2025. 07. 12. szombat
Dalma, Izabella
: 400 Ft   : 342 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Budapest 2.0

JETfly  |  2016. 11. 18., 14:25

Befejeződött a kiemelt fejlesztéseket élő forgalomban demonstráló nemzetközi együttműködés.

  • A program első feladatának részeként kerültek fejlesztésre a folyamatos süllyedést támogató érkezési eljárások
  • A program második feladata egy olyan műholdas alapú megközelítési eljárás tesztelése volt, amely földi telepítésű eszközök nélkül ad a pilóta számára navigációs támogatást a pontos siklópálya repüléséhez
  • A demonstrációs projekt harmadik pillére a Remote Tower megoldás alkalmazásának élő forgalmon történő bemutatása volt.

A nemzetközi összefogással létrejött Budapest 2.0 projekt valós repülések során mutatta be három, a SESAR (a légiközlekedés európai fejlődési irányait meghatározó szervezet) által támogatott technológiai fejlesztés előnyeit. A program a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér környezetében demonstrálta a folyamatos süllyedést támogató megoldások lehetőségeit, a műholdas alapú megközelítési eljárások előnyeit, valamint a távoli toronyirányítás alkalmazhatóságát. A HungaroControl szákházában, november közepén tartott szakmai workshop keretében zárult le a demonstrációs feladatok kiértékelése. A projekt teljes költségvetése közel 2,5 millió euró, melynek 50 százalékát a SESAR Közös Vállalkozás (SESAR Joint Undertaking) biztosította.

A demonstrációt végző hattagú nemzetközi konzorcium a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat és a spanyol Pildo Labs kezdeményezésére kezdte meg a közös munkát. Az együttműködésben a Wizz Air légitársaság, a JetStream Légiforgalmi és Légiszolgáltató Kft., a SLOT Consulting repülőipari vállalkozás és a Katalán Politechnikai Egyetem fő tagként, az LPS szlovák légiforgalmi szolgáltató és a Vueling légitársaság támogató tagként vett részt, míg a Budapest Airport Zrt. megfigyelőként kapcsolódott a programba. Olyan, a SESAR által kiemelten kezelt fejlesztési eredményeket teszteltek, melyek kulcsfontosságúak az európai légiközlekedés jövőbeni hatékony működéséhez. A konzorcium kifejezetten a kis és közepes forgalmú repülőterek működési környezetét javító olyan technológiai újítások és eljárások bemutatását tűzte ki célul, amelyek segítségével javulás érhető el a repülésbiztonság, a költséghatékonyság, valamint környezeti hatások területén - mind a légitársaságoknál, mind a légiforgalmi irányító szolgálatnál.

A program első feladatának részeként kerültek fejlesztésre a folyamatos süllyedést támogató érkezési eljárások. A süllyedési profil kialakulásának összetett folyamatába a HungaroControl két ponton avatkozott be. Ennek egyik eleme volt a budapesti TMA érkezési eljárásainak átalakítása. A másik eleme pedig egy olyan döntés támogató szoftver használata, melynek fő célja, hogy támogassa a légiforgalmi irányítókat a repülőgépek érkezési sorrendjének kialakításában. A szoftver használatakor az irányító egyszerű, vizuális képet kap az érkező légijárművek aktuális sorrendjéről, a köztük lévő távolságról és az ideális siklópályától való eltérésükről. A projekt keretében bemutatott eljárások május 26-tól minden Budapestre érkező repülőgép számára alkalmazhatóak.

A program második feladata egy olyan műholdas alapú megközelítési eljárás tesztelése volt, amely földi telepítésű eszközök nélkül ad a pilóta számára navigációs támogatást a pontos siklópálya repüléséhez. A Pildo Labs-sal történt együttműködés keretében validáló repüléseket hajtottak végre, melyek kiértékelése a spanyol partner saját fejlesztésű eszközével, a PLATERO-val történt. A validáció után ezek az eljárások is elérhetővé váltak a Budapestre érkező járatok számára, ezek használatának azonban feltétele a megfelelő navigációs képesség megléte a repülőgép fedélzetén. Megállapításra került az is, hogy ezek az eljárások nagy repülőtereken időszakosan (például karbantartási időben), kis repülőtereken pedig teljesen kiválthatják a földi telepítésű ILS rendszert.

