2025. 11. 10. hétfő
Réka
: 386 Ft   : 335 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hazai fejlesztésű drón erősítheti a légvédelmet

Hazai fejlesztésű drón erősítheti a légvédelmet
JETfly  |  2023. 07. 10., 15:14
Hazai fejlesztésű drón erősítheti a légvédelmet

2023. július 10-én, a nullponti lőtéren mutatták be hivatalosan a magyar fejlesztésű, ProTAR névre keresztelt, pilóta nélküli repülőgépet, mely a magyar haderő légvédelmi képességének fejlesztésére hivatott.

Jól működő hadsereg és jól működő gazdaság nem lehet meg komoly hadiipar és a hozzá kapcsolódó innováció nélkül. A haderőfejlesztés csak a magyar védelmi ipar kiépítésével lehet sikeres – hangsúlyozta dr. Porkoláb Imre dandártábornok, védelmi innovációért felelős miniszteri biztos a magyar fejlesztésű ProTAR rendszer első hivatalos bemutatóján. A világviszonylatban is különleges, sugárhajtású ProTAR drónt kifejezetten katonai alkalmazásra fejlesztették ki, a védelmi célú, pilóta nélküli repülő rendszer a hadsereg légvédelmi képességének fejlesztésére hivatott. Az akár 500 km/órával kötelékben is repülni képes drónnal valós körülmények között szimulálhatóak a támadó repülőgépek.

Merev szárnyú, 65 kilogramm felszállótömegű, sugárhajtású, pilóta nélküli, intelligens légijármű mutatkozott be dr. Porkoláb Imre dandártábornok, védelmi innovációért felelős miniszteri biztosnak és a nyilvánosságnak. A fejlesztést végző magyar cég, a Rotors & Cams Zrt. a 4iG Csoport tagja. A drón küldetése a honvédelem légvédelmi képességének fejlesztése. A pilóta nélküli repülő sebessége eléri az 500 km/órát, repülési magassága a 6000 métert, üzemideje a 60 percet, a kommunikációs hatótávolsága pedig a 75 kilométert és – a világpiacon egyedülálló módon – kötelékrepülésre is képes. Az eszköz rövid idő alatt a levegőbe emelhető, egy szintén magyar fejlesztésű elektromos működtetésű kilövőállásból. A katapult 100 km/órás kilövési sebességgel repíti ki a ProTAR-t. Az indítás ismétlési idő nem haladja meg a 2 percet, ami szintén egyedülálló a világpiacon.

– Minden egyenruha, fegyver, jármű, felszerelés, amit hazai gyártótól rendelhetünk meg, Magyarországon teremt munkát, itt épít technológiai kultúrát és éles helyzetben növeli a mozgásterünket. A hadiipar minden nemzetgazdaság számára komoly lehetőség. A katonai fejlesztés az innováció élvonalában van, mi magyarok sem maradhatunk ki belőle – hangsúlyozta a bemutatón dr. Porkoláb Imre dandártábornok. A védelmi innovációért felelős miniszteri biztos kijelentette: – bár a hadiiparnak komoly hagyományai vannak Magyarországon, a kormánynak mégis szinte a nulláról kellett kezdeni az ágazat fejlesztését. Mindez azonban esélyt is jelent arra, hogy a magyar védelmi ipar a legkorszerűbb technológiákat alkalmazva az élre ugorjon, és exportképes fejlesztésekkel bizonyítsa a magyarok innovációs képességét. Erre lehet példa a dróntechnológia alkalmazása – most egy olyan részterületen, amely különösen fontos a magyar haderő védelmi képességeinek fejlesztésében. Miután a földi telepítésű légvédelem elsődleges szerepet játszik Magyarország légterének védelmében, a kezelőszemélyzet megfelelő kiképzése elengedhetetlen. A drónok alkalmazása ezen a területen költséghatékony megoldást jelent minden hadsereg számára.

A Magyar Honvédség Modernizációs Intézetének megrendelésére világviszonylatban is különleges pilóta nélküli repülőeszközt a Rotors & Cams Zrt. a Genevation Aircraft Kft.-vel és a HunMech Kft.-vel közösen fejleszti. A drón célanyagként támogatja a légvédelmi rakétarendszerek éles és gyakorló lövészeteinek végrehajtását. Az eszközt használó légvédelmi egységnek egy szimulált készültség során ezt kell a rakétákkal eltalálni. Többféle készültségi helyzet szimulálható a segítségével, anélkül, hogy nagyértékű repülőgépeket és pilótákat használna a haderő – az így kialakított készültség ugyanolyan kihívás elé állítja a légvédelmi rendszerek kezelőit, mintha valós támadás következett volna be. A ProTAR drón ugyanúgy viselkedik, mint egy vadászrepülő-raj, hiszen a Rotors & Cams fejlesztése kötelékben is képes repülni. Ez egyedülálló a világpiacon. A fejlesztés segítségével a légvédelmi gyakorlatok anyagi- és emberi kockázatai, végrehajtási költségei radikálisan csökkenthetők, a gyakorlatok flexibilisebben hajthatók végre.

