2025. 01. 16. csütörtök
Gusztáv
: 412 Ft   : 400 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ketten maradtak

Ketten maradtak
JETfly  |  2016. 09. 19., 09:41

Hosszú évtizedek után Németországban ismét Messerschmitt vadászgépbe ülhettek a második világháború legendás Puma századának veterán pilótái.

Hazaútjukon aztán egy szomorú felkérésnek is eleget kellett tenniük: végakaratának megfelelően, Magyarországra hozták a közelmúltban elhunyt egykori bajtársuk hamvait. Holéczy Dániel hadnagyot szűk családi körben szeptember 17-én búcsúztatták Celldömölkön.

Ingolstadt-Manching légi bázison lévő Messerschmitt múzeumba látogatott a 96 esztendős vitéz Szentiványi János alezredes, és 93 éves bajtársa, Frankó Endre főhadnagy. Az egykori vadászpilóták németországi útját a Magyar Honvédség támogatásával Hochstein András szervezte meg, aki még azt is el tudta intézni, hogy a veteránok egy kicsit nosztalgiázhassanak: beülhettek a második világháborúban általuk repült Messerschmitt Bf-109 G-6 típusú vadászgép kabinjába. 

A rendszerváltás után rehabilitált két idős tiszt egy An-26-os szállítógéppel szeptember 15-én reggel repült ki Németországba. Útjukra elkísérte őket Körömi „Csücsör” József alezredes is, aki a Hungarian Sky Hussars nevet viselő repülőkötelék tagjaként, Doma Sándor alezredessel, Pál István századossal, a tartalék Beke József őrnaggyal és a szóló bemutatót tartó Pinkóczi József alezredessel, magyar vadászpilótaként 1993. júliusban először vett részt nyugati országban szervezett repülőnapon: Fairfordba, a Royal Air Force 75. születésnapján szervezett légi parádén kápráztatták el a közönséget. A kíséret tagjai voltak még: Kálló Sándor őrnagy, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Puma századának jelenlegi parancsnoka, Baranyai György őrnagy, az MH Ludovika Zászlóalj Kvasz András Század parancsnoka és ifj. Szentgyörgyi Dezső, a kecskeméti repülőbázis névadójának a fia. Ugyancsak a gépen utazott a SpeakEasy Project munkatársaként Hernáth Csaba és Szabó Dénes, akik egy dokumentumfilmet forgatnak a veteránokról. 

Hochstein András, a „nosztalgiautazás” főszervezője elmondta: egy felejthetetlen nappal kívánták meglepni a két idős vadászpilótát azzal, hogy ismét beülhetnek a háborúban általuk repült gépbe. Ilyen típus azonban nincs Magyarországon, azért repültek ki a Messerschmitt Alapítvány múzeumához. Az utat eredetileg júliusra tervezték, technikai okok miatt kellett őszre halasztaniuk. Az akkori terveik szerint Németországban meglátogatták volna az ott letelepedett Holéczy Dánielt is, aki ugyancsak a legendás Puma század tagja volt. Az egykori repülő hadnagy azonban két hete, 93 éves korában elhunyt. A végakarata az volt, hogy hamvai magyar földben nyugodhassanak. Urnáját a két volt bajtársa hozta haza és adták át özvegyének, Nancy Holéczynek, aki azt férje szülővárosába, Celldömölkre vitte. A hamvak már a családi sírhelyben pihennek. 

Fotó: dr. Toperczer István orvos alezredes, Tóth Róbert hadnagy és Hochstein András

A Messerschmitt Alapítvány és az European Aeronautic Defense and Space Company (EADS) támogatásával 1998-ban létrehozott, a világon egyedülálló múzeum érdekessége, hogy itt minden gép repülőképes állapotban van, s valamennyit Willy Messerschmitt tervezte. Ezeket a gépeket láthatjuk repülni a különböző repülőnapokon is. Az épület tulajdonképpen egy hangár, ahol a repülőgépek karbantartását végzik, így azok általában félig szétszerelt állapotban láthatók. A falakon lévő tablókon pedig bemutatják Willy Messerschmitt életét és teljes munkásságát. A múzeum csak előzetes jelentkezés alapján látogatható. Egyrészt azért, mert az EADS gyár területén található, ahol a német Eurofighterek végszerelését végzik, másrészt pedig ez a repülőtér a német légierő kísérleti- és javítóbázisa. 

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program
2025. 01. 02., 10:54
Lássuk hát őket és a többieket és, ha már a nyitóképen a kínai Air Central Boeing 747-ese van, kezdjük a tengerentúli, valaha szebb időket látott gyártó típusaival.

  Legfrissebbek most

A Németországban született, de osztrák származású Edgar Schmued valódi legendának számított az amerikai repülőgépgyártásban. A nevéhez fűződik a North American cég világhírű P-51-es Mustangja, majd a második világháborút követően nagyban hozzájárult a korszak egyik leghatékonyabb vadászgépének, a F-86-os Sabre-nek a kifejlesztéséhez.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.