Áprilistól határozatlan ideig a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. végezheti a Koszovó feletti magaslégtér (KFOR-szektor) irányítását az Észak-Atlanti Tanács döntése szerint - jelentette be Bártfai-Mager Andrea, a nemzeti vagyon kezelésért felelős tárca nélküli miniszter március 7-én, csütörtökön, sajtótájékoztatón, Budapesten.
A miniszter elmondta, hogy a NATO felkérésére 2014-től a HungaroControl mintegy 700 kilométeres távolságból, budapesti központjából irányítja a koszovói feletti magaslégtér átrepülő forgalmát.
Az elmúlt öt év kimagasló teljesítményének elismeréseként a NATO döntéshozó testülete, az Észak-Atlanti Tanács határozatlan idejűre módosította a koszovói magas légtér irányításáról szóló szerződést. Bártfai-Mager Andrea kiemelte, hogy az együttműködés komoly diplomáciai sikernek tekinthető, hiszen nincs még egy ország Európában, amelynek nemzeti légiforgalmi szolgálata egy nem szomszédos ország légterét irányítja.
A miniszter elmondta, hogy a HungaroControl kiemelkedően sikeres évet zárt tavaly, több mint egymillió repülőgép biztonságos közlekedését segítették az állami cég légiforgalmi irányítói, többek között ezzel is jelentősen hozzájárulva a nemzetgazdaság növekedéséhez. A vállalatot tavaly, az előző évekhez hasonlóan, nyereséges gazdálkodás, stabil pénzügyi helyzet jellemezte: az előzetes adatok alapján 36 milliárd forintos árbevétel mellett a társaság adózás előtti eredménye 1,7 milliárd forinttal, míg az adózott nyeresége több mint 1,5 milliárd forinttal haladja meg a tervezettet.
Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója elmondta, hogy a koszovói magas légtér átrepülő forgalma jelentősen nőtt az elmúlt időszakban. A magyarországi légiforgalmi irányítók 2018-ban közel 116 ezer gépet kezeltek itt, ez az elmúlt 5 év gépmozgásainak 30 százalékát teszi ki. A NATO-megbízás óta eddig mintegy 394 ezer repülőgép biztonságáért feleltek a magyar légiforgalmi irányítók a koszovói légtérben - tette hozzá.
Becslések szerint azzal, hogy a koszovói magas légteret 2014-ben újból megnyitották, az európai légi útvonalak hossza átlagosan évente 685 ezer kilométerrel csökkenhetett, amely évi 24 ezer tonnával alacsonyabb üzemanyagfogyasztással jár, és ennek köszönhetően a számítások szerint 75 ezer tonnával kevesebb szén-dioxid került a levegőbe - fejtette ki a HungaroControl vezérigazgatója.
Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a koszovói magaslégtér irányításából származó bevétel 5-7 százalékot, 6-8 millió eurót tesz ki a társaság éves bevételében. Az általános európai forgalomnövekedésre vonatkozó becslések alapján idén Koszovóra 3-5 százalékos forgalomnövekedéssel számolnak, azonban a forgalom-előrejelzési technikák kiforratlansága miatt fel kell készülni arra, hogy ez 5-10 százalék is lehet - mondta.
Forrás: https://honvedelem.hu
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.