A napokban került nyilvánosságra a hír, mely szerint az ukrán Antonov cég megállapodást írt alá az Aviall nevű céggel, melyet már több mint egy évtizede vásárolt fel a Boeing.
A repülőgép alkatrészeket, továbbá különböző kapcsolódó szolgáltatásokat nyűjtó Aviall világszerte közel 40 telephellyel rendelkezik és általuk megoldódni látszanak az Antonov új repülőgépek gyártása kapcsán felmerült, komoly problémái. A Krím-félsziget annexióját követően az orosz-ukrán kapcsolatok romlása a repülőgépgyártásra is nagy hatással volt: új repülőgépeket szinte nem is tudott gyártani az ukrán cég, hiszen a repülőgépeik gyártása közel 60%-ban az orosz fél segítségével valósult meg, ennek hiányát azóta is érzi az Antonov.
Az Aviall céggel történő megállapodást követően nyugati alkatrészekkel pótolhatják a korábbi oroszt, megszüntetve ezzel az Oroszországtól való függést. A két cég közös raktárat létesít Kijev repülőterén. Az Antonov jelenleg az An-70, An-132D és An-178 típusokat fejleszti, ezek közül az An-132D-t Szaúd-Arábiával közösen. Az ukrán cég továbbá azt is bejelentette, hogy keresi az amerikai fél támogatását az An-77-es feltámasztásához is.
Fontos megjegyezni, hogy az orosz függőség után, most az amerikai féltől fog függeni az Antonov, főleg ha a végfelhasználókat vesszük figyelembe: az USA is figyelemmel követi, hogy milyen országokba kerüljenek amerikai alkatrészek, amerikai kötődésű repülőgépek, így ha egy ország vásárolna Antonov repülőgépet, de közben az amerikai félnél tiltólistán van, akkor oda nem fog tudni értékesíteni az ukrán cég. Példaként érdemes megemlíteni az Antonov egyik korábbi megállapodását, melyet Törökországgal kötött az An-178 alapján kifejlesztendő új szállító repülőgépre. Ha figyeljük a legfrissebb híreket például az F-35-ösök török részre történő leszállításának tiltásáról, akkor nehezen elképzelhető, hogy lesz valami az említett ukrán-török megállapodásból.
Az Antonov döntése ugyanakkor érthető, mert a repülőgépgyártást folytatni szeretnék, típusaik ígéretesek, így Oroszországot kénytelen helyettesíteni jelen esetben most az Aviall cégen keresztül az USA-val. Eldől ez hamarosan, hogy jó döntést hoztak-e.
Forrás: Scramble
A Honvéd high-tech magazin új epizódjában közelebbről is megismerkedhetünk a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépével, mely 2024. szeptember 5-én érkezett meg végleges állomáshelyére, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.