A Lufthansa Csoport az év első három hónapjában 103 millió euróval javította operatív eredményét. A hagyományosan gyenge első negyedévben a Japánban történt természeti katasztrófa és az észak-afrikai zavargások tovább rontották a vállalat üzemi eredményét. A konszern operatív vesztesége 227 millió euró. Az 507 milliós negatív konszerneredmény az IAS 39 alkalmazásából származó, mintegy 300 millió eurós veszteséget is magában foglal. Ezzel szemben a pénzügyi derivatívák terén bekövetkezett egy 435 milliós pozitív változás, amely azonban az IAS 39 értelmében semleges hatást gyakorol a sajáttőkére.
A Passage Airline Csoport, a személyszállítási üzletág a konszern legnagyobb forgalmat generáló részlege az árbevétel növekedése ellenére -391 millió eurós operatív eredményt ért el, amely némileg elmarad a tavalyi év azonos időszakának értékétől. A változás oka egyrészt a Japánban történt természeti katasztrófa, másrészt a politikai zavargások Észak-Afrikában, harmadrészt az utóbbi hónapokban bekövetkezett olajár növekedés és a rendkívül kemény tél. Ez az üzleti terület ugyan képes volt a tavalyi értékhez képest növelni értékesítési árbevételét, azonban nem tudta teljes mértékben kihasználni a flottamodernizációból származó kapacitásnövekedést. Ennek ellenére a Passage Airline Csoport jelentős egyesköltség-csökkentést ért el. A Lufthansa Passage és a Germanwings müködését az év elején Németországban bevezetett légiközlekedési adó is megterhelte. Az első negyedévben a légitársaság összesen 234 millió eurós veszteséget ért el. A SWISS 17 millió eurós nyereséget könyvelhetett el, míg az Austrian Airlines 64 millió euróra csökkentette üzemi veszteségét, a bmi 63 millió, a Germanwings pedig 44 millió eurós veszteséget ért el.
Nagyon pozitív változás következett be a logisztika területén: nem csupán az árbevétel, hanem az operatív eredmény is nőtt, 64 millió eurót ért el. A Lufthansa Cargo majdnem teljesen értékesítette a jelentősen megnövelt kapacitását és ezzel a vállalat történetének legjobb negyedévét zárta. A Lufthansa Technik a nyereségi rátán növekedő nyomás ellenére növelte árbevételét és 69 millió eurós operatív eredményt ért el, ami majdnem eléri a tavalyi év rendkívül jó eredményét. Az IT szolgáltatások üzletág új megbízásokat kapott és növelte árbevételét az első negyedévben. Az operatív eredmény annak ellenére stabilan 3 millió euró maradt, hogy a költségcsökkentő intézkedések során egyszeri többletköltségek jelentkeztek. A növekvő utasforgalomból a catering üzletág is profitált, amely 2011 első negyedéve során növelte árbevételét és 2 millió euró operatív nyereséget ért el.
A Lufthansa nem érzi veszélyeztetve az év egészére várt, alapvetően pozitív üzleti várakozásait, ezért az igazgatótanács a teljes évet tekintve mind az árbevétel, mind az operatív eredmény növekedését várja. A további fejlemények Japánban és Észak-Afrikában, illetve mindezek kihatása az olajárra azonban nem teszik lehetővé az operatív eredmény számszerüsítését.
A 2011-es első negyedév számokban
A Lufthansa Konszern árbevétele a 2011-es első negyedév során 6,4 milliárd euró volt, amely 11,8%-kal magasabb, mint az előző év első három hónapjának árbevétele. A forgalmi bevételek 14,2%-kal 5,2 milliárd euróra nőttek. Az üzemi bevételek ebben az időszakban 7,2 milliárd euróra emelkedtek, amely 12,8%-os növekedésnek felel meg.
Az üzemi költségek az első negyedév során 9,7%-kal 7,4 milliárd euróra nőttek, ennek egyik legfőbb oka a 297 millió euróval drágább, összesen 1,4 milliárd eurós számlát kitevő üzemanyag-árak. Ez egy 27,8%-os ár- és mennyiségvezérelt növekedésnek felel meg, amely már tartalmaz egy 177 millió eurós fedezeti ügylet eredményt is. A különböző díjak és felárak 16,5%-kal voltak magasabbak az előző év első negyedévének értékénél.
A Lufthansa Konszern operatív eredménye -227 millió euró, amely a tavalyi eredménnyel összehasonlítva 103 millió eurós javulásnak felel meg. A konszerneredmény -507 millió euró volt, ez az előző év azonos időszakában -298 millió euró volt. A változás egy 300 milliós értékelési különbségnek köszönhető, amely az IAS 39 által előírt, a fedezeti ügyletek időszaki értékének más elszámolása miatt keletkezett. Az egy részvényre jutó eredmény -1,11 euró. A mérlegtechnikai hatásoktól megtisztítva ez az érték - 0,59 euró lenne (az előző év azonos időszakában -0,61 euró volt).
Az első negyedév során a Lufthansa 744 millió eurós beruházást hajtott végre, ebből 606 millió euró jutott a flotta bővítésére és modernizálására. A müködési cash flow 779 millió euró, a szabad cash flow (a müködési cash flow nettó beruházásokkal csökkentett értéke) 358 millió euró volt. A konszern az első negyedév végére 1,4 milliárd euróra csökkentette a nettó adósságát. Az első három hónap során a Csoport tőkeellátottsága a 2010-es záró értékhez képest 28,4%-ról 26,9%-ra csökkent.
Lufthansa Csoport
január - március
2011 2010
változás
Árbevétel
millió euró
6.439
5.758
11,8%
ebből forgalmi árbevétel
millió euró
5.224
4.576
14,2%
Üzemi tevékenységből
származó nyereség
millió euró
-175
-343
49,0%
Üzemi eredmény
millió euró
-227
-330
31,2%
Korrigált üzemi nyereséghányad *
%
-3,3%
-5,4%
2,1 szp
Csoportszintü eredmény
millió euró
-507
-298
-70,1%
Beruházási költség
millió euró
744
534
39,3%
Cash flow
millió euró
779
564
38,1%
Dolgozói állomány
2011. március 31-én
117.325
117.732
-0,3%
Részvényegységrejutó nyereség
euró
-1,11
-0,65
-0,46
* Üzemi eredmény és visszaírt céltartalék osztva az árbevétellel.
A 2011. első negyedévi beszámolója teljes egészében megtalálható az interneten, a www.lufthansa.com/investor-relations címen.
A Németországban született, de osztrák származású Edgar Schmued valódi legendának számított az amerikai repülőgépgyártásban. A nevéhez fűződik a North American cég világhírű P-51-es Mustangja, majd a második világháborút követően nagyban hozzájárult a korszak egyik leghatékonyabb vadászgépének, a F-86-os Sabre-nek a kifejlesztéséhez.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.