2024. 11. 08. péntek
Zsombor
: 407 Ft   : 379 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Európai szintű magyar repülőnap - Kecskemét 2008

JETfly  |  2008. 08. 19., 20:00

Augusztus közepén - néhány nap erejéig – Kecskemét került a repülés iránt érdeklődők figyelmének a középpontjába. Európai mércével nézve is jelentős, minden eddiginél látványosabb és változatosabb programmal sikerült a nagy nemzetközi repülőnapok sorába emelni a kecskeméti rendezvényt, igazi repülő ünnepet varázsolva az alföldi bázisra. Több mint százezer látogató, több tucatnyi dübörgő vasmadár, rakéták és harcjárművek, veterán haditechnikai eszközök és korunk csúcsfegyverei adtak egymásnak randevút ezen az augusztusi hétvégén, ünnepelve a 70 éves Légierőt és a 160 éves Honvédséget.

Az előzetesen kiadott, majd több alkalommal is módosított, a résztvevőket felsoroló lista alapján már hónapokkal a nagy esemény előtt körvonalazódott, hogy idén tényleg nagy durranás lesz a repülőnap. A szkeptikus jóslatok ellenére a lendület nem fogyott ki augusztus közepéig, így a kecskeméti bázis kerítésénél már csütörtökön gyülekező érdeklődők, spotterek és újságírók elégedetten konstatálhatták, hogy bizony a beígért vasmadarak tényleg megérkeztek. A nemzetközi érdeklődést jól példázza, hogy a rendezvényre számos országból eljöttek a katonai repülés megszállottjai és a tikkasztó hőség ellenére egész nap kitartottak a kerítés mellet, hogy megörökíthessenek egy-egy különleges géptípust. (Tekintse meg galériánkat az érkező gépekről >>>)

Különlegességekben ugyanis nem volt hiány, elég csak megemlíteni a görög légierő A-7 Corsair harci gépeit, vagy az amerikai C-17 Globemaster-t esetleg a spanyolok vadonatúj büszkeségét, az Eurofighter Typhoon-t. A lengyel légierő Szu-22-ese is nagy kedvence a magyar közönségnek, hiszen ez a robosztus típus M3-as alváltozata több mint egy évtizeden át hazánkban is szolgálatban állt.

Európában már csak a görög légierő felségjelét viselő A-7 Corsair repülőgépekkel találkozhatunk - igaz nagyritkán - a különféle repülőnapokon. Hamarosan végleg eltünik ez az érdekes típus az aktív szolgálatból...

A szervezők az idei repülőnapot kettős ünnepnek szánták, hiszen a 160-éves Honvédség mellett a Légierő is immár hét évtizedes múltra tekinthet vissza. Ilyen jeles alkalomra illett is valami extra programmal kedveskedni a katonáknak és a civil közönségnek egyaránt. Aki kilátogatott a kétnapos rendezvényre nem is csalódhatott, hiszen mind a földön, mind a levegőben volt látnivaló bőven.

Óriás az égen késrepülésben, először mutatkozott be a C-17-es hazánkban

Kezdjük mindjárt a Magyar Légierő múltbéli eszközeit bemutató statikus kiállítással, ahol az egykor rettegett fegyvernek számító MiG-21-esek és az utódnak szánt MiG-23-as mellett a már említett nagyvasat, a Szuhoj Szu-22-est is megcsodálhatták az érdeklődők. A szépen restaurált gépek bizonyára sok egykori pilótának és müszakinak dobbantották meg a szívét… A Honvédség jelenleg alkalmazott Mi-8/17 és Mi-24 típusú forgószárnyasai mellett a már csak múzeumokban megtalálható Mi-1-es és a katonai változatú Kamov Ka-26-os helikopterek szintén nem mindennapi látványnak számítottak, akárcsak a II. Világháborúban szolgáló, elegáns vonalvezetésü Messerschmitt Me-108-as.

Az oldtimer gépek szerelmesei sem csalódhattak, hiszen a Red Bull flottájából egy B-25 Mitchell és egy F-4U Corsair is látható volt a levegőben. Ez utóbbi típus igazi kuriózumnak számít, hiszen elsősorban a II. Világháborúban a Csendes-óceán térségében vetették be az amerikaiak

A statikus soron a nagyobb méretü szállítógépek igazán vonzották a szemet, a legnagyobb tömeg azonban az amerikai A-10-es tankvadászok és a tigrisfestésü török F-16-osok előtt állt általában. A Goldtimer Alapítvány elegáns festésü, a MALÉV korai időszakát idéző festéssel ellátott Li-2-ese szintén kiváló fotótémát szolgáltatott, a napfényben csillogó ezüstös testü Teve a szerző véleménye szerint az egész repülőnap egyik legszebb vasmadara volt.

