2025. 05. 23. péntek
Dezső
: 403 Ft   : 357 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az orosz/arab 5. generációs vadászgép fejlesztésének margójára

Az orosz/arab 5. generációs vadászgép fejlesztésének margójára
JETfly  |  2017. 03. 14., 13:05

Közösen fejlesztene 5. generációs vadászgépet Oroszország és az Egyesült Arab Emirátusok?

  • 2018-ban kezdődhetne Oroszország és az Emirátusok együttműködése
  • Az Emirátusok főként az USA-tól vásárolta eddig harci technikáját
  • A leendő partnerségről még nincs pontos információ

Érdekes hír látott napvilágot ez év februárjában: az Egyesült Arab Emirátusok és Oroszország között tárgyalások kezdődtek egy 5. generációs vadászgép közös fejlesztéséről. Az együttműködés 2018-ban kezdődne és eredményt hét-nyolc év múlva hozna, bár semmi konkrétum nem ismert még a leendő partnerségről.

Az Emirátusok ugyan már több projektben is osztozott az oroszokkal, de a harci technikáját nyugati szövetségeseitől, főként az Egyesült Államoktól vásárolta. Mindezidáig ez az állapot megingathatatlannak tűnt. Az Emirátusok az 5. generációs vadászgép fejlesztése mellett érdeklődést mutatott a többfeladatú Szu-35Sz harci repülőgép iránt is. Amennyiben létrejönne egy ilyen üzlet, az nagyban megváltoztatná az orosz fegyvergyártók lehetőségeit a térségben.

Az Aviation Week szakírója szerint azonban ez az egész lehet, hogy csak egy trükk, mellyel pusztán nyomást akarnak gyakorolni az Egyesült Államokra és így részt kapni a Joint Strike Fighter F-35 programból – más szavakkal, zsarolni akarják a vonakodó szövetségesüket, kérdés persze, hogy milyen sikerrel.

A lehetséges együttműködés az Emirátusok és Oroszország között meglepte a piaci szereplőket. Nyugati cégek már több alkalommal is próbálkoztak negyedik generációs vadászgép közös projektben történő előállításával, de minden próbálkozás megrekedt a tárgyalások szintjén. Az oroszok most meglepően kedvező feltételekkel szálltak be a versenybe. Átadnának minden szükséges dokumentációt az Emirátusoknak, ami egy ötödik generációs vadászgép kifejlesztéséhez szükséges, cserébe viszont részt kapnának a gyártásból.

Az Emirátusok hivatalosan jóval visszafogottabban kommentálta a megjelent híreket. Pusztán csak az együttműködési megállapodás tényét erősítették meg, mely kiterjed nem csak légi, de szárazföldi és haditengerészeti eszközök beszerzésére is – már amennyiben azok megfelelnek az Egyesült Arab Emirátusok hadereje követelményeinek.

Az Emirátusok évtizedek óta az Egyesült Államok és a NATO legfontosabb szövetségese a térségben. Az elmúlt 15 évben az Emirátusok repülőtereit szabadon használhatták a szövetséges erők az iraki és az afganisztáni műveletekben. Az Egyesült Államok légiereje 2012 óta állomásoztatja F-22 Raptorjait az Al-Dhafra-i légibázison, melyeket Szíriában vetnek be. Az Emirátusok légierejének gerincét a legmodernebb verziójú F-16-osok alkotják, bár az európai fegyvergyártók próbálkoznak a Rafale és az Eurofighter eladásával is.

Az Emirátusok vezetése már régóta szeretne bekerülni az F-35-ös programba, azonban az Egyesült Államok következetesen hárított minden ilyen irányú kezdeményezést. Izrael hathatósan lobbizott és sikerült megakadályoznia, hogy a legmodernebb harcászati repülőgépek kerüljenek a térségbe, kivéve persze az Izraeli Légierőt. Az F-15 Eagle például öt évvel azután vált csak elérhetővé Szaúd-Arábiának, hogy az izraeliek már rendszerbe állították – pedig ők még fizettek is érte.

Hiába az Emirátusok fizetési hajlandósága, az Egyesült Államok nem kapkodja el a legmodernebb eszközei eladását arab szövetségeseinek. Az Obama-adminisztráció idejében ugyan modern UAV-okat adtak el az Egyesült Arab Emirátusoknak, azonban csak a fegyverzet nélküli verziót. Az Emirátusok- Szaúd-Arábiával közösen – a kínaiaktól volt kénytelen beszerezni hasonló képességű eszközöket.

