2025. 11. 11. kedd
Márton
: 386 Ft   : 334 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mindennapok üzemanyag-laboránsként

Mindennapok üzemanyag-laboránsként
honvedelem.hu  |  2020. 05. 25., 12:00
Mindennapok üzemanyag-laboránsként

Azt gondolhatnánk, hogy a repülőgépek egy egyszerű tankolást követően emelkednek a magasba, a kerozint pedig közvetlenül kapják valamilyen tárolóból, pedig ez a folyamat ennél jóval összetettebb.

Az üzemanyag-laboránsok munkájáról nem olvasunk nap mint nap, de a háttérben mégis rengeteget tesznek a repülésbiztonságért. A Magyar Honvédség számos területet átfogó, nagy rendszerének ugyan csak kis részét képezik az üzemanyag-laboratóriumok, de az általuk képviselt professzionalizmus meghatározó jelentőségű. Ezt a magas fokú szakmaiságot ismeri el az Anyagellátó Raktárbázis által alapított és a Központi Üzemanyag Labor értékelése alapján megítélt szakmai díj, ami egyben jelképezi azt is, hogy mindenki a saját szakterületén maximumot nyújtva, egyformán képes hozzájárulni a Magyar Honvédség sikereihez, hiszen a katonalét egy igazi csapatmunka.

Az üzemanyag-laboránsok felelősségteljes munkájának köszönhetően folyamatos felügyelet mellett kerül megfelelő minőségű kerozin a légi járművekbe. Bár ők a háttérben dolgoznak és feladatkörük talán kevésbé ismert, a repülésbiztonság szempontjából kulcsfontosságú pozícióról van szó.

Legyen szó bármilyen járműről, fontos tudni, hogy az üzemanyag csak szigorú ellenőrzést követően válik felhasználhatóvá és nincs ez másként a repülőeszközök esetében sem, amelyeknél fokozott biztonsági kockázatot jelenthet a nem megfelelő minőségű kerozin betöltése. Épp ezért nélkülözhetetlen az üzemanyag-laboránsok munkája a Magyar Honvédségben, akik hazánk három katonai repülőterének üzemanyag-vizsgáló laboratóriumaiban, a hetényegyházai MH Anyagellátó Raktárbázis (MH ARB) laboratóriumában és a pusztavacsi központi laboratóriumban végzik feladatukat.

„A laborosok egyik legalapvetőbb feladata a beérkező és kiadásra kerülő üzemanyagok ellenőrzése, amely a repülésbiztonság szempontjából kritikus tényezőnek mondható. Mi döntjük el, hogy a bevizsgált kerozin belekerülhet-e az adott légi járműbe, ezzel is garantálva az ilyen okból eredeztethető meghibásodásoktól mentes, biztonságos repülést” – tudtuk meg Takácsné Horváth Hajnalka főtörzsőrmestertől, az MH Pápa Bázisrepülőtér Laboratórium Üzemeltető Raj rajparancsnokától.

A pápai bázisra vasúton vagy közúton érkezik az üzemanyag, amelyet aztán kötelező vizsgálatoknak vetnek alá. Ha a minőség megfelelő, akkor felhasználhatóvá válik az üzemanyag. A töltőjárművek mindig útrakészen állnak, tartályukban a már bevizsgált üzemanyaggal, a betöltést követően pedig újratankolják őket. Ekkor ismét fontos szerephez jutnak a laborosok, hiszen ők ellenőrzik, hogy a felszívás során nem került-e mechanikai vagy vízszennyeződés a már korábban ellenőrzött üzemanyagba. A bázisra érkező repülőeszközök azonnali intézkedést igényelhetnek a nap bármely szakában, így a 24 órás szolgálat mindig készen áll. 

A bázisrepülőtér hatalmas tárolókapacitással rendelkezik a két üzemanyagtelepének köszönhetően. Szükség is van a nagy mennyiségű tartalékra, mert Pápán települnek a Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) C-17 Globemaster III típusú stratégiai szállítógépei, amelyeknek egyenként közel 140 ezer liter kerozinra is szükségük lehet. Az északi és a déli telep összeköttetésben áll egymással, a tartályok közötti üzemanyag-áramoltatás földalatti csővezetékeken biztosított. A legnagyobb töltőjárművet kb. 45 perc alatt lehet feltölteni és ugyanennyi idő alatt végezhető el a repülőeszközök töltése is.

