2024. 06. 24. hétfő
Iván
: 395 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újraindul a HJT-36 Sitara légi tesztelése

Újraindul a HJT-36 Sitara légi tesztelése
JETfly  |  2019. 05. 06., 10:53
Újraindul a HJT-36 Sitara légi tesztelése

A Hindustan Aeronautics Limited (HAL) három év után folytatja a HJT-36 Sitara berepülési tesztjeit, amelyeket a felmerülő technikai problémák miatt szakítottak meg.

2019. április 18-án a HAL bejelentette, hogy a sugárhajtású kiképző repülőgép első tesztrepülése „hibátlan” volt. A vállalat gyári repülőterén, Bangalore-ban végrehajtott felszállás fontos lépés az IJT (Intermediate Jet Trainer) tréning program történetében.

A repülőgépnél korábban problémák mutatkoztak átesés és azt követő dugóhúzóba pördülés közben, de az amerikai Bihrle Applied Research cég szakemberei segítségével sikerült megoldaniuk a problémát. A repülőgép vízszintes vezérsíkját hátrébb helyezték, így sikerült az irányíthatóságon és a manőverezőképességen javítani. Az Indiai Légierő elvárásai szerint még legalább 200 tesztrepülést kell teljesítenie a Sitara-nak, mielőtt elkezdődne a megrendelt 73 darab repülőgép szériagyártása.

A HJT-36 Sitara-t a kiöregedett HJT-16 Kiran Mk.1 és Mk.2 kiképzőgépek leváltására tervezték – a Kiran-ok egyébként szintén a HAL által kifejlesztett repülőgépek. Az Indiai Légierő a pilóták kiképzése során ezeket a típusokat arra használta, hogy „átvezesse” a növendékeket a légcsavaros alapgépről a Hawk Mk.12-esre. A HJT-16-osok legkésőbb 2020-ra kikerülnek a hadrendből – az elöregedett Bristol Siddeley Orpheus hajtóművekkel már annyi a gond, hogy csoda, hogy eddig repülőképesek maradtak.

A HJT-36 története 1999-ben kezdődött, ekkor határozott úgy az indiai politikai vezetés, hogy 1,8 milliárd rúpiából kifejleszt egy új kiképzőgépet. A Sitara első felszállására 2003-ban került sor. Az első példány még a Snecma Larzac 14,12 kN tolóerejű hajtóművét kapta, ám az Indiai Légierő nem volt elégedett vele és 2008-ban az orosz Szaturn cég AL-55I jelzésű 16,9 kN tolóerejű hajtóművére cserélték.

2012-ben a HAL megállapodást írt alá 253,9 millió rúpia (3,6 millió dollár) értékben a BAE Systems céggel, hogy tanácsadási szolgáltatásokat nyújtson a technikai problémák megoldása érdekében, de a szerződés hamarabb lejárt, minthogy eredményt értek volna el.

Ennek eredményeképpen 2016-ban az Indiai Légierő arra kényszerült, hogy felfüggessze a Sitara projekt pénzügyi támogatását és átdolgozza a kiképzési rendszerét. A módosított terveknek megfelelően a pilótajelöltek a BAE Systems által gyártott Pilatus és Hawk Mk.132 típusokon, illetve alapképzésen a PC-7 Mk.2 típuson repültek.

V. K. Bhatia, az Indiai Légierő nyugalmazott légimarsallja szerint a HJT-36 program indokolatlan, mivel az egész világon elterjedt kétlépcsős kiképzési rendszer biztosítja a pilótaképzés elvárt színvonalát, sehol nincs szükség egy közbenső géptípusra az alap légcsavaros kiképző és a sugárhajtóműves harcászati kiképző repülőgép között.

Forrás: https://vpk.name

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 07., 14:20
A normandiai partraszállás egyik alapvető logisztikai kérdése az volt, hogyan lehet megfelelő mennyiségű katonát, fegyverzetet és egyéb felszerelést az éjszaka leple alatt észrevétlenül eljuttatni a brit szigetektől Franciaországba? A hadműveletek tervezőinek gyorsan be kellett látniuk, hogy csak a levegőből érkezhetnek az első egységek a kulcsfontosságú helyekre.
2024. 05. 31., 12:45
Február 23-án került aláírás a magyar légierő vadászgép flottájának bővítését jelentő szerződésre: négy JAS 39C Gripen érkezik a SAAB szerelőcsarnokból Kecskemétre. Az Aranysas interjúja Gróf Gergely ezredessel, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnokával.
2024-06-20 07:00:00
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 21., 10:43
2024. 06. 20., 10:49
Zajlanak a késő délutáni, esti kiképzési repülések az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál.
2024. 06. 18., 10:01
Cserényi Gyula egykori iskolájában, a kecskeméti Arany János Általános Iskolában tartott előadást hétfőn. A tartalékos kutatóűrhajós a kiképzéséről és a HUNOR-program küldetéséről beszélt a kíváncsi diákoknak.
2024. 06. 17., 11:52
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár kiképzési repüléseket végez június 17-20. 17:00-0:00 óra között.

  Legfrissebbek most

„A sikerhez kevés csupán az eszköz és a technika, kell hozzá motivált, tenni akaró állomány elszánt, odaadó parancsnokkal az élén” – fogalmazott köszöntő beszédében Könczöl Ferenc ezredes, az MH Légierő Parancsnokság megbízott parancsnoka az MH 47. Bázisrepülőtér parancsnoki beosztás átadás-átvétele alkalmából rendezett ünnepségen, június 21-én.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A közelmúltban számoltunk be lapunkon Brunei H145M rendeléséről, most pedig folytatódik a sor Belgiummal: az újabb beszerzés hírét a Párizsban megrendezett Eurosatory védelmi és biztonsági kiállításon jelentették be.