2024. 09. 09. hétfő
Ádám
: 394 Ft   : 354 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Budapest 2.0

JETfly  |  2016. 11. 18., 14:25

Befejeződött a kiemelt fejlesztéseket élő forgalomban demonstráló nemzetközi együttműködés.

  • A program első feladatának részeként kerültek fejlesztésre a folyamatos süllyedést támogató érkezési eljárások
  • A program második feladata egy olyan műholdas alapú megközelítési eljárás tesztelése volt, amely földi telepítésű eszközök nélkül ad a pilóta számára navigációs támogatást a pontos siklópálya repüléséhez
  • A demonstrációs projekt harmadik pillére a Remote Tower megoldás alkalmazásának élő forgalmon történő bemutatása volt.

A nemzetközi összefogással létrejött Budapest 2.0 projekt valós repülések során mutatta be három, a SESAR (a légiközlekedés európai fejlődési irányait meghatározó szervezet) által támogatott technológiai fejlesztés előnyeit. A program a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér környezetében demonstrálta a folyamatos süllyedést támogató megoldások lehetőségeit, a műholdas alapú megközelítési eljárások előnyeit, valamint a távoli toronyirányítás alkalmazhatóságát. A HungaroControl szákházában, november közepén tartott szakmai workshop keretében zárult le a demonstrációs feladatok kiértékelése. A projekt teljes költségvetése közel 2,5 millió euró, melynek 50 százalékát a SESAR Közös Vállalkozás (SESAR Joint Undertaking) biztosította.

A demonstrációt végző hattagú nemzetközi konzorcium a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat és a spanyol Pildo Labs kezdeményezésére kezdte meg a közös munkát. Az együttműködésben a Wizz Air légitársaság, a JetStream Légiforgalmi és Légiszolgáltató Kft., a SLOT Consulting repülőipari vállalkozás és a Katalán Politechnikai Egyetem fő tagként, az LPS szlovák légiforgalmi szolgáltató és a Vueling légitársaság támogató tagként vett részt, míg a Budapest Airport Zrt. megfigyelőként kapcsolódott a programba. Olyan, a SESAR által kiemelten kezelt fejlesztési eredményeket teszteltek, melyek kulcsfontosságúak az európai légiközlekedés jövőbeni hatékony működéséhez. A konzorcium kifejezetten a kis és közepes forgalmú repülőterek működési környezetét javító olyan technológiai újítások és eljárások bemutatását tűzte ki célul, amelyek segítségével javulás érhető el a repülésbiztonság, a költséghatékonyság, valamint környezeti hatások területén - mind a légitársaságoknál, mind a légiforgalmi irányító szolgálatnál.

A program első feladatának részeként kerültek fejlesztésre a folyamatos süllyedést támogató érkezési eljárások. A süllyedési profil kialakulásának összetett folyamatába a HungaroControl két ponton avatkozott be. Ennek egyik eleme volt a budapesti TMA érkezési eljárásainak átalakítása. A másik eleme pedig egy olyan döntés támogató szoftver használata, melynek fő célja, hogy támogassa a légiforgalmi irányítókat a repülőgépek érkezési sorrendjének kialakításában. A szoftver használatakor az irányító egyszerű, vizuális képet kap az érkező légijárművek aktuális sorrendjéről, a köztük lévő távolságról és az ideális siklópályától való eltérésükről. A projekt keretében bemutatott eljárások május 26-tól minden Budapestre érkező repülőgép számára alkalmazhatóak.

