2025. 07. 20.
Illés
: 399 Ft   : 343 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

11 éve történt: Vége, ennyi volt…(A MiG-29 és üzemeltetőik emlékére)

11 éve történt: Vége, ennyi volt…(A MiG-29 és üzemeltetőik emlékére)
JETfly  |  2021. 12. 16., 11:03

2010. december 7-e szomorú dátum azok számára, akik elhivatottan, szakmai hozzáértésük maximumát nyújtva üzemeltették a Magyar Légierő elmúlt éveinek meghatározó típusát, továbbá azon rajongók számára, kiknek a MiG-29 volt az igazi vadászrepülő. 11 éve így írtunk a típus nyugdíjazásáról.

Ezen a napon az utolsó kiképzési repülést hajtotta végre a Dongó század, és utoljára láttunk MiG-29 köteléket magyar felségjellel a kecskeméti légtérben. A típus búcsúzott és elköszönt, de mit is jelentett a Fulcrum a bázisnak?

A MiG-29-esek rendszeresítése és a kecskeméti repülőtérre történő telepítése hosszú távon biztosította és befolyásolta a bázis jövőjét és müködését. A típusnak köszönhetjük a bázis infrastruktúrájának jelentős fejlesztését (A1-es hangár, fedett állóhelyek, hajtómüvező hely, új központi zóna, új navigációs eszközök, stb.), a légierő harcértékének 90-es évekbeli jelentős növekedését.

A típussal külföldi repülőnapokon elért eredmények alapozták meg légierőnk és a honvédség hírnevét. A NATO csatlakozást követően szinte valamennyi szövetséges légierő velünk akart gyakorlatozni és közös kiképzési repülést folytatni, kipróbálni magukat a típussal és a hajózó állományunkkal szemben. A listán olyan meghatározó és legendás gépek szerepelnek, mint például az F-14, F-15, F-16, F-18, Mirage-2000, Rafale, Harrier, MC-130H. Ezekhez a repülésekhez számtalan élmény és történet kapcsolódik. Légi győzelmek, merész manőverek és olyan hibák, melyet csak a MiG-29 tudott megbocsátani. Emlékszünk még megtépázott mogyoróbokorra és a bütykös hattyúra. Ezt természetesen csak azok értik, akik a típussal éltek és éltették.

Éltettük a típust, de sajnos van, akinek az életét vette. Rácz Zsolt barátunk a MiG-29-essel hajtotta végre utolsó felszállását. Halálát nehezen dolgoztuk fel, de a gép és az emberek tették a dolgukat. Helytálltak a dél-szláv válság idején, bizonyítottak a NATO csatlakozás során, mikor is a kecskeméti állomány volt a pozitív példa. Folyamatosan biztosították a Fegyveres Légvédelmi Készenléti szolgálatot, melynek során bajba jutott gépszemélyzeteknek nyújtottak segítséget, illetve légtérsértőket kényszeríttettek leszállásra, vagy kísértek ki szoros felügyelet alatt a Magyar Köztársaság légteréből. 2001. szeptember 11-et követően a „Kétfarkúval” biztosítottunk kiemelt nemzetközi és hazai rendezvényeket, eseményeket. Biztonságot nyújtottunk.

Ezek a feladatok most már egy új típusra és állományára hárulnak, de ne feledjük, hogy a Gripent repülő állomány jelentős része szintén a MiG-29-esen nőtt fel és vált vadászpilótává. December 07-én a típus végleg átadta a stafétabotot. Érdemei elévülhetetlenek, feledhetetlenek és az utolsó repüléssel a legenda nem halt meg - tovább él azokban, akiknek köszönhetően megszületett.

 

Köszönet mindenkinek, aki a típust repülte, irányította, célra vezette, javította, üzemeltette, kiszolgálta!

2010. december 7.

Elköszönő, ünnepi kiképzési repülését hajtotta végre a MiG-29-es vadászrepülőgép 2010. december 7-én a repülőbázison. A bázis állománya, repülőgépvezetők, müszakiak, irányítók, biztosítók együtt búcsúztak a MiG-29-es vadászrepülőgépektől. A délelőtt folyamán többször szálltak fel a betonról a legendás Nagyvasak, hogy kötelék gyakorlatokat hajtsanak végre. A kiképzési repülésen Pintér Zoltán vezérőrnagy úr, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Légierő Haderőnem Főnöke (pk.h) és Zsámboki Tibor ezredes, a bázis megbízott parancsnoka is részt vettek. A közös kötelékrepülési feladat során az általuk vezetett négygépes kötelék elbúcsúzott a szolnoki kollégáktól egy tisztelgő áthúzással.

