2025. 04. 28. hétfő
Valéria
: 407 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kiállta a próbát az easyJet vulkáni hamudetektora az Etnánál

JETfly  |  2011. 12. 29., 09:00

Két héten át sikerrel tesztelték a szicíliai Etna vulkánnál azt a vulkáni hamudetektort, amelyet az easyJet a Nicarnica Aviationnel közösen fejlesztett ki. Így akár már a nyáron forgalomba kerülhet az AVOID  technológia (Airborne Volcanic Object Identifier and Detector, azaz vulkáni eredetű lebegőtárgy-azonosító és észlelő), amellyel egy esetleges vulkánkitörés esetén elkerülhető lesz a forgalmi fennakadás a légtérben.

Egy évvel azután, hogy az izlandi vulkáni hamufelhő (az izlandi Eyjafjallajökull vulkán kitörése) öt napra megbénította Európa légterét, az easyJet elsőként tett lépést arra, hogy továbbfejlessze a hamudetektor technológiát. A fejlesztés eredményeként most két héten keresztül Európa legaktívabb vulkánja, a szicíliai Etna felett tesztelték az AVOID-ot: minél nagyobb területen, különböző magasságban, távolságban és időjárási feltételek között mérték a hamu koncentrációját a levegőben. „A kísérletek bizonyították, hogy az AVOID megbízhatóan deríti fel a vulkán által kibocsátott hamufelhőt, így a pilóták biztonságosan navigálhatták a gépet” – mondta Dr. Fred Prata, a Nicarnia Aviation tudósa.

Vulkanológusok azt jósolják, hogy a következő kitörés az izlandi Katla vulkánnál várható, ami számításaik szerint akár tízszer nagyobb lehet az Eyjafjallajökull vagy a Grimsvötn kitörésénél. Az AVOID-on dolgozó szakemberek ezért is sürgetik a technológia mielőbbi forgalomba helyezését. „Biztos technológia hiányában az elmúlt két évben több ezer járatot kellett törölni a vulkáni hamufelhő miatt. Az új technológiával azonban pontosan fel lehetne mérni nemcsak a hamufelhő szétáramlását, hanem a koncentrációját is” – hangsúlyozta Ian Davis, az easyJet vezető mérnöke.

Az AVOID-technológia részeként a repülőgépeket infravörös érzékelőkkel szerelik fel, melyek képeket közvetítenek egyrészt a pilótának, másrészt a légiforgalmi irányító központnak. E képek alapján a pilóták kb. 1500 és 15000 méter közötti magasságban akár 100 km-es távolságból is érzékelhetik a hamufelhőket, majd módosíthatják a gép repülési irányát, hogy elkerüljék az útjukba került hamufelhőt.

A rendszer a kereskedelmi légitársaságoknál általánosan alkalmazott időjárási radarokéhoz hasonló elven müködik. A légiforgalmi irányító központ az AVOID-technológiával felszerelt repülőgépekről származó információkat arra használja fel, hogy a valós idejü adatok alapján pontos képet alkosson a vulkáni hamufelhőről. Ennek köszönhetően a légtér olyan, nagy kiterjedésü területei nyílhatnak meg a légi közlekedés előtt, melyeket a vulkáni tevékenység miatt egyébként lezárnának – mindennek előnyeit, a forgalmi fennakadások minimalizálása révén az utasok élvezhetik.

A projekt következő lépéseként az easyJet megállapodott az Airbus-szal az AVOID közös teszteléséről, továbbá folyamatban van az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségnél (EASA) a technológia hitelesítése. Az légitársaság arra törekszik, hogy már 2012 nyarán felhelyezhesse gépeire a technológiát, ezzel minimalizálva a jövőbeni, vulkánkitörés okozta járatkimaradásokat.

Az AVOID technológiáról érdekes videókat talál az alábbi oldalon:http://www.digitalnewsagency.com/stories/5457-easyjet-trial-ash-cloud-detector

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025-04-15 12:13:17
Az egyre gyakrabban jelentkező, szélsőséges időjárási jelenségek komoly kihívást jelentenek a légi közlekedésben és a légiforgalmi irányításban, különösen a nyári időszakban. Az egyre szeszélyesebb időjárás negatív hatásainak mérséklésére a HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
2025-04-09 17:00:19
Ramstein Flag 2025 - A dániai Skrydstrup légibázisra látogatott el dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke, ahol a többnemzeti repülő harcászati gyakorlatról és az azon részt vevő magyar állomány feladatairól tájékozódott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 23., 10:29
A NASAMS rendszer rakétatöltése precizitást és összehangolt csapatmunkát igényel.
2025. 04. 22., 15:23
Délutáni és esti kiképzési gyakorlatot tart a kecskeméti repülődandár kedden, szerdán és csütörtökön - közölte a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár a közösségi oldalán.
2025. 04. 22., 14:00
Világszerte több tucatnyi olyan telep található, ahol kiérdemesült, vagy leállított repülőgépeket tárolnak alkatrészbányaként, illetve a légiforgalomba visszatérés reményében.
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.

  Legfrissebbek most

Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.