2024. 10. 10. csütörtök
Gedeon
: 400 Ft   : 365 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kérdőjelek a Rigai Repülőmúzeum körül

Kérdőjelek a Rigai Repülőmúzeum körül
JETfly  |  2021. 04. 19., 16:43
Kérdőjelek a Rigai Repülőmúzeum körül

A legfrissebb hírek szerint veszélyben a Rigai Repülőmúzeum népszerű, magánkézben lévő gyűjteménye, mivel a reptér infrastruktúrájának fejlesztése miatt a múzeumot el kell költöztetni.

Korunk világjárványa a repülőmúzeumokra is komoly hatással van, hiszen a korlátozó intézkedések miatt a legtöbb országban nem fogadhatnak látogatókat, ezért a fenntartás szempontjából (főként a magántulajdonban lévő múzeumok esetében) jelentős bevételtől esnek el már hosszú hónapok óta. A rigai tárlat idős tulajdonosa, Viktors Talpa, egykori repülőmérnök az Aeroflot-tól ment nyugdíjba, az elmúlt évtizedekben adományokból, saját forrásból, illetve cserealapon Európa egyik legjelentősebb kiállítását állította össze, mely a vírushelyzet előtt havonta többezer látogatót vonzott. Lettországban, Riga nemzetközi repülőterén található a múzeum, mely gyakran az országba látogatók egyik első felkeresett helyszíne volt.

A repülőmúzeum tárlatának nagy része szovjet típusokat vonultat fel, köztük olyan különlegességekkel, mint egy Mi-6-os nehéz szállító helikopter, számtalan MiG-változatú harci repülőgép (pl. MiG-25RBS), illetve egy Tu-22M1 típusú hadászati bombázó, melyeket már hazánk repülésrajongói is többször felkerestek. A teljes kínálatot a múzeum hivatalos oldalán tekinthetik meg Olvasóink!

A múzeum költöztetésének híre már többször volt téma a lett sajtóban, most viszont úgy tűnik, hamarosan megoldást kell találni a tárlat költöztetésére, mivel a repülőtér infrastruktúráját fejlesztik: a "Rail Baltica" project keretein belül új vasúti terminál építését tervezik a repülőmúzeum területén. Talpa jelenleg a repülőtértől bérli a területet, de március 31. határidővel jelezték számára, hogy találja meg repülőgépei új otthonát. Ez a tárgyalássorozat már hosszú ideje zajlik a két fél között, de megoldásra eddig nem sikerült jutniuk, mivel a múzeum tulajdonosa lehetetlennek és horribilis költségűnek (kb. 200 000 eurót említ) tartja a gépek elszállítását, ezért minden felkínált lehetőségtől elzárkózott, ráadásul olyan véleményt is hallani, hogy a szovjet korabeli gépekkel teli terület már nem illik bele a folyamatosan fejlődő, egyre modernebb képet mutató rigai reptér látványába, többeknek bántja a szemét.

Szovjet Mi-6-os nehéz szállító helikopter a Rigai Repülőmúzeumban (Fotók: Māra Rozenberga/Latvijas Radio)

A repülőtér már felajánlotta azt is a tulajdonos számára, hogy segítenek átköltöztetni a gyűjteményt a repülőtér másik oldalára, de Talpa ezt is elutasította olyan indokkal, hogy az sokkal nehezebben megközelíthető, illetve ott nem áll rendelkezésre a múzeum számára nélkülözhetetlen infrastrukturális ellátottság, kamerarendszer és kerítés sincs. A tulajdonos a repülőtér területén a postaépület melletti privát területen tudná elképzelni a repülőgépeket, de a szállítás költsége így is nagyon magas, melynek érdekében a közösségi oldalon kezdett adományok gyűjtésébe.

