2025. 04. 18. péntek
Andrea, Ilma
: 408 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újraindul a HJT-36 Sitara légi tesztelése

Újraindul a HJT-36 Sitara légi tesztelése
JETfly  |  2019. 05. 06., 10:53
Újraindul a HJT-36 Sitara légi tesztelése

A Hindustan Aeronautics Limited (HAL) három év után folytatja a HJT-36 Sitara berepülési tesztjeit, amelyeket a felmerülő technikai problémák miatt szakítottak meg.

2019. április 18-án a HAL bejelentette, hogy a sugárhajtású kiképző repülőgép első tesztrepülése „hibátlan” volt. A vállalat gyári repülőterén, Bangalore-ban végrehajtott felszállás fontos lépés az IJT (Intermediate Jet Trainer) tréning program történetében.

A repülőgépnél korábban problémák mutatkoztak átesés és azt követő dugóhúzóba pördülés közben, de az amerikai Bihrle Applied Research cég szakemberei segítségével sikerült megoldaniuk a problémát. A repülőgép vízszintes vezérsíkját hátrébb helyezték, így sikerült az irányíthatóságon és a manőverezőképességen javítani. Az Indiai Légierő elvárásai szerint még legalább 200 tesztrepülést kell teljesítenie a Sitara-nak, mielőtt elkezdődne a megrendelt 73 darab repülőgép szériagyártása.

A HJT-36 Sitara-t a kiöregedett HJT-16 Kiran Mk.1 és Mk.2 kiképzőgépek leváltására tervezték – a Kiran-ok egyébként szintén a HAL által kifejlesztett repülőgépek. Az Indiai Légierő a pilóták kiképzése során ezeket a típusokat arra használta, hogy „átvezesse” a növendékeket a légcsavaros alapgépről a Hawk Mk.12-esre. A HJT-16-osok legkésőbb 2020-ra kikerülnek a hadrendből – az elöregedett Bristol Siddeley Orpheus hajtóművekkel már annyi a gond, hogy csoda, hogy eddig repülőképesek maradtak.

A HJT-36 története 1999-ben kezdődött, ekkor határozott úgy az indiai politikai vezetés, hogy 1,8 milliárd rúpiából kifejleszt egy új kiképzőgépet. A Sitara első felszállására 2003-ban került sor. Az első példány még a Snecma Larzac 14,12 kN tolóerejű hajtóművét kapta, ám az Indiai Légierő nem volt elégedett vele és 2008-ban az orosz Szaturn cég AL-55I jelzésű 16,9 kN tolóerejű hajtóművére cserélték.

2012-ben a HAL megállapodást írt alá 253,9 millió rúpia (3,6 millió dollár) értékben a BAE Systems céggel, hogy tanácsadási szolgáltatásokat nyújtson a technikai problémák megoldása érdekében, de a szerződés hamarabb lejárt, minthogy eredményt értek volna el.

Ennek eredményeképpen 2016-ban az Indiai Légierő arra kényszerült, hogy felfüggessze a Sitara projekt pénzügyi támogatását és átdolgozza a kiképzési rendszerét. A módosított terveknek megfelelően a pilótajelöltek a BAE Systems által gyártott Pilatus és Hawk Mk.132 típusokon, illetve alapképzésen a PC-7 Mk.2 típuson repültek.

V. K. Bhatia, az Indiai Légierő nyugalmazott légimarsallja szerint a HJT-36 program indokolatlan, mivel az egész világon elterjedt kétlépcsős kiképzési rendszer biztosítja a pilótaképzés elvárt színvonalát, sehol nincs szükség egy közbenső géptípusra az alap légcsavaros kiképző és a sugárhajtóműves harcászati kiképző repülőgép között.

Forrás: https://vpk.name

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025. 03. 31., 09:15
Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.
2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2025-04-09 17:00:19
Ramstein Flag 2025 - A dániai Skrydstrup légibázisra látogatott el dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke, ahol a többnemzeti repülő harcászati gyakorlatról és az azon részt vevő magyar állomány feladatairól tájékozódott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.
2025. 04. 09., 21:11
Kovács Krisztián ezredest 2025. január elsejei hatállyal nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár élére.
2025. 04. 07., 23:10
Az űrkutatás iránt érdeklődő fiatalok körében méltán népszerű CanSat Verseny kétnapos döntőjét idén is az MH Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér Parancsnokság tatárszentgyörgyi gyakorlóterén rendezték meg.
2025. 04. 02., 12:29
Bócsa szélén a Kukla Csárdához tartozó területen látható egy szovjet gyártású Li-2-es repülőgép.

  Legfrissebbek most

Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.