Hosszú évtizedek után Németországban ismét Messerschmitt vadászgépbe ülhettek a második világháború legendás Puma századának veterán pilótái.
Hazaútjukon aztán egy szomorú felkérésnek is eleget kellett tenniük: végakaratának megfelelően, Magyarországra hozták a közelmúltban elhunyt egykori bajtársuk hamvait. Holéczy Dániel hadnagyot szűk családi körben szeptember 17-én búcsúztatták Celldömölkön.
Ingolstadt-Manching légi bázison lévő Messerschmitt múzeumba látogatott a 96 esztendős vitéz Szentiványi János alezredes, és 93 éves bajtársa, Frankó Endre főhadnagy. Az egykori vadászpilóták németországi útját a Magyar Honvédség támogatásával Hochstein András szervezte meg, aki még azt is el tudta intézni, hogy a veteránok egy kicsit nosztalgiázhassanak: beülhettek a második világháborúban általuk repült Messerschmitt Bf-109 G-6 típusú vadászgép kabinjába.
A rendszerváltás után rehabilitált két idős tiszt egy An-26-os szállítógéppel szeptember 15-én reggel repült ki Németországba. Útjukra elkísérte őket Körömi „Csücsör” József alezredes is, aki a Hungarian Sky Hussars nevet viselő repülőkötelék tagjaként, Doma Sándor alezredessel, Pál István századossal, a tartalék Beke József őrnaggyal és a szóló bemutatót tartó Pinkóczi József alezredessel, magyar vadászpilótaként 1993. júliusban először vett részt nyugati országban szervezett repülőnapon: Fairfordba, a Royal Air Force 75. születésnapján szervezett légi parádén kápráztatták el a közönséget. A kíséret tagjai voltak még: Kálló Sándor őrnagy, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Puma századának jelenlegi parancsnoka, Baranyai György őrnagy, az MH Ludovika Zászlóalj Kvasz András Század parancsnoka és ifj. Szentgyörgyi Dezső, a kecskeméti repülőbázis névadójának a fia. Ugyancsak a gépen utazott a SpeakEasy Project munkatársaként Hernáth Csaba és Szabó Dénes, akik egy dokumentumfilmet forgatnak a veteránokról.
Hochstein András, a „nosztalgiautazás” főszervezője elmondta: egy felejthetetlen nappal kívánták meglepni a két idős vadászpilótát azzal, hogy ismét beülhetnek a háborúban általuk repült gépbe. Ilyen típus azonban nincs Magyarországon, azért repültek ki a Messerschmitt Alapítvány múzeumához. Az utat eredetileg júliusra tervezték, technikai okok miatt kellett őszre halasztaniuk. Az akkori terveik szerint Németországban meglátogatták volna az ott letelepedett Holéczy Dánielt is, aki ugyancsak a legendás Puma század tagja volt. Az egykori repülő hadnagy azonban két hete, 93 éves korában elhunyt. A végakarata az volt, hogy hamvai magyar földben nyugodhassanak. Urnáját a két volt bajtársa hozta haza és adták át özvegyének, Nancy Holéczynek, aki azt férje szülővárosába, Celldömölkre vitte. A hamvak már a családi sírhelyben pihennek.
A Messerschmitt Alapítvány és az European Aeronautic Defense and Space Company (EADS) támogatásával 1998-ban létrehozott, a világon egyedülálló múzeum érdekessége, hogy itt minden gép repülőképes állapotban van, s valamennyit Willy Messerschmitt tervezte. Ezeket a gépeket láthatjuk repülni a különböző repülőnapokon is. Az épület tulajdonképpen egy hangár, ahol a repülőgépek karbantartását végzik, így azok általában félig szétszerelt állapotban láthatók. A falakon lévő tablókon pedig bemutatják Willy Messerschmitt életét és teljes munkásságát. A múzeum csak előzetes jelentkezés alapján látogatható. Egyrészt azért, mert az EADS gyár területén található, ahol a német Eurofighterek végszerelését végzik, másrészt pedig ez a repülőtér a német légierő kísérleti- és javítóbázisa.
Forrás: honvedelem.hu
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.