2023. 03. 28. kedd
Gedeon, Johanna
: 386 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Rohamléptekben fejlődik a légierő - Várják a pilótajelölteket!

Rohamléptekben fejlődik a légierő - Várják a pilótajelölteket!
honvedelem.hu  |  2022. 01. 07., 11:18

„A légierő fejlesztése terén abszolút jó úton járunk, főleg, ha azt vesszük figyelembe, hogy 1990 után nem igazán történt modernizáció. Az első komolyabb lépésre csak 2005-ben, a Gripen-beszerzés szerződésének aláírásával került sor. A haderőnem a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretében az elmúlt években óriási fejlődésen ment keresztül” – nyilatkozta Kilián Nándor vezérőrnagy, a Magyar Honvédség Parancsnoksága légierő haderőnemi szemlélője a Spirit FM „Katonadolog” című műsorának január 6-ai, csütörtöki adásában.

Kilián Nándor vezérőrnagy a műsorban részletesen beszélt - többek között - a készenléti szolgálat működéséről. Elmondta, hogy a Magyar Honvédség 1990 előtt is ellátott hasonló szolgálatot és a NATO csatlakozást követően még a MiG-29-es vadászgépekkel kellett elérni a riasztástól számított tizenöt perces készenléti időt.

„Manapság már az év minden napján, 24 órában, két felfegyverzett Gripen áll a kecskeméti hangárban és két pilóta úgymond térdelőrajtban várja a riasztást, és ugyanígy természetesen a vonatkozó kiszolgáló-műszaki állomány is készenlétben van. Noha a készenléti idő valóban tizenöt perc, talán nem titok, hogy az állomány általában nyolc-tizenegy perc között teljesíti a feladatot” – hangsúlyozta a vezérőrnagy, aki részletesen kitért a készenléti szolgálat működésére is. „Amennyiben olyan légijármű jelenik meg a radarokon, amelyik nem adta le a repülési tervét, azt azonosítatlannak kell tekinteni. Először a légiirányítók a hivatalos frekvenciákon megpróbálják felvenni vele a kapcsolatot, mert minden repülőeszköznek kötelessége a nemzetközi vészfrekvenciákon figyelni a rádióforgalmazást. Ha így sem sikerül felvenni a kapcsolatot, akkor indulnak a Gripenek és rávezetéssel, illetve saját radarjuk használatával elfogják ezt a járművet. Az egyik vadászgép meghatározott távolságban mögötte marad – hiszen sosem lehet tudni, még békeidőben sem, a valós szándékokat. Ha például civil utasszállító gépről van szó, akkor a másik felfegyverzett gép mellé repül, hogy fizikailag is látható legyen. Ezután a vadászgép pilótája és a másik gép kapitánya nemzetközi kézjelekkel is tud kommunikálni egymással, ha nincs meg rádiókapcsolata. Ugyanis gyakran csak az okozza a problémát, hogy nem állították be rendesen a megfelelő a frekvenciát” - részletezte a vezérőrnagy.

„Ugyanakkor a 2011 szeptemberében, az Amerikai Egyesült Államokban történt terrortámadások óta minden lehetséges forgatókönyvre fel kell készülnünk. A leglényegesebb az időfaktor – nagyon gyorsan kell döntést hozni, hiszen ezek akár 600-900 kilométer per órás sebességgel is képesek haladni. De ilyen jellegű kritikus helyzettel szerencsére nem találkoztunk. A közelmúltban a legveszélyesebb szituáció akkor adódott, amikor egy eltévedt kisgép Ausztriából berepülve Paks felé közeledett és folyamatosan csökkentette a magasságát. Természetesen azonnal reagálnunk kellett. A repülőgép-vezető végül nagyon örült, hogy megtudta, merre jár, és le tudott szállni egy kisrepülőtéren” – fogalmazott a haderőnemi szemlélő.

A légierő fejlesztésével kapcsolatban Kilián Nándor vezérőrnagy hangsúlyozta: a folyamat abszolút jó úton halad, főleg, ha azt vesszük figyelembe, hogy 1990 után jó ideig nem történt modernizáció. „Az első komolyabb lépésre csak 2005-ben, a Gripen-beszerzés szerződésének aláírásával került sor. Aki figyelemmel követte az utóbbi évek történéseit, láthatta, hogy a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretében rengeteg fejlesztés valósult meg. A Mi-8-as és Mi-17-es forgószárnyas kiszolgálta az idejét, jó konstrukciónak számított az elmúlt évtizedekben, mindenképp váltanunk kellett. Nagyszerűek a H145-ös helikopterek, oktatóval együtt én magam is kipróbáltam és hozza azt, amit vártunk tőlük.

Az Airbus H145M helikopterekkel nem csak könnyű szállítási kapacitásra tett szert a Magyar Honvédség.
bővebben ...

