2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bővült az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred robotflottája

Bővült az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred robotflottája
honvedelem.hu  |  2024. 02. 19., 14:15
Bővült az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred robotflottája

A REMOTEC gyár legújabb, Andros F6B típusú nehéz tűzszerészrobotjával bővült az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred robotflottája. Interjú a technikai eszköz új képességeiről, kezeléséről és műszaki paramétereiről Dencsik Lajos főtörzsőrmesterrel.

Az új robotot egy tanfolyamon mutatták be. Milyen újdonságokat ismertek meg az egy hét során? Miben segíti a tűzszerészek munkáját?

Az Egyesült Államokból érkezett hozzánk a gyártó cég munkatársa, aki részletesen bemutatta a robot képességeit. Az F6B típus nem teljesen új technika, hanem a korábbi verzió továbbfejlesztett változata. Ennél a típusnál a kezelő kart egy határoló rendszerrel látták el, vagyis a művelet során – műszaki hiba vagy elhibázott irányítás miatt – a robot nem tud magában kárt tenni. A kar védelmén felül a vezérlőpult is kapott néhány új biztonsági funkciót, így az operátorok nyugodtabban tudnak dolgozni.

Milyen módon lehet irányítani a robotot?

Tulajdonképpen háromfajta vezérlésről beszélhetünk. Az egyik legegyszerűbb, amikor az irányítópult egy kábellel, közvetlenül csatlakozik a robotegységhez. Ezt az irányítási módot leggyakrabban a raktárban, illetve a teherautóra fel- és leálláskor használjuk, mivel ez a legegyszerűbb manőverezési forma. Művelet során lehet optikai kábel segítségével irányítani a robotot, ekkor akár 366 méteres távolságból is tudunk vele dolgozni. A harmadik módszer a rádiófrekvenciás vezérlés, amivel tereptől függően 200 és 1500 méter közötti távolságból tudunk irányítani.

A robot irányítását kamerák segítik. Hány kamerára van szükség egy-egy művelet alkalmával?

Két állandó kamera található a robotban: ezek az elülső és a hátsó nézetet mutatják. Az operátornak lehetősége van arra, hogy további kamerákkal szerelje fel a testet. Feladattól függően az operátor akár hat kamerával is dolgozhat, hiszen a toronykamera, célzókamera is a rendelkezésére áll, valamint a forgórendszerre is szerelhet egyet. Fontos, hogy minél több kamerával tudjunk dolgozni, hiszen a képernyőn csak két dimenzióban látunk, ezért a több kameraállás gyorsabb, pontosabb feladatvégrehajtást eredményez. Ezért örülünk, hogy az új modell hőkamerát is kapott.

A művelet során milyen eszközökkel dolgozik az F6B?

Ebből a szempontból a repertoár igen széles, de a legalapvetőbb eszköz a kar, ami önmagában 100 kilogrammot nyom. Ennek segítségével lehet nehezebb tárgyakat megemelni – akár huszonöt kilogrammot is elbír. Az úgynevezett „raftkészlet” nagyon sok kiegészítőt tartalmaz, többek között zsáktépőt, üvegtörőt és mintavételre alkalmas eszközöket. Ezeket szabadon lehet variálni, hiszen egy munkavégzés során rengeteg akadályba ütközhetünk, amelyeket a robotnak el kell tudni hárítani. Egy másik fontos eszköz az úgynevezett diszrupter. Ez tulajdonképpen két csőből áll, amelyekbe egy töltetet és vizet helyezünk. A töltet segítségével lőjük ki a vizet, aminek az energiájával képesek vagyunk a robbanóeszközt hatástalanítani. A robotra szerelhető ezen kívül egy robbantóvezeték, melynek segítségével a robbanóeszközre helyezett robbanóanyagot akár 120 méterről is – tehát nem közvetlenül a robot mellől – tudjuk indítani.

Minden terepviszonyokkal képes megbirkózni a legújabb Andros?

