Az elmúlt hétvégén tartotta Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület idei közgyűlését. Akik figyelemmel kísérték az egyesület munkáját tudják, hogy az elnök, Simon Róbert Sándor (SRS) munkája minden megmozdulásban benne volt. Ezért is ért bennünket váratlanul, hogy lemondott a vezetői posztról! Az exelnökkel készült beszélgetésünk következik.
Az elmúlt hétvégén tartotta Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület idei közgyűlését. Akik figyelemmel kísérték az egyesület munkáját tudják, hogy az elnök, Simon Róbert Sándor (SRS) munkája minden megmozdulásban benne volt. Ezért is ért bennünket váratlanul, hogy lemondott a vezetői posztról! Az exelnökkel készült beszélgetésünk következik.
JETfly: Szia Robi, üdvözöllek az olvasók nevében is! Azt gondolom, hogy sokak számára mellbevágó döntést hoztál azzal, hogy nem folytatod tovább! Elmondanád, a döntésed hátterét?
SRS: Köszönöm a meghívásotokat és üdvözlöm a JETfly olvasóit! Ez a döntés néhány hónapja már érlelődött bennem. Egyesületünk szervezetét megtámadta egy vírus, egy féreg. És mint tudjuk, ha beteg a test, akkor beteg, a lélek is. Éppen ezért több tagunk is a kilépés mellett döntött. Számomra teljesen érthetetlen okok miatt, a test önvédelmi mechanizmusa nem működött… Csodálatosak voltak az elmúlt évek, nagyon-nagyon sok maradandót alkottunk, de elég volt! Viszont többen is kérték, hogy maradjak az elnökség tagja, így eleget téve kérésüknek, továbbra is segítem az egyesület munkáját.
JETfly: Teljesen le vagyok döbbenve, de megértem a döntésedet! Kérlek, mesélj az utódodról.
SRS: A közgyűlés Kerezsi Szabó Zsoltot választotta meg utódomként. Zsolti a civil szférában dolgozik, de kisgyerek kora óta érdekli és imádja a katonai repülést. 2011-ben csatlakozott hozzánk. Egy nagyon intelligens, odaadó, jó srác! Aki, ha kell, tud nagyon kemény is lenni! Amit a 6115-ös repülőgép felújítása érdekében tett, azelőtt le a kalappal! Időt, energiát, pénzt nem kímélve tette azt a munkát, amit kértünk tőle! Évek óta vezető pozícióban dolgozik, ért az emberek nyelvén. Remélem, hogy az ő vezetésével kiveti az egyesület szervezete magából a vírust!
JETfly: Adódik a kérdés, hogyan tovább? Valamilyen formában akarsz-e a jövőben foglalkozni imádott hivatásoddal, vagy más terveid vannak?
SRS: Azt gondolom, hogy aki katona volt, az is marad! Ez nem kérdés! Vannak más irányú terveim is, de a repüléstől nem tudok és nem is akarok elszakadni! Hogy milyen formában? Remélem, hogy a TGV 2000 Vasútmodellező Klub Kecskemét, 2016 évi kiállításán kiderül…
JETfly: Húha, ez nagyon sejtelmesen hangzik! De aki Téged ismer, az nagyon jól tudja, hogy ha valamit megígérsz, azt meg is tartod! Akkor emlékezzünk, hogy is kezdődött?!
