A Grúz Hadsereg nem hajlandó tovább rendszerben tartani a Szu-25-ös csatarepülőgépeit.
Vladimir Chachibaya dandártábornok, a grúz fegyveres erők vezérkari főnöke beszélt arról, hogy a hadsereg kivonja a rendszerből Szu-25-ös csatarepülőgépeit.
A vezérkari főnök elmondta, hogy a döntés hátterében a tartalék alkatrészek beszerzésének nehézsége áll. „A típus fő alkatrészeinek elsődleges piaca Oroszország, ami számunkra azt jelenti, hogy nem jutunk hozzá ezekhez az alkatrészekhez”, - mutatott rá Chachibaya.
A dandártábornok a Szu-25-ösök hadrafoghatóságát alacsonyra értékelte. „Az utóbbi időben repüléseket jó esetben egy repülőgép hajtott végre. Rendszerben tartunk egy egységet, amit nem használunk, és aminek fenntartására hatalmas összegeket áldozunk a költségvetésből”, - mondta.
Ezen kívül a vezérkari főnök elmondta, hogy egy esetleges harci cselekmény során, ezen repülőgépek bevetése szinte lehetetlen lenne. „Tudjuk, hogy egy orosz agresszió esetén a légierőnk esélytelen. Ismerve az orosz légvédelmi rendszerek elhelyezkedését Abházia és Szamacsablo (Dél-Oszétia) területén 10 perc elegendő ahhoz, hogy a felszállást követően bármely repülőgépünket megsemmisítsék”, - értékelt a vezérkari főnök.
Ebben a helyzetben a grúz katonai repülés területén a fő hangsúlyt a felderítő- és csapásmérő feladatokra alkalmazható pilóta nélküli rendszerekre és a harci helikopterekre kell fordítani, mondta a dandártábornok.
A Szu-25 csatarepülőgépek hosszú ideig szolgáltak a Grúz Légierő kötelékében. Hét repülőgépet 1992-ben vettek át a Tbiliszi repülőgépgyártól, további 12 repülőgépet a 2000-es évek elején a Cseh Köztársaságtól vásároltak. Néhány repülőgépet az izraeli Elbit cég modernizált Szu-25KM verzióra.
A repülőgépek egy részét eladták Azerbajdzsánnak, további két vagy három gépet pedig a 2008-as, Ötnapos háború során vesztettek el.
2010-ben Grúzia a légierőt, mint önálló fegyvernemet megszüntette és a repülőgépek a szárazföldi erők kötelékébe kerültek.
Forrás: Lenta
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.