Szeptember végén az Irkutszki Repülőgépgyár repülőteréről felszállt az új Jak-152-es, ezzel kezdetét vette a sorozatgyártás előtti berepülési fázis.
A repülőgépet a gyár berepülőpilótája, Vaszilij Szevasztyanov teszteli – benyomásairól az Orosz Fegyveres Erők lapjának nyilatkozott.
„Az első felszállás nem hozott semmi meglepetést, minden rendszer a tervezett módon működött. A berepülési programban előírt manővereket hiánytalanul végrehajtottuk. A Jak-152-es alap kiképzőgépnek készült, a repülést a kezdetektől elsajátítani akarók részére. Tulajdonságainak köszönhetően széleskörűen alkalmazható akár katonai, akár polgári célú előképzésre. A repülési alapokon túl alkalmas bonyolult műrepülés, légitájékozódás, műszerrepülés oktatására is.
Elődjeihez, a Jak-52 és 54-eshez hasonlóan ez is nagyon könnyen kezelhető, jóindulatú repülőgép. A legnagyobb különbség a műszerezettségében van – a legújabb technológiai fejlesztéseknek köszönhetően a Jak-152-es alkalmas bonyolult idős illetve éjszakai repülések végrehajtására is. Mivel kiképzőgépnek készült, ezért az oktató képes szimulálni a „vakrepülés” körülményeit a jól bevált függönyös módszerrel – azaz a hátsó kabinból irányítva egy speciális függöny eltakarja a kilátást a növendék elől. Ez a lehetőség nagy előny a piac többi szereplőjéhez képest.
A Jak-152-es egyik potenciális felhasználója az Orosz Védelmi Minisztérium lehet. Az egyszerű üzemeltetés, a költséghatékonyság és a kiváló repülési jellemzők alkalmassá teszik a Jak-152-est, hogy a sugárhajtású repülőgépre történő kiképzés előtt ezen a típuson tanítsák meg a leendő katonai pilótákkal az alapokat. Az sem hátrány, hogy az Orosz Légierő sugárhajtású kiképzőgépe, a Jak-130-as szintén az irkutszki üzemből kerül ki. Ennek köszönhetően a tervezésnél már ügyeltek arra, hogy ergonómiailag minél hasonlóbb legyen a két típus.
Az üzemeltetésnél is sok az átfedés, sok földi kiszolgáló berendezés kompatibilis a két típusnál, a szimulátortól kezdve a repülések kiértékelésénél használt berendezésig. A növendékek kiképzése során nagyobb mértékben lehet támaszkodni az alaptípuson megszerzett ismeretekre, gördülékenyebb az átállás a nagyobb sebességű típusra. A gyári tesztpilóta csupán egyetlen negatívumot említett: a hátsó kabin szűkösségét, illetve a korlátozott kilátást, amely bizonyos körülmények között megnehezítheti az oktató munkáját."
Nagyszabású, átfogó gyakorlatot hajtott végre nemzetközi részvétellel a Különleges Műveleti Légi Osztag a Zala vármegyei Sármelléken található Hévíz-Balaton Repülőtéren.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.