2024. 04. 17. szerda
Rudolf
: 395 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kiemelték a Balatonból a magyar gyártású Messerschmitt 109-es roncsát

Kiemelték a Balatonból a magyar gyártású Messerschmitt 109-es roncsát
honvedelem.hu  |  2023. 10. 27., 12:04
Kiemelték a Balatonból a magyar gyártású Messerschmitt 109-es roncsát

Történelmi pillanat: kiemelték a Balatonból Beregszászi Sándor szakaszvezető, 12-es oldalszámú, Messerschmitt 109-es típusú vadászgépének törzsét, október 26-án, csütörtökön. Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő szerint emlékeznünk kell azokra, akik a haza szolgálata közben haltak hősi halált, míg Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese hangsúlyozta: a vadászgép partot ért maradványai a hazaszeretet örök mementói számunkra.

A Magyar Honvédség vízi pontonjára telepített daru lassan emelte ki a hullámsírból a hetvenkilenc esztendőn át ott pihenő, teljes egészében magyar gyártmányú Me 109-es roncsának utolsó nagyobb darabját. A repüléssel behatóan foglalkozó és a helyszínen jelenlévő szakemberek lelki szemei előtt minden bizonnyal megjelent az 1944. július 2-án levegőbe emelkedő vadászgép egykori képe, amint tizenhét másik géppel együtt elindul, hogy felvegye a harcot az ellenséges 300 amerikai vadászgép és 620 bombázó ellen.

„Joggal merül fel a kérdés, hogy a Magyar Királyi Honvéd Légierő egységei miért szálltak fel aznap, miben reménykedtek bajtársaink? A válasz egyszerű: katonáink a hazát védték; a hazaszeretet, a hon védelme volt az, amely vezérelte őket. Számukra minden egyes ellenséges gép, amelyet sikerült a harcból kivonni, több tonna le nem dobott bombát és így megmentett otthonokat, üzemegységeket és sok-sok emberéletet láttak. A meglehetősen egyoldalú küzdelemben aznap halt hősi halált Beregszászi Sándor szakaszvezető. A Balatonba csapódott gépből a pilótát bajtársai kiemelték, és családja végső nyugalomra helyezhette a túrkevei temetőben, ahol síremlékén a mai napig jól látható a zuhanó Messerschmitt domborműve, amelynek oldalán a 12-es szám olvasható. A repülőgép pedig alámerült a tóban, hogy aztán számos katonai és civil szervezet összefogásával, hosszas kutatómunka és megfeszített fizikai munka után újra kiemelkedjen onnan” – fogalmazott Kajári Ferenc altábornagy.

Hangsúlyozta: a vadászgép partot ért maradványa örök mementó marad számunkra és a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HM HIM) műtárgyállományában válik védett kulturális értékké, amely „egyszerre emléke egy hősi halottunk legdrágább áldozatának, de komoly katonai művelet eredménye is, amelynek tapasztalatait számtalan más helyzetben is hasznosítani tudjuk.”

Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő honlapunknak elmondta: meg kell emlékeznünk azokról, akik a hazájukért szolgáltak és ha kellett, hősi halált haltak érte.

„Nagyon fontosnak tartom, hogy a tervezett kiállítás keretében minél többen találkozzanak Beregszászi Sándor emlékével, mert az jót fog tenni a magyar nemzettudatnak. Tudom, hogy a Magyar Honvédség több alakulatától érkezett szakemberek egy csapatban, embert próbáló munkával tudták felszínre hozni a roncsot, és ezért szeretném kifejezni minden tiszteletem és elismerésem! Ugyanakkor minden nehézség ellenére ezt senki sem érezte tehernek, mert a kiemelési munkálatokban részt vett állomány minden tagja tudta és tudja, hogy milyen fontos ápolni hős bajtársuk emlékét” – mondta a kormányszóvivő asszony.

Magó Károly zászlós, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár kutatója, a projekt hadtörténeti örökségvédelmi felelőse, egyben a kutatás vezetője előadásában kitért többek között arra, hogy a roncs kiemelt jelentőségű hadtörténeti és ipartörténeti emlék is egyszerre, mivel ezt a repülőgépet (mind a sárkányszerkezetet, mind a motort) teljes egészében hazánkban gyártották. Mint mondta: a hazai védelmi ipar akkori teljesítményét jól fémjelzi, hogy a németek is előszeretettel használtak magyar gyártású vadászgépeket. Hallhattuk, hogy a többhetes kutatómunka során a Magyar Honvédség összes olyan alakulata (is) képviseltette magát, ahol búvárok szolgálnak. Ők naponta 6-8 órás merülési idővel, gyakorlatilag nulla látási viszonyok közepette dolgoztak a Balatonban, ahol a négy-öt méterre süllyedt roncsot egy-másfél méteres iszapréteg takarta. Ugyanakkor – elsősorban az állóvíz miatt – a felszínen dolgozó műszaki állománynak is komoly kihívást jelentett a feladat.

A roncs további sorsával kapcsolatban Soós Péter alezredes, a HM HIM múzeumigazgató-helyettese elmondta: most következik az a fajta tervezőmunka, amely során a szakemberek kitalálják, miként lehet műtárggyá varázsolni az Me 109-est; hogyan lehet kézzel foghatóan is megismertetni minél több embert hadtörténelmünk újra felszínre került darabjával és az 1944-ben történtekkel…

További fotók a linkre kattintva érhetőek el!

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 04. 17., 10:20
Mint ahogy arról már közösségi oldalunkon is beszámoltunk, 2024. április 8-18. között rendezik meg a Görög Légierő Andravida légibázisán az INIOCHOS 2024 nemzetközi hadgyakorlatot. Olvasóinknak most az első spotter napról mutatunk fotókat!
2024. 03. 28., 14:43
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
2024. 03. 27., 16:19
20 évvel ezelőtt, 2004. március 16-án érkezett meg Olaszországba két F-104 Starfighter kíséretében az első Eurofighter Typhoon. A jeles évforduló alkalmából nem maradhatott el egy jubileumi festésű példány bemutatása sem.
2024-04-11 09:56:47
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 15., 14:35
A Magyar Honvédség légi kutató-mentő szolgálata - H145M típusú helikopterrel - is részt vett egy, Martonvásár környékén eltűnt kisrepülőgép keresésében, április 13-án, szombaton.
2024. 04. 11., 13:55
Az idei évben is az EUFOR Althea művelet parancsnoki teendőit ellátó nemzet, vagyis 2024-ben Magyarország biztosítja a bosznia-hercegovinai békemisszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét.
2024. 04. 10., 09:29
A repülés iránt az átlagosnál jobban érdeklődő utasok és a repülőgépfotósok kedvencei közé tartoznak azok a gépek, amelyek egy légitársaság vállalati arculatától és szabvány festésmintájától eltérő színekben repülnek.
2024. 04. 08., 12:46
Szombat hajnalban a bosznia-hercegovinai Biztonsági Minisztérium két eltűnt turista megtalálásában kérte az EUFOR nemzetközi misszió segítségét.

  Legfrissebbek most

Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„A második világháború alatt legalább huszonnégy – amerikai és szovjet – légitámadás érte Győr városát – legalább ennyiszer zúgtak a szirénák, omlottak le az épületek és menekültek az óvóhelyekre az emberek a bombázások elől.”