Bár Csehország bérleti szerződése a JAS-39 Gripen típusra még négy évig érvényben marad, az óra folyamatosan ketyeg, és újabb spekulációk látnak napvilágot arról, hogy vajon érdemesebb lenne-e meghosszabbítani a jelenlegi szerződést, vagy néhány év múlva egy teljesen új típus érkezzen az országba.
Olyan hírek is felmerültek, hogy mivel a jelenleg kormányzó koalíció szemében az ország kiadásainak csökkentése az egyik legfőbb cél, így az új típus beszerzésének ötletét is elvetnék, és valami új, olcsóbb megoldást keresnének a hazai légtér védelmére. Az ország miniszterelnöke, Petr Neèas a vadászgépek körül kirobbant vita egyik vezéralakja, aki úgy tünik, hogy állást foglalt amellett, hogy a Gripenek helyett amerikai gépek repüljenek a légierő kötelékeiben.
Bár a pilóták és a hadsereg jó véleménnyel van a jelenlegi típusról, annak jövőjére kétes fényt vet a botrányt kavart korrupciós gyanú. Neèas miniszterelnök szerint nehezen tudja elképzelni a szerződés meghosszabbítását, amíg nem tisztázták ezt a kérdést, és amíg fennáll a vesztegetés gyanúja.
Egyes vélemények szerint Neèas cselekedetei csupán a kormány anti-korrupciós hadjáratának köszönhetőek, a miniszterelnök pedig ezzel a lépéssel próbálná tisztára mosni az ország történelmének egyik legnagyobb ilyen botrányát. Ugyanakkor korábban kifejtette konkrétan is a véleményét a típusról, eszerint pedig „a Gripenek nem szereztek még harci tapasztalatot, nem tudnak együttmüködni a NATO által alkalmazott más eszközökkel, illetve a hatótávolságuk is csak az F-16-osok felét éri el, mivel nem képesek légi utántöltésre”. Mindezek ellenére Neèas szóvivője tagadja, hogy a miniszterelnök máris állást foglalt volna az ügyben.
A cseh Gripen bemutatója Zeltwegben (2011)
Más vélemények szerint viszont arra megy ki a játék, hogy a Gripen gyártójától minél jobb ajánlatot csikarjanak ki ezekkel a kritikákkal. Viszont, amennyiben tényleg amerikai gépekben gondolkodnak, akkor az F-16-os típus megfelelő választásnak tünne. A védelmi minisztérium szerint az Egyesült Államok légiereje már az F-35-ösre koncentrál, ez pedig azt jelenti, hogy a jövőben számos F-16-ost váltanak le az új géppel, a szolgálatból kivont Fighting Falconok pedig így viszonylag olcsón kerülhetnének az országba.
Bár látszólag nem sürgős a döntés az ügyben, a légierő parancsnoka, Jiøí Verner dandártábornok elmondta, hogy amennyiben új típus mellett döntenének, akkor legalább két évre szükség van a pilóták kiképzéséhez és a megfelelő földi berendezések beszerzéséhez és átépítéséhez. Emellett a Gripenek számára a logisztikai ellátás eddig páratlanul müködött a dandártábornok szerint. Új típus esetén ezt is újra kéne szervezni, ennek a költsége pedig nem elhanyagolható. Verner tábornok állítása szerint a légierő tökéletesen elégedett a Gripenekkel.
Vladimír ©pidla korábbi miniszterelnök is kiállt a Gripen mellett. Véleménye szerint az nem lehet opció, hogy vadászgép nélkül maradjon az ország. A NATO nem engedhet meg magának egy 80 000 négyzetkilométeres lyukat a légvédelemben, így Csehország rá lenne kényszerítve, hogy valamelyik szomszédos ország gépei védjék az ország légterét. Természetesen ez is pénzbe kerülne. A Gripen viszont egy meglévő rendszer, amely viszonylag olcsón üzemeltethető, a korábbi miniszterelnök szerint a gép megtartása lenne a legjobb megoldás.
2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.