Tisztelt Olvasóink! Utoljára márciusban hallottunk Az Ég Katonáiról. Tudomásunkra jutott, hogy egy meghatározó tárgyaláson vannak túl, amin eldőltek az év második felének és a 2020-as évnek a fő feladatai.
Simon Robit /SRS/ és Kerezsi-Szabó Zsoltit /KSZZS/ kerestük meg, mondják el az utóbbi hónapok és a közeljövő várható történéseit.
JETfly: Sziasztok! Minden kedves Olvasó nevében köszöntelek benneteket! Márciusban még nem láttátok a teljes évet. Meséljétek el, mi történt tavasszal és mi várható még az idén!
SRS: Tisztelettel köszöntöm az Olvasókat! Folyamatosan dolgozunk az Ancsán. Elkezdődött a gép mellé felállítandó lépcső építése. Ha ez elkészül, akkor ki tudjuk építeni az utolsó padozatot, ami pillanatnyilag a beépített lépcsőt tartja. Amíg erre várunk, addig elvégezzük a sárkányszerkezet alsó részének alvázvédelmét, megállítjuk az alumíniumban fellépett rohadást. Utána elkezdődhet a padozat felépítése.
JETfly: Tavasszal volt két esemény is, amit a közösségi oldalon hirdettetek. Hogyan sikerültek?
SRS: Áprilisban rendbe tettük vitéz nemes Molnár László hadnagy sírját Sopronban. Nagyon hálás volt a család! A májusra meghirdetett tagtoborzónk a vártnál jobban sikerült! Négy remek ember csatlakozott hozzánk! Ők mindannyian részt vettek a „próba munkán”, mindenkinek „jól álltak” a kezében a szerszámok! Azóta is jönnek velünk és felveszik a tempót!
JETfly: Mintha valami közötök lett volna Pápához is, a talapzatra emelt MiG-21-es repülőgép kapcsán? Mesélnél erről?
SRS: Pápai barátaim kerestek meg, hogy tudnánk-e valamit tenni az emlékművel kapcsolatban, hiszen lemaradt róla a két pápai századjelvény. Felvettem a kapcsolatot a Bázisrepülőtér parancsnokával és Pápa város polgármesterével is. Mindketten jóváhagyták az utólagos elhelyezést, így felkerülhetett a Sámán és a Griff is!
JETfly: Voltatok Veszprémben, a Honvédelmi Nap rendezvényen, a HMFEST-en, ahol ismét csak az AIR zóna volt a leglátogatottabb. Ezt hogy csináljátok?
KSZZS: Én is üdvözlöm a tisztelt Látogatókat! Veszprémmel kezdeném. Minden évben meghívást kaptunk, most úgy jöttek össze a dolgok, hogy el tudtunk menni. HMFEST. Igen, az idei fesztivál is jól sikerült az egyesület szempontjából. Idén frissítettük a palettánkat, nem repülőgéppel érkeztünk. Rácz Zsolt posztumusz ezredes Úrról vittünk emlékeket, MiG-23-as hajtómű fődarabokkal jelentkeztünk. Kérésünkre, a kecskeméti Légijármű Javító Üzem is az AIR zónában kapott helyet, nagyon-nagyon látványos elemekkel gazdagítva a látnivalókat. L-39-es katapultülés, a 8111-es oldalszámú MiG-21-es repülőgép fülkéje és egy világháborús jeleneteket tükröző vasúti modellasztal volt megtekinthető. Valamint egy igazi meglepetés, a Svecov AS–62IR kilenchengeres, benzinüzemű csillagmotort indította a tulajdonosa!
JETfly: Való igaz, elképesztő volt az erő, amit sugárzott! Hogy sikerült a Múzeumok Éjszakája?
SRS: Az idén először a Pintér Művek életében, közösen szerveztük meg a Múzeumok Éjszakáját! Szenzációsan sikerült, nagyon sokan eljöttek. Megtekinthető volt a 061-es oldalszámú MiG-15-ös, a 315-ös oldalszámú MiG-17-es. Kinyitottuk a 1953-as és 1418-as oldalszámú MiG-21-eseket, valamint a 07-es és 20-as oldalszámú MiG-23-asokat.
JETfly: Mit tartogat még 2019?
KSZZS: Igen eseménydús lesz a hátralévő félév! Júliusban Hévízen fogjuk elvégezni a Kecelen lévő MiG-15-ös repülőgép névadójának, Magyar Sándor főhadnagy Úr nyughelyének rendbetételét. Majd elkezdjük a 1418-as oldalszámú MiG-21U repülőgép előkészítését a felújításhoz. Valamint folytatjuk a felújítást az An-24-es repülőgépen. Augusztusban, a pápai repülőtéren kiállított MiG-21-es és MiG-23-as gépeken frissítjük az oldalszámokat, felségjeleket.
