2025. 02. 18. kedd
Bernadett
: 402 Ft   : 384 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Časlavban indul a szezon - Lion Effort és Ramstein Flag

Časlavban indul a szezon - Lion Effort és Ramstein Flag
Tőrös István  |  2024. 05. 31., 12:45
Časlavban indul a szezon - Lion Effort és Ramstein Flag

Február 23-án került aláírás a magyar légierő vadászgép flottájának bővítését jelentő szerződésre: négy JAS 39C Gripen érkezik a SAAB szerelőcsarnokból Kecskemétre. Az Aranysas interjúja Gróf Gergely ezredessel, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnokával.

- A repülődandár első gyakorlata 2024 februárjában az elektronikai harc jegyében zajlott le. Ennek során két egymáshoz kapcsolódó - hagyományosan megrendezésre kerülő - számos kiképzési elemet tartalmazó feladatrendszer teljesítése várt a Gripen hajózókra. Az első héten a nemzeti Blue Sky, majd a második szakaszban már több alakulat részvételével a nemzetközi NEWFIP (NATO Electronic Warfare Force Integration Program) forgatókönyve szerint dolgoztunk. A MH Bornemissza Gergely 2. Felderítő Ezredének specialistái és földi telepítésű berendezéseik mellett a „zavarásban” az Aviation Défense Service speciálisan felszerelt Dassault Falcon 20-as repülőgépe volt segítségünkre. Mivel a Falcont egykori katonai pilóták repülik, így találkozhattunk ismerőssel is az NFTC képzés időszakából. Az ilyen alkalmakra a szárnyak alá olyan konténerek kerülnek, amelyek a szükséges mértékben képesek beavatkozni hol a Kék, hol a Vörös oldal harcainak támogatására, vagy éppen megakadályozására.

Az elképzelt harc helyzet alapján állítható be, hogy a repülőgépek radarjainak zavarása történjen, vagy a hajózók egymás közti, vagy a földi irányítással történő kommunikációja lehetetlenüljön el.

- Napjaink híradásaiban gyakran szerepelnek utalások az elektronikai harc fontosságára, mint egy modern, hatásos fegyverről a harci repülőgépek ellen. Mit jelent ez a tevékenység a bevetéseken résztvevő repülőgépvezetők részére?

- A Gripen pilótafülkéjében többféle szokatlan jelenséggel találkozhatnak a hajózók. Alapesetben a lokátor képernyőjén megjelenik a cél jele, és erre tud a repülőgépvezető szimulált rakétát indítani. Ha az „ellenség” közbelép akkor lehetséges, hogy egyszerre sokkal több leküzdendő cél jelenik meg, vagy előfordulhat az is, hogy az „igazi” eltűnik és hirtelen máshol jelenik meg. Ilyenkor az előre kidolgozott módszerekkel kell felvenni a harcot és meggyőződni a légtér valós helyzetéről. Ebben nagy segítséget tudnak nyújtani a kötelékben repülő társak is, hiszen ők saját eszközeikkel ellenőrizhetik a zavarás tényét, és erről informálhatják a többieket is.

- Ez azt jelenti, hogy nem valóságos szituációk megteremtésével „be lehet csapni” a pilóták szemét, de ugyanez megtehető-e a hallásukkal is?

- A kommunikációs zavarás esetén a földi céltájékoztatás lehet kérdéses. Lehet, hogy a földi radar adatai valósak, és arról informálni is próbálják a levegőben lévőket, de ha ezt is zavarni szeretnék, akkor elnyomhatják a harcálláspont, vagy a vadászirányítás hangját, vagy bonyolultabb esetben korábban rögzített adatokat hall a repülőgépvezető, és ez a sajátos „rádiójáték” eltérítheti a valós céljától. Gondolom, hogy ez a néhány bemutatott lehetőség is kellően felhívta a figyelmet az elektronikai harc fontosságára, és az ellenük való felkészülés kiemelt jelentőségére.

- Megszokhattuk már, hogy a tavasz végére a betervezhető eseményekkel megtelik a repülődandár „menetrendje”. Mi lesz az év első nagy külföldi szereplése?