A demonstrációs projekt harmadik pillére a Remote Tower megoldás alkalmazásának élő forgalmon történő bemutatása volt. A HungaroControl már évekkel korábban elkezdett foglalkozni a távoli toronyirányításban rejlő lehetőségek feltérképezésével. Ennek a projektnek a keretében egy demonstrációs célra szolgáló remote tower környezet került kialakításra a HungaroControl székházában. A repülőtéri környezet képét egy videofalon megjelenítve az eddigitől alapjaiban különböző látvány biztosítja a vizuális alapot az irányítók számára a munkájuk végzéséhez. Amellett, hogy a demonstráció során világossá vált, hogy ez a fajta technológiai háttér mind contingency célokra, mind éles irányításra alkalmas, fontos tapasztalatokat kerültek felszínre a további fejlesztési irányokkal kapcsolatban.


A kétéves program eredményei hamarosan elérhetővé válnak a légiforgalmi iparág érintett képviselői számára, akik ezzel jó alapot kapnak ahhoz, hogy helyi adaptáció után akár ők is át tudják venni a bemutatott megoldásokat.

Forrás: HungaroControl

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 30., 13:16
Március végén kezdődött az idei szezon egyik legnagyobb európai NATO gyakorlata. A Ramstein Flag 2025 fő bázisát a hollandiai Leeuwarden jelentette, de ezen kívül a RAF marhami és fairfordi támaszpontjai, illetve a dániai Skrydstrup is fontos szerepet játszott.
2025. 07. 07., 12:59
Harry Oostema, a holland királyi légierő ezredese július 3-án hivatalos ünnepségen vette át a Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability – SAC) Nehéz Légiszállító Ezredének (Heavy Airlift Wing – HAW) parancsnoki beosztását Pápán, az ezrednek otthont adó MH 47. Bázisrepülőtéren.
2025-07-09 15:11:07
A Wizz Air bejelenti, hogy a tervezettnél egy hónappal korábban, szeptember 15 helyett már augusztus 8-án újraindítja a Budapest és Tel-Aviv közti járatait. Jegyek már 27 590 forinttól foglalhatók a wizzair.com honlapon, valamint a mobilalkalmazáson keresztül. A járatok hétfőn, szerdán, csütörtökön, szombaton és vasárnap közlekednek.
2025-07-07 13:18:07
Az Air France-KLM bejelentette, hogy kezdeményezia SAS többségi tulajdonának megszerzését. A csoport jelenleg 19,9%-os részesedéssel rendelkezik a skandináv légitársaságban, és 2024 nyara óta kibővített codeshare és interline megállapodások formájában kereskedelmi együttműködést valósít meg a SAS, az Air France és a KLM között, amelyet tovább erősít a SAS SkyTeam szövetséghez való csatlakozása.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 07. 11., 10:34
A második részben következzen az ember, aki elhatározta, hogy megkeresi a tengerfenékre süllyedt gépet.
2025. 07. 10., 12:41
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál befejezték a H145M helikopter hajtóműmoduljának cseréjét. Utána megvolt a vibráció, az olajnyomás, és a túlfolyó szelep ellenőrzése, így a gép indulhat repülni.
2025. 07. 07., 11:06
A hibrid Nuuva V300-at akár négyszáz kilónyi rakomány szállítására tervezték.
2025. 07. 02., 15:22
Július 2-án, a repülőműszakiak napján köszönetet mondunk mindazoknak, akik a háttérben, sokszor láthatatlanul, de rendkívüli precizitással és elhivatottsággal szolgálnak azért, hogy a Magyar Honvédség légijárművei mindig biztonságosan szállhassanak fel és le.

  Legfrissebbek most

2025. július 10-én, csütörtökön érkezett meg az MH Kiss József 86. Helikopterdandárhoz az utolsó két H225M típusú közepes, többcélú helikopter, teljessé téve a 16 darabos flottát.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.

  NÉPSZERŰ HÍREK