Az indiai beszerzési politika megköveteli az ország érdekeinek és hagyományainak tiszteletét – úgy tűnik, ezért kell módosítani az Indiai Légierő korszerűsítésére vonatkozó tendert.
Az eredeti kiírás 114 darab egyhajtóműves, többfeladatú repülőgép beszerzését célozta meg, ám ezt most annyiban módosították, hogy a kéthajtóműves típusokat sem zárják ki a körből.
Ennek érdekében a védelmi minisztérium utasította az Indiai Légierőt, hogy a hivatalos ajánlatkérést (Request for Information - RFI) módosítsák ennek megfelelően. Ezt az ajánlatkérést azok a célországok kapják meg, akiktől India be kívánja szerezni leendő váltótípusát. A beszerzést befolyásolja még az indiai vezetés „Make in India”- politikája is. Ez azt takarja, hogy a vásárolt repülőgépek meghatározott százalékának helyben kell elkészülnie, azaz az indiai repülőgép-ipar jelentős állami támogatáshoz jut ezáltal.
Az Indiai Légierő komoly gondokkal küszködik, mivel a közeljövőben repülőgép flottájának nagy része eléri az üzemeltetési felső korhatárt és ki kell vonnia őket az aktív szolgálatból: a mostani 42 harci századból csak 31 marad hadrafogható. 2022-re ez a szám tovább csökken 23 századnyi erőre, mivel 2018-tól folyamatosan fogják leállítani a MiG-21 és MiG-27 típusokat. Csak ebből a két típusból 180-200 darab áll rendszerben, ami 10-12 századot jelent.
A tervek szerint ezeket a gépeket 114 darab új, egyhajtóműves repülőgéppel váltanák fel, amelyekből csak 18 darab érkezne készen, a többit az indiaiak szerelnék össze. A végső darabszám jóval meghaladhatja a tervezettet és akár a 200 darabot is elérheti.
Az eddigi tervek szerint két típus lehetne a befutó: a Lockheed Martin az F-16 Block 70-nel és a Saab АВ a Gripen JAS-39E/F típussal. A védelmi minisztérium most bővíteni szeretné ezt a kört és ennek érdekében újraindítaná a 2015-ben leállított Medium Multi Role Combat Aircraft (MMRCA) programot. A 2007-ben indult első MMRCA-program keretében India 18 kész Rafale repülőgépet vásárolt volna és további 108 repülőgépet a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) gyártott volna le, ám az eltelt sok év sem volt elég a hazai gyártás feltételeinek megteremtéséhez.
Az első MMRCA-programot 2016 szeptemberében a két ország között aláírt megállapodás váltotta fel, 36 Rafale közvetlen beszerzéséről 590 milliárd rúpia (9,1 milliárd dollár) értékben, amelyek leszállítása 2019 szeptemberében kezdődik.
A tender módosítása után újra versenybe szállhatnak a Lockheed Martin F-16IN és a Gripen JAS-39E/F repülőgépek mellett olyan kéthajtóműves vadászgépek gyártói is, mint az Eurofighter Typhoon, a Rafale, a MiG-35, a Boeing F/A-18E/F Super Hornet.
"A Védelmi Minisztérium közbeszerzési politikájában a döntések meghozatalának hiánya jelentősen késlelteti az új vadászgépek beszerzését" - mondta Jane’s-nek a légierő nyugállományú tábornoka, V.K. Bhatia. "Nem valószínű, hogy az új gépekre vonatkozó döntéseket 2023-2024-ig meg fogják hozni" figyelmeztetett.
India saját, könnyű vadászgép-programját is szeretné életben tartani. A Tejas (Light Combat Aircraft, LCA) a „Make in India” jegyében készül és az egyhajtóműves tender jelentősen gyengítené a pozícióit. Az Indiai Légierő könnyű vadászgépekre vonatkozó igényét egyébként a Tejas képes lenne kielégíteni – a komolyabb feladatkörökre pedig elegendő lenne az a 272 darab Szu-30MKI, amelyeket licensz alapján már India gyárt. Közepes teljesítményű, többfeladatú repülőgépekre azonban így is szüksége lenne az Indiai Légierőnek, mivel a megrendelt 36 Rafale nem elegendő a szomszédos Pakisztán és Kína miatt.
Forrás: bmpd.livejournal.com
A Honvéd high-tech magazin új epizódjában közelebbről is megismerkedhetünk a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépével, mely 2024. szeptember 5-én érkezett meg végleges állomáshelyére, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.