2024. 12. 14. szombat
Szilárda
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Helyzetjelentés a ´´repülő íróasztal´´-ról

Helyzetjelentés a ´´repülő íróasztal´´-ról
JETfly  |  2018. 04. 25., 14:19

Az alapfokú repülőkiképzésre szánt típus kiválasztása hamarosan a végéhez ér az orosz Védelmi Minisztériumban. A katonai vezetés 150 darabos igényt jelentett be, a lehetséges nyertesek között van a Jak-152-es is.

Irkutszki látogatása során Jurij Boriszov, helyettes védelmi miniszter fokozottan érdeklődött a Jak-152-es projekt állása iránt. A gyártásban résztvevő szakemberek tájékoztatása alapján a védelmi minisztérium szakemberei fognak majd dönteni a projekt további sorsáról.

2016-ban már egyszer leállították a programot, mivel a tervek 2014-es átadását követően a gyártást csak 2015 szeptemberében voltak képesek megkezdeni a gyártó cégek. A késlekedés oka a beszállítók más projektekben való részvétele volt, ami a rendelkezésre álló gyártókapacitást teljesen elvitte – például a Szu-30SzM összeszerelése.

Az irkutszki szakembereknek a nehézségek ellenére sikerült kiépíteniük egy olyan gyártósort, amelyen évi 50 darab repülőgép összeszerelése valósulhat meg – bár egyesek ezt nagyon optimista tervnek tartják.

A tervekben egyébként egy komplex kiképzési rendszer létrehozása szerepel, melynek része lenne a tantermek/szak-kabinetek kialakítása mellett a földi gyakorló állomás (szimulátor), valamint az alapfokú repülőgépvezető-kiképzésre alkalmas gyakorló repülőgép is. Ezt a szerepkört célozta meg a Jak-152-es, amely nemcsak egyszerű időjárási viszonyok között, de bonyolult meteorológiai viszonyokban is alkalmas lenne a fiatal pilóták biztonságos és főleg gazdaságos kiképzésére. Ezeken kívül alkalmas még az egyszerű és a bonyolult műrepülés, az alapfokú navigáció, a kötelékrepülés és a dugóhúzó végrehajtására is.

 

A konstruktőrök ezért is nevezték el „repülő íróasztal”-nak, hiszen a légierő leendő pilótáin kívül tökéletesen megfelelne a polgári pilóták alapkiképzésére, valamint a repülőklubokban is.

A Jakovlev iroda főkonstruktőre, Dimitrij Dracs kiemelte, hogy a tervezéskor maximálisan figyelembe vették a Védelmi Minisztérium feltételeit, így a kész repülőgép korlátozás nélkül megfelel a légierő által támasztott feltételeknek.

Ilyen például a túlterhelésre vonatkozó korlátozás: a Jak-152 +8g és -6g között terhelhető. A másik fontos kritériumnak is megfelel – ez a dugóhúzóból történő kivétel, mégpedig olyan módon, hogy a pilótának elég a kormányszerveket semleges helyzetbe állítania és maximum egy pördület után a repülőgép újra kormányozható lesz. Szintén a típus mellett szól a „nomád” üzemeltetés, azaz nem szükséges hangárban tárolni és korlátozás nélkül le-felszállhat füves mezőről.

Szintén nagy előny, hogy az elektronikai berendezések szinte teljesen megegyeznek a Jak-130-aséval: a „nagytestvéren” mindkét kabinban három multifunkciós képernyő van, a 152-esen kettő-kettő.

A Jak-152-es ezeken kívül még vészelhagyó berendezéssel is rendelkezik – az SzKSz-94M2-es katapultülés alkalmas a fedélzet vészelhagyására nem csak repülés közben, de a földi állóhelyről akár. A katapultülés a méltán híres Zvezda-gyár terméke egyébként.

A Jak-152-es szinte teljes egészében az orosz ipar terméke, egyedüli kivétel a hajtómű. A RED-A03T típusjelű, 500 lóerős motort a németek gyártják. Ennek az az oka, hogy hasonló paraméterekkel (méret, súly, fogyasztás stb.) rendelkező erőforrást az orosz ipar nem képes előállítani. Az is a feltételek között volt, hogy a hajtómű alkalmas legyen kerozinnal működni, így az egyébként Diesel-üzemű RED-A03T 3000 méteres magasságig egyenértékű a turbóreaktív hajtóművekkel, ugyanakkor fele annyi üzemanyagot fogyaszt.

Forrás: https://vpk.name

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024. 11. 27., 12:27
Különleges eseményen mutatta be legújabb repülőgépét és annak újgenerációs belső terét a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága. Az Emirates flottájához csatlakozó első Airbus A350-900-ast a közeljövőben további hatvanöt gép fogja követni.
2024. 11. 16., 13:42
„A légierő szervezeti kultúrája olyan értékeket és hagyományokat őriz, amelyek egyedülállóak – hangsúlyozta dr. Kutnyánszky Zsolt, a Honvédelmi Minisztérium védelmi stratégiáért és humánpolitikáért felelős államtitkára a 101. honi Puma Vadászrepülő Osztály megalapításának 80. évfordulója alkalmából szervezett bemutató rendezvényen, november 15-én, pénteken, Budapesten, a Bálna Honvédelmi Központban.
2024. 11. 06., 09:09
2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
2024-11-18 16:45:23
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
2024-11-13 09:24:00
2003. november 13-án délelőtt 11 órakor ismét megtörtént a megszokhatatlan, egy repülőgép eltűnt a lokátorok képernyőjéről és nem válaszolt semmilyen frekvencián. Azonnal felszállt a kutató-mentő helikopter a két egykori kollégiumi szobatárs keresésére.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.
2024. 12. 11., 23:31
A MEDEVAC (Medical Evacuation) egy egészségügyi kiürítési/evakuálási eljárás, amely során a sérült vagy beteg személyeket sürgősségi orvosi ellátásra szállítanak - gyakran helikopterrel.
2024. 12. 11., 14:06

Láthatatlan ellenség képregénybemutató

2024. december 9-én, hétfőn mutatták be Kecskeméten Pozsgay Gyula, Láthatatlan ellenség című képregényének bemutatóját.
2024. 12. 08., 23:23
Magyar vezetés, kiemelt képességek.

  Legfrissebbek most

Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.