2025. 01. 13. hétfő
Veronika
: 413 Ft   : 401 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Budapest 2.0

JETfly  |  2016. 11. 18., 14:25

Befejeződött a kiemelt fejlesztéseket élő forgalomban demonstráló nemzetközi együttműködés.

  • A program első feladatának részeként kerültek fejlesztésre a folyamatos süllyedést támogató érkezési eljárások
  • A program második feladata egy olyan műholdas alapú megközelítési eljárás tesztelése volt, amely földi telepítésű eszközök nélkül ad a pilóta számára navigációs támogatást a pontos siklópálya repüléséhez
  • A demonstrációs projekt harmadik pillére a Remote Tower megoldás alkalmazásának élő forgalmon történő bemutatása volt.

A nemzetközi összefogással létrejött Budapest 2.0 projekt valós repülések során mutatta be három, a SESAR (a légiközlekedés európai fejlődési irányait meghatározó szervezet) által támogatott technológiai fejlesztés előnyeit. A program a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér környezetében demonstrálta a folyamatos süllyedést támogató megoldások lehetőségeit, a műholdas alapú megközelítési eljárások előnyeit, valamint a távoli toronyirányítás alkalmazhatóságát. A HungaroControl szákházában, november közepén tartott szakmai workshop keretében zárult le a demonstrációs feladatok kiértékelése. A projekt teljes költségvetése közel 2,5 millió euró, melynek 50 százalékát a SESAR Közös Vállalkozás (SESAR Joint Undertaking) biztosította.

A demonstrációt végző hattagú nemzetközi konzorcium a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat és a spanyol Pildo Labs kezdeményezésére kezdte meg a közös munkát. Az együttműködésben a Wizz Air légitársaság, a JetStream Légiforgalmi és Légiszolgáltató Kft., a SLOT Consulting repülőipari vállalkozás és a Katalán Politechnikai Egyetem fő tagként, az LPS szlovák légiforgalmi szolgáltató és a Vueling légitársaság támogató tagként vett részt, míg a Budapest Airport Zrt. megfigyelőként kapcsolódott a programba. Olyan, a SESAR által kiemelten kezelt fejlesztési eredményeket teszteltek, melyek kulcsfontosságúak az európai légiközlekedés jövőbeni hatékony működéséhez. A konzorcium kifejezetten a kis és közepes forgalmú repülőterek működési környezetét javító olyan technológiai újítások és eljárások bemutatását tűzte ki célul, amelyek segítségével javulás érhető el a repülésbiztonság, a költséghatékonyság, valamint környezeti hatások területén - mind a légitársaságoknál, mind a légiforgalmi irányító szolgálatnál.

A program első feladatának részeként kerültek fejlesztésre a folyamatos süllyedést támogató érkezési eljárások. A süllyedési profil kialakulásának összetett folyamatába a HungaroControl két ponton avatkozott be. Ennek egyik eleme volt a budapesti TMA érkezési eljárásainak átalakítása. A másik eleme pedig egy olyan döntés támogató szoftver használata, melynek fő célja, hogy támogassa a légiforgalmi irányítókat a repülőgépek érkezési sorrendjének kialakításában. A szoftver használatakor az irányító egyszerű, vizuális képet kap az érkező légijárművek aktuális sorrendjéről, a köztük lévő távolságról és az ideális siklópályától való eltérésükről. A projekt keretében bemutatott eljárások május 26-tól minden Budapestre érkező repülőgép számára alkalmazhatóak.

A program második feladata egy olyan műholdas alapú megközelítési eljárás tesztelése volt, amely földi telepítésű eszközök nélkül ad a pilóta számára navigációs támogatást a pontos siklópálya repüléséhez. A Pildo Labs-sal történt együttműködés keretében validáló repüléseket hajtottak végre, melyek kiértékelése a spanyol partner saját fejlesztésű eszközével, a PLATERO-val történt. A validáció után ezek az eljárások is elérhetővé váltak a Budapestre érkező járatok számára, ezek használatának azonban feltétele a megfelelő navigációs képesség megléte a repülőgép fedélzetén. Megállapításra került az is, hogy ezek az eljárások nagy repülőtereken időszakosan (például karbantartási időben), kis repülőtereken pedig teljesen kiválthatják a földi telepítésű ILS rendszert.

A demonstrációs projekt harmadik pillére a Remote Tower megoldás alkalmazásának élő forgalmon történő bemutatása volt. A HungaroControl már évekkel korábban elkezdett foglalkozni a távoli toronyirányításban rejlő lehetőségek feltérképezésével. Ennek a projektnek a keretében egy demonstrációs célra szolgáló remote tower környezet került kialakításra a HungaroControl székházában. A repülőtéri környezet képét egy videofalon megjelenítve az eddigitől alapjaiban különböző látvány biztosítja a vizuális alapot az irányítók számára a munkájuk végzéséhez. Amellett, hogy a demonstráció során világossá vált, hogy ez a fajta technológiai háttér mind contingency célokra, mind éles irányításra alkalmas, fontos tapasztalatokat kerültek felszínre a további fejlesztési irányokkal kapcsolatban.


A kétéves program eredményei hamarosan elérhetővé válnak a légiforgalmi iparág érintett képviselői számára, akik ezzel jó alapot kapnak ahhoz, hogy helyi adaptáció után akár ők is át tudják venni a bemutatott megoldásokat.

Forrás: HungaroControl

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
2024-12-19 11:16:58
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program
2025. 01. 02., 10:54
Lássuk hát őket és a többieket és, ha már a nyitóképen a kínai Air Central Boeing 747-ese van, kezdjük a tengerentúli, valaha szebb időket látott gyártó típusaival.
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.

  Legfrissebbek most

Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.