2024. 12. 02. hétfő
Melinda, Vivien
: 413 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sorozatgyártásban a kínai J-15?

JETfly  |  2013. 09. 24., 10:15

A közelmúltban a kínai állami média részéről számos olyan beszámoló látott napvilágot, amelyből katonai szakértők arra következtetnek, hogy megkezdődött a J-15 vagyis Kína első hajófedélzetről üzemeltethető többfeladatú vadászrepülőgépének sorozatgyártása. 

A Shenyang J-15 (más néven Flying shark vagyis Repülő cápa), Kína első hajófedélzeti vadászrepülőgépe, alapjául egy Ukrajnából beszerzett orosz Szu-33-as szolgált, bár a kínaiak állítása szerint saját fejlesztésü fedélzeti berendezésekkel, fegyverzettel és egyéb rendszerekkel van felszerelve, ami nagyban javítja képességeit az eredeti orosz típushoz képest. A repülőgép hajtómüve a Kína által épített Taihang WS-10, amely ugyan az orosz AL-31F másolatának tünik, ám van néhány különbség a két erőforrás között. A J-15 prototípusa 2009-ben végezte el szüzfelszállását és 2012 novemberében került sor első ízben arra, hogy a Kínai Légierő (PLAAF) egy pilótája fel- és leszállási gyakorlatokat végezzen az egyik tesztpéldánnyal Kína első repülőgép-hordozójának, a Liaoning-nek fedélzetéről. 

Taihang WS-10 hajtómü, amelyet rokoni szálak füznek az orosz AL-31F-hez

Az első sikeres hajófedélzeti teszteket követően a légierő pilótái az idei évben már folyamatosan gyakorolják a hajófedélzetről történő fel- és leszállásokat a típussal. A kínai állami televízióban (CCTV)  a napokban megjelent képes beszámolókon az eddigi sárga színü tesztpéldányok helyett, immáron festett szürke és kínai felségjellel felruházott repülőgépeket lehetett látni, amely olyan feltételezésre vezetett a katonai szakértők részéről, hogy megkezdődött a típus sorozatgyártása. Ugyan hivatalos bejelentés még nem érkezett a repülőgép tömegtermelésének beindításáról, de az, hogy a repülőgépek megkapták a haditengerészeti festést azt sugallja, hogy formálisan már szolgálatba állt a típus a Kínai Haditengerészetnél. Ezek a jelentések egyfelől viszont azt is sugallhatják, hogy a kínai vezetés szeretné elhitetni a világgal miszerint az új repülőgépük már rendszerben áll.

A Shenyang J-15 le sem tagadhatja, hogy az orosz Szu-33 (27K) típusból született

A mostani beszámolók némileg egybevághatnak ez utóbbi feltételezéssel, hiszen a napokban került sor a Kínai Haditengerészet parancsnokának, Wu Shengli admirálisnak az Egyesült Államokba történő látogatására, amelyen a Liaoning repülőgép-hordozó parancsnoka és az első fel- és leszállásokat végző pilóta is kíséretének tagjai között volt. Washingtonban Zhang Zheng, a Liaoning kapitánya, a jelenlévő újságíróknak elmondta, hogy jelenleg 36 darab repülőeszköz üzemel a hajó fedélzetén, de továbbra is a gyakorlás és a különböző rendszerek és berendezések tesztelése folyik. Wu Shengli admirális emellett elmondta, hogy a Liaoning-et egyfajta tesztágynak tekintik, amely gyakorlásra és különböző rendszerek kikísérletezésére szolgál és ezek tapasztalatainak felhasználásával kerül majd sor egy új kínai repülőgép-hordozó megépítésére. 

