2025. 04. 26. szombat
Ervin
: 407 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Égig érő kerítés - Szabad egy Tangóra?

Égig érő kerítés - Szabad egy Tangóra?
Tőrös István  |  2019. 01. 16., 12:22

2018 decemberében ismét jeles évfordulóhoz érkeztek a kecskeméti hajózók és műszaki katonák. Tíz évvel ezelőtt riasztották először készültségből a magyar JAS–39-eseket, amelyek addig a MiG–29-esekkel felváltva őrizték a magyar légteret. A jubileum kapcsán érdemes részletesen megismerni a fegyveres légtérvédelmi készenléti szolgálatot.

A NATO integrált légvédelmi rendszerének a katonai szövetség tagjaként hazánk is része. Légi rendészeti szempontból Európát két részre osztották: az északi régiót a németországi Uedemből, a déli országokét a spanyolországi Torrejonból koordinálják és irányítják. Ezek a központok (Combined Air Operations Center – CAOC) békehelyzetben az ellenőrzési körzetük feletti repüléseket tartják szemmel, és szükség esetén riasztják az érintett országok légierejének szolgálatot adó vadászgépeit. Az éles rakétákkal felfegyverzett repülőgépek pilótái a nap 24 órájában készenlétben állnak, hogy riasztás esetén, a szükséges eljárások után, a meghatározott légtérbe induljanak. A régebben az olaszországi Poggio Renaticóban települt szervezet – ahol négy magyar tábornok is szolgált parancsnokhelyettesi beosztásban – Spanyolországba költözött, a Ferrara melletti bázis csak minősített helyzetben venné át a harci tevékenység irányítását.

A torrejoni CAOC légtérhelyzeti térképe.

Légtérsértés!

Az irányítóközpontok a hozzájuk tartozó országok lokátorrendszereitől kapott valós idejű légihelyzet-képet követik figyelemmel: tapasztalnak-e eltérést az előre leadott repülési tervektől, és a légi eszközök pilótái betartják-e a kötelező rádióforgalmazás szabályait? Mivel ezeket a légi államhatárokat átlépők sok esetben nem tartják tiszteletben, szükséges a készültségi erők indítása.

A Silver Shark légtérellenőrzői.

Többféleképpen jelentkezhet beavatkozást igénylő probléma. Előfordul, hogy a repülőgép előzetes repülési terv nélkül érkezik a légtérbe – a Földközi-tenger felett gyakorta észlelik a hirtelen ötlettől vezérelve útnak induló közel-keleti üzletemberek, milliárdosok business jetjeit. A másik esetben létezik repülési terv, csak éppen a személyzet elfelejt „kapuzáskor” elköszönni vagy beköszönni rádión a földi irányításnak.

A CAOC-ok ellenőrzési területei.

Olyan is előfordulhat, hogy a tervszerűen érkező és kommunikáló gép irányt változtat, vagy speciális berendezései segítségével kódoltan jelzi, vészhelyzet alakult ki a fedélzeten. Ezt az érintett ország ügyeletesei, a mi esetünkben a Veszprémben található MH Légi Vezetési és Irányítási Központ (hívójele Silver Shark) szakemberei jelzik Torrejonba, ahol az információk mérlegelése alapján (mivel hozzánk már csak több országon átrepülve érkezhet repülőgép) adják ki a riasztási parancsot.

A cseh Gripen-géppár vezére a díszes festésű 9241-es volt.

Innen kezdve már a magyarok feladata a szabálysértő repülőgép ellenőrzésének irányítása, a készültségi gépek emelése, majd az érintett légtérbe vezetése. A készültségi géppár megközelíti a célként meghatározott repülőgépet és az előírt protokoll szerint megkezdi az igazoltatást. A kísérő Gripen hátulról biztosítja a géppár parancsnokát, aki először ellenőrzi a légi eszköz külsejét (van-e rajta függesztmény?), majd balról mellé repülve vizuálisan meggyőződik, hogy a pilótafülkében tapasztalható-e a szokásostól eltérő tevékenység. Legtöbbször már ilyenkor helyreáll a rend: az utasszállító pilótája érzékeli felfegyverzett kísérőjét, és azonnal megteszi a korábban elmulasztott intézkedéseket.