A program második feladata egy olyan műholdas alapú megközelítési eljárás tesztelése volt, amely földi telepítésű eszközök nélkül ad a pilóta számára navigációs támogatást a pontos siklópálya repüléséhez. A Pildo Labs-sal történt együttműködés keretében validáló repüléseket hajtottak végre, melyek kiértékelése a spanyol partner saját fejlesztésű eszközével, a PLATERO-val történt. A validáció után ezek az eljárások is elérhetővé váltak a Budapestre érkező járatok számára, ezek használatának azonban feltétele a megfelelő navigációs képesség megléte a repülőgép fedélzetén. Megállapításra került az is, hogy ezek az eljárások nagy repülőtereken időszakosan (például karbantartási időben), kis repülőtereken pedig teljesen kiválthatják a földi telepítésű ILS rendszert.

A demonstrációs projekt harmadik pillére a Remote Tower megoldás alkalmazásának élő forgalmon történő bemutatása volt. A HungaroControl már évekkel korábban elkezdett foglalkozni a távoli toronyirányításban rejlő lehetőségek feltérképezésével. Ennek a projektnek a keretében egy demonstrációs célra szolgáló remote tower környezet került kialakításra a HungaroControl székházában. A repülőtéri környezet képét egy videofalon megjelenítve az eddigitől alapjaiban különböző látvány biztosítja a vizuális alapot az irányítók számára a munkájuk végzéséhez. Amellett, hogy a demonstráció során világossá vált, hogy ez a fajta technológiai háttér mind contingency célokra, mind éles irányításra alkalmas, fontos tapasztalatokat kerültek felszínre a további fejlesztési irányokkal kapcsolatban.


A kétéves program eredményei hamarosan elérhetővé válnak a légiforgalmi iparág érintett képviselői számára, akik ezzel jó alapot kapnak ahhoz, hogy helyi adaptáció után akár ők is át tudják venni a bemutatott megoldásokat.

Forrás: HungaroControl

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 30., 09:00
Bár napjainkban a szerepe már jelentősen csökken, a Panavia program során kifejlesztett repülőgép még mindig első vonalbeli csapásmérőnek számít. A prototípus fél évszázaddal ezelőtt emelkedett először a levegőbe.
2024. 08. 05., 09:15
Már korábban is hírt adtunk lapunkon arról, hogy hazánkhoz hasonlóan Hollandia és Ausztria is az Embraer új katonai szállító repülőgépét, a C-390-est szerezné be kiöregedő Hercules flottájuk cseretípusaként. A tervekből Farnborough-ban lett konkrétum.
2024-08-28 10:30:49
Megérkezett a KLM amszterdami bázisára a holland királyi légitársaság első Airbus A321neo típusú repülőgépe. A keskenytörzsű, főként európai járatokat teljesítő repülőgép a legújabb technológiát képviseli, alacsonyabb fogyasztású és károsanyag-kibocsátású, mint az eddigi repülőgépek.
2024-08-26 13:42:43
Az olimpikonok után, augusztus 28. és szeptember 8. között a paralimpikonoké lesz a főszerep Párizsban, ahol 39 magyar sportoló képviseli hazánkat 13 sportágban. Őket a Wizz Air menetrend szerinti járatával, a Team Hungary dizájnt viselő repülőgéppel repíti a francia fővárosba augusztus 25-én és 26-án, majd a játékok után vissza Budapestre.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 09. 04., 10:14
A tegnapi napon a megszokott helyszínen, a Gyöngyös melletti pipishegyi repülőtéren kezdetét vette a Magyar Honvédség hagyományos őszi kutató-mentő gyakorlata, az Air Wolf Hunting.
2024. 09. 03., 11:32
Második alkalommal rendeztek sikeres reptérnapot a kiskunfélegyházi repülőtéren a napokban.
2024. 08. 30., 10:52
Ezekben a napokban célegyenesbe érkezik a 29. börgöndi repülőnap szervezése, a vármegye hosszú ideje legnépesebb rendezvénye szeptember 8-án, vasárnap várja látogatóit.
2024. 08. 28., 09:31
Az 1975 decemberében érkezett HA-YLR lajstromjelű Jak-40-es a típus első példánya volt Magyarországon, korábban magyar pilóta ilyen gépen nem repült.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.