SRS: Minden egy baráti sörözéssel indult. 2008. május végét írtunk. A pápai repülőműszakiak egy csoportja érkezett Kecskemétre, a szokásos orvosi vizsgálatra. Az esti sörözésen került szóba, hogy kellene szervezni egy találkozót Pápán, mivel már 8 év eltelt az utolsó találkozás óta. Addig-addig beszélgettünk, amíg Balogh „Tötyi Lötyi” Attila szóba hozta egy Emléktábla avató lehetőségét az utolsó ezredparancsnok, Lanecker József emlékére. Elkezdődött a szervezés, de aztán kibővítettük az Emléktáblát, a „pápai színekben” repülőkatasztrófát szenvedett repülőgép-vezetők és a repülést kiszolgáló egykori kollégák emlékére. A találkozón megemlékeztünk a 2008-as repülőkatasztrófa sorozatban elhunyt hajózókról, Lükő Zsolt posztumusz hadnagyról, Ignácz Zoltán főhadnagyról és Janicsek András alezredesről is. A találkozó vendége volt Kositzky Attila altábornagy Úr, a Légierő egykori vezérkari főnöke, Farkas Bertalan dandártábornok, űrhajós, kinek a pápai repülőezrednél indult repülő-pályafutása és Buczkó Imre dandártábornok, egykori ezredparancsnok. Éjfél körül ők fogalmazták meg a gondolatot, hogy ezt valamilyen formában folytatni kellene…
2009
A 2008-as pápai találkozó folytatásaként Balatonkenesén emlékeztünk meg a bezárt repülős alakulatokról: Tököl, Börgönd, Pápa, Szentkirályszabadja, Taszár. Nem feledkeztünk meg, a hajdan volt Sky Hussars kötelékről sem! Ma már mind csak történelem… A találkozó nívójához hozzájárult a Hadtörténeti Intézet és Múzeum is, akik rendelkezésünkre bocsátották az alakulatok egykori lobogóit! A megszüntetett ezredek zászlóit az egykor ott szolgálatot teljesítő kollégák hozták be. A taszári zászlót behozó Mesterházy Sándor fejéből pattant ki az ötlet: öltsünk hivatalos formát! Leültünk, átbeszéltük az ötletét. Így született meg Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület létrehozásának gondolata.
2010
Január végén, Kecskeméten találkozott tizenegynéhány kolléga és létrejött az egyesületet. Az alakuló ülésen meg is született az elhatározás első hivatalos munkánkról: Emléktáblát állítunk Kecskeméten, a haza védelme közben repülőkatasztrófát szenvedett repülőgép-vezetők és a műszaki balesetekben elhunyt földi kiszolgálók emlékére. Az ötletünk tetszett Kilián Nándor akkori parancsnok Úrnak, aki engedélyezte a tervezett megemlékezést. Segítségünkre volt a kecskeméti Légijármű Javító Üzem parancsnoka Bozóki János ezredes Úr és az üzemben elkészítették az Emléktáblát. Május 15-én, Balázs János százados repülőkatasztrófájának 35. évfordulóján a főbejárattal szemben elhelyezett MiG-21-es repülőgép alatt helyeztük el a táblát. Októberben ismét Balatonkenesére szerveztünk találkozót, ahol többek között megemlékeztünk az 1970-es árvízen mentést végző helikopter ezredről, a MiG-21-es repülőgépekről, az L-39-es repülőgépekről, valamint az első, Szovjetunióban végzett MiG-15-ös repülőgép-vezetőkről. A találkozón adományt gyűjtöttünk a Daganatos Gyermekekért Alapítványnak. Novemberben a taszári emléknapon ajándékoztunk meg néhány barátot, akik nagyon-nagyot alkotva, látogatható formában is életre keltették az Emlékmúzeumot.
2011
Januárban családi felkérésre alakítottunk ki Emlékhelyet Beled település mellett, a MiG-23-as repülőkatasztrófában elhunyt Bakó Ferenc ezredes és Reinhardt Róbert százados emlékére. Igaz, hogy már 2011-et írtunk, de előző év nyarán elhatároztuk, hogy felújítjuk a Pápán maradt 08-as oldalszámú MiG-23-as repülőgépet. Július 2-án, a repülőműszakiak napján avattuk fel. A gép mellé került a katasztrófát és balesetet szenvedett repülőgép-vezetőket is tartalmazó emléktábla. A repülőgép avatót követő baráti beszélgetésen adományt gyűjtöttünk, a Peter Cerny Koraszülött Gyermekekért Alapítvány számára.