A horvát légierő emelte a készültség legkorosabb repülőgépét.

Ebben az esetben a légtérsértés „békésen” rendeződik, a szabálysértőt Gripenjeink a határig kísérik, majd visszatérnek Kecskemétre. Teljesen más lenne a helyzet, ha az „elfogott” gép nem engedelmeskedik az utasításoknak. Ilyenkor a kötelék vezére megpróbálja a követési irányra és süllyedésre kényszeríteni a már veszélyesnek minősített repülőgépet – amelynek személyzete tudja, hogy mögöttük ott repül a vezér társa éles fegyverekkel, így jobb engedelmeskedni és leszállni a kijelölt reptéren.

Az olasz Typhoonokat gyakran riasztják a Földközi-tenger fölé.

Persze a lehetőségek ezzel nem érnek véget: ha a légtérsértő nem engedelmeskedik a „ráutaló magatartásnak”, végső esetben fegyverhasználatra is sor kerülhet. Az országonként változó, hogy a tűzparancsot ki adhatja ki. A New York-i World Trade Center pusztulása (2001. szeptember 11.) előtt ez nem volt annyira egyértelmű, mint napjainkban. Jó példa erre, hogy az 1970-es években egy orosz MiG–23-as vadászgép – a pilóta katapultálását követően – robot üzemmódban Belgiumig repült, és miután üzemanyaga elfogyott, amerikai vadászok kísérete mellett zuhant egy lakóházra.

A szlovák MiG–29-es.

164 több mint 70 000?

A tűzparancs kiadásának, végrehajtásának dilemmáit remekül érzékelteti a Terror című, egy vadászpilóta bírósági tárgyalásáról szóló színdarab, melyet a Katona József Színház 2016 novemberében tűzött műsorra. Az előadás valóságtartalmáról Ugrik Csaba dandártábornokot, a kecskeméti légibázis parancsnokát kérdeztem.

A póttartályos kecskeméti JAS–39-esek a szlovén légtérbe is elkísérték a „szabálysértőt”.

– A színdarab szerint eltérítik a Berlin–München repülőjáratot, de a gépeltérítő ezúttal nem váltságdíjat kér, hanem bejelenti, hogy a gépet egy zsúfolt futballstadionra vezeti, ahol épp 70 ezer néző előtt játszák egy labdarúgótorna döntőjét. A Luftwaffe légtérbe irányított vadászpilótája igazából nincs döntési helyzetben, mivel a német szabályok nem engedik meg ilyen esetben sem az eltérített gép megsemmisítését. Ő mégis úgy határoz, hogy a 164 utas élete kevesebb, mint a 70 ezer szurkolóé és elindítja a rakétát…

 

Nem gyakorlat! Egy B–737-es utasa fotózta a magyar légtérben ezt az éles elfogásra érkezett Gripent.

A Katona József Színház kamaratermébe 101 néző fér be; ők az ügyész, a védő, valamint a két tanú beszéde után a bejáratnál kapott, „Elítélem” és „Felmentem” feliratú cédulával szavazhatnak arról, hogy a vadászpilóta bűnös vagy ártatlan. A bíró a többség akaratának megfelelő ítéletet olvassa fel a darab végén. A világ 50 városában van műsoron ez az előadás, az interneten figyelemmel kísérhető a vélemények aktuális megoszlása. (A legutóbbi budapesti előadáson 58 néző felmentette, 43 elítélte az őrnagyot.)

Így „fogták el” az A321-est a német Eurofighterek.

A színház művészei felkeresték a kecskeméti repülőbázist, ahol találkozhattak a pilótákkal, felszállásokat nézhettek meg, tájékozódhattak az őket érdeklő kérdésekről, mi pedig lehetőséget kaptunk a szövegkönyv „szakszerű” módosítására. Vendégként megnézhettük az előadást is, igazi élmény volt a művészek tolmácsolásában szembesülni hivatásunk fény- és árnyoldalával – összegzett a parancsnok.

A Kovács Lehel által megformált Lars Koch őrnagy sorsáról a Katona József Színház nézői döntenek.

Alfa vagy tangó?