A repülőnapra a kecskeméti alakulat egyik MiG-29-ese díszfestést is kapott, így a két színes Albatrosz és a szolnokiak szarvastehenes Mi-24-ese mellett ez már a negyedik díszített repülőeszköz a Magyar Légierőben

A dinamikus program nyitóképét a jól megszokott koreográfia szerint természetesen a Magyar Légierő repülőeszközei mutatták be, így a levegőben csodálhatta meg a szép számú nézősereg (a két napon összesen több mint százezren!) az ék alakú felségjellel díszített gépeket. A légcsavaros Jak-52-eseket, a különféle Mil helikoptereket, az örökifjú Antonov An-26-os igáslovakat és persze a sugárhajtómüves kedvenceket, a kecses L-39 Albatroszokat, MiG-29 Fulcrumokat és az új sztárokat, a JAS-39 Gripeneket nagy örömmel fogadta a hazai közönség.

Jak-52-es kötelék a nyitóképben

Ezt követően igazi nagyüzem alakult ki a kecskeméti égbolton, hiszen egymást követték a harci gépek szóló bemutatói, a kötelékek látványos produkciói vagy a forgószárnyasok piruettjei. Láthattuk a brit Harrier megunhatatlan táncát, a holland és belga F-16-osok erőtől duzzadó, dinamikus kürjét, vagy éppen a hazánkban eddig soha nem látott finn F-18 Hornet illetve a spanyol Typhoon égi táncát. Ez utóbbi típusból egyébként egy német felségjelet viselő kétüléses példányt is megtekinthető volt a statikus soron. Sokak kedvence a francia Mirage 2000-es is megtartotta látványos bemutatóját, sajnos ezt a szép deltaszárnyút feltehetően a következő repülőnapokon már nem fotózhatjuk a dinamikus programban, hiszen a váltótípus, a Rafale kerül majd inkább reflektorfénybe.

A román légierő MiG-21-ese egy kicsit a múltat csempészte vissza a kecskeméti bázisra, hiszen ezen a repülőtéren évtizedekig állomásoztak ezek a szovjet gyártmányú deltaszárnyú vadászok

A cseh Aero Vodochody repülőgépgyár több típussal is képviseltetet magát az idei repülőnapon. A jövőre kivonásra kerülő L-39-es Albatrosz gyakorlógépek helyett ugyanis van rá esély, hogy L-159 ALCA könnyü harci és kiképző-gyakorló gépeket vásárol a Honvédség. A típus kiváló képességeit jól demonstrálta a gyári kétüléses és a cseh légierő együléses harci gépe is.

Sajnos a Mirage 2000-es a jövőben már egyre kevesebbszer lesz látható a nemzetközi repülőnapokon. Idén ugyan a Rafale távol maradt, a következő évtizedekben azonban lesz még számos alkalmunk megcsodálni a franciák hadiipar legújabb büszkeségét

Egy nagyszabású nemzetközi repülőnap manapság már elképzelhetetlen a bemutató kötelékek részvétele nélkül, ez jól felmérhető volt a különféle fórumokban folyó beszélgetésekből is. Sokan szeretnének minél több köteléket látni az égen, ennek azonban gátat szab a repülőterek állóhelyeinek kapacitása is, hiszen ezek a csapatok általában 5-6 de akár 8-10 géppel is érkezhetnek. Másrészt a meghívásuk sem éppen egyszerü, hiszen az ismert és elismert kötelékek válogathatnak a rangos események invitálásai között. Szerencsére az egyre nívósabbá váló és a külföldiek által is érdeklődve várt kecskeméti repülőnapra sikerült idén is megnyerni a népszerü Török Csillagokat valamint az egyik legjobbnak tartott olasz Frecce Tricolorit. A két nagy sztárcsapatot jól egészítette ki a horvát és a szerb kötelék.