2012
A 2021-es oldalszámú MiG-21-est újítottuk fel és adtuk át. Aztán arra gondoltunk, hogy ennek a gépnek nevet is adunk. Így született meg Laura, hiszen a gép névadójának édesapja – Körömi József őrnagy - repült utolsóként a 2021-essel. A repülőgéppel együtt avattuk fel az elhunyt repülőműszakiak emlékére, az élők tiszteletére emelt Emléktáblát is. Az avatót követő fehér asztalos baráti találkozón a Corvin alapítvány vezetője volt a vendégünk. Ekkor is sikerült támogatást gyűjteni!
2013
A nyáron parkosítottuk a Beleden emelt Emlékhely környezetét, valamint a Kecelen lévő Pintér Haditechnikai Múzeumban takarítottunk le néhány repülőgépet. Megújult a Mi-1-es és Mi-2-es helikopter, a MiG-15-ös, MiG-23-as és a Draken vadászgép, valamint a A Zlin-43-as és a Delfin repülőgép is. Részben tiszta lett az An-24-es repülőgép. Megemlékeztünk még a 20 éve érkezett MiG-29-es repülőgépekről is.
2014
Tragédiákkal telt az évünk. Márciusban elhunyt egyik támogatónk Nádas Tamás, áprilisban fő támogatónk, Pintér József, majd májusban tagunk, Komócsi Zoltán. Komó temetési szertartását szerveztük meg és bonyolítottuk le. Ősszel Jakabszálláson avattunk emléktáblát Komócsi Zoli tiszteletére és a keceli múzeumban újítottuk fel a Zlin-43-as repülőgépet és a Delfin repülőgépet is. A Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Múzeumának engedélyével a Zlin felvette Nádas Tamás nevét, a Delfin pedig Komócsi Zoltán nevét. Doba László emlékhelyének (Ugod) avatóját is 2014-ben tartottuk. A nyáron részt vettünk az első alkalommal megrendezett HMFEST-en. A Dunaföldvári polgármester felkérésének eleget téve utánajártunk, hogy a város környékén hány repülőkatasztrófa történt, a katasztrófát szenvedett repülőgép-vezetők családtagjai hol élnek és a néhai Komócsi Zoltánon keresztül repülőgép alkatrészekkel hozzájárultunk a városban felállított emlékhely kialakításához.
2015
Komó emlékére, tiszteletére, valamint a MiG-21-es típus kivonásának 15. évfordulójára a 6115-ös oldalszámú, nemzeti színekben pompázó MiG-21-est varázsoltuk újjá és vittük el a 2. HMFEST-re. Hihetetlen volt az érdeklődés, amit a gép jelenléte hozott a fesztiválon! Szombaton és vasárnap is folyamatosan jöttek a vendégek és ültek be a gépbe. Azt gondolom, érdemes volt ezt a gépet választani! Egyesületünk mellett Kovács Imre Urat, Kunszállás polgármesterét is illeti az érdem, hogy a gép elkészült! Egyébként ő a HMFEST főszervezője is egyben. Érdekesség, hogy Kunszállás postai irányítószáma: 6115! Elnökként az utolsó szervezésem a szeptemberi géptakarítás volt Kecelen. Munkahelyi elfoglaltság miatt, ezen már sajnos nem tudtam részt venni. A JETfly-al közösen szervezett munka során befejezték az An-24-es repülőgépet és széppé tették a Mi-8-as helikoptert.
JETfly: Hihetetlen az a munka, amit véghezvittetek! Végig hallgatni is hosszú, nem hogy megszervezni! Mesélj a háttérről, kik segítették a munkádat, munkátokat.
SRS: Na, most nagyon megfogtál! Az évek alatt egyre többen adakoztak a Nemes célok érdekében! Köszönet illeti, a keceli Pintér Műveket, a kecskeméti Légijármű Javító Üzemet, Dési János Urat, Ferenczi Barnabás Urat, Csillag László Urat és mindenkit, aki anyagilag, a munkájával, az ötleteivel támogatott! És még nagyon-nagyon sok nevet írhatnék ide. Természetesen a JETfly tulajdonosának Koncsik Istvánnak és minden dolgozójának is köszönöm azt a segítséget, amit az évek alatt kaptunk tőletek!