A Gripen-géppár első, a bevezetőben is említett riasztására 2008. december 22-én 11 óra után került sor. Kilián Nándor ezredes bázisparancsnok-helyettes és Asztalos István alezredes, a Puma-század parancsnoka volt éppen készültségben – minő véletlen –, így ők rohantak ki a 36-os és 40-es oldalszámú JAS–39-esekhez, hogy a miniszter jelenlétében levegőbe emelkedjenek.

A RAF szemmel láthatóan komolyan veszi a légtérvédelmet. A brit Typhoon nyolc légiharc rakétával érkezett.

Az előbbiekben leírtak is jelzik, hogy vannak „éles” és vannak „gyakorló” – vagy éppen ceremóniákhoz kapcsolódó – riasztások. Az igazi célok észlelésekor az Alfa riasztási parancs értelmében tevékenykednek a szakemberek, gyakorlás esetén pedig a Tangó kódnév használatos. A rádióutasítások alapján meghatározott légtérbe érkezésig ugyanakkor éles és gyakorló riasztás esetében is egyforma az eljárás. A készültséget adó vadászpilóták a „jók közül a legjobbak”, harckész (Combat Ready) minősítéssel rendelkeznek, így éjjel-nappal bármilyen időjárási körülmények között képesek a légtérsértők elfogására.

A spanyol légtérben már zárt felhőzet és F–18-asok fogadták a „légtérsértő” utasszállítót.

Hivatásos fogócska

2018 szeptemberében a NATO egy látványos repüléssel kívánta demonstrálni a riasztások rendszerének működését a katonai szövetség 10 országában. Újságírókat és fotósokat hívtak az egész Dél-Európát érintő rendhagyó járőrözésre, megörökítendő, hogy az érintett légierők miként emelik a készültséget és fogják el a „légtérsértőt”, a belgák Airbus A321-esét. A bemutató tökéletesen sikerült, s a vendégek igazi típuskavalkád során győződhettek meg a légtér felfegyverzett őreinek munkájáról.

A franciák Mirage 2000-est…

… és Rafaelt is küldtek „díszkíséretnek”.

A sajtó munkatársai az utasszállító mellé csatlakozó vadászgépeken megfigyelhették az alkalmazható légiharc-rakéták teljes arzenálját is, hiszen a szlovákok MiG–29-esének „veterán” R–60-as orosz rakétájától a brit Typhoon AMRAAM-jáig több változat is fotózható volt az indítósíneken.

* * *

A riasztásban részt vevő vadászgépek:

Németország: Eurofighter Typhoon, Neuburg légibázis 
Csehország: JAS–39C Gripen, Časlav légibázis 
Szlovákia: MiG–29AS Fulcrum, Sliač légibázis 
Magyarország: JAS–39EBS HU Gripen, Kecskemét légibázis 
Horvátország: MiG–21bisD Fishbed, Pleso légibázis 
Olaszország: Eurofighter F–2000A, Grosseto légibázis 
Franciaország. Mirage 2000C és Rafale C, Mont-de-Marsan légibázis 
Spanyolország: EF–18A+ Hornet, Zaragoza légibázis
Egyesült Királyság: Eurofighter Typhoon, Coningsby légibázis 
Belgium: F–16A MLU Falcon, Florennes légibázis

Kilián Nándor ezredes (az álló sor bal szélén) és Asztalos István alezredes (az álló sor jobb szélén) szállt fel 2008. december 22-én az első riasztáskor. (Fotók: Tóth László, Joris van Boven és archív)

Forrás: https://honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025-04-15 12:13:17
Az egyre gyakrabban jelentkező, szélsőséges időjárási jelenségek komoly kihívást jelentenek a légi közlekedésben és a légiforgalmi irányításban, különösen a nyári időszakban. Az egyre szeszélyesebb időjárás negatív hatásainak mérséklésére a HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 23., 10:29
A NASAMS rendszer rakétatöltése precizitást és összehangolt csapatmunkát igényel.
2025. 04. 22., 15:23
Délutáni és esti kiképzési gyakorlatot tart a kecskeméti repülődandár kedden, szerdán és csütörtökön - közölte a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár a közösségi oldalán.
2025. 04. 22., 14:00
Világszerte több tucatnyi olyan telep található, ahol kiérdemesült, vagy leállított repülőgépeket tárolnak alkatrészbányaként, illetve a légiforgalomba visszatérés reményében.
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.

  Legfrissebbek most

Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.