2024. 07. 23. kedd
Lenke
: 390 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A brazil mindenes

JETfly  |  2016. 05. 23., 10:03

A Hercules legyőzője?

Egy brazil kihívó igyekszik megrendíteni a világ egyik legsikeresebb katonai szállítógépe, a C–130J Super Hercules uralkodását. Vajon képes lesz-e erre az Embraer KC–390?

Feszített tempóban zajlik az Embraer KC–390 első prototípusának berepülési programja: napi két felszállás az átlag. Mindez nem véletlen, ugyanis a 2015. február 3-i első, sikeres felszállás után hosszú hónapokig „pihent” a program. Ennek azonban semmi köze nem volt a repülőgéphez. A brazil költségvetés állapota miatt nem volt pénz az 1,8 milliárd dolláros fejlesztési és berepülési programra, így a következő felszállásra egészen tavaly október végéig várni kellett. Azóta azonban a mérnökök és a pilóták folyamatosan tesztelik a prototípust, amelyhez a tervek szerint a közeljövőben egy újabb KC–390-es csatlakozik majd. Szokatlan módon a brazil légierő csak két prototípus megépítésére biztosítja a forrásokat a megszokott négy helyet.

2016 első négy hónapjában az egyetlen géppel közel 130 repült órát teljesítettek. A repülések során sikerült elérni a 36 ezer láb (11 kilométer) maximális repülési magasságot, illetve a Mach 0,8 sebességet. 2016-ban a mérnökök szeretnék véglegesíteni a típus aerodinamikai kialakítását, a brazil hadsereg aktív részvételével elvégzik a légi teherdobást és a teljesen felszerelt ejtőernyős katonák ugratását, továbbá a szárnyak alatt elhelyezett Cobham 912E légi utántöltő konténerek működését is vizsgálni fogják, merev- és forgószárnyas repülőgépek bevonásával egyaránt.

Fotó: internet

A gép külsejére és belső tereibe összesen 23 kamerát helyeztek el; ezek képét (a teszteléshez használt mérőrendszerek adataival együtt) visszasugározzák a tesztközpont számítógépeire. A tesztelőknek sietni kell: az első komoly megrendelő, a brazil légierő, 2018-ra már sorozatgyártott példányokat szeretne hadrendbe állítani, szám szerint huszonnyolcat. Az Embraer emellett a polgári élet területéről is számít vásárlókra, például a brazil postára. A cégvezetés optimista: a legfrissebb nyilatkozatok szerint akár már 2017 végén elérheti a korlátozottan hadra fogható minősítést a típus, míg 2018 harmadik negyedévében, minden szükséges engedélyt és légi alkalmassági bizonyítványt megkapva, teljesen hadra foghatóvá válhat.

A repülőgép gyártásában három további ország is érintett. Az argentin FAdeA felel a fékezőlapok, az orr-futómű, a tehertér-ajtó, a farokkúp, a fékszárnyak vezetékeinek és az elektromos rendszerek tárolóhelyének a gyártásáért. Két portugál vállalat, az OGMA és az EEA állítja elő a törzs lemezeit, a főfutómű tartóelemeit és ajtaját, valamint a farokrész kormányfelületeit. A cseh Aero Vodochody a farokrész egy részét, a törzs ajtóit, a vészkijáratok ajtóit, a tehertér hátsó rámpáját és a szárnyak belépőéleit szállítja Brazíliába.

Fotó: internet

A KC–390-es határozottan jó paraméterekkel rendelkező, modern katonai szállító repülőgépnek, illetve másodfeladatként légi utántöltő gépnek ígérkezik. A repülőgép maga is utántölthető a levegőben, köszönhetően a fülke fölé épített merev töltőcsőnek. A két V2500-E5 sugárhajtómű ereje 27 tonnás hasznos terhelést tesz lehetővé, ekkor a gép hatótávolsága 1600 kilométer. Tankerfeladatoknál (a tehertérbe helyezett póttartályok nélkül) 37,4 tonna üzemanyagot vihet magával és adhat át a szárnyak alá helyezett, hajlékony csöves légi utántöltő konténerek segítségével.

