Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, az újgenerációs, többfeladatú harci repülőgépek beszerzésére irányuló tender indítása csúszik Bulgáriában, ennek köszönhetőek továbbra is hadrendben tartják a Szu-25-ös csatarepülőgépeket. A közelmúltban hasonló hírek láttak napvilágot a kiöregedő, bolgár MiG-21-es flotta kapcsán is: a védelmi minisztérium most négy MiG-21Bisz és egy kétüléses MiG-21UM üzemidő hosszabbításáról döntött.
A költséghatékony és könnyen kivitelezhető naptári üzemidő hosszabbítás mind az öt kiválasztott gép esetében jóval a MiG által meghatározott 2400 órás üzemidő határ alatt van: a gépek üzemidő tartaléka 891-1109 óra között mozog, a következő nagyjavítás időpontja pedig géptől függően 151-519 repült óra után lenne aktuális. Az eredeti tervek szerint az elavulttá váló, 30 éves MiG-21Biszeket (114, 243, 393, 358) 2011 végén, 2012 elején nyugdíjazták volna, de a védelmi minisztérium döntésének köszönhetően a gépek 2012 végéig, vagy akár még 2013-ban is repülhetnének. Az üzemidő hosszabbításhoz kapcsolódó munkálatokat 2012 áprilisában és májusában végzik a Bolgár Légierő Graf Ignatievo légibázisán. A mostanihoz hasonló kezdeményezés már a második a MiG-21-es flottát tekintve: 2011-ben egy MiG-21UM esetében döntöttek az üzemidő hosszabbítás mellett, melynek köszönhetően a gép 2012 decemberéig rendszerben tartható. Példaként a 358-as oldalszámú MiG-21Bisz 1982 júniusában gördült le a gyártósorról, 2012 januárjáig 1326 repült órát gyüjtött össze, a következő nagyjavítás 151 repült óra után lenne esedékes.
Az eredeti tervekkel ellentétben – pénzügyi okok miatt - az újgenerációs, többfeladatú harci repülőgépek beszerzésére irányuló tendert nem idén, hanem várhatóan 2013-ban indítanák: az új gépekkel az elavulttá vált MiG-21Bisz és a Szu-25-ös flottát váltanák le. A bolgár védelmi minisztérium 2011 januárjában kért ajánlatot Franciaországtól (használt Mirage 2000-5), Németországtól (Eurofighter Typhoon, Tranche 3 verzió), Svédországtól (JAS-39C/D Gripen) és az Egyesült Államoktól (Boeing F/A-18E/F, Lockheed Martin F-16A/B Block 25 vagy F-16C/D Block 50/52), továbbá Olaszországot is megkeresték (használt Eurofighter Typhoon, Tranche 1 verzió). Az ajánlatok folyamatosan érkeztek meg a 2011-es esztendő során, a tender kiírására azonban még várni kell a jelen helyzet szerint. Bulgária első körben nyolc új harci repülőgépet szerezne be, melyek párhuzamosan üzemelnének a modernizált MiG-29-esekkel. A későbbiekben további nyolc gép beszerzése lenne a cél, a korábban már kiválasztott típusból.
Újabb mérföldkövet jelentő esemény a Magyar Légierőnél: 2024. szeptember 5-én, csütörtökön, megérkezett végleges állomáshelyére, az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz, a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépe. Helyszíni beszámolónk!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.