2025. 04. 28. hétfő
Valéria
: 407 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Fokozódik a verseny a jövőbeli cseh vadászgéptípus ügyében

JETfly  |  2011. 09. 19., 15:14

Bár Csehország bérleti szerződése a JAS-39 Gripen típusra még négy évig érvényben marad, az óra folyamatosan ketyeg, és újabb spekulációk látnak napvilágot arról, hogy vajon érdemesebb lenne-e meghosszabbítani a jelenlegi szerződést, vagy néhány év múlva egy teljesen új típus érkezzen az országba.

Olyan hírek is felmerültek, hogy mivel a jelenleg kormányzó koalíció szemében az ország kiadásainak csökkentése az egyik legfőbb cél, így az új típus beszerzésének ötletét is elvetnék, és valami új, olcsóbb megoldást keresnének a hazai légtér védelmére. Az ország miniszterelnöke, Petr Neèas a vadászgépek körül kirobbant vita egyik vezéralakja, aki úgy tünik, hogy állást foglalt amellett, hogy a Gripenek helyett amerikai gépek repüljenek a légierő kötelékeiben.

Bár a pilóták és a hadsereg jó véleménnyel van a jelenlegi típusról, annak jövőjére kétes fényt vet a botrányt kavart korrupciós gyanú. Neèas miniszterelnök szerint nehezen tudja elképzelni a szerződés meghosszabbítását, amíg nem tisztázták ezt a kérdést, és amíg fennáll a vesztegetés gyanúja.

Egyes vélemények szerint Neèas cselekedetei csupán a kormány anti-korrupciós hadjáratának köszönhetőek, a miniszterelnök pedig ezzel a lépéssel próbálná tisztára mosni az ország történelmének egyik legnagyobb ilyen botrányát. Ugyanakkor korábban kifejtette konkrétan is a véleményét a típusról, eszerint pedig „a Gripenek nem szereztek még harci tapasztalatot, nem tudnak együttmüködni a NATO által alkalmazott más eszközökkel, illetve a hatótávolságuk is csak az F-16-osok felét éri el, mivel nem képesek légi utántöltésre”.  Mindezek ellenére Neèas szóvivője tagadja, hogy a miniszterelnök máris állást foglalt volna az ügyben.

A cseh Gripen bemutatója Zeltwegben (2011)

Más vélemények szerint viszont arra megy ki a játék, hogy a Gripen gyártójától minél jobb ajánlatot csikarjanak ki ezekkel a kritikákkal. Viszont, amennyiben tényleg amerikai gépekben gondolkodnak, akkor az F-16-os típus megfelelő választásnak tünne. A védelmi minisztérium szerint az Egyesült Államok légiereje már az F-35-ösre koncentrál, ez pedig azt jelenti, hogy a jövőben számos F-16-ost váltanak le az új géppel, a szolgálatból kivont Fighting Falconok pedig így viszonylag olcsón kerülhetnének az országba.

Bár látszólag nem sürgős a döntés az ügyben, a légierő parancsnoka, Jiøí Verner dandártábornok elmondta, hogy amennyiben új típus mellett döntenének, akkor legalább két évre szükség van a pilóták kiképzéséhez és a megfelelő földi berendezések beszerzéséhez és átépítéséhez. Emellett a Gripenek számára a logisztikai ellátás eddig páratlanul müködött a dandártábornok szerint. Új típus esetén ezt is újra kéne szervezni, ennek a költsége pedig nem elhanyagolható. Verner tábornok állítása szerint a légierő tökéletesen elégedett a Gripenekkel.

Vladimír ©pidla korábbi miniszterelnök is kiállt a Gripen mellett. Véleménye szerint az nem lehet opció, hogy vadászgép nélkül maradjon az ország. A NATO nem engedhet meg magának egy 80 000 négyzetkilométeres lyukat a légvédelemben, így Csehország rá lenne kényszerítve, hogy valamelyik szomszédos ország gépei védjék az ország légterét. Természetesen ez is pénzbe kerülne. A Gripen viszont egy meglévő rendszer, amely viszonylag olcsón üzemeltethető, a korábbi miniszterelnök szerint a gép megtartása lenne a legjobb megoldás.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025-04-15 12:13:17
Az egyre gyakrabban jelentkező, szélsőséges időjárási jelenségek komoly kihívást jelentenek a légi közlekedésben és a légiforgalmi irányításban, különösen a nyári időszakban. Az egyre szeszélyesebb időjárás negatív hatásainak mérséklésére a HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 23., 10:29
A NASAMS rendszer rakétatöltése precizitást és összehangolt csapatmunkát igényel.
2025. 04. 22., 15:23
Délutáni és esti kiképzési gyakorlatot tart a kecskeméti repülődandár kedden, szerdán és csütörtökön - közölte a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár a közösségi oldalán.
2025. 04. 22., 14:00
Világszerte több tucatnyi olyan telep található, ahol kiérdemesült, vagy leállított repülőgépeket tárolnak alkatrészbányaként, illetve a légiforgalomba visszatérés reményében.
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.

  Legfrissebbek most

Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.