2024. 09. 11. szerda
Teodóra
: 397 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egyidejűleg három magyar repülőtér forgalmát irányították Németországból a magyar légiforgalmi irányítók

Egyidejűleg három magyar repülőtér forgalmát irányították Németországból a magyar légiforgalmi irányítók
JETfly  |  2018. 03. 05., 11:46

Egy valós idejű szimuláció alatt hét magyar légiforgalmi irányító a budapesti, pápai és debreceni repülőtér forgalmát egy munkaállomásról koordinálta Braunschweigből a DLR Légiforgalmi Validációs Központjában.

A polgári és katonai irányítókból álló csapat 30 mozgást kezelt óránként 2017 végén. A SESAR 2020 projekt sikeres szimulációja nemcsak a koncepciót igazolta, hanem a leendő éles alkalmazáshoz szükséges technológiát is tesztelte.

Az Egységes Európai Égbolt kezdeményezés keretében létrehozott SESAR 2020 kutatás-fejlesztési projekt sikere azt mutatja, hogy egy légiforgalmi irányító képes helyszíntől függetlenül akár több repülőtér forgalmát is biztonságosan koordinálni. A szimulációra a németországi DLR Légiforgalmi Validációs Központban, Braunschweigban, az osztrák Frequentis AG, illetve a német Selex Gmbh technológiájával, valamint a magyar légiforgalmi szolgáltató, a HungaroControl szakértői gárdájának bevonásával került sor.

A tesztelés során egy integrált „multi-irányítótorony” gyűjtötte össze és egyesítette három repülőtér releváns információit, melyek vizuálisan az irányítótorony kilátásához hasonló módon, nagyméretű monitorokon jelentek meg. A valós képek mellett radar illetve egyéb támogató információk segítették az irányítók munkáját. A hangkommunikációs, a vizualizációs illetve az elektronikus repülés-nyilvántartó rendszerek integrációja lehetővé tette a repülőterek egyértelmű azonosítását és a forgalom tervezését.

A szimuláció során kiemelt figyelmet szenteltek a biztonságos működésnek, valamint az irányítók hatékonyságának a különböző forgalmi helyzetekben. Ennek érdekében kutatók és humán faktor szakértők az irányítók szemmozgását, munkaterhelését és az érzékelt helyzettudatosságát vizsgálták, hogy megállapítsák az irányítói környezet optimális kialakítását a jövőbeli éles alkalmazás sikere érdekében.

„Nagyon élveztem az irányítást a szimulátorban, de a légiközlekedési ipar jövőjét meghatározó projekt sikeréig még intenzív műszaki fejlesztésre lesz szükség, illetve az eljárások és a jogi környezet kidolgozóira is sok munka vár még.” – mondta Draschitz Gábor légiforgalmi irányító a szimulációt követően.

A SESAR 2020 projekt kiértékelését, valamint a fejlesztések átvezetését követően a koncepció jóváhagyását egy valódi validációs platformon, passzív árnyéküzemben, a Frequentis smartVISION megoldásával a HungaroControllal és Selex-szel Budapesten, a HungaroControl épületében tervezik az idei évben.

 

A SESAR2020 programról

Az Európai Unió Single European Sky ATM research (SESAR) alkalmazott kutatási program célja, hogy az egységes európai légtér kezdeményezésnek megfelelő ATM rendszer kerüljön kialakításra. A program rendeltetése a szükséges ipari fejlesztések elindítása, az ehhez szükséges finanszírozás biztosítása, a kifejlesztett megoldások üzleti használatba vételének koordinálása.

A SESAR Joint Undertaking (SJU) 2015. december 1-jén tette közzé a SESAR2020 egyes kutatási projektekben való részvételére vonatkozó pályázati felhívásának főbb részeit. A HungaroControl Zrt. Frequentis AG által vezetett konzorcium tagjaként indult négy pályázaton, amelyek elbírálása megtörtént és aláírásra kerültek az egyes támogatási szerződések. A projektek tervezési szakasza lezárult és elindult a megvalósítási fázis, amely 2019 II. negyedév végégig tart.        

A HungaroControlról

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. világszínvonalú technológiája, fejlesztései és szolgáltatásai révén a nemzetközi légiforgalmi irányítás egyik elismert szolgáltatója, az Egységes Európai Égbolt keretében zajló uniós integráció aktív regionális kezdeményezője, együttműködő partnere.

