A Brit Királyi Légierő pilótaképző rendszere a közelmúltban többször is a hírek szereplője volt: most a képzés fő platformjának tekinthető BAE Systems Hawk T2 flottáról láttak napvilágot friss hírek.
Megvizsgálták ugyanis több fronton a Hawk T2 üzemben tarthatóságának kérdését, és eltérő következtetésekre jutottak a Brit Királyi Légierő (RAF) hajózóinak gyakorlati képzésével kapcsolatban.
Az Egyesült Királyság alsóháza védelmi bizottságának tagja, John Spellar megvizsgálta a brit iparági képviselők azon felvetését, hogy a RAF pilóták valós idejű, illetve szimulátoros képzése között megfelelő egyensúly van-e.
Több más légierő képzési programjához hasonlóan, a brit rendszer is alkalmaz modern szimulátorokat, melyek segítségével virtuális repülési feladatokon keresztül is fejlesztik a kadétok képességeit, a képzés valós repülési élményét pedig továbbra is a kiöregedő Hawk T2 flottán biztosítják.
„Úgy gondolom, hogy amit láttunk, az egy teljes átalakulás a repülőkiképzésben az élő és a virtuális repülés közötti egyensúly tekintetében” – szögezte le Simon Barnes, a BAE Systems repülési ágazatának ügyvezető igazgatója. "Tehát a Hawk jelenleg is nagyon fontos szerepet tölt be, de közben már azon gondolkodunk, hogyan képezzük ki a jövő embereit."
Ezzel szemben Spellar azt állítja, hogy az Egyesült Királyság „elszalasztott egy nagy lehetőséget” azzal, hogy nem épít egy új kiképző repülőgépet, hozzátéve, hogy „mind a BAE Systems, mind a RAF vezetői is azt gondolhatják, hogy minden megoldható virtuális kiképzéssel, de úgy tűnik, hogy más országok légierői nem osztják ezt a nézetet.”
Példaként említette a Boeing egyre nagyobb eredményeket felmutató T-7A Red Hawk programját, melyben alvállalkozóként a svéd Saab gyár is szerepet vállal. A típus már az Edwards légibázison teljesíti repülési tesztsorozatát: a T-7A Red Hawk a kiöregedő T-38 Talon flottát váltja majd le hosszú időre megoldva a kiképzés kapcsolódó szakaszát.
A brit képviselők aggodalma tehát arra vonatkozik, hogy a Hawk T2 idővel eléri életciklusa végét, és miközben ez az időpont közeledik, a briteknek nincs helyette új, saját fejlesztése a kiképzés gyakorlati szakaszában, amely a légi hadviselés új korszakának megfelelő generációs képességekkel rendelkezik.
Bár a Hawk életciklusa 2040-ben ér véget, aggodalomra az adhat okot, hogy a technológiai hiányosságok miatt a RAF valós kiképzése elavulttá válik, miközben a szimulált képzés a legújabb technológiai fejlesztések integrálásával folyamatosan fejlődik.
A RAF szóvivője, Martin Tinworth alezredes, az Airforce Technology-nak tett nyilatkozatában elmondta, hogy a szimulátoros képzés „ma már minden pilóta képzésének és harci hatékonyságának szerves részét képezi, és számos előnnyel jár, beleértve a hatékonyságot, a biztonságot, a környezetvédelmi szempontokat és a reális fenyegetés szimulációját.
A GlobalData információi szerint, több tényező is arra ösztönzi a haderőket, hogy csökkentsék az élő kiképzési programokban való részvételüket. Közülük a környezetvédelmi kérdések és a magas üzemanyagárak a két fő szempont. Emiatt egyre nagyobb figyelmet kap a szimulátor és a virtuális képzés piaca, amely költséghatékonyabb képzési formának számít.
„A különböző repülőgép-flották eltérő mennyiségű szimulátort/valós kiképzést használnak, a rendelkezésre álló szintetikus környezetek minőségétől függően. A valós repülési élmény biztosítása azonban továbbra is minden flotta alapvető követelménye” – tette hozzá Tinworth.
A BAE Systems részéről Barnes hozzátette, hogy folyamatosan figyelemmel követik a valós és a szimulátoros képzés arányának alakulását, illetve azt, hogy mire lesz majd szükség a hatodik generációs típusokra való képzésben. Kiemelte ugyanakkor azt is, hogy legyen bármekkora is a szimulátoros képzés „térnyerése”, egy képzési program sem fogja nélkülözni a valós repülési élményt és az ezt biztosító repülőgép típust. Kérdés, hogy a jövőt tekintve, a briteknél mely kiképző repülőgép fogja átvenni a Hawk T2-esek szerepét.
További tartalmakért ajánljuk Olvasóink figyelmébe a JETfly folyamatosan frissülő Facebook oldalát is!
Nagyszabású, átfogó gyakorlatot hajtott végre nemzetközi részvétellel a Különleges Műveleti Légi Osztag a Zala vármegyei Sármelléken található Hévíz-Balaton Repülőtéren.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.