A londoni Nemzetközi Stratégiai Kutatóintézet vezető munkatársa, Douglas Barrie szerint az orosz partnerrel történő együttműködés nem a legmegfelelőbb az Emirátusok számára, amennyiben komolyan szeretnének részt venni az F-35-ös programban, azonban nyomásgyakorlásnak lehet, hogy „bejön”.

A Rosztech állami vállalat vezérigazgatója, Szergej Csemezov a napokban arról számolt be, hogy az Egyesült Arab Emirátusok szándéknyilatkozatot írt alá Oroszországgal Szu-35-ös vadászbombázók esetleges eladása ügyében.
bővebben ...

Az Aviation Week szaklap szerint ötödik generációs vadászgépet fejleszteni a MiG-29-es alapjaira kissé „különös” választásnak tűnik. Az oroszok már több, mint tíz éve fejlesztenek egy könnyű többfeladatú repülőgépet, az arab fél leginkább a finanszírozási oldalon tudna becsatlakozni. Az orosz nagy repülőgépgyártók, mint a Szuhoj és az RSzK MiG végeznék a tényleges gyártási műveleteket, de a terve még annyira képlékeny, hogy egyelőre az sem tudható, vajon egy- vagy kéthajtóműves konstrukcióban gondolkodnak.

Tehát pillanatnyilag csak az biztos, hogy az együttműködési megállapodás-tervezet nyilvánosságra hozása már elegendő volt ahhoz, hogy az USA védelmi minisztere, James Mattis (a Tengerészgyalogság egykori négycsillagos tábornoka) találkozzon az Emirátusok vezető tisztségviselőivel és „áttekintsék a kétoldalú kapcsolatokat”. Könnyen lehet, hogy a közeljövőben a Trump-adminisztráció felülbírálja az eddigi gyakorlatot és a legmodernebb haditechnikai eszközök is elérhetővé válnak az Öböl-országok részére.

Forrás: aviation21.ru

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 09., 15:37
Az elmúlt napokban több balesetről is beszámoltunk Facebook oldalunkon, közte az olasz Frecce Tricolori hármas ütközéséről, az Amerikai Haditengerészet újabb Super Hornet veszteségéről, illetve a Finn Légierő lezuhant Hornetjéről.
2025. 04. 28., 14:25
India még 2023-ban döntött arról, hogy kiöregedő MiG-29K flottáját a Rafale hajófedélzeti változatával, a Rafale M-mel váltja le. A kormányközi megállapodás aláírására 2025. április 28-án került sor Új-Delhiben, melynek eredményeként India lesz a típus első külföldi üzemeltetője.
2025-05-22 16:10:06
Az Emirates, a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better" ígéret jegyében. A légitársaság hetente több mint 26 800 First Class ülőhelyet kínál világszerte, teljes egészében privát lakosztályos elrendezésben, mely az iparág legnagyobb ilyen kapacitása.
2025-05-14 12:55:22
Az elmúlt években hétszeresére emelkedett a Skandináv térségbe utazók száma a Wizz Air budapesti járatain. A légitársaság utasai közül nemcsak itthonról, de Európa minden pontjáról egyre többen választják a nyári menetrendi időszakban a hűvösebb országokat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 05. 20., 14:02
Minden évben többször megfordul Pintér Zoltán tábornok a kiskőrösi Migálló és Szuhoj fészekben barátja, Firkó János meghívására. A magyar honvédség légierejének egykori parancsnokát jól ismerik Kecskeméten is.
2025. 05. 20., 13:17
Elstartolt a Fire Blade 2025 nemzetközi helikopter harcászati gyakorlat Pápán. Az MH 47. Bázisrepülőtér harmadszorra ad otthont ennek a nagyszabású kiképzésnek, amelyen öt nemzet forgó- és merevszárnyas légi eszközei, valamint három nemzet támogató eszközei vesznek részt.
2025. 05. 19., 14:44
A Honvéd Kadét Programban résztvevő iskolák diákjai csapatlátogatáson vehettek részt 2025. május 14-én, szerdán az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101 Repülődandár területén. A diákoknak többek között őrkutya, gripen, pilótaruha- és felszerelés bemutatót szerveztek a repülőbázison.
2025. 05. 13., 14:09
A második világháború óta valószínűleg először repült az 1942 végéig a csendes-óceáni térségben japán légifölényt kivívó vadászrepülőgép 32-es típusváltozata.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.