Az operátoroknak kell tisztában lennie azzal, hogy mi az az árokmélység és szélesség, ami még nem jelent problémát a robotnak, de kialakításából adódik, hogy terepen is megállja a helyét, hiszen adott esetben háborús körülmények között kell bizonyítania. A több hetes operátorképzés során nagy hangsúlyt fektetnek a terepviszonyok megismerésére, hiszen egy-egy akció sikere múlik azon, hogy mennyire tudjuk megközelíteni a célterületet. Láthatjuk, hogy a lánctalpon felül segédkerekekkel látták el az eszközt, ezzel akár óránként hét kilométeres sebességgel is képes haladni. A kerekek eltávolítása után a robot pont olyan széles lesz, hogy a repülők és buszok széksorai között elférjen. Munka közben álló helyzetben van, a munkagépekhez hasonlóan „letalpal”, vagyis stabilizálja magát, hiszen a kar akár másfél méterre is képes kinyúlni, ami a robot súlypontjának megváltozását eredményezi.

Az F6B önsúlya kétszáznégy kilogramm. Mennyi ideig képes egy ilyen nehéz szerkezet akkumulátorról üzemelni? Milyen karbantartási munkálatokat kell elvégezni rajta?

Az önsúlya valóban annyi, de felszereltségtől függően akár 270 kilogrammot is elérheti. Az akkumulátor töltöttségét nagyban befolyásolják az időjárási körülmények, ugyanis az esős, hideg idő nagymértékben csökkenti a töltöttséget. Emellett az emelkedők, nehéz terepviszonyok között is gyorsabban merül az egység, de átlagos körülmények között három órán át tud egy akkumulátorral működni. Az igénybevételt üzemórában mérik, minden ötven üzemóra után részleges vizsgálatot végeznek a roboton, valamint száz üzemóránként teljesen átvizsgálják. Ennek során a zsírozáson túl alkatrészeire szedik az egységet, így biztosan mindig a legjobb műszaki állapotban végzi a munkáját.

További fotók a linkre kattintva érhetőek el!

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024-07-19 10:30:07
Újabb repülőgépekre adott le megrendelést a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, amellyel cargo részlegének flottája jövőre 17 példányosra bővül. Az új Boeing 777F gépek csatlakozásával az Emirates SkyCargo 30 százalékkal növeli főfedélzeti rakománykapacitását, hosszú távú megoldást kínálva a keresletnövekedésre.
2024-07-16 09:26:41
Újabb két Airbus H225M közepes többcélú helikopter érkezett Magyarországra hétfőn – közölte a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf elmondta: a most érkező gépekkel tízre nőtt a Magyar Honvédségben a H225M típusú helikopterek száma.
2024-07-13 16:00:08
„Az elmúlt napok során egy olyan versenynek lehettünk tanúi, ahol a világ legkiválóbb ejtőernyősei mérték össze felkészültségüket, technikai tudásukat, és elhozták ennek a különleges sportnak az izgalmát, szépségét nekünk” – búcsúzott Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a 46. Ejtőernyős Világbajnokság résztvevőitől a szolnoki RepTárban, július 12-én.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 26., 09:45
Június 26-án megjelent az Aranysas magazin 2024. augusztusi lapszáma!
2024. 07. 25., 11:03
A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség támogatásával a Dél-Zalai Aeroclub nemrégiben ifjúsági toborzó tábort tartott a nagykanizsai repülőtéren nyolc, 12 és 15 év közötti nagykanizsai, szepetneki és zalakarosi fiatal részvételével.
2024. 07. 22., 09:18
Április elsején egy újabb fejezet zárult le a nagygépes repülés történetében. Ezen a napon teljesítette utolsó feladatát a NASA DC-8-as kutató repülőgépe.
2024. 07. 18., 10:40
A nemzetközi légikikötő várhatóan július 18-án éjjel fél egytől ismét fogadja a Debrecenbe érkező és onnan induló járatokat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.