Utoljára használtak analóg technikát légifényképezésnél katonai térképészek az An-26-os teherszállító-repülőgép egyik utolsó repülésén, 2020. június 9-én.
Látszólag nincs semmi különös abban, amikor egy An-26-os katonai teherszállító-repülőgép felszáll az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisról. Ez a felszállás mégis történelmi, mivel a gép a típus hadrendből történő kivonása előtti egyik utolsó repülésére indult. Vészelhagyó-nyílása analóg légifényképező kamerát rejtett, amellyel a HM Zrínyi Nonprofit Kft. katonai térképészei több évtizeden keresztül dolgoztak. Most, a pápai bázisrepülőtér feltérképezésekor viszont utoljára nyílt erre alkalmuk, hiszen a jövő a digitális technikáé. A Leica márkájú analóg légifényképező kamerát a nyolcvanas évek végétől használták a katonai térképészek, és mivel a technológia csúcstermékéről van szó, képességei manapság is kiaknázhatók. Különlegessége, hogy úgynevezett széles, azaz huszonhárom centiméteres légifilmmel működik, ezáltal igen nagy a fényképezett terület lefedése.
Molnár Otília, a HM Zrínyi Nonprofit Kft. légifényképész alosztályának vezetője elmondta: egy-egy légifényképezést már előzetesen, a földön komoly előkészítő munka előz meg. A katonai térképészek úgynevezett illesztőpontokat helyeznek ki, melyek segítik az elkészült felvételek térképbe illesztését. A munka legérdekesebb része természetesen maga a fényképezés.
„Szerintem ez nagyon szép csapatmunka! Egy légifényképész elöl, a kameránál dolgozik, figyeli a kamera működését, és jegyzőkönyvet ír. Mögötte két–három méterre a navigációs társ figyeli az irányt és az időjárási jelenségeket. A harmadik légifényképező kolléga beállítja az aktuális légifényképezési sorokat. Ez egy olyan kijelzőt mutat, amellyel a pilóták pontosan pozicionálják a repülőgépet, és a fényképezés az előre megtervezett pontokon történik. Végül a negyedik fogja össze az egész folyamatot, kontrollálja az útvonalat, figyeli a sebesség–magasság beállításokat” – mondta a légifényképész, aki több mint húsz alkalommal vett részt hasonló tevékenységben.
Az An-26-os a feladatnak megfelelően többször is alacsony magasságban repülte körbe a pápai repülőteret, és egyszer átstartolást is végrehajtott – ilyenkor a futóművek csak érintik a kifutót. A szállítórepülőgép-típus egyébként a kilencvenes évektől kezdve szolgálja a katonai térképészet és a légi megfigyelés céljait is. A mostani felvételekre a repülőtér digitális adatbázisának megújításához volt szükség. A történelmi légifényképezésen részt vett Kulcsár Gábor, a HM Zrínyi Nonprofit Kft. ügyvezetője és Zboray Zoltán térképészeti ágazati igazgató is.
További fotókért kattintson a linkre!
Forrás: https://honvedelem.hu
A Royal International Air Tattoo szervezői bizonyára már évekkel ezelőtt elővették az eseménynaptárt: milyen évfordulót illene megünnepelni 2024-ben? Nem volt nehéz dolguk.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.