- A Lion Effort nyitja a sort. A Gripent üzemeltető országok hajózóinak szakmai találkozójára háromévente kerül sor változó helyszíneken. 2009-ben Kecskemét kezdte a sorozatot, majd a svédországi Ronneby és 2015-ben a csehországi Časlav következett. 2018-ban ismét mi lehettünk a házigazdák, de aztán a COVID közbeszólt, így a tervezett találkozó elmaradt, ezt pótoljuk most 2024. május 13-24. között a cseh bázison.

Kecskemétről öt JAS 39-essel indulunk, a Gripeneket 50 fős csapat kíséri majd el Csehországba. A házigazdák szintén öt géppel vesznek részt a gyakorlaton, a svéd légierő hat gépet küld. A brazil nemzeti színek is megjelennek majd a résztvevő állomok zászlói között, onnan a KC-390-es érkezik, így a légi utántöltést is lehet gyakorolni a bevetések során. Thaiföld a nagy távolság miatt nem repülőgéppel képviselteti magát, de az onnan érkező hajózók a Gripenek hátsó ülésében repülve természetesen résztvevői a Lion Effort 2024-nek.

Újdonságként a lengyel légierő négy F-16-ossal „színesíti” majd a választékot, ők a COMAO feladatokban vesznek részt hazai bázisokról indulva és oda is térnek majd vissza.

- A 2015. év májusa több szempontból is emlékezetes sokunk számára, hiszen Časlavban akkor futott túl a pályán a 42-es oldalszámú Gripen és „született újra” Ugrik Csaba dandártábornok és Gróf Gergely őrnagy. Számos legenda kering a világhírű MB katapultülés használóit övező megbecsülésről. Mi történik ilyenkor a valóságban?

- 2015. május 19-én történt a katapultálásunk, így most egybeesik az évforduló a gyakorlat idejével. Kezdetben hivatalosan semmi nem történt a Martin-Baker részéről - pedig biztos értesülnek a híres életmentő szerkezetük indításáról a nagyvilágban. Mi jelentkeztünk a cégnél, akkor már kíváncsiak lettek ránk is, és a történtekre is, kaptunk egy kérdőívet, melyet kitöltve visszaküldtünk. Hivatalosan akkor fogadtak be minket a „Nagy családba”, kaptunk nyakkendőt, kitűzőt és kedvezménnyel megvásárolhattunk egy sorszámozott, névre szóló Bremont automata pilótaórát. Én hivatalosan a 5948. vagyok az azóta már természetesen gyarapodott névsorban.

- 2023-ban a NATO az északi régiókra koncentrálta számos repülőeszközzel végrehajtott gyakorlatait, mi is beszámoltunk a látványos AIR DEFENDER-en résztvevő magyar hajózók tevékenységéről a Balti-tenger felett. 2024-ben is folytatódik részvételünk az Észak-atlanti Szövetség Szervezete erejét bizonyítandó együttműködési műveletekben?

- Ez évben a következő szintű gyakorlásra már délen kerül sor, a görögországi Andravida bázisra indulnak szeptember végén repülőgépeink, és a kiszolgáló műszaki katonák. 4+1 JAS 39-es száll fel Kecskemétről, 12 hajózó kap helyet az 50 fős magyar csapatban. Valószínűleg a kedvező időjárás is szerepet játszott a helyszín kiválasztásában, hiszen a tervek szerint nem csak nappal, de éjszaka is repülhetünk COMAO feladatokat.

A tervezési időszakban görög, olasz, amerikai, spanyol, francia, portugál, lengyel és román résztvevőkre számítanak a gyakorlat vezetői, de a magyar Gripenek mellett az immár NATO tag Svédország is küldhet JAS 39-eseket. A szóba jöhető típusok széles választéka is jelzi, hogy ezúttal már az 5. generációs gépek „küzdelmére” is számíthatunk.

- Február 8-án megtörtént az immár magyar felségjelű KC-390-es felszállása Braziliában. Milyen menetrend szerint készülnek a sokoldalúan használható szállítógépek hadrendbe állítására?

- Műszaki szakembereink első csapata már januárban kiutazott, hogy felkészüljenek a gép hazai üzemeltetésére, ők már vissza is érkeztek Kecskemétre. A második szakember gárda nyáron indul, hogy ők „frissítés” nélkül fogadhassák majd a tervek szerint második félévben megérkező 610-es oldalszámú Milleniumot.

