2017. 12. 17.
Lázár, Olimpia
: 314 Ft   : 266 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az orosz/arab 5. generációs vadászgép fejlesztésének margójára

JETfly  |  2017. 03. 14., 13:05

Közösen fejlesztene 5. generációs vadászgépet Oroszország és az Egyesült Arab Emirátusok?

  • 2018-ban kezdődhetne Oroszország és az Emirátusok együttműködése
  • Az Emirátusok főként az USA-tól vásárolta eddig harci technikáját
  • A leendő partnerségről még nincs pontos információ

Érdekes hír látott napvilágot ez év februárjában: az Egyesült Arab Emirátusok és Oroszország között tárgyalások kezdődtek egy 5. generációs vadászgép közös fejlesztéséről. Az együttműködés 2018-ban kezdődne és eredményt hét-nyolc év múlva hozna, bár semmi konkrétum nem ismert még a leendő partnerségről.

Az Emirátusok ugyan már több projektben is osztozott az oroszokkal, de a harci technikáját nyugati szövetségeseitől, főként az Egyesült Államoktól vásárolta. Mindezidáig ez az állapot megingathatatlannak tűnt. Az Emirátusok az 5. generációs vadászgép fejlesztése mellett érdeklődést mutatott a többfeladatú Szu-35Sz harci repülőgép iránt is. Amennyiben létrejönne egy ilyen üzlet, az nagyban megváltoztatná az orosz fegyvergyártók lehetőségeit a térségben.

Az Aviation Week szakírója szerint azonban ez az egész lehet, hogy csak egy trükk, mellyel pusztán nyomást akarnak gyakorolni az Egyesült Államokra és így részt kapni a Joint Strike Fighter F-35 programból – más szavakkal, zsarolni akarják a vonakodó szövetségesüket, kérdés persze, hogy milyen sikerrel.

A lehetséges együttműködés az Emirátusok és Oroszország között meglepte a piaci szereplőket. Nyugati cégek már több alkalommal is próbálkoztak negyedik generációs vadászgép közös projektben történő előállításával, de minden próbálkozás megrekedt a tárgyalások szintjén. Az oroszok most meglepően kedvező feltételekkel szálltak be a versenybe. Átadnának minden szükséges dokumentációt az Emirátusoknak, ami egy ötödik generációs vadászgép kifejlesztéséhez szükséges, cserébe viszont részt kapnának a gyártásból.

Az Emirátusok hivatalosan jóval visszafogottabban kommentálta a megjelent híreket. Pusztán csak az együttműködési megállapodás tényét erősítették meg, mely kiterjed nem csak légi, de szárazföldi és haditengerészeti eszközök beszerzésére is – már amennyiben azok megfelelnek az Egyesült Arab Emirátusok hadereje követelményeinek.

Az Emirátusok évtizedek óta az Egyesült Államok és a NATO legfontosabb szövetségese a térségben. Az elmúlt 15 évben az Emirátusok repülőtereit szabadon használhatták a szövetséges erők az iraki és az afganisztáni műveletekben. Az Egyesült Államok légiereje 2012 óta állomásoztatja F-22 Raptorjait az Al-Dhafra-i légibázison, melyeket Szíriában vetnek be. Az Emirátusok légierejének gerincét a legmodernebb verziójú F-16-osok alkotják, bár az európai fegyvergyártók próbálkoznak a Rafale és az Eurofighter eladásával is.

Az Emirátusok vezetése már régóta szeretne bekerülni az F-35-ös programba, azonban az Egyesült Államok következetesen hárított minden ilyen irányú kezdeményezést. Izrael hathatósan lobbizott és sikerült megakadályoznia, hogy a legmodernebb harcászati repülőgépek kerüljenek a térségbe, kivéve persze az Izraeli Légierőt. Az F-15 Eagle például öt évvel azután vált csak elérhetővé Szaúd-Arábiának, hogy az izraeliek már rendszerbe állították – pedig ők még fizettek is érte.

Hiába az Emirátusok fizetési hajlandósága, az Egyesült Államok nem kapkodja el a legmodernebb eszközei eladását arab szövetségeseinek. Az Obama-adminisztráció idejében ugyan modern UAV-okat adtak el az Egyesült Arab Emirátusoknak, azonban csak a fegyverzet nélküli verziót. Az Emirátusok- Szaúd-Arábiával közösen – a kínaiaktól volt kénytelen beszerezni hasonló képességű eszközöket.

A londoni Nemzetközi Stratégiai Kutatóintézet vezető munkatársa, Douglas Barrie szerint az orosz partnerrel történő együttműködés nem a legmegfelelőbb az Emirátusok számára, amennyiben komolyan szeretnének részt venni az F-35-ös programban, azonban nyomásgyakorlásnak lehet, hogy „bejön”.