A lett közlekedési miniszter is megszólalt az ügyben: szerinte létre kellene hozni a népszerű vasúti és közlekedési múzeumok mintáján egy központi repülőmúzeumot is, de ugyanakkor hozzátette, hogy a legnagyobb problémát most az jelenti, hogy a magángyűjtemény tulajdonosa nem hajlandó semmiféle együttműködésre a repülőtér vezetőségével. Hangsúlyozta, hogy Lettországban számtalan egyéb magántulajdonú múzeum van (pl. harckocsi múzeum), akikkel lehet egyűttműködni, de Talpáról arra a véleményre jutott, hogy nem tud a jelen kor elvárásai szerint gondolkodni, szerinte megragadt a szovjet korban.

A jelen állás szerint, ha nem sikerül összegyűjteni annyi pénzt, hogy a múzeumot átköltöztessék a postaépület melletti privát területre, akkor a repülőtér nekikezd a gépek elszállításának, az általa felkínált, repülőtér túloldalán lévő őrizetlen területre. A múzeumban lévő repülőgép típusok ismeretében igen nagy kár lenne, ha ezek a gépek a szállítás során sérülnének vagy esetleg az enyészetté válnának.

Forrás: https://eng.lsm.lv/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 01., 09:45
Az Emirates pilótáinak repülését a GE FlightPulse™ adatelemző alkalmazás is segíti, amely fontos működési adatokat szolgáltat a légitársaság naponta átlagosan 470 járatának biztonságáról és üzemanyag-hatékonyságáról. Az applikációnak köszönhetően nem csupán a repülésirányítás minősége javult, de a légitársaság pilótái közti együttműködés is szorosabb és gördülékenyebb lett.
2024. 09. 27., 09:15
A 2022-es Royal International Air Tattoo rendezvényen Szentendrei Dávid százados, a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár hajózója kiemelkedő teljesítményt nyújtott JAS 39-es Gripen vadászgépével.
2024. 09. 25., 09:10
Egy korszak véget ért a Holland Királyi Légierő történetében: országjáró repülés keretein belül, 2024. szeptember 27-én búcsúztak el 45 évnyi szolgálat után az F-16-osok.
2024. 09. 12., 12:35
A térség legnagyobb repülőnapjaként, idén szeptember 6-án és 7-én rendezték meg Zeltwegben Ausztria nemzetközi repülőnapját, az AIRPOWER-t. Fotós beszámolónkban közel 200 felvételt láthatnak Olvasóink az esemény szombati napjáról!
2024-09-26 09:20:00
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy mobilalkalmazásában bevezeti az Apple Pay és Google Pay mobiltárcás fizetési megoldást is, hogy a foglalás még egyszerűbb és kényelmesebb legyen. Az új funkció már az Androidos és iOS-t használó eszközökön is elérhető.
2024-09-20 09:45:27
Folytatódik az Emirates kabinszemélyzetének bővítése, amelynek keretében 2024-ben 5000 új légiutas-kísérő felvételét tervezi. A globális toborzás Magyarországot is érinti, legközelebb szeptemberben tart nyílt napot Budapesten a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 10. 08., 11:12
1992. január 7-én az olasz hadsereg két, fehérre festett helikoptere érkezett a kaposújlaki repülőtérre. Az AB 205-ös és 206-os az Európai Közösség Megfigyelő Missziójának égisze alatt repült Belgrádból Zágrábba és tankolás céljából szakította meg útját a Kaposvár melletti repülőtéren.
2024. 10. 02., 10:56
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen vadászrepülőgépei is részt vesznek a Ramstein Flag 24 légvédelmi harcászati gyakorlaton Görögországban.
2024. 10. 01., 09:56
A kalibráló repülések során az irányadók és a távolságmérő berendezés útvonal-ellenőrzését a két pilóta és a 2-3 fős fedélzeti kalibráló személyzet önállóan végezte.
2024. 09. 30., 09:49
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál AS-350B kiképzési repüléssel indult a nap.

  Legfrissebbek most

„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.