2024. 10. 11. péntek
Brigitta
: 400 Ft   : 366 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A brazil kapcsolat

A brazil kapcsolat
Trautmann Balázs  |  2020. 11. 19., 15:20
A brazil kapcsolat

Két darab KC-390 Millennium típusú, légi utántöltésre is alkalmas teherszállító repülőgépet vásárol Magyarország - jelentették be november 17-én. A magyar légierő a típus harmadik üzemeltetője lesz.

De mit is kell tudni erről a többfeladatú típusról? Először is azt, hogy a brazil Embraer katonai és polgári piacra szánta ezt a gépet, a közepes teherszállítók piacát megcélozva. A legnagyobb vetélytárs egyértelműen a Lockheed Martin C-130J Super Hercules, mely a nyugati világ legelterjedtebb típusának számít kategóriájában.

A brazil vállalat azonban mert nagyot álmodni. Fogták a már jól bevált E190-es utasszállító repülőgépének szárnyait, a világ egyik legmegbízhatóbbnak számító General Electric GECF34-es sugárhajtóműből kettőt és készítettek hozzá egy új, immár rámpás törzset. Ugyanakkor elindult egy másik fejlesztési vonal is: itt már egyértelműen egy Super Hercules-kategóriájú, katonai teherszállító gép kialakítása volt a cél, melyet 2007 áprilisában, a Rio de Janeiroban megrendezett Latin America Aero & Defense védelmiipari szakkiállításon már C-390-esként mutattak be – egyelőre csak makett formájában.

A programot végül a 2009-es kiállításon indították el hivatalosan is, természetesen Luiz Ináció Lula da Silva, Brazília akkori elnöke jelenlétében és személyes áldásával. A szép lassan elkészülő prototípus hasznos terhelését 23 tonnára „lőtték be” a mérnökök. A Super Hercules 19 tonnát tud és négy turboprop hajtóművel repül. A KC-390-es azonban gyorsabb és magasabbra képes kapaszkodni, köszönhetően a két, egyenként 139,4 kN-os tolóerejű, nagy kétáramúságú IAE V2500-E5 sugárhajtóműnek. 870 km/h-s utazósebesség, 11 ezer méteres csúcsmagasság, teljes terheléssel is 2820 kilométeres hatótávolság: a KC-390-es már egy kategóriával „feljebb” dolgozik, mint a Super Herky.

A végleges tervek 2013 márciusára készültek el, majd az első, PT-ZNF lajstromjelű prototípus 2015. február 3-án szállt fel először. 2016. április 28-én követte őt társa, a PT-ZNJ lajstromjelet kapott protogép is.

A gép „lelke” a 185 méter hosszú, 3,45 méter széles és 2,95 méter magas tehertér, mely egy rámpában végződik, így a járművek, konténerek, paletták könnyen elhelyezhetőek a géptörzsben. A kis nyomású, erős futóművek miatt a gép képes le- és felszállni a kevéssé előkészített, köves vagy füves területen lévő előretolt pályákon is. A pilótafülke a XXI. századnak megfelelően a számítógép vezérelte kormányokon (fly-by-wire) kívül digitális, HUD-dal (szemmagasságú kijelzővel) felszerelt, s a világítása miatt alkalmas éjellátó szemüveggel végzett repülésekre is.

A repülőgép önvédelméről a vevő kívánságának megfelelően beépített elektronikai hadviselési rendszer (Portugália az izraeli Elbit Systems integrált megoldását választotta gépeihez) , infra- és radarcsapda-szórók, radar- és lézerbesugárzásjelző gondoskodhat. A sokoldalú teherhordás mellett az ejtőernyősök ugratásánál vagy a speciális, ernyőkkel felszerelt teherpaletták ledobásánál is hasznos a hátsó rámpa.

A gép egyik fontos képessége a légiutántöltés lehetősége. Nem csak maga a KC-390-es képes merev töltőcsonkján keresztül kerozint felvenni repülés közben, hanem a szárnyai alá felszerelhető egy-egy Cobham 912E hajlékonycsöves utántöltő konténer, így egyszerre két, merev töltőcsonkkal felszerelt repülőgépet képes üzemanyaggal ellátni –akár a magyar JAS 39EBS HU Gripeneket.

A megrendelések eddig három országból érkeztek. A brazil légierő a 2014-ben megrendelt 28-ból már három gépet vett át, melyeket a COVID-19 elleni küzdelemben is aktívan használtak. 2019 júliusában a NATO-tagország Portugália rendelt öt KC-390est és egy szimulátort.

Érdemes megjegyezni, hogy mindkét légierőnél a korábbi generációs C-130 Hercules-ek váltótípusaként érkeznek a sugárhajtású KC-390-esek. S végül hazánk lett a harmadik felhasználó, egyben második NATO-tag vásárló, a most bejelentett, két repülőgépes megrendeléssel.

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 09. 27., 09:15
A 2022-es Royal International Air Tattoo rendezvényen Szentendrei Dávid százados, a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár hajózója kiemelkedő teljesítményt nyújtott JAS 39-es Gripen vadászgépével.
2024. 09. 25., 09:10
Egy korszak véget ért a Holland Királyi Légierő történetében: országjáró repülés keretein belül, 2024. szeptember 27-én búcsúztak el 45 évnyi szolgálat után az F-16-osok.
2024. 09. 12., 12:35
A térség legnagyobb repülőnapjaként, idén szeptember 6-án és 7-én rendezték meg Zeltwegben Ausztria nemzetközi repülőnapját, az AIRPOWER-t. Fotós beszámolónkban közel 200 felvételt láthatnak Olvasóink az esemény szombati napjáról!
2024-09-26 09:20:00
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy mobilalkalmazásában bevezeti az Apple Pay és Google Pay mobiltárcás fizetési megoldást is, hogy a foglalás még egyszerűbb és kényelmesebb legyen. Az új funkció már az Androidos és iOS-t használó eszközökön is elérhető.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 10. 10., 11:39
Felhők felett tízes kötelékben – két héten át, tizenegy nemzettel közösen emelkednek magasba Gripenjeink a Ramstein Flag 24 gyakorlaton. A nagyszabású esemény során naponta kétszer, egyszerre több mint 60 gép tartózkodik a levegőben, biztosítva a közös NATO légiműveletek gyakorlását, illetve a képességek fejlesztését.
2024. 10. 08., 11:12
1992. január 7-én az olasz hadsereg két, fehérre festett helikoptere érkezett a kaposújlaki repülőtérre. Az AB 205-ös és 206-os az Európai Közösség Megfigyelő Missziójának égisze alatt repült Belgrádból Zágrábba és tankolás céljából szakította meg útját a Kaposvár melletti repülőtéren.
2024. 10. 02., 10:56
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen vadászrepülőgépei is részt vesznek a Ramstein Flag 24 légvédelmi harcászati gyakorlaton Görögországban.
2024. 10. 01., 09:56
A kalibráló repülések során az irányadók és a távolságmérő berendezés útvonal-ellenőrzését a két pilóta és a 2-3 fős fedélzeti kalibráló személyzet önállóan végezte.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.