JETfly: Melyik program megszervezése volt a legnehezebb kihívás?
SRS: A Beledi! Amikor 2010 novemberében megkeresett Reinhardt Robi unokaöccse a felvetéssel, semmi ötlete nem volt! Csak annyi, hogy szeretne egy közös Emlékhelyet. Ki kellett találni, hogy mi legyen, kellett egy MiG-23-as alkatrész, egy csodálatos idézet, engedélyek, támogatások. És ami nem volt könnyű; felvenni a kapcsolatot Bakó Ferenc ezredes Úr családjával…Ami a legnehezebb volt, az a helyszín kiválasztása! A 86-os főút mellé terveztük, a katasztrófához legközelebb eső, kb. 600 méterre. A helyi önkormányzattól megkaptuk a földhivatali helyszínrajzot. Annak a földdarabnak 13(!) tulajdonosa volt, 9 családon belül. Elkezdtem a tulajdonosok felkutatását. Nagyjából a felénél tartottam, amikor érkezett az önkormányzattól egy telefon, hogy a település szélén lévő föld tulajdonosa INGYEN felajánlotta a telke szélét e Nemes célra! Ez 1600 méterre van a becsapódás helyétől. Hálával és köszönettel tartozunk az önkormányzat felé, hiszen mindenben segítettek! Tárgyi adománnyal, információkkal, kapcsolatokkal! 2 hónap alatt nyélbe ütöttük az egészet, így január 28-án, két nappal a tragédia 21. évfordulója után, közel 100 egykori kolléga tiszteletadása mellett, felavattuk az Emlékhelyet!
JETfly: Csak motoszkál a fejemben a kérdés: Miért döntöttél, hogy nem csinálod tovább?
SRS: Látom, nem tágítasz! Hát jó. Voltak, akik folyamatosan gátoltak és csak a rosszat keresték mindenben. Ezt miért így, ezt miért úgy?! Az idei évben, ez különösen megmutatkozott! Sok volt, elég volt! Nekik üzenem, hogy el lehet kezdeni valami olyat, ami még nem volt és meg lehet mutatni! Lehet, hogy nagyképű leszek, de lehet utánam csinálni! Aztán, ha sikerül annyi embernek örömöt okozni, annyi családnak megnyugvást adni, annyi jótékonysági adományt összegyűjteni, akkor lehet pofázni!
JETfly: Értem. Tudod-e, hogy az évek alatt hány kilométert vezettél, mennyi időt ültél autóban, mennyi adományt gyűjtöttél össze?
SRS: Mivel, jó ideje ismerjük egymást, így gondoltam, hogy meg fogod kérdezni, ezért erre a kérdésedre készültem. Vezettem nagyjából 12000 km-t, autóztam kb. 240 órát és gyűjtöttem hozzávetőleg 3 millió Ft-ot. Ehhez, ha hozzászámolom a találkozókon, a különböző alapítványoknak megközelítőleg befolyt 250000 Ft-ot, akkor azt hiszem, büszke lehetek!
JETfly: A szavam eláll! A mai világban ezek lenyűgöző számok! Azt gondolom, hogy csak megköszönni lehet Neked azt a munkát, amit a Légierő hagyományainak megőrzése érdekében tettél! Köszönöm, hogy eljöttél és beszélgethettünk! Hiányozni fogsz!
SRS: Én köszönöm a lehetőséget! És még egy gondolat a végére. Az elmúlt évek alatt minden idegszálammal a különböző rendezvények minél tökéletesebb megszervezésén, lebonyolításán dolgoztam. Rengeteg időmet és pénzemet erre költöttem. Valamint ráment egy kilenc éves kapcsolatom is…
Forrás: Az Ég Katonái
Svédország védelmi minisztériuma 2024. november 9-én, szombaton jelentette be, hogy a brazil Embraer C-390 Millennium típusával kívánják megújítani szállító repülőgép flottájukat, búcsút intve a kiöregedő C-130H Hercules flottának.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.