Az MH ARB pusztavacsi Üzemanyag Bevizsgáló Alosztálya – az üzemanyag-laborok munkáját felügyelő központi laboratórium – első alkalommal szervezett szakmai vetélkedőjét az MH PBRT háromfős csapata nyerte meg, amelynek tagjai Takácsné Horváth Hajnalka ftőrm., Szabó Csaba szkv. és Nagy Szabolcs szkv. voltak.

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 10. 27., 14:24
Vannak olyan típusok - ha nem is sok - melyek már külalakjukkal messzire kiemelkednek a kortársak közül. Ezek egyike a britek utolsó szuperszonikus repülőgépe, az elfogásra tökéletesített, kéthajtóműves Lightning. Szépnek nem szép, de korának kiváló és valóban villámgyors célszerszámának bizonyult.
2025. 10. 20., 12:32
A hazai léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl október 20-tól ismét várja a jelentkezőket a 2026 őszén induló légiforgalmi irányító képzésére. Az érdeklődők 2026. március 15-ig pályázhatnak, a kiválasztási folyamat várhatóan a nyár közepén zárul. A jövő ősszel induló évfolyamra továbbra is minden, a légi közlekedés iránt érdeklődő pályázó jelentkezését szívesen fogadják.
2025. 10. 02., 09:51
A német birodalom talán legrosszabb sajtójával rendelkező fegyvere volt a Vergeltungswaffe 1, azaz a V-1-es „repülő bomba”. Igazából senki sem szerette: sem a mérnökök, sem az alkalmazók, s pláne nem a britek és más polgári lakosok, akik kénytelenek voltak elszenvedni csapásait. Nem lett belőle Wunderwaffe, azaz a háború sorsát megfordító csodafegyver. Azért annyira nem is volt rossz…
2025-11-10 10:30:02
Az Emirates Group publikálta pénzügyi jelentését: a 2025–26-os pénzügyi év első hat hónapjában az adózás előtti nyereség 3,3 amerikai dollárt ért el, így sorozatban a negyedik olyan féléves beszámolási időszakát zárta a cégcsoport, amikor történelmi csúcsot ért el a profit. Az adózás utáni csoportszintű eredmény 2,9 milliárd dollár nyereség, ami 13%-os növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
2025-11-05 10:15:15
A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, összesen 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak és 59 célállomásra indít járatokat. A március utolsó vasárnapjáig tartó időszakban a magyar hátterű légitársaság összesen több, mint 6800 járatot fog üzemeltetni.
2025-10-29 12:40:35
Egy napra megállt az idő Hajmáskér fölött: a Magyar Honvédség helikopterflottájának múltja, jelene és jövője repült egyszerre. A különféle típusú harci helikopterek szabad szemmel is jól láthatóan manővereztek, hiszen a Mi-24 hajtotta végre utolsó éleslövészetét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 11. 06., 10:01
2018 májusában egy tengerészgyalogos hamvaival és hagyatékával egy amerikai üzletember érkezett Budapestre. Utazásával a tengerészgyalogos kívánságát teljesítette, akit gyerekkora óta barátjának mondhatott, és akinek kérése az volt, hogy a végső nyughelye szülőföldjén legyen.
2025. 11. 04., 11:56
Megkezdődött a Magyar Honvédség által megrendelt második KC-390 Millennium közepes katonai szállítógép átadás-átvételi folyamata, a brazil Embraer repülőgépgyár Sao Paulo állambeli Gavião Peixotoban települt üzemkomplexumában.
2025. 10. 29., 14:10
A Delta Airlines első hetvenöt évében amerikai repülőgéptípusok voltak a meghatározóak a légitársaságnál.
2025. 10. 27., 11:05
Az idén százéves Delta Airlines történetét röviden áttekintő sorozatban többször szóba került az 1978-as légitársasági deregulációs törvény, amely átalakította az amerikai légiközlekedési iparágat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.