A Lockheed Martin ötödik generációs F-35A típusú harci repülőgépe újabb mérföldkövet jelentő eseményt könyvelhetett el a közelmúltban: az F-35A még soha nem szállt le főúton, 2023 szeptemberében erre is sor került Finnországban két norvég példány részvételével.
"Ez egy mérföldkő és nem csak a Norvég Királyi Légierő, hanem az északi országok és a NATO számára is. Ez bizonyítja, hogy képesek vagyunk az erőink széttelepítésének megvalósítására" – nyilatkozta a Norvég Királyi Légierő részéről Rolf Folland vezérőrnagy. Azt is hozzátette, hogy a vadászgépek nagyon sebezhetőek, míg a földön tartózkodnak.
"Ezért a kis repülőterek – vagy most a főutak – használatának lehetősége növeli a túlélésünket a háborúban. Ezen túlmenően, ez is annak az izgalmas fejlesztésnek a demonstrációja, amelyet az északi régió katonai-légi együttműködésében indítottunk el" – tette hozzá Folland.
Finnország ebben az évben lett a NATO tagja és fontos partnere a Norvég Királyi Légierőnek. "Finnország régóta közeli partner, és most szövetséges is. Egyenes és széles útjaik azt jelentik, hogy továbbfejleszthetjük a széttelepítési koncepciónkat" - mondja Folland. "A koncepció célja, hogy az ellenség számára nagyobb kihívást jelentsen a repülőgépünk kiiktatása a földön. Ha egy ilyen koncepció működni akar, fel kell térképeznünk az összes lehetőséget, és gyakorolnunk kell azokat." A vadászgépek szeptember 21-én, csütörtökön szálltak le egy tervo-i főúton, a finn F/A-18-asokkal közös kiképzés részeként.
"A skandináv országok légierejei nagyszerű kezdeményezést tettek az északi együttműködés fokozására. Ez a közös gyakorlat nagyon jó példa erre, és azt mutatja, hogy az északi országok hamarosan egységes erőként működhetnek együtt" – mondta Eirik Kristoffersen tábornok, a Norvég Fegyveres Erők vezérkari főnöke.
Közvetlenül a leszállás után, járó hajtómű mellett történt az üzemanyag-utántöltés – úgynevezett „hotpit refueling”. Nem sokkal ezután az F-35-ösök felszálltak, és készen álltak az új feladatokra.
Finnország NATO-csatlakozásával és Svédország közelgő tagságával az északi országokra különösen nagy felelősség hárul a NATO erejének fejlesztésében és koordinálásában az északi régiókban” – emelte ki Bjørn Arild Gram norvég védelmi miniszter. "Az északi országok jövőbeli légvédelme több mint 200 harci repülőgépből áll majd. Fontos, hogy a katonai légi műveletek terén egy skandináv együttműködést alakítsunk ki."
Az USA-ban korábban már hajtottak végre leszállást autópályákon F-35B-vel, de ez egy úgynevezett STOVL-típus (rövid felszállás / függőleges leszállás), azaz képes függőlegesen leszállni, például repülőgép-hordozókon és utakon.
Fotók: Ole Andreas Vekve/Norwegian Armed Forces
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.