2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A brazil kapcsolat

A brazil kapcsolat
Trautmann Balázs  |  2020. 11. 19., 15:20
A brazil kapcsolat

Két darab KC-390 Millennium típusú, légi utántöltésre is alkalmas teherszállító repülőgépet vásárol Magyarország - jelentették be november 17-én. A magyar légierő a típus harmadik üzemeltetője lesz.

De mit is kell tudni erről a többfeladatú típusról? Először is azt, hogy a brazil Embraer katonai és polgári piacra szánta ezt a gépet, a közepes teherszállítók piacát megcélozva. A legnagyobb vetélytárs egyértelműen a Lockheed Martin C-130J Super Hercules, mely a nyugati világ legelterjedtebb típusának számít kategóriájában.

A brazil vállalat azonban mert nagyot álmodni. Fogták a már jól bevált E190-es utasszállító repülőgépének szárnyait, a világ egyik legmegbízhatóbbnak számító General Electric GECF34-es sugárhajtóműből kettőt és készítettek hozzá egy új, immár rámpás törzset. Ugyanakkor elindult egy másik fejlesztési vonal is: itt már egyértelműen egy Super Hercules-kategóriájú, katonai teherszállító gép kialakítása volt a cél, melyet 2007 áprilisában, a Rio de Janeiroban megrendezett Latin America Aero & Defense védelmiipari szakkiállításon már C-390-esként mutattak be – egyelőre csak makett formájában.

A programot végül a 2009-es kiállításon indították el hivatalosan is, természetesen Luiz Ináció Lula da Silva, Brazília akkori elnöke jelenlétében és személyes áldásával. A szép lassan elkészülő prototípus hasznos terhelését 23 tonnára „lőtték be” a mérnökök. A Super Hercules 19 tonnát tud és négy turboprop hajtóművel repül. A KC-390-es azonban gyorsabb és magasabbra képes kapaszkodni, köszönhetően a két, egyenként 139,4 kN-os tolóerejű, nagy kétáramúságú IAE V2500-E5 sugárhajtóműnek. 870 km/h-s utazósebesség, 11 ezer méteres csúcsmagasság, teljes terheléssel is 2820 kilométeres hatótávolság: a KC-390-es már egy kategóriával „feljebb” dolgozik, mint a Super Herky.

A végleges tervek 2013 márciusára készültek el, majd az első, PT-ZNF lajstromjelű prototípus 2015. február 3-án szállt fel először. 2016. április 28-én követte őt társa, a PT-ZNJ lajstromjelet kapott protogép is.

A gép „lelke” a 185 méter hosszú, 3,45 méter széles és 2,95 méter magas tehertér, mely egy rámpában végződik, így a járművek, konténerek, paletták könnyen elhelyezhetőek a géptörzsben. A kis nyomású, erős futóművek miatt a gép képes le- és felszállni a kevéssé előkészített, köves vagy füves területen lévő előretolt pályákon is. A pilótafülke a XXI. századnak megfelelően a számítógép vezérelte kormányokon (fly-by-wire) kívül digitális, HUD-dal (szemmagasságú kijelzővel) felszerelt, s a világítása miatt alkalmas éjellátó szemüveggel végzett repülésekre is.

A repülőgép önvédelméről a vevő kívánságának megfelelően beépített elektronikai hadviselési rendszer (Portugália az izraeli Elbit Systems integrált megoldását választotta gépeihez) , infra- és radarcsapda-szórók, radar- és lézerbesugárzásjelző gondoskodhat. A sokoldalú teherhordás mellett az ejtőernyősök ugratásánál vagy a speciális, ernyőkkel felszerelt teherpaletták ledobásánál is hasznos a hátsó rámpa.

A gép egyik fontos képessége a légiutántöltés lehetősége. Nem csak maga a KC-390-es képes merev töltőcsonkján keresztül kerozint felvenni repülés közben, hanem a szárnyai alá felszerelhető egy-egy Cobham 912E hajlékonycsöves utántöltő konténer, így egyszerre két, merev töltőcsonkkal felszerelt repülőgépet képes üzemanyaggal ellátni –akár a magyar JAS 39EBS HU Gripeneket.

A megrendelések eddig három országból érkeztek. A brazil légierő a 2014-ben megrendelt 28-ból már három gépet vett át, melyeket a COVID-19 elleni küzdelemben is aktívan használtak. 2019 júliusában a NATO-tagország Portugália rendelt öt KC-390est és egy szimulátort.

Érdemes megjegyezni, hogy mindkét légierőnél a korábbi generációs C-130 Hercules-ek váltótípusaként érkeznek a sugárhajtású KC-390-esek. S végül hazánk lett a harmadik felhasználó, egyben második NATO-tag vásárló, a most bejelentett, két repülőgépes megrendeléssel.

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024-07-19 10:30:07
Újabb repülőgépekre adott le megrendelést a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, amellyel cargo részlegének flottája jövőre 17 példányosra bővül. Az új Boeing 777F gépek csatlakozásával az Emirates SkyCargo 30 százalékkal növeli főfedélzeti rakománykapacitását, hosszú távú megoldást kínálva a keresletnövekedésre.
2024-07-16 09:26:41
Újabb két Airbus H225M közepes többcélú helikopter érkezett Magyarországra hétfőn – közölte a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf elmondta: a most érkező gépekkel tízre nőtt a Magyar Honvédségben a H225M típusú helikopterek száma.
2024-07-13 16:00:08
„Az elmúlt napok során egy olyan versenynek lehettünk tanúi, ahol a világ legkiválóbb ejtőernyősei mérték össze felkészültségüket, technikai tudásukat, és elhozták ennek a különleges sportnak az izgalmát, szépségét nekünk” – búcsúzott Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a 46. Ejtőernyős Világbajnokság résztvevőitől a szolnoki RepTárban, július 12-én.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 26., 09:45
Június 26-án megjelent az Aranysas magazin 2024. augusztusi lapszáma!
2024. 07. 25., 11:03
A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség támogatásával a Dél-Zalai Aeroclub nemrégiben ifjúsági toborzó tábort tartott a nagykanizsai repülőtéren nyolc, 12 és 15 év közötti nagykanizsai, szepetneki és zalakarosi fiatal részvételével.
2024. 07. 22., 09:18
Április elsején egy újabb fejezet zárult le a nagygépes repülés történetében. Ezen a napon teljesítette utolsó feladatát a NASA DC-8-as kutató repülőgépe.
2024. 07. 18., 10:40
A nemzetközi légikikötő várhatóan július 18-án éjjel fél egytől ismét fogadja a Debrecenbe érkező és onnan induló járatokat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.