A közelmúltban a kínai állami média részéről számos olyan beszámoló látott napvilágot, amelyből katonai szakértők arra következtetnek, hogy megkezdődött a J-15 vagyis Kína első hajófedélzetről üzemeltethető többfeladatú vadászrepülőgépének sorozatgyártása.
A Shenyang J-15 (más néven Flying shark vagyis Repülő cápa), Kína első hajófedélzeti vadászrepülőgépe, alapjául egy Ukrajnából beszerzett orosz Szu-33-as szolgált, bár a kínaiak állítása szerint saját fejlesztésü fedélzeti berendezésekkel, fegyverzettel és egyéb rendszerekkel van felszerelve, ami nagyban javítja képességeit az eredeti orosz típushoz képest. A repülőgép hajtómüve a Kína által épített Taihang WS-10, amely ugyan az orosz AL-31F másolatának tünik, ám van néhány különbség a két erőforrás között. A J-15 prototípusa 2009-ben végezte el szüzfelszállását és 2012 novemberében került sor első ízben arra, hogy a Kínai Légierő (PLAAF) egy pilótája fel- és leszállási gyakorlatokat végezzen az egyik tesztpéldánnyal Kína első repülőgép-hordozójának, a Liaoning-nek fedélzetéről.
Taihang WS-10 hajtómü, amelyet rokoni szálak füznek az orosz AL-31F-hez
Az első sikeres hajófedélzeti teszteket követően a légierő pilótái az idei évben már folyamatosan gyakorolják a hajófedélzetről történő fel- és leszállásokat a típussal. A kínai állami televízióban (CCTV) a napokban megjelent képes beszámolókon az eddigi sárga színü tesztpéldányok helyett, immáron festett szürke és kínai felségjellel felruházott repülőgépeket lehetett látni, amely olyan feltételezésre vezetett a katonai szakértők részéről, hogy megkezdődött a típus sorozatgyártása. Ugyan hivatalos bejelentés még nem érkezett a repülőgép tömegtermelésének beindításáról, de az, hogy a repülőgépek megkapták a haditengerészeti festést azt sugallja, hogy formálisan már szolgálatba állt a típus a Kínai Haditengerészetnél. Ezek a jelentések egyfelől viszont azt is sugallhatják, hogy a kínai vezetés szeretné elhitetni a világgal miszerint az új repülőgépük már rendszerben áll.
A Shenyang J-15 le sem tagadhatja, hogy az orosz Szu-33 (27K) típusból született
A mostani beszámolók némileg egybevághatnak ez utóbbi feltételezéssel, hiszen a napokban került sor a Kínai Haditengerészet parancsnokának, Wu Shengli admirálisnak az Egyesült Államokba történő látogatására, amelyen a Liaoning repülőgép-hordozó parancsnoka és az első fel- és leszállásokat végző pilóta is kíséretének tagjai között volt. Washingtonban Zhang Zheng, a Liaoning kapitánya, a jelenlévő újságíróknak elmondta, hogy jelenleg 36 darab repülőeszköz üzemel a hajó fedélzetén, de továbbra is a gyakorlás és a különböző rendszerek és berendezések tesztelése folyik. Wu Shengli admirális emellett elmondta, hogy a Liaoning-et egyfajta tesztágynak tekintik, amely gyakorlásra és különböző rendszerek kikísérletezésére szolgál és ezek tapasztalatainak felhasználásával kerül majd sor egy új kínai repülőgép-hordozó megépítésére.
Hajófedélzeti gyakorlat a Liaoning fedélzetén
Amerikai hírportálok egy másik kínai katonai vezetőt, Yin admirálist idézve arról számoltak be, hogy a kínaiak elmondása szerint a J-15 képességei elérik a hasonló amerikai F-18C/D változatokét, ugyanakkor a repülőgép egyik tervezőjét, Sun Cong-ot idézve, a Liaoning-ről üzemelve a típus jelenleg nem alkalmas sem hajó, sem pedig szárazföldi célpontok elleni támadásra. Ennek oka, hogy a kínai repülőgép-hordozó (akárcsak az orosz Admiral Kuznyecov), a nyugati gőzkatapultos indító rendszerrel rendelkező repülőgép-hordozókkal szemben úgynevezett síugró sánccal rendelkezik és ez erősen korlátozza az amúgy is jelentős össztömegü J-15 által hordozható fegyverek típusát és mennyiségét. Mindezek következtében kijelenthető, hogy amíg nem kerül megépítésre az új, már gőzkatapulttal rendelkező kínai repülőgép-hordozó, addig a J-15 hiába többfeladatú vadászrepülőgép, mégis csak erősen korlátozottan és elsősorban légvédelmi feladatok ellátására lesz alkalmazható. Mindemellett figyelemre méltó tény, hogy a J-15 orrfutóján észrevehető a kínai tervezők előrelátása, hiszen már eleve gőzkatapultos üzemeltetéshez van kialakítva.
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.