2025. 01. 16. csütörtök
Gusztáv
: 412 Ft   : 400 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kérdőjelek a Rigai Repülőmúzeum körül

Kérdőjelek a Rigai Repülőmúzeum körül
JETfly  |  2021. 04. 19., 16:43
Kérdőjelek a Rigai Repülőmúzeum körül

A legfrissebb hírek szerint veszélyben a Rigai Repülőmúzeum népszerű, magánkézben lévő gyűjteménye, mivel a reptér infrastruktúrájának fejlesztése miatt a múzeumot el kell költöztetni.

Korunk világjárványa a repülőmúzeumokra is komoly hatással van, hiszen a korlátozó intézkedések miatt a legtöbb országban nem fogadhatnak látogatókat, ezért a fenntartás szempontjából (főként a magántulajdonban lévő múzeumok esetében) jelentős bevételtől esnek el már hosszú hónapok óta. A rigai tárlat idős tulajdonosa, Viktors Talpa, egykori repülőmérnök az Aeroflot-tól ment nyugdíjba, az elmúlt évtizedekben adományokból, saját forrásból, illetve cserealapon Európa egyik legjelentősebb kiállítását állította össze, mely a vírushelyzet előtt havonta többezer látogatót vonzott. Lettországban, Riga nemzetközi repülőterén található a múzeum, mely gyakran az országba látogatók egyik első felkeresett helyszíne volt.

A repülőmúzeum tárlatának nagy része szovjet típusokat vonultat fel, köztük olyan különlegességekkel, mint egy Mi-6-os nehéz szállító helikopter, számtalan MiG-változatú harci repülőgép (pl. MiG-25RBS), illetve egy Tu-22M1 típusú hadászati bombázó, melyeket már hazánk repülésrajongói is többször felkerestek. A teljes kínálatot a múzeum hivatalos oldalán tekinthetik meg Olvasóink!

A múzeum költöztetésének híre már többször volt téma a lett sajtóban, most viszont úgy tűnik, hamarosan megoldást kell találni a tárlat költöztetésére, mivel a repülőtér infrastruktúráját fejlesztik: a "Rail Baltica" project keretein belül új vasúti terminál építését tervezik a repülőmúzeum területén. Talpa jelenleg a repülőtértől bérli a területet, de március 31. határidővel jelezték számára, hogy találja meg repülőgépei új otthonát. Ez a tárgyalássorozat már hosszú ideje zajlik a két fél között, de megoldásra eddig nem sikerült jutniuk, mivel a múzeum tulajdonosa lehetetlennek és horribilis költségűnek (kb. 200 000 eurót említ) tartja a gépek elszállítását, ezért minden felkínált lehetőségtől elzárkózott, ráadásul olyan véleményt is hallani, hogy a szovjet korabeli gépekkel teli terület már nem illik bele a folyamatosan fejlődő, egyre modernebb képet mutató rigai reptér látványába, többeknek bántja a szemét.

Szovjet Mi-6-os nehéz szállító helikopter a Rigai Repülőmúzeumban (Fotók: Māra Rozenberga/Latvijas Radio)

A repülőtér már felajánlotta azt is a tulajdonos számára, hogy segítenek átköltöztetni a gyűjteményt a repülőtér másik oldalára, de Talpa ezt is elutasította olyan indokkal, hogy az sokkal nehezebben megközelíthető, illetve ott nem áll rendelkezésre a múzeum számára nélkülözhetetlen infrastrukturális ellátottság, kamerarendszer és kerítés sincs. A tulajdonos a repülőtér területén a postaépület melletti privát területen tudná elképzelni a repülőgépeket, de a szállítás költsége így is nagyon magas, melynek érdekében a közösségi oldalon kezdett adományok gyűjtésébe.

A lett közlekedési miniszter is megszólalt az ügyben: szerinte létre kellene hozni a népszerű vasúti és közlekedési múzeumok mintáján egy központi repülőmúzeumot is, de ugyanakkor hozzátette, hogy a legnagyobb problémát most az jelenti, hogy a magángyűjtemény tulajdonosa nem hajlandó semmiféle együttműködésre a repülőtér vezetőségével. Hangsúlyozta, hogy Lettországban számtalan egyéb magántulajdonú múzeum van (pl. harckocsi múzeum), akikkel lehet egyűttműködni, de Talpáról arra a véleményre jutott, hogy nem tud a jelen kor elvárásai szerint gondolkodni, szerinte megragadt a szovjet korban.

A jelen állás szerint, ha nem sikerül összegyűjteni annyi pénzt, hogy a múzeumot átköltöztessék a postaépület melletti privát területre, akkor a repülőtér nekikezd a gépek elszállításának, az általa felkínált, repülőtér túloldalán lévő őrizetlen területre. A múzeumban lévő repülőgép típusok ismeretében igen nagy kár lenne, ha ezek a gépek a szállítás során sérülnének vagy esetleg az enyészetté válnának.

Forrás: https://eng.lsm.lv/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program
2025. 01. 02., 10:54
Lássuk hát őket és a többieket és, ha már a nyitóképen a kínai Air Central Boeing 747-ese van, kezdjük a tengerentúli, valaha szebb időket látott gyártó típusaival.

  Legfrissebbek most

A Németországban született, de osztrák származású Edgar Schmued valódi legendának számított az amerikai repülőgépgyártásban. A nevéhez fűződik a North American cég világhírű P-51-es Mustangja, majd a második világháborút követően nagyban hozzájárult a korszak egyik leghatékonyabb vadászgépének, a F-86-os Sabre-nek a kifejlesztéséhez.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.