A napokban megjelent hírek szerint ikonikus típusát nyugdíjazhatja a Román Légierő: keleti szomszédunk már 2024-től búcsút inthet a MiG-21 LanceR flottának.
Legutóbb egy hónapja adtunk hírt lapunkon a Román Légierőről, mely hír főszereplője az F-16-os volt: Norvégia 2021 decemberében búcsúzott F-16-osaitól, melyre úgy tűnik, gyorsan vevőt is találtak Románia "személyében". Keleti szomszédunk jelenleg 17 darabos, exportugál F-16-os flottát üzemeltet, a Norvégiától megvásárolt 32 példánnyal pedig újabb két századot tudnak felállítani. A bővülő F-16-os flotta kapcsán persze sokakban felmerül a kérdés, hogy meddig maradhatnak hadrendben a kiöregedő MiG-21-esek és úgy tűnik, a román félnek erre már meg is vannak a konkrétabb elképzelései.
Viorel Pana vezérőrnagy, a légierő vezérkari főnöke egy interjúban elmondta, hogy a folyamatosan bővülő F-16-os flottával már ki tudják váltani a MiG-21 LanceR-eket, melyek karbantartása, üzemeltetése egyre nehézkesebb és költségesebb. A kiöregedő típussal várhatóan 2024-ig számolnak, ezt követően 3 századnyi F-16-ossal húznák ki egy újabb típus érkezéséig (konkrét típus megnevezése nélkül a vezérőrnagy 2030-at említi, illetve említette az ötödik generációs jelzőt is, ami ismét egy lehetséges F-35-ös beszerzést sugallhat).
Az előzetes tervek szerint az exnorvég F-16-osokból 2023, illetve 2024 végére állhat fel a második és a harmadik román F-16-os század. Az érkező vadászbombázókra új festés, illetve a szükséges rendszerek integrációja is vár még: a legnagyobb feladat azonban nem is a gépek rendszerbe állítása lesz, hanem pár év leforgása alatt ki/átképezni megfelelő létszámú hajózó, illetve műszaki állományt, plusz 32 db F-16-osra ez nem kevés főt jelent. A kiképzés nagyrésze Romániában zajlik, de a partnerországokban kiképzési programjait is igénybe veszik majd. Románia az 1960-as évek elején állította hadrendbe az első MiG-21-eseket, így több mint 60 év aktív szolgálat után búcsúzhatnak az ikonikus típustól.
Románia mellett Horvátország is hamarosan búcsút int MiG-21-es flottájának (Rafale-okat szereznek be), így a típus az elkövetkező években teljesen eltűnik Európa egéről. A 2021-ben Kecskeméten megrendezett Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató egyik legjobban várt vendége a Román Légierő MiG-21-es demója volt, melynek kapcsán sok repülésrajongó jegyezte meg, hogy lehet utoljára láttuk a típust Kecskemét egén (egy repülőnapra tartó oda és visszaútjuk során egyébként tavaly az MH Pápa Bázisrepülőtéren is leszálltak a román MiG-21-esek). Ha valósak a román tervek a típus 2024-es kivonására vonatkozóan, akkor valóban nem sok alkalmunk van már MiG-21-est látni, fotózni...
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.