2025. 04. 21. hétfő
Konrád
: 408 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bővült az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred robotflottája

Bővült az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred robotflottája
honvedelem.hu  |  2024. 02. 19., 14:15
Bővült az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred robotflottája

A REMOTEC gyár legújabb, Andros F6B típusú nehéz tűzszerészrobotjával bővült az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred robotflottája. Interjú a technikai eszköz új képességeiről, kezeléséről és műszaki paramétereiről Dencsik Lajos főtörzsőrmesterrel.

Az új robotot egy tanfolyamon mutatták be. Milyen újdonságokat ismertek meg az egy hét során? Miben segíti a tűzszerészek munkáját?

Az Egyesült Államokból érkezett hozzánk a gyártó cég munkatársa, aki részletesen bemutatta a robot képességeit. Az F6B típus nem teljesen új technika, hanem a korábbi verzió továbbfejlesztett változata. Ennél a típusnál a kezelő kart egy határoló rendszerrel látták el, vagyis a művelet során – műszaki hiba vagy elhibázott irányítás miatt – a robot nem tud magában kárt tenni. A kar védelmén felül a vezérlőpult is kapott néhány új biztonsági funkciót, így az operátorok nyugodtabban tudnak dolgozni.

Milyen módon lehet irányítani a robotot?

Tulajdonképpen háromfajta vezérlésről beszélhetünk. Az egyik legegyszerűbb, amikor az irányítópult egy kábellel, közvetlenül csatlakozik a robotegységhez. Ezt az irányítási módot leggyakrabban a raktárban, illetve a teherautóra fel- és leálláskor használjuk, mivel ez a legegyszerűbb manőverezési forma. Művelet során lehet optikai kábel segítségével irányítani a robotot, ekkor akár 366 méteres távolságból is tudunk vele dolgozni. A harmadik módszer a rádiófrekvenciás vezérlés, amivel tereptől függően 200 és 1500 méter közötti távolságból tudunk irányítani.

A robot irányítását kamerák segítik. Hány kamerára van szükség egy-egy művelet alkalmával?

Két állandó kamera található a robotban: ezek az elülső és a hátsó nézetet mutatják. Az operátornak lehetősége van arra, hogy további kamerákkal szerelje fel a testet. Feladattól függően az operátor akár hat kamerával is dolgozhat, hiszen a toronykamera, célzókamera is a rendelkezésére áll, valamint a forgórendszerre is szerelhet egyet. Fontos, hogy minél több kamerával tudjunk dolgozni, hiszen a képernyőn csak két dimenzióban látunk, ezért a több kameraállás gyorsabb, pontosabb feladatvégrehajtást eredményez. Ezért örülünk, hogy az új modell hőkamerát is kapott.

A művelet során milyen eszközökkel dolgozik az F6B?

Ebből a szempontból a repertoár igen széles, de a legalapvetőbb eszköz a kar, ami önmagában 100 kilogrammot nyom. Ennek segítségével lehet nehezebb tárgyakat megemelni – akár huszonöt kilogrammot is elbír. Az úgynevezett „raftkészlet” nagyon sok kiegészítőt tartalmaz, többek között zsáktépőt, üvegtörőt és mintavételre alkalmas eszközöket. Ezeket szabadon lehet variálni, hiszen egy munkavégzés során rengeteg akadályba ütközhetünk, amelyeket a robotnak el kell tudni hárítani. Egy másik fontos eszköz az úgynevezett diszrupter. Ez tulajdonképpen két csőből áll, amelyekbe egy töltetet és vizet helyezünk. A töltet segítségével lőjük ki a vizet, aminek az energiájával képesek vagyunk a robbanóeszközt hatástalanítani. A robotra szerelhető ezen kívül egy robbantóvezeték, melynek segítségével a robbanóeszközre helyezett robbanóanyagot akár 120 méterről is – tehát nem közvetlenül a robot mellől – tudjuk indítani.

Minden terepviszonyokkal képes megbirkózni a legújabb Andros?

Az operátoroknak kell tisztában lennie azzal, hogy mi az az árokmélység és szélesség, ami még nem jelent problémát a robotnak, de kialakításából adódik, hogy terepen is megállja a helyét, hiszen adott esetben háborús körülmények között kell bizonyítania. A több hetes operátorképzés során nagy hangsúlyt fektetnek a terepviszonyok megismerésére, hiszen egy-egy akció sikere múlik azon, hogy mennyire tudjuk megközelíteni a célterületet. Láthatjuk, hogy a lánctalpon felül segédkerekekkel látták el az eszközt, ezzel akár óránként hét kilométeres sebességgel is képes haladni. A kerekek eltávolítása után a robot pont olyan széles lesz, hogy a repülők és buszok széksorai között elférjen. Munka közben álló helyzetben van, a munkagépekhez hasonlóan „letalpal”, vagyis stabilizálja magát, hiszen a kar akár másfél méterre is képes kinyúlni, ami a robot súlypontjának megváltozását eredményezi.

Az F6B önsúlya kétszáznégy kilogramm. Mennyi ideig képes egy ilyen nehéz szerkezet akkumulátorról üzemelni? Milyen karbantartási munkálatokat kell elvégezni rajta?

Az önsúlya valóban annyi, de felszereltségtől függően akár 270 kilogrammot is elérheti. Az akkumulátor töltöttségét nagyban befolyásolják az időjárási körülmények, ugyanis az esős, hideg idő nagymértékben csökkenti a töltöttséget. Emellett az emelkedők, nehéz terepviszonyok között is gyorsabban merül az egység, de átlagos körülmények között három órán át tud egy akkumulátorral működni. Az igénybevételt üzemórában mérik, minden ötven üzemóra után részleges vizsgálatot végeznek a roboton, valamint száz üzemóránként teljesen átvizsgálják. Ennek során a zsírozáson túl alkatrészeire szedik az egységet, így biztosan mindig a legjobb műszaki állapotban végzi a munkáját.

További fotók a linkre kattintva érhetőek el!

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025. 03. 31., 09:15
Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.
2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2025-04-09 17:00:19
Ramstein Flag 2025 - A dániai Skrydstrup légibázisra látogatott el dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke, ahol a többnemzeti repülő harcászati gyakorlatról és az azon részt vevő magyar állomány feladatairól tájékozódott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.
2025. 04. 09., 21:11
Kovács Krisztián ezredest 2025. január elsejei hatállyal nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár élére.
2025. 04. 07., 23:10
Az űrkutatás iránt érdeklődő fiatalok körében méltán népszerű CanSat Verseny kétnapos döntőjét idén is az MH Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér Parancsnokság tatárszentgyörgyi gyakorlóterén rendezték meg.
2025. 04. 02., 12:29
Bócsa szélén a Kukla Csárdához tartozó területen látható egy szovjet gyártású Li-2-es repülőgép.

  Legfrissebbek most

Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.