A Rosztech állami vállalat vezérigazgatója, Szergej Csemezov a napokban arról számolt be, hogy az Egyesült Arab Emirátusok szándéknyilatkozatot írt alá Oroszországgal Szu-35-ös vadászbombázók esetleges eladása ügyében.
bővebben ...

Az Aviation Week szaklap szerint ötödik generációs vadászgépet fejleszteni a MiG-29-es alapjaira kissé „különös” választásnak tűnik. Az oroszok már több, mint tíz éve fejlesztenek egy könnyű többfeladatú repülőgépet, az arab fél leginkább a finanszírozási oldalon tudna becsatlakozni. Az orosz nagy repülőgépgyártók, mint a Szuhoj és az RSzK MiG végeznék a tényleges gyártási műveleteket, de a terve még annyira képlékeny, hogy egyelőre az sem tudható, vajon egy- vagy kéthajtóműves konstrukcióban gondolkodnak.

Tehát pillanatnyilag csak az biztos, hogy az együttműködési megállapodás-tervezet nyilvánosságra hozása már elegendő volt ahhoz, hogy az USA védelmi minisztere, James Mattis (a Tengerészgyalogság egykori négycsillagos tábornoka) találkozzon az Emirátusok vezető tisztségviselőivel és „áttekintsék a kétoldalú kapcsolatokat”. Könnyen lehet, hogy a közeljövőben a Trump-adminisztráció felülbírálja az eddigi gyakorlatot és a legmodernebb haditechnikai eszközök is elérhetővé válnak az Öböl-országok részére.

Forrás: aviation21.ru

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 12. 07., 10:17
2017. december 5-én, a Zsukovszkijban található M. M Gromov Repülőkísérleti Intézet repülőteréről a levegőbe emelkedett a Szu-57-es 052-es oldalszámú prototípusa, mellyel megkezdődött az újgenerációs, 30-as gyártmány megnevezéssel illetett hajtómű légi tesztelése.
2017. 12. 06., 10:32
Az Egyiptomi Légierő a napokban átvette az utolsó 3 Rafale EM típusú vadászbombázóját. A leszállítással egyidőben, a francia Dassault Aviation vállalat és az egyiptomi fél újabb tárgyalásokat kezdett további Rafale-ok beszerzése ügyében is.
2017. 12. 04., 15:39
Varsóban már a MiG-29-esek és Szu-22-esek közelgő váltására készülnek. Az erről szóló hírt a program felelőse, a lengyel Fegyverzeti Felügyelet november 23-án közölte a sajtóval – a cél egy új, többfeladatú harci repülőgép kiválasztása a kiöregedett szovjet gyártmányok pótlására.
2017-11-30 12:30:21
A napokban Kazahsztán átvette a soron következő, hetedik C-295 típusú katonai teherszállító repülőgépét. Az újabb példányt az európai Airbus Military vállalat szállította le, mely november 24-én landolt az Almati légibázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 12. 14., 11:57
Ikonikus környezetben, a szolnoki bázis helikoptereket ábrázoló fotókkal és Mi–24-es fegyverzeti tartozékokkal feldíszített művelődési otthonában mutatták be az egykori helikoptervezető, Brandt Gyula nyugállományú őrnagy a típus magyarországi történetét feldolgozó, hiánypótló könyvét.
2017. 12. 14., 09:15
Fotók a 2017-es MAKSz légiszalonról.
2017. 12. 11., 10:11
1977. október 13-án a Lufthansa 181-es járata felszállt Palma de Mallorcáról és Frankfurt felé vette az irányt.
2017. 12. 08., 14:27
Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruház kínálatából! Repülős témájú könyvek, DVD filmek, relikviák, ruházati termékek! Kiszállítási akciónk 2017. december 31-ig tart!

  Legfrissebbek most

2017. december 1-én elkezdődött Ulan-Udenszki Repülőgépgyár (U-UAZ) által modernizált Mi-171E berepülése. Az „Orosz Helikopterek” holdingba tartozó üzemben a modernizálás során új hajtómű és módosított forgószárny-mechanizmus került a helikopterbe.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban tervezett Arrow–3 rakétatesztet a céltárgy meghibásodása miatt szakították meg – az izraeli védelmi minisztérium közleménye szerint a tesztindításra a légierő palmakhimi rakétakísérleti bázisán került volna sor, részeként annak a tesztsorozatnak, amellyel Izrael a többlépcsős rakétavédelmi képességét hivatott kiépíteni.