2025. 06. 18. szerda
Arnold, Levente
: 404 Ft   : 351 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Megújul a Keceli Haditechnikai Park MiG-15-öse

Megújul a Keceli Haditechnikai Park MiG-15-öse
2016. 03. 03., 13:11

Ezúttal egy MiG-15-öst újít fel Az Ég katonái Hagyományőrző Egyesület!

JETfly – Az olvasók nevében is üdvözöllek Zsolti! A közösségi oldalon kaptuk az információt, hogy egy nem mindennapi feladatra kérték fel Az Ég Katonáit. Kérlek, mesélj erről!

K.-Sz.Zs. - Én is üdvözöllek téged és a kedves olvasókat is. Igen, valóban igaz a közösségi oldalakon terjedő hír, Pintér Csaba Úr a keceli Pintér Művek tulajdonosa felkérte egyesületűnket a tulajdonában lévő 061-es oldalszámú MiG-15bis típusú vadászrepülőgépének felújítására. Megállapodásunk értelmében az egyesületünk vállalja, hogy a repülőgépet kívül – belül teljesen fel fogja újítani. A munkálatok befejezése után a gép a 60-as évek állapotát fogja bemutatni, ez értendő a felségjelek és oldalszámok formájára és színvilágára, valamint a géptörzs színére is.

Még mielőtt megkérdeznéd, hogy akkor a gép nem lemez színű lesz?

A válaszom az, hogy nem – ennek több oka is van. Egyrészt a gépet 1973-ban vonták ki a szolgálatból, azaz 43 éve, azóta folyamatosan külső helyszíneken volt kiállítva és az időjárás megtette a hatását. Másodsorban a majd öt évtized alatt többször volt szétszedve, szállítva és összerakva a gép. Sajnos a legnagyobb odafigyelés mellett is történtek kisebb – nagyobb sérülések, amiket nehezen vagy egyáltalán nem lehet nyomtalanul eltüntetni, ha csupaszon hagyjuk a lemezeket. Végül a gép állapotának további megóvása, illetve a karbantartási munkák megkönnyítése érdekében is a festés kínálkozik a legjobb megoldásnak.

JETfly – Hogy is indult a kapcsolat a Pintér Művekkel?

K.-Sz.Zs. - Kapcsolatunk a Pintér Művekkel 2010 tavaszára nyúlik vissza, ekkor vitte le ugyanis egyesületünk tagja, Hefler István a korábbi elnökünket, Simon Róbertet és titkárunkat Czenczik Istvánt, Pintér Józsefhez, aki az egyesület céljait hallva, támogatni kezdte törekvéseinket. 2013-ban döntött úgy a korábbi vezetőség, hogy valamivel viszonoznunk kellene Józsi bácsi nagylelkűségét, amivel addig támogatott bennünket. Sokat gondolkodtunk, hogy mivel is tudnánk méltó módon megköszöni az elmúlt 3 év támogatását, mely segítségével sok tervünket meg tudtuk valósítani. A keceli múzeum méreteit és az ott kiállított repülőeszközök nagy számát figyelembe véve, akkori elnökségünk úgy döntött, hogy a legjobban a repülőgépek letakarításával tudnánk kifejezni köszönetünket Józsi bácsinak. Így találtuk ki és szerveztük meg veletek közösen az első Jet Clean Day-t. 

Képgaléria megtekintése (35 db kép)

JETfly – Akkor beszélj arról, hogy érintett benneteket a nem mindennapi felkérés?

K.-Sz.Zs. - A felkérés váratlanul ért bennünket, mivel előzetesen semmilyen jel nem utalt arra, hogy Pintér Úrnak szándékában lenne bármely, a tulajdonában lévő repülőgépének ilyen mértékű felújítása.

Az idei évben a keceli Haditechnikai Parkkal kapcsolatos tervekről, illetve feladatokról valamint az egyesületünk által elvégzendő munkákról tartott megbeszélésen kért fel bennünket.

Mint elmondta, évek óta figyelemmel kísérte egyesületűnk munkásságát és látva az elmúlt évek alatt a kezeink közül kikerülő repülőgépek (MiG-21bis, Zlin-43, L-29 Delfin, stb.) munkáinak minőségét, illetve a tagságunk elkötelezettséget az éppen aktuális munka minél magasabb színvonalú elvégzése mellett, arra a döntésre jutott, hogy bennünket kér fel.

De hogy a kérdésedre is válaszoljak, egyrészt óriási megtiszteltetésnek tekintjük, mivel nem minden nap kérik fel az embert, hogy újítson fel egy MiG-15-ös vadászrepülőgépet úgy, hogy azt a jövőben több ezer ember fogja megnézni! Másrészt, egyfajta elégedettséggel töltött el bennünket a felkérés, hiszen az elmúlt majd 6 év erőfeszítéseinek és munkáinak a megkoronázását jelenti ez, bár azért ott van a felelősség súlya is, hiszen meg kell feleljünk Pintér Úr és a hozzáértő látogatók elvárásainak is!

JETfly – Gondolom megnéztétek a szóban forgó MiG-15-öst. Milyen állapotban van a gép?