Ha személyszállítás a feladat, akkor 80 utas vagy 64 ejtőernyős katona ülhet a lehajtható padokra. Sebesültszállításkor 74 hordágy és két kísérő a repülőgép szállítási kapacitása. A fedélzeten elhelyezhetnek hat szabvány légi szállítású rakodólapot vagy 2-3 könnyű terepjárót (mint amilyen a HMMWV vagy a brazil Agrale Marruá), illetve egy LAV III vagy VBTP-MR Guarani páncélozott szállítójárművet.

Fotó: internet

A KC–390-es 27 tonnás maximális teherhordó képessége alaposan meghaladja a hosszított törzsű C–130J-30 Super Hercules 20 tonnás terhelhetőségét. Ráadásképp a KC–390-es gyorsabb utazósebességgel és nagyobb utazómagassággal képes végrehajtani feladatát. A KC–390-es, mint minden „igazi” katonai szállító repülőgép, képes fel- és leszállni betonozott pályák nélküli szükségrepülőtereken is, emellett alkalmas a Déli-sarkvidéken végzett repülési feladatok végrehajtására is.

A két pilóta számára kialakított pilótafülkét öt digitális, színes LCD-kijelzővel és modern, számítógépek vezérelte fly-by-wire kormányrendszerrel látták el. Ez utóbbit különösen rigorózus tesztprogram várja, hiszen a repülőgép irányítórendszerének mind a három különböző, egymásra épülő működési szintjét ellenőrizni kell az összes ismert és előállítható repülési körülmény között. Az alapállapot az, amikor a repülőgép pilótája helyett „gondolkodik”, így az összes paramétert (sebesség, a repülőgép bólintási és fordulási szögtartományai) ellenőrzi, azok előre meghatározott határértékeit a pilóta nem lépheti túl az oldalra helyezett joystick-kormány mozgatásával. A második szint során már a határok „puhulnak”, azaz a gép emelkedési és süllyedési szöge, illetve a fordulók végrehajtásának élessége átlépheti a gyári határértékeket a pilóta kormánymozdulatára. Végül a harmadik szint során a kormányrendszer működik, de valamennyi védelem kikapcsolt állapotban van, minden a kormányszerveket mozgató pilóta kezein és lábain múlik. A repülőgép irányítását és a repülésbiztonságot segíti, hogy a KC–390-es az egyik legelső repülőgép, mely aktív, elektromos vezérlésű ,,botkormányokkal” rendelkezik. Itt a hagyományos kormányoszlopokhoz hasonlóan egyszerre mozog mindkét joystick; így elkerülhető, hogy a két pilóta ellentétes kormánymozdulatokat tegyen, amelyre több, a közelmúltban történt légi katasztrófa során is volt példa. A kormányok a hagyományos, bowdenekre és nyomórudakra jellemző erőket „adnak vissza” a pilótáknak, a joystickokat mozgató, apró villanymotoroknak köszönhetően.

Fotó: internet

A repülőgép tervezésénél kiemelt szempont volt a rövid fel- és leszállási képesség, illetve stabil repülési tulajdonságok biztosítása alacsony sebességnél. Ennek főleg az ejtőernyős katonák ugratásánál, illetve a teherernyővel földre juttatandó utánpótlás kidobásánál van jelentősége. A KC–390-es ehhez nagyméretű, 0–40 fok között kitéríthető féklapokat kapott, amelyek a szárnyak íveltségének megváltoztatásával az ugratáshoz optimális repülési sebességnél is elegendő felhajtóerőt termelnek. S persze a nagyméretű féklapok segítik azt is, hogy a teherszállító repülőgéppel rövid pályán lehessen fel- és leszállni. A katonai teherszállító repülőgépeknél megszokott módon, a futóművek kerekeit (igen rövid, nagy terhelést bíró futómű-szárakkal) közvetlenül a géptörzs alá lehet kiengedni.

