A HungaroControl adott otthont a Thales Users Group konferenciának szeptember 24-től 26-ig. A nagy múltú rendezvény a légiközlekedési ipar kiemelkedően fontos nemzetközi fóruma, melynek célja, hogy elősegítse a légiforgalmi szolgáltatók együttműködését.
Mintegy 140 vendég és 30 szervezet osztotta meg tapasztalatait Budapesten az iparági kihívásokról, innovációs törekvésekről, illetve a digitális transzformációról.
A légiforgalmi szolgáltatókat a technológiai változások, az utazási szokások változása, a generációs különbségek folyamatos kihívások elé állítják. Az előrejelzések szerint 2030-ra csak az Európa felett közlekedő repülőjáratok száma elérheti a 16,9 milliót. 2017-ben ez a szám 10,6 millió volt. A léginavigációs rendszereknek ezzel a rohamos forgalmi növekedéssel, e repülésbiztonsági és kapacitásbeli kihívásokkal kell lépést tartaniuk – hangzott el a légiközlekedési ipar kiemelkedően fontos nemzetközi fórumán, a Thales Users Group konferencián Budapesten.
A szeptember 24. és 26. között megrendezett eseménynek a HungaroControl és a Thales adott otthont. Mintegy 140 vendég és 30 szervezet osztotta meg tapasztalatait az iparág helyzetéről, az innovációs törekvésekről, illetve a digitális transzformációról.
„A kihívásokra a folyamatos innováció a megoldás. Ezért a repülésbiztonság fejlesztésére, a forgalommenedzsment hatékonyságának növelésére, a repülőjáratok árának csökkentésére és a környezetbarát eljárások fejlesztésére törekvő kezdeményezésekben igyekszünk folyamatosan Európa élmezőnyében maradni” – fogalmazott a konferencia nyitóelőadásában Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.
A vezérigazgató ismertette a HungaroControl elmúlt években elért eredményeit. A Searidge Technologies partnerségével megvalósított világraszóló innováció, a remote tower a március közepén megrendezett madridi World Air Traffic Control világkiállításon elnyerte a Jane’s repülési és haditechnikai szaklap légiforgalmi irányítás szekció futópálya kategóriájának nagydíját. A HungaroControl a sorozatban ötször a világ legjobb címét elnyerő szingapúri Changi repülőtér fejlesztéséhez is hozzájárulhat. A HUFRA révén pedig a HungaroControl Európában elsőként, 2015. február 5-től törölte el a teljes magyar légtérben a légi útvonalhálózatot és vezette be a repülőgépek korlátozások nélküli szabad légtérhasználatát.A HUFRA jelentős gazdasági és környezetvédelmi eredményeket ért el azóta: a hazánk felett átrepülő járatok útvonala 4,5 millió kilométerrel csökkent, és a három év alatt 48 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.A Dubai Airport Show-n idén májusban Innovációs díjat vehetett át a magyar légiforgalmi szolgálat ezért a fejlesztésért.
„Céljaink között szerepel, hogy 2019 végére egy, a Fekete-tengertől egészen a cseh határig húzódó, mintegy 1000 kilométer kiterjedésű free route légteret hozzunk létre az érintett országok összefogásával” – közölte Szepessy Kornél.
A konferencián kiemelt szerepet kaptak a drónokkal kapcsolatos fejlesztések és a drónok forgalmi menedzsmentjét ellátó úgynevezett UTM rendszer.A résztvevők egyetértettek abban, hogy a drónok hatékony, biztonságos, flexibilis, tervezhető, költséghatékony, valamint felhasználóbarát alkalmazásához elengedhetetlen a megfelelő szabályozási, szabványosítási környezet és forgalmi menedzsment.A témában a HungaroControl szakmai napot rendez novemberben.
Fontos iparági törekvés a léginaviációs rendszerek tovább fejlesztése mesterséges intelligencia és öntanuló technológiák segítségével. A légiforgalmi szolgáltatók számára elsőrendű fontosságú az irányítói produktivitást növelő és rugalmasabb kapacitás-menedzsmentet lehetővé tevő megoldások gyors bevezetése, a kiberbiztonság állandó szem előtt tartásával.
A HungaroControlról
A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. világszínvonalú technológiája, fejlesztései és szolgáltatásai révén a nemzetközi légiforgalmi irányítás egyik elismert szolgáltatója, az Egységes Európai Égbolt keretében zajló uniós integráció aktív regionális kezdeményezője, együttműködő partnere.
Folyamatos újításaival, kutatás-fejlesztési eredményeinek alkalmazásával a HungaroControl európai szinten is kiemelkedő a repülésbiztonság javítása, a kapacitás növelése, a légitársaságok költségeinek csökkentése és a környezet fokozott védelme terén. Összetett erőfeszítéseinek eredményeképp, 2014. április 3-tól a NATO megbízása alapján a HungaroControl irányítja a Koszovó feletti magaslégtér átrepülő forgalmát. 2015 februárjában – jóval az Európai Unió által előírt határidő (2022. január 1.) előtt –, a HungaroControl Európában elsőként vezette be korlátozások nélkül a Free Route Airspace-t a teljes hazai légtérben.
Hagyományos légiforgalmi irányító szolgáltatásainak, műszaki-technológiai hátterének továbbfejlesztése mellett a HungaroControl egyik stratégiai célkitűzése, hogy partnereivel közösen egy regionális, közép-európai légi navigációs tudásközpontot hozzon létre.
Valamennyi beruházásával a HungaroControl célja, hogy a 7 közép-európai országot tömörítő regionális együttműködés, a közép-európai funkcionális légtérblokk (FAB CE) versenyképes szolgáltatásokat nyújtson és a legmagasabb műszaki-technológiai színvonalon működjön.
Forrás: Sajtó Trinity
A Honvéd high-tech magazin új epizódjában közelebbről is megismerkedhetünk a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépével, mely 2024. szeptember 5-én érkezett meg végleges állomáshelyére, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.