2025. 01. 17. péntek
Antal, Antónia
: 414 Ft   : 402 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Érkezik a közös tankerflotta első két A330MRTT gépe

Érkezik a közös tankerflotta első két A330MRTT gépe
JETfly  |  2020. 05. 26., 09:35
Érkezik a közös tankerflotta első két A330MRTT gépe

Eredeti tervek szerint 2020 májusában érkezett volna meg Eindhovenbe a NATO multinacionális MRTT légi utántöltő és szállító repülőgép flottájának első két KC-30M (Airbus A330MRTT) tankere, de a legfrissebb információk szerint ez a dátum 2020. júniusra módosul.

A programot Luxemburg és Hollandia indította el még 2016-ban: lényege, hogy az európai NATO tagállamok egy közösen megvásárolt és üzemeltetett tankerflottával rendelkeznek majd, csökkentve ezzel a "függőségüket" az Amerikai Légierő légi utántöltő képességétől. Napjainkig Luxemburg és Hollandia mellett Belgium, Németország és Norvégia csatlakozott a programhoz, hatodikként pedig Csehország 2019 októberében. A program a légi utántöltés mellett stratégiai szállítási és egészségügyi kiürítési képességet is jelent az országok számára.

Az országok az Airbus Defence & Space A330MRTT többfeladatú légi utántöltő és szállító repülőgéppel üzemeltetik majd a flottát, melyből várhatóan kilenc példányt szereznek be. A korábbi elképzelés szerint az A330MRTT flotta a hollandiai Eindhoven (5 db) és a németországi Köln repülőterén (4 db) állomásozna (illetve ideiglenesen a gépeket használó partnerországok repülőterein), ahol a Holland Királyi Légierő jelenlegi, leváltandó KDC-10-es tanker- és szállítógépei (jelenleg már csak 1 példány) is települnek.

Az első két példány (MMF1, MMF2) érkezésére az eredeti tervek szerint egy ceremóniát is szerveztek volna, ugyanakkor az még nem tudható, hogy a kialakult járványügyi helyzet miatt lesz-e tartva ünnepség. A harmadik és negyedik példány jelenleg átalakítás alatt áll a getafe-i üzemben, az ötödik gépet a napokban repülték át Toulouse-ból Getafe-ba. A multinacionális program az EATC (European Air Transport Command) irányítása alatt működik: Hollandia 2000, Luxemburg 200 (ezt terveik szerint 1200-ra módosítanák), Németország 5500, Belgium 1000, Norvégia és Csehország pedig 100-100 repült órára szerződött napjainkig.

A repülőgépek üzemeltetése a MMU (Multinational Multirole Tanker Transport Unit) egység feladata lesz, a személyzetet a partnerországok közösen biztosítják, képzésük várhatóan 2020-ban befejeződik, az első két leszállított példány elsődleges feladata az ő kiképzésük lesz, 2020 végétől pedig már az említett feladatkörökben is használhatják a gépeket a partnerországok. Az utolsó példányt várhatóan 2024-ben szállítják le. A program továbbra is nyitott, várják további országok csatlakozási szándékát, továbbá a már MRTT-ket üzemeltető országokkal is szeretnének nemzetközi partnerkapcsolatot kialakítani.

Az első példány festési munkálatai is elkészültek, melyet az alábbi videóban láthatunk:

Forrás: https://www.nspa.nato.int/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.