2024. 02. 21. szerda
Eleonóra
: 388 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újraindul a HJT-36 Sitara légi tesztelése

Újraindul a HJT-36 Sitara légi tesztelése
JETfly  |  2019. 05. 06., 10:53
Újraindul a HJT-36 Sitara légi tesztelése

A Hindustan Aeronautics Limited (HAL) három év után folytatja a HJT-36 Sitara berepülési tesztjeit, amelyeket a felmerülő technikai problémák miatt szakítottak meg.

2019. április 18-án a HAL bejelentette, hogy a sugárhajtású kiképző repülőgép első tesztrepülése „hibátlan” volt. A vállalat gyári repülőterén, Bangalore-ban végrehajtott felszállás fontos lépés az IJT (Intermediate Jet Trainer) tréning program történetében.

A repülőgépnél korábban problémák mutatkoztak átesés és azt követő dugóhúzóba pördülés közben, de az amerikai Bihrle Applied Research cég szakemberei segítségével sikerült megoldaniuk a problémát. A repülőgép vízszintes vezérsíkját hátrébb helyezték, így sikerült az irányíthatóságon és a manőverezőképességen javítani. Az Indiai Légierő elvárásai szerint még legalább 200 tesztrepülést kell teljesítenie a Sitara-nak, mielőtt elkezdődne a megrendelt 73 darab repülőgép szériagyártása.

A HJT-36 Sitara-t a kiöregedett HJT-16 Kiran Mk.1 és Mk.2 kiképzőgépek leváltására tervezték – a Kiran-ok egyébként szintén a HAL által kifejlesztett repülőgépek. Az Indiai Légierő a pilóták kiképzése során ezeket a típusokat arra használta, hogy „átvezesse” a növendékeket a légcsavaros alapgépről a Hawk Mk.12-esre. A HJT-16-osok legkésőbb 2020-ra kikerülnek a hadrendből – az elöregedett Bristol Siddeley Orpheus hajtóművekkel már annyi a gond, hogy csoda, hogy eddig repülőképesek maradtak.

A HJT-36 története 1999-ben kezdődött, ekkor határozott úgy az indiai politikai vezetés, hogy 1,8 milliárd rúpiából kifejleszt egy új kiképzőgépet. A Sitara első felszállására 2003-ban került sor. Az első példány még a Snecma Larzac 14,12 kN tolóerejű hajtóművét kapta, ám az Indiai Légierő nem volt elégedett vele és 2008-ban az orosz Szaturn cég AL-55I jelzésű 16,9 kN tolóerejű hajtóművére cserélték.

2012-ben a HAL megállapodást írt alá 253,9 millió rúpia (3,6 millió dollár) értékben a BAE Systems céggel, hogy tanácsadási szolgáltatásokat nyújtson a technikai problémák megoldása érdekében, de a szerződés hamarabb lejárt, minthogy eredményt értek volna el.

Ennek eredményeképpen 2016-ban az Indiai Légierő arra kényszerült, hogy felfüggessze a Sitara projekt pénzügyi támogatását és átdolgozza a kiképzési rendszerét. A módosított terveknek megfelelően a pilótajelöltek a BAE Systems által gyártott Pilatus és Hawk Mk.132 típusokon, illetve alapképzésen a PC-7 Mk.2 típuson repültek.

V. K. Bhatia, az Indiai Légierő nyugalmazott légimarsallja szerint a HJT-36 program indokolatlan, mivel az egész világon elterjedt kétlépcsős kiképzési rendszer biztosítja a pilótaképzés elvárt színvonalát, sehol nincs szükség egy közbenső géptípusra az alap légcsavaros kiképző és a sugárhajtóműves harcászati kiképző repülőgép között.

Forrás: https://vpk.name

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 07., 16:28
Mint ahogy arról már lapunkon is beszámoltunk, 2024. február 4-8. között védelmi ipari szakkiállítást rendeznek Rijádban, ahol a legnagyobb repülőgépgyártó vállalatok is jelen vannak. A Boeing kapcsán az új F-15EX értékesítéséről is vannak friss információk.
2024. 02. 06., 16:32
A Brit Királyi Légierő pilótaképző rendszere a közelmúltban többször is a hírek szereplője volt: most a képzés fő platformjának tekinthető BAE Systems Hawk T2 flottáról láttak napvilágot friss hírek.
2024. 02. 05., 15:03
A Szaúdi Királyi Légierő bemutató köteléke, a Saudi Hawks, a magyar közönség számára sem ismeretlen, hiszen 2021-ben részt vettek a Kecskeméten megrendezett Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutatón. A csapatról most friss hírek láttak napvilágot!
2024-02-15 10:08:00
Közzétette 2023-as pénzügyi jelentését az Airbus, amely szerint a toulouse-i székhelyű repülőgépgyártó az elmúlt évben 735 repülőgépet adott át az ügyfeleknek, a vállalatcsoport árbevétele 65,4 milliárd euró volt, 11 százalékkal több, mint egy évvel korábban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 21., 11:22
A Wizz Air flottájába megérkezett a kétszázadik repülőgép, ezzel a légitársaság flottájának átlagéletkora 4,2 évre csökken.
2024. 02. 20., 15:44
Európában Németország volt a vezető felhasználó, az országban a típust 1971-től 2013-ig tartották rendszerben.
2024. 02. 13., 09:26
Működésének ötvenedik évfordulóját ünnepelte az Aeroporti di Roma. Születésnapi meglepetésként Giotto üvegalkotásait állították ki az egyes terminálon.
2024. 02. 12., 09:24
A képeken szereplő repülőgépek többsége ebben a formában már nem látható, mert vagy kivonták az adott légitársaságtól vagy maga a cég szűnt meg, esetleg a típus tűnt el teljesen a kereskedelmi repülésből.

  Legfrissebbek most

2024. február 21. újabb mérföldkőként vonul be a Török Légierő történetébe, hiszen teljesítette első repülését az ötödik generációs, KAAN harci repülőgép prototípusa. Mutatjuk a videót!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

India védelmi minisztériuma 2024. február 16-án hagyta jóvá 15 darab, különböző változatú Airbus Defence C295 többfeladatú, tengerészeti járőr repülőgép megvásárlását.