A Török Csillagok F-5 típusú vadászgépekkel repülnek

Az idei repülőnap talán legnagyobb durranása az amerikai C-17 Globemaster szállítógép dinamikus bemutatója volt. A hatalmas négyhajtómüves óriásgép bemutatkozásának apropóját az adta, hogy ilyen típusú repülőgépek állomásoznak majd ősztől a pápai katonai repülőtéren. A magyar közönség most láthatta először bemutatót repülni a „Big Mac” becenevü C-17-est, mely lélegzetelállító produkcióval lepett meg minket. Már a meredek felszállás is sokak számára meglepőnek tünt, ami ez után következett az pedig egyenesen ámulatba ejtette a többséget. A könnyeden manőverező, szüken fordulózó óriásgép látványa szinte megbabonázta a közönséget, ezt támasztja alá az is, hogy még a nap végén is, a repülőtérről kifelé menet sok embert halhattunk a C-17-es repüléséről beszélgetni.

A magyar Gripenek mellett a svéd JAS-39-est is láthattuk a levegőben

A finn légierő F-18-asa hírnevéhez méltó produkcióval lepte meg a magyar közönséget

A katonai repülés iránt érdeklődők nem panaszkodhattak hiszen a tavalyi sikeres repülőnap után idén még magasabbra tették azt a bizonyos képzeletbeli lécet a szervezők. Bízzunk benne, hogy a jövőben is hasonlóan jól megszervezett és lebonyolított, látványos airshow-t láthatunk hazánkban!

Tekintse meg galériáinkat:

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 25., 16:45
Egyedülálló lehetőséget biztosít a fiatalok számára az Ifjúsági Pilóta Program, amely 2025 januárjában indul el a Honvédelmi Minisztérium felügyelete alatt - jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter, október 24-én, csütörtökön.
2024. 10. 15., 16:45
A HadERŐ című műsor október 15-i adásában folytatódott a Magyar Légierő KC-390-es szállító repülőgépének bemutatása: Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
2024. 10. 22., 15:15
A közös védelmi képességek fejlesztése és a kölcsönös támogatás elengedhetetlen a stabilitás megőrzéséhez Közép-Európában – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a Robert Kaliňák szlovák miniszterelnök-helyettessel folytatott kétoldalú tárgyalása után, Kecskeméten, október 22-én.
2024-10-30 13:45:35
A 2024-2025-ös téli menetrendjében a Wizz Air öt új célállomást tesz elérhetővé Budapestről: Genovába, Gran Canariára, Salernóba, Memmingenbe, és Marrákesbe is indul közvetlen járat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. Budapestről így már összesen 32 ország 71 repülőterére lehet a Wizz Airrel utazni, ezzel a magyar fővárosból érhető el a légitársaság legtöbb desztinációja.
2024-10-29 16:45:00
A légitársaság 1,5 millió utast és több mint 77 ezer tonna rakományt szállított egy évtized alatt a magyar főváros és a közel-keleti metropolisz között, hozzájárulva ezzel a magyar turizmus és kereskedelmi kapcsolatok bővüléséhez.
2024-10-29 09:36:22
Kezdetét vette a téli menetrendi időszak, amelyben az Air France hat, a KLM pedig egy új célállomást kínál utasainak, és több meglévő útvonalon is bővíti a kínálatot. A KLM valamennyi Boeing 787-es és 777-es repülőgépén bevezeti a Premium Economy szolgáltatást, míg az Air France az év végétől elérhetővé teszi új La Première első osztályát egyes járatain.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 06., 16:31
A Dél-alföldi régió nyugállományú katonáinak és honvédségi nyugdíjasoknak szerveztek találkozót ma az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár bázisán.
2024. 11. 05., 09:52
A műszeres leszállító rendszer iránysáv- és siklópályaadóinak ellenőrzésével és beállításával a munka nem ért véget, hiszen a leszállást segítő további rádió- és fénytechnikai eszközök is ellenőrzésre vártak.
2024. 11. 04., 10:30
Kereskedelmi forgalomban mindenféleképpen: tudniillik a hétvégén repülte utolsó útját a QantasLink VH-YQS lajstromjelű gépe.
2024. 10. 30., 22:50
Airton Manuel Rodrigues, a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártó vállalata, az Embraer oktató- és tesztpilótája úgy fogalmazott, az átképzésen részt vevő magyar katonák kiválóan teljesítettek az elméleti és a szimulátoros képzés során.

  Legfrissebbek most

2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.