A hajózó személyzet kiválasztásához szükség volt átszervezésekre is, hiszen négy kapitányt és négy első tisztet kell kiképezni és felkészíteni a KC-390-es irányítására. Így kerül majd a Falconról is, az Airbusról is a brazil fél elvárásainak megfelelő repülőgépvezető, de az első tiszti beosztásra indítunk nemrég Kanadából hazatért hajózót is. A jövő tervezésénél már számítunk a vezérkari főnök úr engedélye alapján egykori kollégáink számításba vételére is. Van aki jelenleg Németországban A400-ason repül, így szerzett már a rampás repülésből is tapasztalatot. De van olyan An-26-os pilótánk is, aki a pápai Nehézszállító Ezrednél töltött évek után a civil életet cseréli fel ismét a magyar hajózó dzsekire.

- Ősszel nem csak „nagyvas” érkezik Kecskemétre, de a tervek szerint L-39NG-kkel is bővül a magyar katonai flotta.

- Az első oktatóink az új típusra nyáron indulnak az Aero Vodochody bázisára elsajátítani a szükséges tudnivalókat. Mindhárman Kanadában, az NFTC színeiben is hasonló beosztásban repültek, ők alapíthatják meg majd az NG kiképző századot. Később csatlakozik hozzájuk egy szintén nagy tapasztalattal rendelkező egykori kollégánk, aki az Emirátusokban nevelte a jövő pilótáit. Nagyon jó csapat lesz!

- Júniusban már indul a nemzetközi repülőnapok rendezvénysorozata. Hol mutatkoznak be demo-pilótáink 2024-ben?

- Közösen kapjuk a meghívásokat az MH Kiss József 86. Helikopterdandárral, hiszen a Mi-24-esük angliai vendégszereplése sok rajongót szerzett a veterán harci helikopternek. Jelenleg öt rendezvény tűnik biztosnak, egy olasz repülőnappal kezdünk, aztán Portugália Beja légi bázis, júliusban a hagyományos Royal International Air Tattoo, majd Mariborban egy égi beköszönés bemutatóval és végül Zeltweg. A csapat változatlan, Szentendrei Dávid százados - aki már egyszer elhozta a RIAT közönségdíját - és Balázs Ferenc százados.

- A négy Gripen megvásárlásáról szóló bejelentés mellett még egy jó hírt kaptak a kecskeméti hajózók. A honvédelmi miniszter jelentős illetményemelést jelentett be az állomány részére, amely elérheti akár a bruttó 2,5-3 millió forintot is. Hogyan történt ennek a határozatnak a végrehajtása a gyakorlatban?

- A világ összes légierejénél a hadra fogható hajózók kiemelt fizetést kapnak, de ezért folyamatosan nagyon sokat kell teljesíteni. A kecskeméti pilóták számos nemzetközi erőpróbán bizonyítottak, munkájukat elismerték az összes NATO hadgyakorlat, és a baltikumi légtérvédelem értékelése során is. Egyenrangúak vagyunk, ezt ismerte most el a honvédelmi vezetés. Ez személyre szóló juttatás, a sorrendek felállításánál sok mindent figyelembe kellett vennünk. Tapasztalatot, eredményességet, és a fiataloknál természetesen a motivációt is. A katonai hajózók világa is értékalapú, tudjuk egymásról ki mit tud, mire képes - ezt lehetett most anyagiakban is kifejezni.

A cikk nyomtatott változata az Aranysas magazin 2024. júniusi számában jelent meg.

Forrás: https://www.aranysas.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025. 01. 30., 15:07
2025. január 29-én, helyi idő szerint 20 óra 48 perckor leszálláshoz készülődött a PSA Airlines Bombardier CRJ-701ER típusú regionális utasszállítója Washingtonban, a repülőtér közelében azonban összeütközött egy katonai helikopterrel.
2025. 01. 28., 09:17
Miskolc ismét a hírek szereplője repülőtere kapcsán: a 2022. április 30-án bezárt, nagy múltra visszatekintő repülőtér nagy űrt hagyott a térség repülős életében, a legfrisseb hírek azonban már egy új airport létesítéséről szólnak.
2025-02-05 11:27:24
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.