A magyar légiforgalmi szolgálat kezdeményezésére bevezetett délkelet-európai szabad légtérhasználati eljárás (SEE FRA) bizonyult a legjobbnak a Minőség-innovációs Díj hazai megmérettetésén. A SEE FRA-nak köszönhetően a repülőgépek egy éve korlátozások nélkül közlekedhetnek a régió légterében, ezáltal pedig jelentősen csökkent a légi forgalom ökológiai lábnyoma.
Magyarország felett már 2015 óta a légitársaságok által szabadon megválasztott, legrövidebb útvonalon haladhatnak át a repülőgépek, így az üzemanyagfogyasztásuk mellett a légi közlekedés okozta környezeti terhelés is számottevően csökkent. Az elmúlt öt évben, a HungaroControl kezdeményezésének köszönhetően Bulgária, Románia és Szlovákia légterében is alkalmazzák ezt az eljárást. Ezzel létrejött Európa legnagyobb, országokon átívelő, összefüggő szabad légtere, a SEE FRA (South East Europe Free Route Airspace).
Becslések szerint – a koronavírus-járványhelyzet előtti forgalmat alapul véve – a szabad légtérhasználat eredményeképpen a Délkelet-Európa légterén áthaladó járatok egy év alatt több mint 3,5 millió mérfölddel kevesebb utat tehetnek meg, ez pedig mintegy 25,5 ezer tonnával kevesebb üzemanyag felhasználását, és több mint 80 ezer tonnával kevesebb szén-dioxid kibocsátását jelentheti 12 hónap alatt.
A magyar példa alapján megvalósított szabad légtérhasználatot, mint a légi közlekedés előremutató forgalomszervezési koncepcióját az Európai Unió 2022-től kötelezővé kívánja tenni, legalább az éjszakai órákban.
A SEE FRA környezetvédelmi eredményeit és magas hozzáadott értékét az Európai Minőségügyi Szervezet is elismerte, ugyanis az idén a HungaroControl szabad légtérhasználati eljárása nyerte a Quality Innovation Award magyarországi fordulóját, így a társaság a legjobbak között indulhat nagyvállalati kategóriában a nemzetközi minőség-innovációs megmérettetésen.
Forrás: https://www.hungarocontrol.hu/
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Újabb friss hír az L-39NG kapcsán, hiszen az Aero Vodochody repülőgépgyár új gyártósort indított az új kiképző repülőgép számára. Az összeszerelő soron a repülőgép törzsét szerelik össze, a termelési kapacitása a tervek szerint évente legfeljebb 24 darab lesz és több mint 100 embert fog foglalkoztatni.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.