A repülőgép- és helikoptervezetők képzésének terén sem járunk rossz úton. Mindenképpen fontos, hogy a pilótaképzés lehetőségeiről a megfelelő információk, a megfelelő csatornákon keresztül jussanak el a fiatalokhoz. Akik manapság már csak elvétve vesznek a kezükbe újságot. Lehet jelentkezni, folyamatosan várjuk az érdeklődőket! Amennyiben a felsőoktatásban tanuló jelentkezők fizikailag, valamint pszichésen is megfelelnek és legalább középfokon tudnak angolul, kiválasztó programon vesznek részt. Ha ezt sikerrel teljesítik, bekerülnek a NATO kanadai vadászpilóta-képző programba (NFTC). Ezzel kapcsolatosan kiváló tapasztalataink vannak, hiszen, akik ezt elvégezték, azok nyolcvan százaléka Gripen pilóta, és a többiek is rendszerben vannak, mint szállítórepülőgép-vezetők, vagy helikoptervezetők” – tájékoztatta a hallgatókat a vezérőrnagy. Szót ejtett arról is, hogy folyamatosan gondolkodnak, miként lehetne továbbfejleszteni a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen néhány éve beindított hazai pilótaképzést.”

Az új radarrendszer beszerzésével kapcsolatban Kilián Nándor vezérőrnagy elmondta: jelenleg a hazai radarrendszer képes ellátni NATO-szintű feladatait, de az eszközök vegyes képet mutatnak. Modern háromdimenziós radarok mellett régi orosz radarok is rendszerben vannak. Utóbbiakat le kell cserélni, hiszen üzemidejük végéhez közelednek, de a Vaskupola-rendszer beszerzésével a Honvédelmi Minisztérium gondoskodik a megfelelő modernizációról.

A Gripen-vadászgépek továbbfejlesztésével (4+ generáció) kapcsolatban elhangzott: a vonatkozó szerződések alapján új szoftvercsomaggal frissülnek a hazai vadászgépek, amely - többek között - megnöveli azok radarfelderítő képességét; fejleszti önvédelmi rendszerüket és egyéb harcászati képességeiket is.

Az interjú a linkre kattintva hallgatható meg!

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 08., 16:16
Az Aero Vodochody elvégezte mind a 16 együléses L-159 ALCA nagyjavítását és az utolsó példányt is sikeresen átadták a Cseh Légierőnek. Az L-159-esek üzembentartását további nyolc évvel meghosszabbították és egyéb műszaki fejlesztésekre is sor került.
2023. 03. 07., 15:52
A HUNOR - Magyar Űrhajós Program egy orvossal és három mérnökkel kezdi meg a kétéves kiképzését Magyarország újonnan felállított hivatásos űrhajósállományának – közölte a Külgazdasági és Külügyminisztérium március 7-én, kedden.
2023. 03. 07., 15:05
2023. március 7-én a déli órákban, kötelékrepülés közben összeütközött az Olasz Légierő két SIAI-Marchetti S-208M típusú kiképző repülőgépe, személyzetük életét vesztette a katasztrófa során.
2023. 02. 17., 14:18
2021-es hírek szerint a ghánai parlament rábólintott arra a közel 111 millió eurós beszerzésre, melynek keretein belül hat példányt vásárolnak az Aero Vodochody új L-39NG típusából. Előrelépés azóta sincs az ügyben.
2023. 02. 16., 14:49
2022 decemberében kaptak szárnyra azok a hírek, mely szerint a Görög Légierő használt C-130J Hercules közepes, katonai szállító repülőgépeket kíván beszerezni a kiöregedő C-130B és C-130H változatok helyére.
2023-03-14 11:44:40
Június 1-től heti hétre növeli járatai számát Budapest és Dubaj között az Emirates. Emellett számos, a magyar utazók körében is népszerű útvonalon bővít a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, és újabb desztinációkon állnak forgalomba az A380-as óriásgépek.
2023-03-13 15:45:08
2023. március 18-án, szombaton rendezik meg a XXXI. Szolnoki Országos Makettkiállítás és Verseny névre keresztelt rendezvényt, mely a makettrajongók naptárjában az év egyik kiemelkedő eseménye. Olvasóinknak emellett egyéb programokat is összegyűjtöttünk március hónapra vonatkozóan!
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 03. 27., 09:35
Idén júliusra készül el az első kettő, és ebben az évben összesen hat H225M érkezik a helikopterdandárhoz.
2023. 03. 22., 13:17
Különleges túranapot szervezett a Hajagi Természetvédő és Szabadidő Egyesület (HATESZ) a 2023 Európa Kulturális Fővárosa Veszprém programsorozat keretében március 11-én.
2023. 03. 22., 10:03
A Wizz Air, Európa leggyorsabban növekvő és legfenntarthatóbb légitársasága budapesti sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy újabb géppel bővül itthoni flottája.
2023. 03. 21., 14:34
Összesen 463 darab makettet láthattak az érdeklődők a XXXI. Országos Makett Kiállításon és Versenyen, Szolnokon, március 18-án.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Svédország a Grob G 120TP típust választotta az alapfokú kiképző repülőgép kategóriára, felváltva idővel a kiöregedő SK 60-as flottát.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A nyugat-balkáni béke Magyarország egyik legfontosabb biztonságpolitikai érdeke, hiszen ez az európai béke egyik záloga is egyben, elérése és biztosítása embert próbáló, kihívást jelentő feladat – hangsúlyozta Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes március 26-án, vasárnap a Koszovóból visszatérő MH KFOR Hadműveleti Tartalék Zászlóalj manőver századának fogadásakor Kecskeméten.