– A 4iG stratégiája, hogy a vállalatcsoport termékeivel és szolgáltatásaival jelen legyen az egymással immáron sok ponton összeérő informatikai és távközlési szektor minden területén. A 4iG ennek a stratégiának a részeként jelent meg a védelmi iparban, ahol vállalataink innovatív képességeit és technológiai tudását is kamatoztathatjuk, kiaknázva a szinergiahatásokat. – emelte ki Blénessy László, a 4iG csoport üzleti általános vezérigazgató-helyettese. Hozzátette: – a dróntechnológia egy olyan innovatív határterület, amelyben – az aviatikai ismereteken túl – informatikai, távközlési és védelmi ipari fejlesztési képességekre egyaránt szükség van.

– A ProTAR rendszert a jövőben szolgáltatásként is értékesíteni kívánjuk, hiszen az üzemeltetéséhez speciális szaktudásra is szükség van. A célanyag-eszközök fejlesztésben és gyártásában bevett nemzetközi gyakorlat, hogy szerződött civil cégek biztosítják a megfelelő színvonalú szimulációt a légvédelmi egységeknek. A Rotors & Cams és fejlesztő partnerei jelentős sikerként élik meg, hogy egyedi fejlesztéseket tudunk megvalósítani, magas minőségben, innovatív megoldásokkal. A ProTAR légvédelmi célrepülő rendszert képességei a magyar védelmi iparág legkiválóbb fejlesztései sorába emelik. A rendszer hosszú távra nyit új lehetőségeket mind katonai, mind civil alkalmazási területeken – mondta a bemutatót követően Molnár Zsolt, a Rotors & Cams Zrt. vezérigazgatója.

A 4iG Csoport es a Rotors & Cams Zrt. sajtóközleménye

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 10. 20., 12:32
A hazai léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl október 20-tól ismét várja a jelentkezőket a 2026 őszén induló légiforgalmi irányító képzésére. Az érdeklődők 2026. március 15-ig pályázhatnak, a kiválasztási folyamat várhatóan a nyár közepén zárul. A jövő ősszel induló évfolyamra továbbra is minden, a légi közlekedés iránt érdeklődő pályázó jelentkezését szívesen fogadják.
2025. 10. 02., 09:51
A német birodalom talán legrosszabb sajtójával rendelkező fegyvere volt a Vergeltungswaffe 1, azaz a V-1-es „repülő bomba”. Igazából senki sem szerette: sem a mérnökök, sem az alkalmazók, s pláne nem a britek és más polgári lakosok, akik kénytelenek voltak elszenvedni csapásait. Nem lett belőle Wunderwaffe, azaz a háború sorsát megfordító csodafegyver. Azért annyira nem is volt rossz…
2025. 09. 23., 12:33
A MiG-21-es család még bőven hadrendben állt, amikor az utód 23-as bevezetése megtörtént. A változtatható szárnynyilazású konstrukció minden részletét tekintve érdekes típus, amely viselte a magyar felségjelet is.
2025-11-05 10:15:15
A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, összesen 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak és 59 célállomásra indít járatokat. A március utolsó vasárnapjáig tartó időszakban a magyar hátterű légitársaság összesen több, mint 6800 járatot fog üzemeltetni.
2025-10-27 13:46:33
A téli időszámításra való átállással életbe lépett a téli menetrendi időszak a légiközlekedésben. Az Air France két népszerű célállomásra indít új, közvetlen járatot, míg a meglévő hálózaton több város repülőterére az eddigieknél nagyobb kínálatot tesz elérhetővé. Mindezek mellett már Miami és Tokió felé is foglalható lesz a La Prémiere első osztály.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 11. 06., 10:01
2018 májusában egy tengerészgyalogos hamvaival és hagyatékával egy amerikai üzletember érkezett Budapestre. Utazásával a tengerészgyalogos kívánságát teljesítette, akit gyerekkora óta barátjának mondhatott, és akinek kérése az volt, hogy a végső nyughelye szülőföldjén legyen.
2025. 11. 04., 11:56
Megkezdődött a Magyar Honvédség által megrendelt második KC-390 Millennium közepes katonai szállítógép átadás-átvételi folyamata, a brazil Embraer repülőgépgyár Sao Paulo állambeli Gavião Peixotoban települt üzemkomplexumában.
2025. 10. 29., 14:10
A Delta Airlines első hetvenöt évében amerikai repülőgéptípusok voltak a meghatározóak a légitársaságnál.
2025. 10. 27., 11:05
Az idén százéves Delta Airlines történetét röviden áttekintő sorozatban többször szóba került az 1978-as légitársasági deregulációs törvény, amely átalakította az amerikai légiközlekedési iparágat.

  Legfrissebbek most

A legtöbb nagyszabású hadijátékhoz hasonlóan az Anatóliai Sas elsődleges célja is az, hogy a résztvevők, a „kékek” a lehető legtöbbet tanuljanak a rendezvény során. Olyan helyzetekkel kerüljenek szembe, amelyekkel otthon nem találkozhatnak, amelyek megközelítenek egy valós háborús szituációt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.