2018. 01. 18. csütörtök
Piroska
: 308 Ft   : 252 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ketten maradtak

JETfly  |  2016. 09. 19., 09:41

Hosszú évtizedek után Németországban ismét Messerschmitt vadászgépbe ülhettek a második világháború legendás Puma századának veterán pilótái.

Hazaútjukon aztán egy szomorú felkérésnek is eleget kellett tenniük: végakaratának megfelelően, Magyarországra hozták a közelmúltban elhunyt egykori bajtársuk hamvait. Holéczy Dániel hadnagyot szűk családi körben szeptember 17-én búcsúztatták Celldömölkön.

Ingolstadt-Manching légi bázison lévő Messerschmitt múzeumba látogatott a 96 esztendős vitéz Szentiványi János alezredes, és 93 éves bajtársa, Frankó Endre főhadnagy. Az egykori vadászpilóták németországi útját a Magyar Honvédség támogatásával Hochstein András szervezte meg, aki még azt is el tudta intézni, hogy a veteránok egy kicsit nosztalgiázhassanak: beülhettek a második világháborúban általuk repült Messerschmitt Bf-109 G-6 típusú vadászgép kabinjába. 

A rendszerváltás után rehabilitált két idős tiszt egy An-26-os szállítógéppel szeptember 15-én reggel repült ki Németországba. Útjukra elkísérte őket Körömi „Csücsör” József alezredes is, aki a Hungarian Sky Hussars nevet viselő repülőkötelék tagjaként, Doma Sándor alezredessel, Pál István századossal, a tartalék Beke József őrnaggyal és a szóló bemutatót tartó Pinkóczi József alezredessel, magyar vadászpilótaként 1993. júliusban először vett részt nyugati országban szervezett repülőnapon: Fairfordba, a Royal Air Force 75. születésnapján szervezett légi parádén kápráztatták el a közönséget. A kíséret tagjai voltak még: Kálló Sándor őrnagy, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Puma századának jelenlegi parancsnoka, Baranyai György őrnagy, az MH Ludovika Zászlóalj Kvasz András Század parancsnoka és ifj. Szentgyörgyi Dezső, a kecskeméti repülőbázis névadójának a fia. Ugyancsak a gépen utazott a SpeakEasy Project munkatársaként Hernáth Csaba és Szabó Dénes, akik egy dokumentumfilmet forgatnak a veteránokról. 

Hochstein András, a „nosztalgiautazás” főszervezője elmondta: egy felejthetetlen nappal kívánták meglepni a két idős vadászpilótát azzal, hogy ismét beülhetnek a háborúban általuk repült gépbe. Ilyen típus azonban nincs Magyarországon, azért repültek ki a Messerschmitt Alapítvány múzeumához. Az utat eredetileg júliusra tervezték, technikai okok miatt kellett őszre halasztaniuk. Az akkori terveik szerint Németországban meglátogatták volna az ott letelepedett Holéczy Dánielt is, aki ugyancsak a legendás Puma század tagja volt. Az egykori repülő hadnagy azonban két hete, 93 éves korában elhunyt. A végakarata az volt, hogy hamvai magyar földben nyugodhassanak. Urnáját a két volt bajtársa hozta haza és adták át özvegyének, Nancy Holéczynek, aki azt férje szülővárosába, Celldömölkre vitte. A hamvak már a családi sírhelyben pihennek. 

Fotó: dr. Toperczer István orvos alezredes, Tóth Róbert hadnagy és Hochstein András

A Messerschmitt Alapítvány és az European Aeronautic Defense and Space Company (EADS) támogatásával 1998-ban létrehozott, a világon egyedülálló múzeum érdekessége, hogy itt minden gép repülőképes állapotban van, s valamennyit Willy Messerschmitt tervezte. Ezeket a gépeket láthatjuk repülni a különböző repülőnapokon is. Az épület tulajdonképpen egy hangár, ahol a repülőgépek karbantartását végzik, így azok általában félig szétszerelt állapotban láthatók. A falakon lévő tablókon pedig bemutatják Willy Messerschmitt életét és teljes munkásságát. A múzeum csak előzetes jelentkezés alapján látogatható. Egyrészt azért, mert az EADS gyár területén található, ahol a német Eurofighterek végszerelését végzik, másrészt pedig ez a repülőtér a német légierő kísérleti- és javítóbázisa. 

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2018-01-12 12:56:41
A Wizz Air, Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársasága ma bejelentette, hogy 2017-ben rekordszámú utast szállított, jelentősen bővítette hálózatát, lebonyolította minden eddiginél nagyobb repülőgép-megrendelését, részben szponzorált pilótaképzést indított, és számos fejlesztést vezetett be a jobb ügyfélkiszolgálás érdekében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2018. 01. 18., 09:57
Fotók a 2017-es lengyelországi Radom Airshow-ról!
2018. 01. 17., 12:47
Noha a magyar fél már meghirdette 18 millió dollárért 23 MiG-29-es vadászgépeit, még nem kérte az orosz haditechnika továbbadásához szükséges hozzájárulást Moszkvától – írta a Ria Novosztyi.
2018. 01. 15., 16:05
Átgondoltan pakol az ember, ha egy 55×40×23 centiméteres táska jelenti számára az otthont 5 napon át.
2018. 01. 15., 09:38
Szürke égen szürke gépet fotózni nem annyira hálás feladat, de mivel a honvédség valamennyi akkori merevszárnyú típusa repült, egyáltalán nem bánom, hogy a képek az optimálistól eltérő körülmények között készültek.

  Legfrissebbek most

A Magyar Honvédség már az ország légterébe történő berepülés előtt jelzett arról a kisgépről az illetékes szerveknek, amelyről később kiderült, hogy tizenegy migránst szállított, s amit hétfő este találtak meg a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Kállósemjén határában - közölte a Honvédelmi Minisztérium.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!++

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Jakutszk repülőterén január 11-én extrém időjárási körülmények között megkezdődött a Moszkvai Helikoptergyártó Üzem Mi-171A2 típusának tesztrepülése. A helikoptert a Volga-Dnyeper légitársaság An-124-100 Ruszlán teherszállító repülőgépe szállította a helyszínre.