Fotó: internet

Bár a repülőgép brazíliai hadrendbe állításához még az optimista becslések szerint is legalább két esztendőre van szükség, az Embraer a program elindítása óta aktívan keresi a potenciális vásárlókat. A brazil légierő 28 gépre szóló megrendelése mellett öt nemzetközi partner szándéknyilatkozata landolt már: Argentína és Portugália hat-hat, Chile és Csehország két-két, Kolumbia pedig 12 példány beszerzése iránt érdeklődik. Portugália védelmi minisztere, Azeredo Lopes éppen április elején jelentette ki, hogy országa továbbra is a KC–390-esekkel kívánja felváltani a kiöregedő C–130H Herculeseket, amelyekből jelenleg ötöt használ a légierő. A jelenleg is zajló modernizáció ellenére a gépek már csak 10 évig alkalmazhatók, így hamarosan dönteni kell a típusváltásról. Portugália részt vesz a fejlesztési és tesztelési munkákban, s az Embraer két portugáliai leányvállalata révén a gép előállításában is.

Komoly reményeket fűznek az Embraer-nél a kanadai királyi légierő modernizációs programjához is, amelynek során az észak-amerikai országban létfontosságú, merev szárnyú kutató-mentő repülőgépek cseréjére kerül majd sor. A veteránkorú, 1967-től használt CC–115 Buffalo helyére a brazil típuson kívül az Alenia C–27J és az EADS CASA C–295 turboprop típusok is pályáznak. Ez utóbbiak teherszállító képessége és méretei is jelentősen kisebbek, mint a KC–390-eséi. Kérdés, hogy a kanadai katonai vezetés mit tart majd fontosnak. A döntés 2017-re várható.

Fotó: internet

Magyar Honvéd 2016. május

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 16., 09:26
Újabb két Airbus H225M közepes többcélú helikopter érkezett Magyarországra hétfőn – közölte a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf elmondta: a most érkező gépekkel tízre nőtt a Magyar Honvédségben a H225M típusú helikopterek száma.
2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024. 06. 24., 14:03
„A sikerhez kevés csupán az eszköz és a technika, kell hozzá motivált, tenni akaró állomány elszánt, odaadó parancsnokkal az élén” – fogalmazott köszöntő beszédében Könczöl Ferenc ezredes, az MH Légierő Parancsnokság megbízott parancsnoka az MH 47. Bázisrepülőtér parancsnoki beosztás átadás-átvétele alkalmából rendezett ünnepségen, június 21-én.
2024-07-19 10:30:07
Újabb repülőgépekre adott le megrendelést a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, amellyel cargo részlegének flottája jövőre 17 példányosra bővül. Az új Boeing 777F gépek csatlakozásával az Emirates SkyCargo 30 százalékkal növeli főfedélzeti rakománykapacitását, hosszú távú megoldást kínálva a keresletnövekedésre.
2024-07-13 16:00:08
„Az elmúlt napok során egy olyan versenynek lehettünk tanúi, ahol a világ legkiválóbb ejtőernyősei mérték össze felkészültségüket, technikai tudásukat, és elhozták ennek a különleges sportnak az izgalmát, szépségét nekünk” – búcsúzott Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a 46. Ejtőernyős Világbajnokság résztvevőitől a szolnoki RepTárban, július 12-én.
2024-07-07 23:08:03
Vannak katonák, akiket – kis áthallással – bölcső helyett a levegő ringatott. A magyar válogatott tagjai már gyermekkorukat is a reptéren töltötték, vagy fiatalon szerettek bele az ejtőernyőzésbe, a honvédség iránti elköteleződésüket is a sport szeretete inspirálta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 22., 09:18
Április elsején egy újabb fejezet zárult le a nagygépes repülés történetében. Ezen a napon teljesítette utolsó feladatát a NASA DC-8-as kutató repülőgépe.
2024. 07. 18., 10:40
A nemzetközi légikikötő várhatóan július 18-án éjjel fél egytől ismét fogadja a Debrecenbe érkező és onnan induló járatokat.
2024. 07. 16., 13:52
Véget ért 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság - A „szolnoki szikrázás” a csodálatos színek mellett a fény és árnyék izgalmas játékának megörökítésére is lehetőséget kínált. A fekete-fehér fotók soha el nem múló varázsával.
2024. 07. 12., 16:30
Megérkeztek Pápára, a Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőtérre a Jolly Vihar 24 gyakorlaton részt vevő külföldi alakulatok: az Amerikai Légierő 56. és 57. Harci Kutató-mentő Százada.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.