K.-Sz.Zs. – Igen, múlt hét végén egy 6 fős csapattal átnéztük a gép külsejét valamint a belsejét, legfőképp a kabint - igaz ehhez kellett egy kis rábeszélő tehetség is. A gép külső lemezborítása jól vészelte át az elmúlt 43 évet, egy–két mélyebb karcolástól és egy kisebb lyuktól eltekintve egyben van. A futóművek is jó állapotban vannak, mivel 1995-ben az előző felújításkor, ezekkel is foglalkoztak. A paneleket meglepően könnyedén le tudtuk szedni, mivel az azokat rögzítő csavarok a szokásos egy – két ragaszkodótól eltekintve - gyorsan oldhatóak voltak és alattuk épségben megtaláltuk a gép főbb alkatrészeit. A kabintető kinyitása viszont feladta a leckét számunkra, mivel annyira korrodálódott a zár mechanizmusa, hogy fizikálisan nem tudtuk megmozdítani!

Így többnapi ötletelés előzte meg a múlt hétvégi sikeres nyitást, amiben nagy segítséget jelentett a Pintér Művek szakembere által a kabintető plexijébe fúrt két lyuk, illetve egyesületünk korelnökének, Czenczik Istvánnak az áldozatos kutató munkája a témával kapcsolatban. A kabintető kinyitása és eltávolítása után szomorúan konstatáltuk a kabin tragikus állapotát. A kabintető vízelvezető csatornája teljesen elrozsdásodott, a szigetelő gumi szétmállott, a katapultülés fejtámlájának borítása a tűző nap hatására szétrepedezett, az ülés ülőpárnája elpenészedett, a gázkar teljesen beragadt, a műszertartó panelekről, valamint a kabin belsejéről a 1995-ben ráfújt festékréteg hatalmas darabokban lemállott.

Ha viszont összességében nézzük az egészet, maga a gép jó állapotban van, mivel az előbb felsorolt hibák mindegyike javítható és mivel tudatában voltunk annak is, hogy az utolsó felújítás óta a gép nem esett át nagyobb karbantartáson.

Itt szeretném megragadni a szót és megköszönni a csapat tagjainak, hogy időt és energiát nem kímélve jöttek és segítettek a munkában. Ők név szerint: Czenczik István, Pásztor Lajos, Tóth László, Simon Róbert Sándor és Weisz Attila.

JETfly – Pintér Csaba Úrral ejtettetek-e szót a gép felújítás utáni sorsáról?

K.-Sz.Zs. – Igen, beszéltünk Pintér Úrral a gép felújítás utáni sorsáról. Tervei szerint a felújított gépet a múzeum területén belül, egy új helyen kívánja kiállítani olyan formában, hogy a múzeum látogatói bele tudjanak ülni a gépbe, és fogalmat alkothassanak arról, hogy mit látott a vadászpilóta a kabinból kitekintve, illetve, hogy mennyi mindenre kellett odafigyelni a gépben a repülés alatt.

JETfly – Van még néhány repülőgép a múzeumban. További tervek?

K.-Sz.Zs. – Vannak terveink, de ezekről egyelőre még nem beszélnék!

JETfly – Nagyon köszönjük az információkat! Várjuk a felújítás menetrendjét és a beszámolókat!

K.-Sz.Zs. – Mi köszönjük az érdeklődést!

A fotókért ezúton is köszönetet mondunk Barta Endrének!

Forrás: Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 03., 09:15
A MiG-21-es Fishbedek hosszú évtizedeken át számos ország katonai repülőteréről felszállva védték a légteret. Nem csak a Varsói Szerződés tagállamainak volt alaptípusa, de különböző modifikációik alaposan kivették a részüket a 20. század helyi háborúiban is.
2025-06-02 14:07:00
Civilek, majd diplomaták kimenekítése, a művelet szempontjából kritikus, szenzitív anyagok megszerzése és katapultált pilóták felkeresése, majd kimenekítése – a nehézségi szint egyre nőtt, a kihívások komplexitásával egyetemben a Fire Blade 2025 gyakorlaton, ahol kevesebb, mint 24 óra állt a hajózók rendelkezésére, hogy kidolgozzák műveleti tervüket.
2025-05-29 18:15:53
Átadták a Pápán települő Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) szimulátorát az MH 47. Bázisrepülőtéren – mindez mérföldkövet jelent a program szakembereinek felkészülésében, hiszen a C-17-es repülőgépek kezelőszemélyzete szinten tartó és képességfejlesztő szimulációs felkészítéseit már hazánkban is teljesíteni tudja.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 06. 18., 10:48
Magyar eszközökkel, magyar légtérben és magyar oktatói gárdával folytatódik a hazai vadászpilóták képzése. A nemzetközileg megnövekedett presztízsű katonai szakma utánpótlásáról és az újonnan beszerzett kiképző gépekről beszélgettek a Spirit FM Katonadolog műsorának legutóbbi adásában.
2025. 06. 17., 12:39
Kiemelt látogatói nap a Saber Guardian 2025 nemzetközi gyakorlaton.
2025. 06. 16., 11:41
Az ötvenes években egy együléses, egy hajtóműves, szuperszonikus vadászgép jelent meg az amerikai haditengerészetnél, az F8U-1 Crusader.
2025. 06. 11., 10:47
Teljesítették első ejtőernyős ugrásukat az MH Ludovika Zászlóalj harmadéves felderítő honvéd tisztjelöltjei. Sánta Gerő hallgató főtörzsőrmesternek még emlékezetesebb volt az ugrás, hiszen azt édesapjával, Sánta Gábor dandártábornokkal élhette át, aki rutinos ejtőernyősként pontosan tudja, mekkora kihívást jelent mindez.

  Legfrissebbek most

Portugália légiereje hivatalosan 2025. június 16-án jelentette be a párizsi légiszalonon, hogy kibővítik a brazil KC-390-es teherszállító repülőgépre leadott rendelésüket.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.