Hajófedélzeti gyakorlat a Liaoning fedélzetén

Amerikai hírportálok egy másik kínai katonai vezetőt, Yin admirálist idézve arról számoltak be, hogy a kínaiak elmondása szerint a J-15 képességei elérik a hasonló amerikai F-18C/D változatokét, ugyanakkor a repülőgép egyik tervezőjét, Sun Cong-ot idézve, a Liaoning-ről üzemelve a típus jelenleg nem alkalmas sem hajó, sem pedig szárazföldi célpontok elleni támadásra. Ennek oka, hogy a kínai repülőgép-hordozó (akárcsak az orosz Admiral Kuznyecov), a nyugati gőzkatapultos indító rendszerrel rendelkező repülőgép-hordozókkal szemben úgynevezett síugró sánccal rendelkezik és ez erősen korlátozza az amúgy is jelentős össztömegü J-15 által hordozható fegyverek típusát és mennyiségét. Mindezek következtében kijelenthető, hogy amíg nem kerül megépítésre az új, már gőzkatapulttal rendelkező kínai repülőgép-hordozó, addig a J-15 hiába többfeladatú vadászrepülőgép, mégis csak erősen korlátozottan és elsősorban légvédelmi feladatok ellátására lesz alkalmazható. Mindemellett figyelemre méltó tény, hogy a J-15 orrfutóján észrevehető a kínai tervezők előrelátása, hiszen már eleve gőzkatapultos üzemeltetéshez van kialakítva.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 18., 16:45
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
2024. 11. 06., 09:09
2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.
2024. 11. 04., 09:11
2018 után 2024-ben ismét megrendezik a Cruzeiro do Sul, azaz a CRUZEX nagyszabású, nemzetközi légi hadgyakorlatot Brazíliában. A Natal központú kiképzési esemény kiemelt fontosságú és komplexitású Dél-Amerikában, kis jóindulattal akár a brazil Red Flagnek is lehet nevezni. Lesznek újoncok és lesznek búcsúzók: és az is biztos, hogy valóságos típuskavalkád várható.
2024. 10. 25., 09:12
A 9603-as az utolsónak gyártott magyar MiG-21MF-ek (9507-9515, 9601-9606) egyike. Gyártási száma 969603, szériaszáma pedig 9603 (a 96. széria 03. gépe). A repülőgép felújítását a Berekfürdőn található, A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata végezte: az Aranysas magazin 2024. novemberi számában a 9603-as történetéről olvashatunk további részleteket.
2024-11-13 09:24:00
2003. november 13-án délelőtt 11 órakor ismét megtörtént a megszokhatatlan, egy repülőgép eltűnt a lokátorok képernyőjéről és nem válaszolt semmilyen frekvencián. Azonnal felszállt a kutató-mentő helikopter a két egykori kollégiumi szobatárs keresésére.
2024-11-05 18:30:00
A Wizz Air nyerte el idén a CAPA (Centre for Aviation) által megítélt Év Fenntartható Légitársasága elismerést az európai, közel-keleti és afrikai régióban (EMEA’s Environmental Sustainability Airline Group for 2024), amit a légitársaság Hongkongban, a CAPA díjkiosztóval egybekötött légi közlekedési csúcstalálkozóján vehetett át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 27., 10:15
A 2000-es évek első felében a tíz F-14-es mellett, harminchat F/A-18-as adta a Truman csapásmérő képességét.
2024. 11. 21., 10:02
Az amerikai légierő egyik igáslova az F-105 Thunderchief volt Délkelet-Ázsiában, ahol az eredetileg nukleáris csapásmérésre szánt típust vadászbombázóként, később pedig a légvédelem elnyomására is használták.
2024. 11. 13., 09:36
Néhány hónap után ismét a Brussels Airlines kerül terítékre, amelynek látványos, belga ikonokat felvonultató festésmintáiról áprilisban volt szó.
2024. 11. 09., 11:00
Az eseményen Dr. Koller József dandártábornok, Olaszországba akkreditált véderő, katonai és légügyi attasé is részt vett. A szicíliai látogatás célja a nemzetközi nap mellett, a Sigonella-i bázis szakmai bemutató napján történő részvétel volt.

  Legfrissebbek most

2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.