Az utolsó leszállás után Takács Géza alezredes, a Dongó század századparancsnoka jelentett Pintér Zoltán vezérőrnagy úrnak, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Légierő Haderőnem Főnökének (pk.h) a feladat végrehajtásáról.

A jelentést követően Zsámboki Tibor ezredes mondott ünnepi búcsú beszédet, ahol megemlékezett a múlt kiemelkedő eseményeiről, a hajózók és müszakiak fáradhatatlan munkájáról és megköszönte mindenkinek az eddigi közös munkát a MiG-29-es típuson.

Zsámboki Tibor ezredes ezen feladat teljesítése közben érte el a 2500. repült óráját, amit különböző sugárhajtású vadászrepülőgépeken teljesített. Ennek alkalmából emléktárgyat kapott a bázis teljes állományától.

Berec Zoltán ezredes (2010. december 7.)

Fotók: Gyurákovics László

Galéria: 11 éve történt: Vége, ennyi volt…(A MiG-29 és üzemeltetőik emlékére)

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 07. 02., 09:41
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem harmadik tanévét befejezett állami légijármű-vezetői szakirányon tanuló két hallgatója augusztus elejétől az Amerikai Egyesült Államok pilótaképző tanfolyamán vesz részt. Az úgynevezett Undergraduate Pilot Training-et sikeresen teljesítők „amerikai szárnyakat” kapnak. A pilótává avatásuk után pedig sugárhajtóműves típussal folytatódik az összesen 19 hónapos nemzetközi képzésük.
2025. 06. 30., 13:16
Március végén kezdődött az idei szezon egyik legnagyobb európai NATO gyakorlata. A Ramstein Flag 2025 fő bázisát a hollandiai Leeuwarden jelentette, de ezen kívül a RAF marhami és fairfordi támaszpontjai, illetve a dániai Skrydstrup is fontos szerepet játszott.
2025. 07. 15., 14:17
Elhagyta az Axiom-4 küldetés legénysége, köztük Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós a SpaceX Dragon űrkapszulát, amely magyar idő szerint kedden 11 óra 31 perckor szállt le Kalifornia partjainál.
2025. 07. 07., 12:59
Harry Oostema, a holland királyi légierő ezredese július 3-án hivatalos ünnepségen vette át a Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability – SAC) Nehéz Légiszállító Ezredének (Heavy Airlift Wing – HAW) parancsnoki beosztását Pápán, az ezrednek otthont adó MH 47. Bázisrepülőtéren.
2025-07-09 15:11:07
A Wizz Air bejelenti, hogy a tervezettnél egy hónappal korábban, szeptember 15 helyett már augusztus 8-án újraindítja a Budapest és Tel-Aviv közti járatait. Jegyek már 27 590 forinttól foglalhatók a wizzair.com honlapon, valamint a mobilalkalmazáson keresztül. A járatok hétfőn, szerdán, csütörtökön, szombaton és vasárnap közlekednek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 07. 17., 09:30
A sorozat harmadik, záró részében folytatjuk a beszélgetést Peter Hunttal, előtte azonban ejtsünk néhány szót magáról az A-6-os típusról.
2025. 07. 14., 09:37
Újra a pápai betonon landoltak az amerikai 56. és 57. Harctéri Kutató-Mentő Század HH-60G Pave Hawk típusú helikopterei.
2025. 07. 11., 10:34
A második részben következzen az ember, aki elhatározta, hogy megkeresi a tengerfenékre süllyedt gépet.
2025. 07. 10., 12:41
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál befejezték a H145M helikopter hajtóműmoduljának cseréjét. Utána megvolt a vibráció, az olajnyomás, és a túlfolyó szelep ellenőrzése, így a gép indulhat repülni.

  Legfrissebbek most

Júliusban megkezdte szolgálatát Koszovóban a Magyar Honvédség Kiss József 86. Helikopterdandár újabb forgószárnyasa és kijelölt állománya a NATO vezette békefenntartó erő (KFOR) kötelékében a légi támogatási feladatokat ellátó speciális helikopteres alegység tagjaként, hozzájárulva a Nyugat-Balkán stabilitásához és Magyarország nemzetközi elismertségéhez.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.