint 2024-ben.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 11. 06., 10:01
2018 májusában egy tengerészgyalogos hamvaival és hagyatékával egy amerikai üzletember érkezett Budapestre. Utazásával a tengerészgyalogos kívánságát teljesítette, akit gyerekkora óta barátjának mondhatott, és akinek kérése az volt, hogy a végső nyughelye szülőföldjén legyen.
2025. 11. 04., 11:56
Megkezdődött a Magyar Honvédség által megrendelt második KC-390 Millennium közepes katonai szállítógép átadás-átvételi folyamata, a brazil Embraer repülőgépgyár Sao Paulo állambeli Gavião Peixotoban települt üzemkomplexumában.
2025. 10. 29., 14:10
A Delta Airlines első hetvenöt évében amerikai repülőgéptípusok voltak a meghatározóak a légitársaságnál.
2025. 10. 27., 11:05
Az idén százéves Delta Airlines történetét röviden áttekintő sorozatban többször szóba került az 1978-as légitársasági deregulációs törvény, amely átalakította az amerikai légiközlekedési iparágat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.