Az EUROCONTROL statisztikái és előrejelzései szerint Európa felett évente csaknem 10 millió járat közlekedik, ám ez a szám a következő 20 évben akár meg is duplázódhat. Az elmúlt években a HungaroControl több olyan jelentős beruházást indított el, amelyek légi navigációs szolgáltatásainak fejlesztését célozzák, garantálják a növekvő légi forgalom biztonságos kezelését, és egyben elősegítik a küszöbön álló uniós integráció sikerét.

Folyamatos újításaival, kutatás-fejlesztési eredményeinek alkalmazásával a HungaroControl európai szinten is kiemelkedő a repülésbiztonság javítása, a kapacitás növelése, a légitársaságok költségeinek csökkentése és a környezet fokozott védelme terén. Összetett erőfeszítéseinek eredményeképp, 2014. április 3-tól a NATO megbízása alapján a HungaroControl irányítja a Koszovó feletti magaslégtér átrepülő forgalmát. 2015 februárjában – jóval az Európai Unió által előírt határidő (2022. január 1.) előtt – a HungaroControl Európában elsőként vezette be korlátozások nélkül a Free Route Airspace-t a teljes hazai légtérben.

Hagyományos légiforgalmi irányító szolgáltatásainak, műszaki-technológiai háttérének továbbfejlesztése mellett a HungaroControl egyik stratégiai célkitűzése, hogy partnereivel közösen egy regionális, közép-európai légi navigációs tudásközpontot hozzon létre.

Valamennyi beruházásával a HungaroControl célja, hogy a 7 közép-európai országot tömörítő regionális együttműködés, a közép-európai funkcionális légtérblokk (FAB CE) versenyképes szolgáltatásokat nyújtson és a legmagasabb műszaki-technológiai színvonalon működjön.

Forrás: HungaroControl

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 08. 21., 09:00
A Magyar Légierőn belül jelentős fejlesztések zajlanak, néhány év alatt minőségben és mennyiségben egyaránt komoly technika érkezett be és a folyamat még nem ért véget. Ezek üzemeltetéséhez természetesen rengeteg, magasan képzett fiatalra is szükség van.
2024. 08. 13., 09:10
Az Egyesült Királyság és a kontinentális Európa között húzódó Csatorna, azaz a La Manche nem csupán természetes védvonalként működött a második világháború első napjától, hanem halálos csapdaként is.
2024. 07. 30., 09:00
Bár napjainkban a szerepe már jelentősen csökken, a Panavia program során kifejlesztett repülőgép még mindig első vonalbeli csapásmérőnek számít. A prototípus fél évszázaddal ezelőtt emelkedett először a levegőbe.
2024. 08. 05., 09:15
Már korábban is hírt adtunk lapunkon arról, hogy hazánkhoz hasonlóan Hollandia és Ausztria is az Embraer új katonai szállító repülőgépét, a C-390-est szerezné be kiöregedő Hercules flottájuk cseretípusaként. A tervekből Farnborough-ban lett konkrétum.
2024-08-28 10:30:49
Megérkezett a KLM amszterdami bázisára a holland királyi légitársaság első Airbus A321neo típusú repülőgépe. A keskenytörzsű, főként európai járatokat teljesítő repülőgép a legújabb technológiát képviseli, alacsonyabb fogyasztású és károsanyag-kibocsátású, mint az eddigi repülőgépek.
2024-08-26 13:42:43
Az olimpikonok után, augusztus 28. és szeptember 8. között a paralimpikonoké lesz a főszerep Párizsban, ahol 39 magyar sportoló képviseli hazánkat 13 sportágban. Őket a Wizz Air menetrend szerinti járatával, a Team Hungary dizájnt viselő repülőgéppel repíti a francia fővárosba augusztus 25-én és 26-án, majd a játékok után vissza Budapestre.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 09. 11., 10:15
2004. július 8-án utoljára volt hangos a szentkirályszabadjai légtér a helikopterek jellegzetes zajától.
2024. 09. 10., 10:30
„A mai nap a szórakozásé” – szólt az MH 47. Bázisrepülőtér családi napjának mottója, ahol a látogatókat valóban sokszínű program fogadta a pápai alakulat bázisán.
2024. 09. 04., 10:14
A tegnapi napon a megszokott helyszínen, a Gyöngyös melletti pipishegyi repülőtéren kezdetét vette a Magyar Honvédség hagyományos őszi kutató-mentő gyakorlata, az Air Wolf Hunting.
2024. 09. 03., 11:32
Második alkalommal rendeztek sikeres reptérnapot a kiskunfélegyházi repülőtéren a napokban.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.