A JF-17 Thunder Block.2 többfeladatú könnyű vadászrepülőgépek utolsó három példányát fogja hamarosan átadni a Pakisztáni Légierőnek a gyártó Pakistan Aeronautical Complex (PAC) vállalat.
A Pakisztáni Légierő még 2017-ben rendelt ebből a verzióból 12 darabot, a mostani hárommal teljesül a szerződés. A repülőgépek még a gyártósoron vannak, a jövő hónap végén azonban már hadrendbe állhatnak. Az első JF-17 2009 novemberi „kirepülése” óta több, mint száz darab épült ezekből a repülőgépekből.
A Block.3-as széria gyártása várhatóan 2019 év végén kezdődik el. Mujahid Anwar Khan tábornok, a Pakisztáni Légierő parancsnoka tájékoztatása szerint két új, kínai gyártású fedélzeti radart is vizsgálnak és a 2020-ban elkészülő példányokban már ezek közül az egyik lesz beszerve.
Az egyik lehetséges radarberendezés a NRIET (Nanjing Research Institute of Electronic Technology) által fejlesztett és a China Electronics Technology Group (CETC) által gyártott KLJ-7A jelzésű radar kombinált lég- és folyadék hűtéssel, a másik pedig LETRI (Leihua Electronic Technology Research Institute) által gyártott fázisrács vezérlésű, léghűtéses LKF601E jelzésű radarberendezés.
Eközben az PAC ARF (Aircraft Repair Factory) nemrégiben fejezte be az első JF-17 első 1 000 órás időszakos nagyjavítását. A vadászgépet fejlesztő PAC és a Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAIC) előzetesen két JF-17-en már elvégezte ezeket a javításokat, és ezek alapján dolgozták ki a követendő technológiát a PAC ARF számára.
Az első példányok szétszerelése után a CAIC engedélyezte az ARF-nek a típus nagyjavításig tartó 8 éves periódusát 10 évre növelni – a JF-17 szerkezeti elemeinek állapota ezt lehetővé teszi.
A PAC a mai napig 50 darab Block.1-es és 62 darab Block.2-es JF-17-et gyártott, ezek közül 85 darab szolgál a Pakisztáni Légierőben. A Pakisztáni Légierő terveiben egyébként több, mint 150 darab JF-17-es szolgálatba állítása szerepel.
Az első kétüléses JF-17B-t, amelyet 2018 márciusában szállítottak a PAC-gyárba, jelenleg a légi utántöltésre alakítanak át. A várakozásoknak megfelelően a repülési tesztek a közeljövőben folytatódnak. Jelenleg Kínában és Pakisztánban már több, mint 100 órát repültek a módosított repülőgéppel és hamarosan csatlakozik a második JF-17B is a tesztekhez.
A Pakisztáni Légierő a közeljövőben kapja meg az első JF-17B-ket a megrendelt 26-ból. A 2017. év végén aláírt szerződés ütemterve szerint a Kamre-i üzem 2019 második felében készül el az első nyolc repülőgép összeszerelésével, 14 darab 2020-ben és az utolsó négy pedig 2021-ben készül el.
Korábban a Pakisztáni Légierő vezetése úgy vélte, nincs szükség a JF-17 oktató változatára, ám a pilóták átképzésének felgyorsítása szükségessé tette a kiképző verzió legyártását, valamint így az export kívánalmainak is könnyebben tudnak eleget tenni.
Forrás: http://armstrade.org/
A horvát védelmi minisztérium hivatalos bejelentése értelmében, 2024. december 1-től már nem a MiG-21-esek védik az ország légterét, a típus búcsújával egy korszak véget ér Európában.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.