JETfly: A 1418-as munkálatairól elárulhattok-e valamit?
KSZZS: Persze! :) Először is a vízszintes vezérsíkok külső oldalán található flatter súlyok alsó részén kialakult korrodálódást fogjuk eltávolítani. Majd üveggyapottal pótolva, kijavítjuk. Ezután a szárny takarólemezeit rögzítő csavarok következnek. Ez ígérkezik a legnehezebbnek, mivel sok-sok éve be lettek csavarva és félő, hogy nem mindegyiket fogjuk tudni majd kivenni. De megoldjuk! Az idén kiépítjük a két fülke minden kapcsolópultját, berendezéseit, műszereit, az üléseket, lemezeket. Várhatóan az egész gépről és a fülkékből is homokszórással fogjuk eltávolítani a rajta lévő festéket, majd le is alapozzuk. Ennyit tervezünk a gépen elvégezni 2019-ben. Természetesen párhuzamosan, az Ancsa is szépülni fog!
JETfly: Ez nem semmi! Gyönyörű tervek! Titeket ismerve, nemcsak tervek maradnak! :) Olvastunk emléktábla avatókról is. Ezekről mit lehet tudni?
SRS: Három emlékhelyet fogunk emelni az idén. Kettőt Kecelen, a Haditechnikai Parkban, egyet a Győr-Moson-Sopron megyei Szany település mellett. Az elsőt szeptember 7-én, reggel 9.00-kor kezdjük majd, Szany mellett. 1982.02.09-én repülőkatasztrófát szenvedett, a Magyar Néphadsereg, MiG-21U típusú repülőgépe. A tragédiában elhunyt Korzicska Róbert főhadnagy és Freund Károly őrnagy. Az Ő tiszteletükre emeljük az emléktáblát. Az eseményt a pápai bajtársi találkozóval egy napon rendezzük meg. Majd szeptember 22-én, 14.00-kor dupla avató lesz Kecelen, a Haditechnikai Parkban. Megemlékezünk minden olyan helikopter tragédiában elhunytról, akiknek még nincs az országban emléktáblája. Eddig tizenöt nevet kaptunk. Majd az 1982.12.06-án lezuhant, 210-es oldalszámú An-26-os személyzetéről emlékezünk meg és a tiszteletükre avatunk emléktáblát.
JETfly: Most tárgyaltatok a fő támogatótokkal. Mit lehet tudni erről?
SRS: Egy igen megtisztelő felkérést kapott rajtunk keresztül, a Pintér Művek! A szegedi nemzetközi repülőnap főszervezője felkért bennünket, hogy a szeptember 13-14-15-én rendezendő repülőnapon jelenjünk meg és vigyünk magunkkal egy vadászrepülőgépet! Pintér Csaba Úrral erről egyeztettünk. Eszerint, a 061-es oldalszámú MiG-15-ös repülőgépet visszük magunkkal! Valamint MiG-21-es, MiG-23-as és Mi-8-as hajtóművel is bővítjük a látnivalók palettáját!
JETfly: Ez lenyűgöző! Nem is találok szavakat! Valami még a naptárban?
KSZZS: Októberben és novemberben biztosan dolgozunk! Ha az idő engedi, akkor a külső munkákat folytatjuk, ha nem, akkor a 21-es műszereit kezdjük felújítani. Mivel decemberre tervezzük az évzáró vacsoránkat, így elképzelhető, hogy csak januárban folytatjuk!
JETfly: Bocsánat, de közben számoltam egy kicsit. Két sírfelújítás, három avató, HMFEST, kiruccanás Veszprémbe, repülőnap, századjelvények elhelyezése, Múzeumok Éjszakája, munka az Ancsán és a 21-esen, a pápai gépeken dolgozni. Számotokra ez a 2019-es év. Mit is mondjak? Ez nem semmi! Hihetetlen kitartás és erő van bennetek!
KSZZS: Köszönjük szépen az elismerő szavakat, de evés közben jön meg az étvágy! A négy új tagunk új impulzusokat indított be, így több mindenre oda tudunk figyelni egyidejűleg. Jövőre is megszervezzük a toborzót, hátha ismét lesz néhány ember, aki csatlakozik hozzánk!
JETfly: Nem tudok mást mondani, kitartást kívánunk nektek! Találkozzunk Szegeden, a repülőnapon!
SRS, KSZZS: Mi ott leszünk! :) Köszönjük az érdeklődést!
Forrás: Az Ég Katonái
Nagyszabású, átfogó gyakorlatot hajtott végre nemzetközi részvétellel a Különleges Műveleti Légi Osztag a Zala vármegyei Sármelléken található Hévíz-Balaton Repülőtéren.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.