2024. 04. 16. kedd
Csongor
: 395 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

11 éve történt: Vége, ennyi volt…(A MiG-29 és üzemeltetőik emlékére)

11 éve történt: Vége, ennyi volt…(A MiG-29 és üzemeltetőik emlékére)
JETfly  |  2021. 12. 16., 11:03

2010. december 7-e szomorú dátum azok számára, akik elhivatottan, szakmai hozzáértésük maximumát nyújtva üzemeltették a Magyar Légierő elmúlt éveinek meghatározó típusát, továbbá azon rajongók számára, kiknek a MiG-29 volt az igazi vadászrepülő. 11 éve így írtunk a típus nyugdíjazásáról.

Ezen a napon az utolsó kiképzési repülést hajtotta végre a Dongó század, és utoljára láttunk MiG-29 köteléket magyar felségjellel a kecskeméti légtérben. A típus búcsúzott és elköszönt, de mit is jelentett a Fulcrum a bázisnak?

A MiG-29-esek rendszeresítése és a kecskeméti repülőtérre történő telepítése hosszú távon biztosította és befolyásolta a bázis jövőjét és müködését. A típusnak köszönhetjük a bázis infrastruktúrájának jelentős fejlesztését (A1-es hangár, fedett állóhelyek, hajtómüvező hely, új központi zóna, új navigációs eszközök, stb.), a légierő harcértékének 90-es évekbeli jelentős növekedését.

A típussal külföldi repülőnapokon elért eredmények alapozták meg légierőnk és a honvédség hírnevét. A NATO csatlakozást követően szinte valamennyi szövetséges légierő velünk akart gyakorlatozni és közös kiképzési repülést folytatni, kipróbálni magukat a típussal és a hajózó állományunkkal szemben. A listán olyan meghatározó és legendás gépek szerepelnek, mint például az F-14, F-15, F-16, F-18, Mirage-2000, Rafale, Harrier, MC-130H. Ezekhez a repülésekhez számtalan élmény és történet kapcsolódik. Légi győzelmek, merész manőverek és olyan hibák, melyet csak a MiG-29 tudott megbocsátani. Emlékszünk még megtépázott mogyoróbokorra és a bütykös hattyúra. Ezt természetesen csak azok értik, akik a típussal éltek és éltették.

Éltettük a típust, de sajnos van, akinek az életét vette. Rácz Zsolt barátunk a MiG-29-essel hajtotta végre utolsó felszállását. Halálát nehezen dolgoztuk fel, de a gép és az emberek tették a dolgukat. Helytálltak a dél-szláv válság idején, bizonyítottak a NATO csatlakozás során, mikor is a kecskeméti állomány volt a pozitív példa. Folyamatosan biztosították a Fegyveres Légvédelmi Készenléti szolgálatot, melynek során bajba jutott gépszemélyzeteknek nyújtottak segítséget, illetve légtérsértőket kényszeríttettek leszállásra, vagy kísértek ki szoros felügyelet alatt a Magyar Köztársaság légteréből. 2001. szeptember 11-et követően a „Kétfarkúval” biztosítottunk kiemelt nemzetközi és hazai rendezvényeket, eseményeket. Biztonságot nyújtottunk.

Ezek a feladatok most már egy új típusra és állományára hárulnak, de ne feledjük, hogy a Gripent repülő állomány jelentős része szintén a MiG-29-esen nőtt fel és vált vadászpilótává. December 07-én a típus végleg átadta a stafétabotot. Érdemei elévülhetetlenek, feledhetetlenek és az utolsó repüléssel a legenda nem halt meg - tovább él azokban, akiknek köszönhetően megszületett.

 

Köszönet mindenkinek, aki a típust repülte, irányította, célra vezette, javította, üzemeltette, kiszolgálta!

2010. december 7.

Elköszönő, ünnepi kiképzési repülését hajtotta végre a MiG-29-es vadászrepülőgép 2010. december 7-én a repülőbázison. A bázis állománya, repülőgépvezetők, müszakiak, irányítók, biztosítók együtt búcsúztak a MiG-29-es vadászrepülőgépektől. A délelőtt folyamán többször szálltak fel a betonról a legendás Nagyvasak, hogy kötelék gyakorlatokat hajtsanak végre. A kiképzési repülésen Pintér Zoltán vezérőrnagy úr, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Légierő Haderőnem Főnöke (pk.h) és Zsámboki Tibor ezredes, a bázis megbízott parancsnoka is részt vettek. A közös kötelékrepülési feladat során az általuk vezetett négygépes kötelék elbúcsúzott a szolnoki kollégáktól egy tisztelgő áthúzással.

Az utolsó leszállás után Takács Géza alezredes, a Dongó század századparancsnoka jelentett Pintér Zoltán vezérőrnagy úrnak, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Légierő Haderőnem Főnökének (pk.h) a feladat végrehajtásáról.

A jelentést követően Zsámboki Tibor ezredes mondott ünnepi búcsú beszédet, ahol megemlékezett a múlt kiemelkedő eseményeiről, a hajózók és müszakiak fáradhatatlan munkájáról és megköszönte mindenkinek az eddigi közös munkát a MiG-29-es típuson.

Zsámboki Tibor ezredes ezen feladat teljesítése közben érte el a 2500. repült óráját, amit különböző sugárhajtású vadászrepülőgépeken teljesített. Ennek alkalmából emléktárgyat kapott a bázis teljes állományától.

Berec Zoltán ezredes (2010. december 7.)

Fotók: Gyurákovics László

Galéria: 11 éve történt: Vége, ennyi volt…(A MiG-29 és üzemeltetőik emlékére)

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 28., 14:43
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
2024. 03. 27., 16:19
20 évvel ezelőtt, 2004. március 16-án érkezett meg Olaszországba két F-104 Starfighter kíséretében az első Eurofighter Typhoon. A jeles évforduló alkalmából nem maradhatott el egy jubileumi festésű példány bemutatása sem.
2024-04-02 16:15:36
A Magyar Honvédség nyolcadik alkalommal szervezi meg az idei év nyári iskolai szünetében a 12-18 éves korosztálynak szóló honvédelmi táborokat, amelyekre április 2-től lehet jelentkezni a honvedelmitabor.hu hivatalos honlapon.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 15., 14:35
A Magyar Honvédség légi kutató-mentő szolgálata - H145M típusú helikopterrel - is részt vett egy, Martonvásár környékén eltűnt kisrepülőgép keresésében, április 13-án, szombaton.
2024. 04. 11., 13:55
Az idei évben is az EUFOR Althea művelet parancsnoki teendőit ellátó nemzet, vagyis 2024-ben Magyarország biztosítja a bosznia-hercegovinai békemisszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét.
2024. 04. 10., 09:29
A repülés iránt az átlagosnál jobban érdeklődő utasok és a repülőgépfotósok kedvencei közé tartoznak azok a gépek, amelyek egy légitársaság vállalati arculatától és szabvány festésmintájától eltérő színekben repülnek.
2024. 04. 08., 12:46
Szombat hajnalban a bosznia-hercegovinai Biztonsági Minisztérium két eltűnt turista megtalálásában kérte az EUFOR nemzetközi misszió segítségét.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„A második világháború alatt legalább huszonnégy – amerikai és szovjet – légitámadás érte Győr városát – legalább ennyiszer zúgtak a szirénák, omlottak le az épületek és menekültek az óvóhelyekre az emberek a bombázások elől.”