A legfrissebb hírek szerint 2023-ban mégsem veheti át megrendelt, új F-16V flottájának első példányait a Bolgár Légierő.
Nyolc új F-16V Block 70/72 szállítását halasztották el meghatározatlan időre – értesült a bulgarianmilitary.com a bolgár védelmi minisztérium és a Lockheed Martin forrására hivatkozva. Az ok: a koronavírus-járvány miatt a Lockheed Martin gyártási folyamatában állítólag váratlan hiba történt. Ennek alapján biztosra vehető, hogy a gyártónak nem lesz ideje a 2023-2024-es tervezett időszakban mind a nyolc F-16-ost legyártani és Bulgáriába szállítani.
Ismeretes, hogy a bolgár védelmi minisztérium és a Lockheed Martin 2020 áprilisában kötötte meg a nyolc új F-16V (hat együléses, két kétüléses) szállítására vonatkozó szerződést 1,26 milliárd dollár értékben. A szerződés további nyolc F-16V szállítását irányozta elő Bulgária számára, de csak az első tétel időben történő leszállítása esetén.
Bulgáriában évek óta elhúzódó folyamat volt az új vadászgépek beszerzése, melyekkel a még hadrendben álló, régi szovjet MiG-29-eseket váltják majd le: a Fulcrumokból folyamatosan hiányoznak az alkatrészek, az oroszok pedig halogatják a javításokat.
„Szinte minden hónapban orosz vadászgépek sértik meg Bulgária légterét. Oroszország nagyon jól ismeri a régi orosz repülőgépeink minőségét. Ez a logika ennek az akciónak a hátterében – NATO- és EU-tagként meg kell őriznünk határainkat, ráadásul az EU külső légiereje is vagyunk. Ha idegen, azonosítatlan és illetéktelen repülőgép lép be a légterünkbe [leggyakrabban – a Fekete-tenger feletti bolgár légtérbe], kötelesek vagyunk felemelni elavult orosz gépeinket. Minél gyakrabban vannak a levegőben, annál gyorsabban telnek el a repülési órák, és annál gyorsabban jön el a javítási idő. Ki javíthatja meg őket? Oroszország. Ezért minél gyorsabban amortizálódnak MiG-jeink és minél gyakrabban javítják őket, annál gyakrabban fizetünk az orosz gyártóknak a javításért” – sorolta a sajtónak egy bolgár szakértő.
2020 októberében Krassimir Karakachanov akkori védelmi miniszter még azt nyilatkozta, hogy a tervek szerint az F-16V Block 70/72-esek rendszerbe állítása után a MiG-29-es vadászgépeket eladják. Karakachanov miniszter kijelentette, hogy 8 új F-16-os üzembe helyezésekor nem lesz szükség a teljes jelenlegi MiG-29-es flotta karbantartására és ezek egy részét el is lehetne adni. Ahhoz azonban, hogy ezeket a gépeket teljes mértékben kivonják a rendszerből, további 8 db F-16-os beszerzése szükséges.
Ez azért fontos, mert a MiG-29-eseket évek óta szervizelték ugyan Oroszországban, ám sem a gépek minőségének, de az alkatrészszállítás folytonosságának és minőségének sem megfelelő áron – a megrendelt berendezések gyakran későn érkeztek meg, és a dokumentációjuk is hiányos volt. Ezért úgy döntöttek, hogy inkább Fehéroroszországban „szervizeltetik” a MiG-eket.
Bulgáriában ma elméletileg 14 MiG-29-es vadászgép áll szolgálatban. Reálisan maximum ennek a fele lehet bevethető állapotban, harckészültségi szolgálatra pedig jó, ha tudják biztosítani a minimálisan megkövetelt két darabot. A többit kannibalizálják, hogy a levegőben tarthassák azt a néhány keveset – ahogyan az történt anno a Magyar Légierőben is...
Forrás: https://bulgarianmilitary.com/
Negyedik alkalommal ad otthont hazánk a Többnemzeti Helikopter Kiképző Központ szakmai útmutatásával az évenkénti helikopterharcászati oktatóképző gyakorlatnak Pápán, a Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőtéren.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.